Muskelatrofi hals och ryggmuskulatur

P

ponnymamma875

Jag har en fråga gällande vår ponny, hon har tidigare haft något som kallas muskelatrofi i hals och ryggmuskulaturen (Detta var ett par år sedan, innan vi ägde ponnyn). Är det någon som vet vad detta innebär och kan förklara för mig så hade jag varit jätte glad. Vår lilla pärla mår inte bra och vi letar orsaker hela tiden men ingen kan hjälpa oss. Kan detta vara något som spökar igen? Och vad gör man isåfall för att hjälpa hästen?
Hoppas någon har några idèer, för våra har tagit slut :confused:

Sv: Muskelatrofi hals och ryggmuskulatur

MUskelatrofi = muskeln tillbakabildas.

Varför är den stora kuggfrågan. En muskel som inte används tillbakabildas ju (atrofieras). Då är frågan varför muskeln inte används. Så svårt ge något enkelt svar.

EN muskelatrofi pga en skada som gör hästen inte kan använda ett ben ordentligt kan gå tillbaka när hästen använder benet korrekt igen, medan en muskelatrofi pga en nervskada som aldrig läker ju t ex aldrig kommer att gå tillbaka.

En vanlig orsak till att en häst inte använder en muskel/muskelgrupp korrekt är smärta. Då måste mn ta reda på vad smärtan beror på. Är det ett muskelproblem? Är det ett skelettproblem? Är det ett följdproblem av ett problem i 'andra änden' av hästen etc? (T ex ryggont är ofta en följd av problem i bakknäna. Så t ex kan hästens ryggont och muskelförlust över ryggen i slutänden visa sig bero på att hästen har ont i bakknäna, likväl som att hästen har ont just i ryggen).

Har ni sökt hjälp hos veterinär på klinik? På vilket sätt mår lilla pärlan inte bra? Berätta lite mer blir det kanske lättare tro någonting? För tro och råda utefter det är det enda vi här på nätet kan göra, och mår hästen inte bra är det en veterinär den behöver och måste få.

Men som sagt, berätta lite mer?

Tack Alexandra
Vi har under lopppet av ett år besökt klinik och distriktsveterinär 10 gånger, vi har haft massage, laserbehandling och KS terapi så jag tycker verkligen att vi har gjort allt vi kunnat och blivit rekommenderade men faktum kvarstår vår pärla mår inte bra. Det började med att hon vid ridning kastade av ryttaren så fort de försökte få henne i galopp. Vi åkte till klinik och fick konstaterat kotledsinflammation BF. (Hon visade ingen hälta hemma, bara humöret) Vi följde råd och behandling men utan framgång har det visat sig. Kan inte ta alla turer här men det har som sagt resulterat i alla dessa besök hos veterinär och annat. Ponnyn är röntgad i benen och inga större förändringar syns, inget som borde påverka och ge alla inflammationer iallafall.
Tankarna börjar ju alltså gå till om problemet egentligen finns någon annastans och inte i benen. Har fått höra att det tidigare funnits muskelatrofi i hals och rygg och eftersom jag inte visste vad detta var så undrade jag om det kan vara något sådant som ger vår pärla de problem hon har idag med sina ben?

Är ryggen röntgad/bedövad/etc? Annars känns det rimligt göra det ja, dvs se om problemet är från ryggen. Hur är musklingen över ryggen nu, verkar hon om i ryggen/stel i ryggen?

Angående artrofi

Enkel träningslära
Generellt går muskeluppbyggnad till på följande sätt
- träning bryter ned muskelfibrer - under vilan mellan passen så bygger kroppen upp starkare fibrer

Ovanstånde visar på vikten att ha balans mellan tärning och vila - för med för intensiv träning och bristfällig vila så hinner inte kroppen bygga upp nya fibrer - utan du kommer i en ond cirkel av överträning då muskler bryts ned = artrofi

Nu tål hästar väldigt mycket träning, så det behöver inte vara mängden, dvs att du tränar för mycket - eller snarare jag håller det inte för troligt om ni inte flänger runt på hästen flera timmar per dag - utan snarare omständigheterna runt träningen

Mer träningsfakta - muskelns ämnesomsättning fungerar endast om muskeln växlar mellan att spännas och slappna av - för att detta skall ske så måste hästen arbeta i en avslappnad hållning

Om hela överlinjen (rygg + hals) är artrofierad så tolkar jag det som att överlinjen gick i kronisk spänning = överarbetar, ingen vaxelverkan sker mellan arbete och avslappning och muskeln blir snabbt uttröttad

Jämför med att hålla din egen arm rakt ut från kroppen - eller sitta på huk mot en vägg muskeln blir som en motor "sur"

Då blir frågan varför gick hästen i den hållningen, dvs utan avslappning i överlinjen. det kan vara en sadel som klämmer, det kan vara en ryttare i obalans - det kan också vara en annan skada som hästen skyddar genom att gå och spänna sig

Det beror inte på att muskeln inte tränas

Atrofi är mer tillbakabildning - inte samma sak som omusklad som A är inne på. Det kan veterinären skilja på

Senast ändrad:

Hej!

Min förra hade något liknande.

Hennes muskler hade "börjat" tillbakabildas pga att hon pga spänning i dom (och smärta) inte ville använda dom.

Det visade sej för oss vanliga dödliga som problem i galoppfattningarna och kotledsinflammation båda fram.

Jag tog ut en superduktig vet. som behandlade huvudorsaken och på 2 veckor (fast jag tror det var en) blev hon av med kotledsproblemen. Ryggen behandlade vi i kanske 1-2 månader (minns inte exakt), men vi behandlade alltså inte kotorna alls- eftersom de var en sekundär "skada".

/ Lavinia, som skulle ta reda på ryggen och ta ut en riktigt bra "muskelvet" att titta på hästen.

Jag har en fråga gällande vår ponny, hon har tidigare haft något som kallas muskelatrofi i hals och ryggmuskulaturen (Detta var ett par år sedan, innan vi ägde ponnyn). Är det någon som vet vad detta innebär och kan förklara för mig så hade jag varit jätte glad. Vår lilla pärla mår inte bra och vi letar orsaker hela tiden men ingen kan hjälpa oss. Kan detta vara något som spökar igen? Och vad gör man isåfall för att hjälpa hästen?
Hoppas någon har några idèer, för våra har tagit slut :confused:

det är verkligen som att leta efter en nål i en höstack när hästen inte mår bra

Ställa diagnos handlar om uteslutningsmetoden.

Jag själv har haft erfarenhet att både vet och ET mm säger att hästen är frisk men hästen säger annat

ta hjälp av en kunnig massör som kan gå igenom hela hästen. Som också kan testmetoder som att kolla rörlighet för att på så sätt ringa in problemet ( där hästen är fräsch och rörlig sitter problemet inte. Där hästen är stel sitter problemet)

En sådan kan också tala om ifall nu är inne i en ond cirkel med överträning i överlinjen igen

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 244
Senast: lizzie
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar