Munchausen by proxy

doglover

Trådstartare
Finner inga ord--------:cry:

Förstår inte hur man kan göra så mot sina egna barn....


(Dr Phil´s program igår)
 
Sv: Munchausen by proxy

Såg iofs inte programmet men är bekant med syndromet ändå... fruktansvärt och så svårt att upptäcka!
 
Sv: Munchausen by proxy

Jag började nästan gråta när jag såg på i början av programmet.
Det var mammor som kvävde sina bebisar med flit. Så att dom svimmade.

En annan mamma grävde ner en levande bebis i trädgården.

Man tittar på sitt egna barn och förstår verkligen inte hur man kan göra så.
 
Sv: Munchausen by proxy

Jag tittar inte på såna program längre, det är hemskt vad man kan göra med små barn.......:mad::cry:
 
Sv: Munchausen by proxy

Jag ångrar att jag tittade på programmet faktiskt....

Man blir bara helt: paff, bestört, förbannad, ledsen...
 
Sv: Munchausen by proxy

usch... fan så vidrigt! Finns en jättebra bok skriven av en amerikansk tjej som vuxit upp med detta... kommer inte ihåg vad den heter nu bara:( Jag tror att det är många fall som aldrig uppdagas tyvärr...
 
Sv: Munchausen by proxy

Det stod i programmet att det är väldigt svårt att upptäcka..

Den mamman hade varit med hennes dotter på sjukhus ca 400 ggr...
 
Sv: Munchausen by proxy

Det är svårt att förstå för det går emot det vi vet inte är krroekt och även mot vad instinkten säger till oss.
Vad som slår mig är att dom föräldrar (oftst mödrar) som gör detta låter som missbrukare som vägrar inse sitt beroende och dom problem dom medför. Skillnaden är att en missbrukare har större möjlighet att bli rehabilliterad eller minst se vad dom gör för något ed öppna ögn och erkänna detta.
Dessa föräldrar tycks aldrig komma till den punkten alls.
Min undran är helt enkelt om det är så att hjärnan inte utvecklats som den skall så dom faktiskt inte kan även om dom vill inse eller om hjärnan skyddar dom i det syfte att det nog är få saker som är så skuldbelaggda och så "fel" som att skada sitt egna barn.
Kanske en kombination?
Sådana personer måste dock hållas borta från barn. Jag tycker synd om att dom måste uppleva ett tomrum men anser inte att någon annan skall offra sig för att "fylla upp" detta.
Min stilla undran är om mammn är såuppfylld av lögnerna att dom fakikt är verkliga för henne eller om hon ljuger fullt medvetet.
Är hon "bara" beroende (precis som hos missbrukare) av kicken eller är lögnerna sanna i hennes hjärna?
Jag skulle satsa på att hon är beorende av kicken men att hennes hjärna helt enkelt skapar lögner som om dom vore sanningar för henne. Det kan förklara varför dom är så "svårtbotliga". Hur skall hn kunna inse sanningen när hjärnan skapar alternativa i hennes hjärna.
Det är inte lätt men för andras bästa måste ju sådana här personer hållas under uppsikt och inte få "verktygen" att fortsätta sitt destruktiva sätt oavsätt orsak till det.

Själv tittade jag på programmet ur en objektiv synvinkel för det blir för jobbigt att "plocka" det på sig. Speciellt när man inser att det finns fler barn som far illa här i världen.
Det är normal att tänka att ma intse sulle kunna göra så mot sitt barn. Det betyder att skyddsinstinkten sitter där de skall och hjärnan funkar som den borde i det läget.
 
Sv: Munchausen by proxy

Är det inte en psykisk sjukdom/handikapp/funktionshinder?

Jag tror inte det handlar om att medvetet göra barnet illa utan om liksom andra psykiska sjukdomar så förstår man "inte bättre". Typ nåt sånt, tror jag.
 
Sv: Munchausen by proxy

Det handlar ofta om personer som vill ha uppmärksamhet och vill upplevas som den perfekta mamman. Vad är bättre än en mamma som kanske till och med säger upp sig från jobbet för att kunna ta hand om sitt sjuka barn och lägger alla sina pengar på att barnet ska få komma till de bästa läkarna osv osv? Någon form av psykisk sjukdom ligger i botten...

Läskigt är det iaf
 
Sv: Munchausen by proxy

Att göra ialla sig själv eller andra är ju inte ett "friskt" betende i någon betydelse. Sedan kan ju orsaken ligga på flera olika plan.
I detta fallet tror jag faktiskt att det är något fel i hjärnan samtidigt som det blir fel belöningscentrum precis som vid andra beroende.
Skillnaden ligger ju att andra beroende ha högre fekvens när det gäller rehabillitering och då blir ju funderingen om det beror på vissa brister i hjärnan som inte utecklats som det skall eller om det är hjärnan som har viss förmåga men blockerar pga att insikten skulle bli för mycket dvs den egna överlevnadsinstinkten är högre än instinkten att få sina avkommor att överleva. Ibland kan hjärnan skapa alternerande verkligheter för att man som människa skall "orka" överleva. Hjärnan skapar alltså egna sanningar. En form av störning i hjärnan helt enkelt.
Att det sedan är en sjukdom som tillhör psykiatrin är det ju ingen tvekan om.
Det som är intressant tycker jag är vad som kan ligga bakom speciellt eftersom den mer eller mindre tycks vara obehandlingsbar.

Jag tror att dom intellektuellt kan förstå att man gör inte sina barn illa men i deras sanning gör dom inte sådant. I deras hjärna finns en möjlighet att det blockeras att det är dom som framkallar saker och ting. Minnet av att dom gör så blir omtvistad så i deras hjärna så kräktes barnet pga sjukdom även om deras agerande var det som orsakar det. Man själv tycker "hallå, det finns ju film på det varför förnekar du det fortfarande" men om deras hjärna säger att sanningen är annan så kan dom inte inse vad dom har gjort utan upplevelsern är då att det är filmen som är manipulerad.
Förstår du hur jag tänker?
 
Sv: Munchausen by proxy

Den står i min bokhylla också, men som med så många andra intressanta böcker så har jag inte läst den än. :crazy:
 
Sv: Munchausen by proxy

Jag förstår, och säger inte emot dig;)

Däremot tycker jag synd om de mammorna och jag skulle inte kunna kalla en sådan mamma för "hemsk", " monster" eller andra ord.

Det är en sjukdom, att det är sedan är barnen som råkar illa ut pga sjukdomen, det är det som är hemskt!
 
Sv: Munchausen by proxy

Man kan ju undra vad de mammorna har varit med om för att uttryca sig på det sätt de gör. Många av dom har säkert haft det svårt på ett eller annat sätt... Ingen ursäkt men kanske en förklaring
 
Sv: Munchausen by proxy

Jag förstår, och säger inte emot dig;)

Däremot tycker jag synd om de mammorna och jag skulle inte kunna kalla en sådan mamma för "hemsk", " monster" eller andra ord.

Det är en sjukdom, att det är sedan är barnen som råkar illa ut pga sjukdomen, det är det som är hemskt!


Klok som vanligt :bow:
 
Sv: Munchausen by proxy

Tycker också synd om dom.
Det måste vara hemskt att uppleva den där tomheten.
Det som är så synd är ju att det inte tycks finnas någon respons som gör att beteendet kan förändras heller så det finns ju aldrig något "utväg" för dom heller.
Dom har ju helt enkelt inte valt att bli det dom är för hade dom själva valt hade om med rätt hjälp kunnat ta sig ur det. Dom kan ju inte ens förbättras med hjälp utan det tycks vara ett permanent tillstånd.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 672
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 763
Senast: Milosari
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp