Multivet spray commander

Sv: Multivet spray commander

Jag kastar leksaker och godis runt och även taskigt nog på hunden.

Det gör jag med, utan några problem alls. Springer även runt som en dåre och leker med mig själv med bollen :D Jag kan gå iväg 100 meter med andra hunden och leka hejvilt osv.

Vad ska jag göra då? Ha en skyddsfigge med mig ut på plan? Som jag skrivit innan att hamnar han i det stadiet som han var i på filmen så räcker det inte med boll (vilket är bästaste leksaken). Ja visst är det som vilket annat lydnadsmoment som helst, och om han får för sig när han går fot att helt plötsligt springa till en annan hund så kommer jag korrigera det med faktiskt.<snip>

Varfor inte focusera pa att belona nar han gjor ratt? Det ser ut som om du har gatt for fort fram. Mycket for fort. Backa tillbaka och borja om viss traning. Ligger han 30 secunder med full concentration pa dig, nar du star framfor ... belona. Se till att inte belona nar har ar fucuserad pa nagot annat an dig, i sa fall kanske du belonar just som han tanker stalla sig upp.:grin: Och oka tiden han ska ligga sakta sakta sa han orkar focusera pa dig hela tiden han ska ligga still.

Senast ändrad:

Jag tror ändå att du måste se till att få han mer rutinerad innan du tävlar igen. Risken är att han annars går upp på tävling igen och då får du inte ha halsband. Hundar är inte dumma. Han kan komma lära sig att på träning får jag ett sprut, på tävling kan jag göra som jag vill. Så vill man INTE ha det.

Åk till andra klubbar, andra platser, andra hundar osv.

Han har flertalet gånger legat 3 minuter (längre vill inte resten ligga) med andra hundar utan problem. Även flertalet av gångerna lagt sig med huvudet i backen och bara vilat.. ALDRIG någonsin gått fram till en hund under träning.

Självklart belönar jag när han gör rätt, det är en självklarhet.

Senast ändrad:

Ja självklart kommer vi inte tävla igen försen jag känner mig säker. Men faktum kvarstår ändå. OM han reser sig på träning så vill jag kunna korrigera om han går fram till en hund. Jag ska alltså inte korrigera själva resandet, utan bara om han får upp intresset för en annan hund.

Jag skulle i första hand tänka om ang plattsläggningen och hitta ngt som passar honom bättre. Tex hakan i backen.

Ja han har flera gånger lagt ner hakan i backen på platsen och då har jag berömt massa :)

Men det är ju ändå det där med OM han reser sig. Reser han sig en gång och han springer fram till fel hund så kan det ju sluta rätt illa... :S

Jag vet inte om du förstår vad som menas med hakan i backen?
Hunden ska alltså ha hakan i backen under hela plattsläggningen. Dvs säger du ditt kommando för plattsläggning så ska hunden lägga sig direkt med hakan i backen. Vet flera som kör detta och det funkar bra!

Lånar en bild från google.
Abby%2Bdown.JPG

Tränar man in det så blir det rätt svårt för honom att spana in andra hundar.

Jag vet inte om du förstår vad som menas med hakan i backen?
Hunden ska alltså ha hakan i backen under hela plattsläggningen. Dvs säger du ditt kommando för plattsläggning så ska hunden lägga sig direkt med hakan i backen. Vet flera som kör detta och det funkar bra!

Håller med. Hakan i backen ger hunden en specifik uppgift att göra under hela platsliggningen, någonting som den ska fokusera på att göra. Fungerar oftast väldigt bra på hundar som inte riktigt klarar av att "bara ligga".

Sen så står det ju också i tävlingsreglerna (min fetning):

Ett viktigt tillägg är ”Störande hund vid gruppmomenten”. Hund som i gruppmomenten, utan att själv vara provocerad, lämnar sin plats och engagerar sig (exempelvis lekinvit) i andra hundar ska rapporteras. Det är dock inte ett uppträdande som diskvalificerar från vidare deltagande i provet.

Om hunden är aggressiv mot hundar eller människor ska den liksom tidigare rapporteras för ”Oacceptabelt beteende” och avstängas från provet. Meningen med denna nya bestämmelse är förstås att den främst ska fungera
avskräckande och få förare vars hundar riskerar att förstöra för andra vid gruppmomenten att avstå dessa tills hunden blivit av med sådana olater.

Rapporterna kan dock ligga till grund för ett tävlingsförbud för hunden. Blankett för rapporteringen kommer att kunna hämtas hem från SBK:s hemsida.

Så TS, jag skulle rekommendera att
1. Träna om platsliggningen från början med hakan i backen
2. Träningstävla MYCKET innan ni går ut och startar igen

Jag vet vad hakan i backen är ;)
Som jag skrev har jag belönat det, men inte lärt in det på kommando vilket jag har funderat på innan.

Btw, nu när vi öndå pratar plats... Om man ser att hunden ör på väg att resa sig, får man säga till den då? Bara rent nyfiken...

Men alltså... Du har ju redan bestämt dig för att det inte går att lära honom utan att korrigera med vattensprut. Så gör det du!

Jag vet inte riktigt varför du citerar reglerna?

Han klarar av bra att bara ligga, det som hände på tävlingen har aldrig hänt innan och han brukar oftast lägga hakan i backen eller fokusera på mig. Men jag vill gärna ändå ha den där extra försäkringen OM det händer tills jag är helt säker på honom.

Varför inte för antijakt och platsträning?

Hmm jag håller nog inte riktigt med. För mig är det mycket bättre att det är obehagligt så att hunden bryter och att man därifrån kan belöna rätt beteénde. Och inte skrämma skiten ur hunden. Självklart är tajming viktig, som med all korrigering och belöning egentligen.

Om jag skulle korrigera dom så hårt att de inte funderade på beteéndet igen så skulle jag nog få misshandla dom. Och det tänker jag knappast göra...

Det är bara det att fel i samband med belöningar är mycket lättare att reparera än fel i samband med bestraffning. Sen håller jag med Tobias Gustavsson, få hundägare kan bestraffa på ett sätt att hunden väljer ett annat beteende. Vi är framförallt för mesiga och för dålig i vår tajming. Tobias är bla med i Projekt Arbetande Hundar, SLU, Grimsö forskningsstation
och föreläser b la om just straff.

Hur tänkte du gå tillväga med just antijaktbiten? Ska hunden alltid ha halsbandet på i skogen?

Men alltså... Du har ju redan bestämt dig för att det inte går att lära honom utan att korrigera med vattensprut. Så gör det du!

Det har jag inte alls sagt något om. Var har jag skrivit det? Jag tycker jag gång på gång har skrivit att jag vill ha den extra försäkringen OM han reser sig igen. Varför är det bättre att korrigera med röst än med vattensprut? Eller ta tag i honom?

Jag har hellre en hund som får en dusch av vatten än att han riskerar att skadas, eller för den delen, skada en annan.

Tråden startades inte för den delen om tips på träning utan jag ville veta om vad folk tyckte hur bra och pålitlig produkten var :)

Jag vet inte riktigt varför du citerar reglerna?

Varför inte? Det kanske är folk som inte är medvetna om att reglerna säger att även icke-aggresiva hundar som går till annan hund på platsliggningen ska rapporteras? Dessa regler går inte att upprepa för många gånger.

Tycker du har fått väldigt många bra tips i tråden, många mycket bättre och mer fokuserade på att lösa problemet än att bara fokusera på hur man ska korrigera om det uppstår igen.

Ja men saken är ju den att risken finns att han lär sin att på tävling så går han fri.

Det är bara det att fel i samband med belöningar är mycket lättare att reparera än fel i samband med bestraffning. Sen håller jag med Tobias Gustavsson, få hundägare kan bestraffa på ett sätt att hunden väljer ett annat beteende. Vi är framförallt för mesiga och för dålig i vår tajming. Tobias är bla med i Projekt Arbetande Hundar, SLU, Grimsö forskningsstation
och föreläser b la om just straff.

Hur tänkte du gå tillväga med just antijaktbiten? Ska hunden alltid ha halsbandet på i skogen?

Ja, just vattensprut har ju funkat på både stora och lilla för att bryta oönskade beteénden. Reparera? Han blir ju inte RÄDD för sprutet. Han tycker det är lite äckligt och störigt och så blir inte matte arg eller upprörd osv.

Japp, halsbandet är tänkt att vara på i skogen.

Ja men saken är ju den att risken finns att han lär sin att på tävling så går han fri.

Det är inte meningen att han ska koppla ihop halsbandet med korrigeringen. Men en risk finns ju alltid, men vad menar du att jag ska göra för korrigering?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
764
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
863
Senast: TantAgda
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 069
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka