Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)
Det stämmer!
Det stämmer!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Glöm inte att hundar i grupp 7 är undantagna kuperingsförbudet.
SÅ ska de se ut.en sund och vacker typ av schäfer!
![]()
Detta visste jag inte. Antar att det är för att de inte ska slå i den under jakt?
Det är ju helt tokigt att de inte tänker på ryggens längd när de avlar. Jag känner till ett flertal bruksschäfrar som har problem med just ländryggen, bl a L7S1, spondylos och t o m en extra ryggkota. Inte så att man behöver avla fram riktigt högställda hundar heller, men en kort och stark ländrygg är ju nästan en förutsättning om de har mycket tryck bakifrån.
Sam är utställd en gång på en schäfer-special. Han fick g, vilket är typ en tvåa. I samma klass gick den enda andra bruksschäfern. Den fick också g. Båda fick nedslag på otillräckliga rörelser och då hade båda ändå rätt schysst action i steget.
Jag har fått för mig att långt kors och rejält tilltagna vinklar gör att hunden sätter under sig bakbenet ordentligt och får upp frambenen till ett "showigt" sprattel. Ett kortare (Flatare) kors ger mer moderata bakbensrörelser?
Ska försöka hitta något på youtube som stödjer min tes..![]()
Vad är poängen med att ha så svagt kors? Spontant så känns det som att man tappar en del kraft i bakdelen när den blir så låg och övervinklad, samt att en så lång rygg är svårare att hålla frisk och välmusklad.
Jag kan förstå att man kan ställa upp en hund på ett extremt sätt ... men när den ser likadan ut i rörelse, blir man illamående.......