Multivet spray commander

linnsan

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av produkten och kan berätta något?

Den är tänkt att användas på både lilla och stora hunden.

Sv: Multivet spray commander

Nej, har bara erfarenhet av "vanligt" skällhalsband som utlöses av skällande.

När hade du tänkt använda det? Nyfiken.

Svarar båda

Okej, ingen som hört något om hur "pålitliga" dom är? Så de inte "råkar" utlösas eller liknande. Men det känns ju som att risken är liten (obefintlig?) iom att man själv trycker på knappen.

Den är tänkt att användas till antijakt träning samt till stora under platsläggandet och liknande :)

Platsläggningen är väl det sista stället man bör använda ngt sådant? :S
Vill man inte ha en trygg och säker hund där?
Mina hundar skulle iaf inte tycka det va så jäkla rockigt att ligga där om man får ett sprut på sig.

Mina hundar skulle iaf inte tycka det va så jäkla rockigt att ligga där om man får ett sprut på sig.

Håller med, det låter ju helt... abnormt feltänkt?

TS: vad är det för effekt du är ute efter på platsliggningen genom att använda ett sånt "verktyg"?

Vad är det för något?

Ett anti-skäll-halsband som du aktiverar med en fjärrkontroll, det vanligaste är halsband som aktiveras av att hunden skäller. Jag kan förstå att man använder antiskällhalsband tex om man bor i lägenhet och det finns risk för att man helt enkelt blir vräkt om man inte får käft på hunden.

Men i antijakt och för platsliggning vete tusan.

För all bestraffning gäller supertajming, plus att obehaget ska vara så påtagligt för hunden att den inte funderar på beteendet igen.

Senast ändrad:

Varför skulle han bli otrygg av att få ett sprut när han är påväg fram till en annan hund? Det är ju inte när han LIGGER som han ska få en dusch, utan i träningen av platsläggandet. Att ligga på platsen däremot ska vara det bästa, men det antar jag att folk förstod att jag inte tänkte ge honom en dusch när han ligger stilla :crazy:

Håller med, det låter ju helt... abnormt feltänkt?

TS: vad är det för effekt du är ute efter på platsliggningen genom att använda ett sånt "verktyg"?

Kom gärna med andra tips isåfall, för det han gör är extremt självbelönande om han lyckas, dvs gå fram till andra hundar. Någon korrigering "måste" nästan ske då inget slår en annan hund om han väl får för sig det. En dusch i ansiktet anser jag ändå vara rätt milt. Självklart belönas även rätt beteénde med bästaste leksaken och godiset, men det borde jag inte behöva förklara. Det är väl självklart..

Men i antijakt och för platsliggning vete tusan.

För all bestraffning gäller supertajming, plus att obehaget ska vara så påtagligt för hunden att den inte funderar på beteendet igen.

Varför inte för antijakt och platsträning?

Hmm jag håller nog inte riktigt med. För mig är det mycket bättre att det är obehagligt så att hunden bryter och att man därifrån kan belöna rätt beteénde. Och inte skrämma skiten ur hunden. Självklart är tajming viktig, som med all korrigering och belöning egentligen.

Om jag skulle korrigera dom så hårt att de inte funderade på beteéndet igen så skulle jag nog få misshandla dom. Och det tänker jag knappast göra...

Senast ändrad:

Jag vet inte märket, men jag fick hjälp att använda sånt till min hund när vi körde antijakt. Väldigt effektivt. Det fick upp nosen från backen när hon fick ett spår och stängde av helt och jag hade då möjlighet att kalla in henne igen och få fram vad jag ville.

Lägg inte plats med andra hundar för än du är 100% säker på att den inte går upp. Jag skulle ALDRIG låta min hund ligga plats med någon som använder sprayhalsband. Tänk om din hund går dra
Till en väldigt väldigt mjuk och känslig hund som blir sprayad den med - katastrof!!

Lägg inte plats med andra hundar för än du är 100% säker på att den inte går upp. Jag skulle ALDRIG låta min hund ligga plats med någon som använder sprayhalsband. Tänk om din hund går dra
Till en väldigt väldigt mjuk och känslig hund som blir sprayad den med - katastrof!!

Fast säker kan man aldrig vara. Han har legat plats med både okända och kända hundar utan att resa sig, även om de har rest på sig och gått/sprungit iväg. Sen hände det på tävling en gång och eftersom att beteéndet är så belönande i sig själv så är jag rädd att han gör det igen.

Sen är det ju inte meningen att han ska få en dusch när han är framme hos hunden, utan när han tar första steget i hundens riktning. Är folk verkligen så dåliga på att korrigera att de inte ens kan se när det är lämpligt? Och ja, skulle det nu vara så att den andra hunden skulle få lite citrondoftande vatten på sig så hoppas jag ju verkligen inte att den skulle bli förstörd av det :crazy: Katastrof? Vad är det för hundar folk har som skulle bli förstörda av det? Om det nu finns en sådan hund som verkligen skulle bli förstörd av att eventuellt få vatten på sig så får väl den hunden helt enkelt inte vara med på platsen när jag tränar den.

Det finns folk till allt, och hundar till allt. Och ja, en del är riktigt, riktigt dåliga på att korrigera rätt.

Du hoppas att din hund ska bli berörd och ta åt sig av sprayen, eller hur? Om då din mentalt stabila (Antar jag) hund gör det, vad är det då som säger att en väldigt känslig hund inte blir förstörd för livet? Särskilt om du sedan kommer framrusandes och ska ta din hund, kanske muttrar argt eller till och med ropar Nej. Du kan hoppas allt du vill att det inte finns
så mentalt instabila och kassa hundar - men det gör det! En tik i min bekantskapskrets går upp varje gång på platsen efter att matte till hunden bredvid stampade fram till sin hund och var arg.

Och jo, helt säker kan man vara bara man tränar tillräckligt mycket och rätt. Om din hund har gått upp EN gång skulle jag inte blåsa i det stora hornet utan istället träna riktigt riktigt mycket. Utan sprayhalsband.

Självklart så säger jag ju till dom andra som jag tränar platsen med att jag har på halsbandet och om någon inte vill vara med så får de ju säga till, då får ju jag träna en stund och sen ta undan honom så att den eventuella andra hunden också får träna. Och visst finns det självklart hundar som är lättpåverkade av negativa händelser, men jag tror att en sådan hund påverkas mer om jag stormar fram och korrigerar fysiskt/ryter i om han kliver upp och försöker leka/hälsa. Ett snabbt sprut i ansiktet och ett bestämt "NEJ" precis när han kliver upp tror jag är mycket bättre.

Ja visst, det är ju träning och åter träning som gäller. Men kliver han upp vill jag att något ska hända, då inget jag erbjuder slår hunden som han vill leka med (det får väl vara skydd då, eller möjligtvis sök, men kan inte be skyddsfiggen stå i närheten heller ;)). Jag kommer dels själv känna mig mycket tryggare och känna att jag har kontrollen så jag faktiskt KAN träna också. Det är ju inte alls säkert att han ställer sig upp överhuvudtaget, aldrig igen. Men OM, då vill jag kunna bryta direkt. Och en dusch i ansiktet tillsammans med ett bestämt nej anser jag nog både är effektivt, milt och rätt tydligt mot hunden vad det var jag korrigerade mot. Och även lugnare mot de andra hundarna.

Tror du att ett spray i ansiktet är tillräckligt illa för
din hund då? Om INGENTING du gör eller har är roligare än en annan
hund, kommer han då inte ignorera sprayen och vilja leka ändå? Min fullständigt normala, mentalt stabila hund sket fullständigt i antiskällhalsband, han skällde ändå när jag kom hem för att han var "gladare än vad sprayen var läskig.

Jag tycker ofta det är ganska parallellt det där. Så värdefullt som något är för hunden (T ex leka med andra) lika "mycket stryk" tål dom också så länge dom får göra det.

Som du sa, självbelönande beteenden är svåra att slå. Och om din hund är stark tror jag han skiter i sprayen.

Jodå, vattendusch vet jag sen innan fungerar då jag använt det lite för att bryta fixering med andra hundar, och det funkar riktigt bra. Det är faktiskt det som funkar bäst som korrigering. Det är ju bara det att jag vill kunna använda det på avstånd också.

Vet inte om han tycker det är störande eller varför just det fungerar så bra. Annars är han en hund som jag skulle kunna släpa därifrån i nacken och risken finns att han ändå gör om det, hård fysiskt och tål nästan vad som helst känns det som. Att belastas med pisk/belastningsstock i skyddet tycker han är sketkul, det är ju då det kommer igång ordentligt!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
763
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
863
Senast: TantAgda
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 069
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka