Multivet spray commander

Sv: Multivet spray commander

Tycker du fokuserar för mkt på korrigering. Fokusera ist på att inte utsätta honom för en situation där han reser sig.

Jag vet om hur den regeln är.

Fast det är inte riktigt det det handlar om. Jag belönar hela tiden, och har faktiskt inte haft problem i platsen innan tävlingen. Vi la han och en annan hund två meter ifrån varandra utan att de så mkt som nosade på varandra. Han har blivit platsad när en annan hund lekt framför och platsad vanligt i grupp. Enda gången han har rest på sig var när det förmodligen gått en löptik över gräset (alla hanar intresserade av lukten men inte tikarna) Då resta han bara på sig och stod kvar på platsen. Då gick jag självklart bara tillbaka och kommenderade ligg och sen belönade när han låg kvar.

Anledningen till att jag skriver om korrigeringen är därför att det var det tråden handlar om, inte hur jag ska träna in bättre platsläggande.

Men jag kan ju berätta hur vi har gjort för att träna in platsen redan från början...

Första tiden stod jag bredvid och belönade varje kontakt jag fick.
När det gick bra så gick jag kopplets längd (självklart kunde han redan "plats" men inte tränad bland andra hundar) och belönade när han låg lugnt och stilla och med fokus på mig.
Efter det så har jag först gått ett par meter i några sekunder, och sen ökat både i tid och längd med massa belöningar.
Sen har jag även under tiden tränat med att kasta runt bollar/andra leksaker, sprungit som en idiot, gått iväg långt bort och lekt med andra hunden, gått långt bort själv. Sen har vi även tränat med störning på klubben med hund som lekt framför när jag stått på andra sidan planen. Hund som legat nära, nya hundar osv. Allt har gått väldigt bra och han har självklart belönats massor! Någon gång i början så reste han sig och skulle ta bollen men ett skarpt "ligg" så la han sig igen och fick direkt belöning. Har även tränat en hel del med extern belöning just för att han ska ha fokus på mig även om "det där borta" är roligt.

Häromdagen på promenaden så höll jag på att fixa med kopplena när jag några sekunder innan släppt honom. Ser att han glor på något och efter ett par sekunder så kollar jag mot det hållet han kollar och där står hund och förare, som han inte har några tendenser alls att springa fram till utan står lugnt och stilla men kollar lite nyfiket på dom. Så han är inte en helt galen hund som rusar fram mot allt han ser liksom. Men återigen OM, då vill jag inte stå där med en söndertrasad hund om den korrigeringen kunde hjälpt. Jag kanske aldrig behöver använda den, det hade ju varit toppen!

Vad säger er tränare på klubben om sprayhalsband? Ser han/hon ingen annan väg att gå?

<snip>Så han är inte en helt galen hund som rusar fram mot allt han ser liksom. Men återigen OM, då vill jag inte stå där med en söndertrasad hund om den korrigeringen kunde hjälpt. Jag kanske aldrig behöver använda den, det hade ju varit toppen!

Jag forstar vad du sager, men det har ocksa talar om att du gar lite for fort fram. Hunden KAN det tydligen nar du ar nara, nu galler det att trana 500+ ganger INNAN du gar langre ifran, lite, lite i taget. Du vat ju inte hur hunden reagerar om du spreyar honom i ansiktet nar han gar upp. Jag har sett hundar som fatt en aversion mot hela aktiviteten aven for en lindrig 'korrection' den inte riktigt forstar. Gar du och hamtar eller kallar in hunden forstar den precis vad du vill.:p Att fa en dush i ansiktet ar inte riktigt lika sjalvklart.

Jag forstar vad du sager, men det har ocksa talar om att du gar lite for fort fram. Hunden KAN det tydligen nar du ar nara, nu galler det att trana 500+ ganger INNAN du gar langre ifran, lite, lite i taget. Du vat ju inte hur hunden reagerar om du spreyar honom i ansiktet nar han gar upp. Jag har sett hundar som fatt en aversion mot hela aktiviteten aven for en lindrig 'korrection' den inte riktigt forstar. Gar du och hamtar eller kallar in hunden forstar den precis vad du vill.:p Att fa en dush i ansiktet ar inte riktigt lika sjalvklart.

Ja visst, jag tävlade för tidigt, och framförallt så gjorde jag misstaget att han fick ta det lugnt/vila dagarna innan så han hade så mycket energi att han kände behovet av att busa och vara så intensiv med den andra hunden/hundarna. Men det har faktiskt funkat bra på träning, även om jag stått 30 meter ifrån. Men visst kommer jag f börja om från början en del! Jag kommer ju inte säga "ligg" gå 50 meter bort och be någon komma och busa precis framför nästan på honom :D Jag får ju öka på svårigheten vartefter han slappnar av, och jag har fått gå tillbaka i träningen vissa dagar när han varit extra "mycket" och det är inget konstigt med det, det gör jag gärna!

Jag hade tänkt "duscha" honom samtidigt som jag ryter ett "NEJ!" och det kanske inte alls funkar, eller så funkar det och precis när han stannar upp så kommer jag vara superglad och vifta med något roligt och sen busa lite/bjuda på gotte och sen platsa honom igen. Och då göra det enklare, sen belöna och öka på svårigheten det igen.

Nu tänker jag spåna lite. Inte bara om platsen utan även om det sista du skrev här, att du "inte vill stå där med en söndertrasad hund om den korrigeringen kunde ha hjälpt".

Vet din hund vad en vanlig korrigering betyder? Accepterar din hund ett Nej? Hur korrigerar du honom i vardagen?

Vad har du för "brytkommando" på hunden, och hur lydig är han på det? Du kan uppenbarligen inte bryta din hund från en jaktsituation eller från att gå fram till en annan hund. När KAN du bryta din hund? Kan du kasta en boll, säga varsågod och sedan få stopp på hunden? Kan du jaga upp honom med kamp och lek så hela hunden vibrerar, säga plats och gå där ifrån medan hunden stannar kvar? Jag tycker du ska arbeta in ett riktigt bra brytkommando på hunden. På det viset du anser bäst. Antingen genom att belöna in det eller genom att "himlen ramlar ner". Vad sa du på filmen? "Nej"? Hunden sa uppenbarligen "Fuck you matte!" och struntade i kommandot, ELLER så förstår han inte allvaret i ordet.

Och lika väl som du ska ha en riktigt bra brytkommando, ska du ha ett riktigt bra platskommando. Stanna betyder stanna, INGET annat. Han ska, utan andra hundar, klara av att ligga plats i 15 minuter. Och då ska du inte hoppa runt och ge honom något att fokusera på, utan sätt dig ner och läs en bok. Han ska klara av att ligga plats när andra hundar kör skydd. Han ska klara av att ligga plats trots att figgen står och skriker på honom och slår med stocken i luften. Han ska ligga plats när andra hundar gör lekinviter.

Jag menar inte på något sätt att du ska slå eller vara elak mot din hund. Du har en stark schäfer och den knäcker inte du med handkraft. Men, du måste vara riktigt riktigt tydlig mot hunden och visa honom att sagt ord gäller. Gissningsvis en kombination av belöning och tydliga ord, eftersom du säger att "du inte duger" för hunden i en sådan situation.

Man kan dra det hur långt som helst, och överträna hunden rejält på allting (Vilket jag älskar att göra). Eller så kan du nöja dig med att han ligger två minuter utan att gå upp.

Summa summarum: Korrigera aktivitetshöjningar (I alla oönskade situationer), belöna koncentration, fokus och lugn. Lär din hund att sagt ord gäller. Lär din hund att matte är enda nyckeln till att ha roligt.

Senast ändrad:

Vad säger er tränare på klubben om sprayhalsband? Ser han/hon ingen annan väg att gå?

De som jag tränar med tycker att jag ska visa honom att när jag tränar är det allvar. De tycker att om han går ur fot/kollar på annat så ska jag nypa/rycka i honom och så gott som helt ta bort belöning och beröm. De tog tom bollen från mig en gång och "vägrade" ge tillbaka den :grin:

Visst kan man "knipsa till" i kopplet för att få uppmärksamhet, men det är inte riktigt så de menar.

Nej vi delar inte riktigt samma syn på hundträning, om man säger så...

De som jag tränar med tycker att jag ska visa honom att när jag tränar är det allvar.

Det tycker jag med! När ni tränar finns det inget annat i världen som är så viktigt som att ni tränar nu. Det ska inte vara något man behöver lära in genom koppelryck och elaka ord. Men ibland kan man behöva berätta för hunden vad som är oönskat. En del hundar kan man glatt säga "Hoppsan!" till, andra behöver himlen rasa ner över.

:laugh:
De som jag tränar med tycker att jag ska visa honom att när jag tränar är det allvar. De tycker att om han går ur fot/kollar på annat så ska jag nypa/rycka i honom och så gott som helt ta bort belöning och beröm. <snip>

Nar jag fick det radet och foljde det insag jag att JAG valjer hur jag jobbar med min hund oavsett hur manga titlar de har och att de ar dommare for internationella tavlingar. Jag foljde radet i en och en halv vecka innan vi hade gemensam traning igen. Da var Mandy super langsam och ovillig ... och nar jag skickade ut henne (ungefar som till rutan) trottade hon langsamare an langsammast medan hon morrade surt hela vagen.:crazy: Det paminde mig att vi borjade trana for att hon hade sa kul att jag ocksa tyckte det var kul. Nu har vi kul igen.:D

Miss Mandy vill gjarna bli 'territorial' pa var mark nar nagon hon inte kanner kommer. I dag kom en for att fixa min grasklippare. Mandy kom pa inkallning (mitt ur ett rytande morr pa vag mot grinden) nar han korde in genom grinden, hon gick sedan fot hela vagen fram till grasklipparen medan han kom ur bilen och satt dar jag sa medan vi pratade tills jag gav tillstand att ga och halsa. Traning, traning, traning:laugh:

Senast ändrad:

Utan att ha läst tråden mer än första sidans inlägg, så jag vet inget om just multivets. Men jag har en annan modell (annan tillverkare) och den har aldrig någonsin spontanutlöst eller dylikt, utan den löser enbart ut när man trycker på fjärren (och halsbandet är inom räckvidden).

Dock, det jag klickade in hunden på för 4 år sedan ("Hakan ned") sitter som berget trots att vi inte underhållit det alls, det bara var vad jag råkade välja som beteende att testa klicker på.

Det beteende jag sprayade bort, det får jag 'påminnelseträna" ungefär var 6:e månad. (Jag sprayade bort äta hästbajs. Hunden är helt övertygad om att hästbajs spottar och fräser - i ungefär fem - sex månader, sen måste jag spraya några gånger).

Jag köpte sprayhalsbandet för att bryta ett inlärt dåligt beteende, helt enkelt för att få fram något att BELÖNA. Det var pappas hund, som pga pappa lärt sig att skita helt i inkallning, för kom man var husse arg och man fick skit. Efter att länge kämpat med det men haft mycket svårt att få hunden att komma så den kunde inse vilken FÖRDEL man fick av att komma, köpte jag sprayhalsbandet och sprayade när hon struntade i "kom". Samt köttbullebelönade när hon kom.

Ganska snabbt insåg hunden att om man INTE kom när det ropades, då blev det otäckt - men UTAN att hon kopplade det till mig. OM man kom blev det trevligt. Där la vi bort halsbandet, och betingade en visselpipa med godis. Visselpipa = godis. Helt enkelt för husse omöjligt kan "vissla argt" genom en visselpipa.

Fyra år senare har de fortfarande noll problem med inkallningen. I början fick husse ibland ta visselpipan för att bryta gamla mönster hos båda, men sen många år så kommer hunden glatt såfort husse ropar - för det finns ingen anledning att inte.

Att spraya platsläggningsfel är IDIOTI och kommer inte ge önskad effekt ALLS tyvärr kan jag säga på en gång. Antijakt, så om du har en vek hund så sure. En inte så vek hund lär sig nog snabbt två saker - att ignorera sprayet och att när man bara hunnit en bit slutar det spraya..

Du har helt rätt i att mitt "nej" fungerar för dåligt. Det är jag medveten om och försöker verkligen klura på att lösa det. Det jag tycker har funkat har varit extern belöning då han inte får göra något försen jag säger "varsågod". Jag kan bryta (oftast) om han springer efter en boll, jag kan bryta i kamplek och jag har änsålänge kunnat bryta honom vid jakt (det är lilla som framförallt har problem där). Det mesta är inlärt genom att matte har något roligt att erbjuda om han gör rätt. Tex bryt efter springande av boll så kastas en ny boll från mig, eller att han får "varsågod" när han kommer fram. "Loss" brukar belönas antingen med gotte eller ny lek osv.

Och du har även rätt i att det inte funkar att fysiskt korrigera i de flesta fall. Han är hård fysiskt och tycker ändå det är värt det (som du säger så säger han fuck you). De fysiska korrigeringarna som jag tycker har funkat har varit att kastat ngt på honom (ja, jag vet) och vattensprut. Så frågan är hur hård jag vill och vågar vara just vid dom tillfällena, och det har jag funderat på hundra gånger om.

Det jag tycker är lite tråkigt är att på träningarna så är det nästan bara alltid jag och en hund till (trots att det är flera andra där med sina hundar och de har kennel på gården) och jag har frågat om de inte kan ta ut någon ny hund eftersom att den hunden vi alltid tränar med inte längre är någon störning. Men fick inget riktigt svar och de hämtade ingen hund. Sen styr de i träningen ( jag "får" inte träna och belöna som jag vill) och jag blir både frustrerad och omotiverad helt enkelt. Så har faktiskt inte varit där på länge nu.

Ja precis, det är ju jag som väljer hur jag vill träna och precis som din så blir min långsam då han inte alls har någon lust att samarbeta med en surkärring som rycker, skriker och nyper i honom, och det är ju fullt förståeligt :crazy:

Och precis som du säger så är det självklart träning och åter träning som gäller!

Det som jag har svårt för med honom är faktiskt förbudsträningen. Att belöna är egentligen hyffsat lätt (sålänge han inte låser sig vid något, men det är ju där förbudet ska komma in tänker jag).

Byt träningsställe! Det är faktiskt värt att åka ett par mil till klubben några gånger i månaden för att få bra träningskamrater!

Att spraya platsläggningsfel är IDIOTI och kommer inte ge önskad effekt ALLS tyvärr kan jag säga på en gång. Antijakt, så om du har en vek hund så sure. En inte så vek hund lär sig nog snabbt två saker - att ignorera sprayet och att när man bara hunnit en bit slutar det spraya..

Nu vet jag att du inte läst hela tråden. Men det är alltså inte att han reser sig som jag ska korrigera med spray, utan att han vill fram till andra hundar. Så egentligen kan man säga att jag kommer förmodligen ha på det hela tiden, framförallt för att han inte ska koppla ihop sprayet med halsbandet. Men problemen uppkom först efter att han lämnade platsen för att springa fram och försöka busa med en annan hund.

Tyvärr så är det alltid samma folk, det är en liten schäferklubb och de tränar 2 ggr i veckan. Men ska se om jag inte kan komma iväg till brukshundklubben som jag tränade på lite förr :) har även varit där med scäfern och tycker de är mycket trevligare!

Byt träningsställe! Det är faktiskt värt att åka ett par mil till klubben några gånger i månaden för att få bra träningskamrater!

Jag håller med! TS, på din beskrivning av dina träningskamrater så kan jag inte se varför du väljer att fortsätta träna med dem :confused:?? Enligt dig har ni ju inte alls samma sätt att träna, de lägger sig i hur du tränar, de "tillåter" inte att du belönar din hund, ignorerar dina träningsönskemål, snor dina bollar....

Varför tränar du med dem?

Om jag ska vara ärlig så är så gott som enda anledningen till att jag vill träna där att de tränar skydd... ibland :grin:

Jag frågade tidigare en annan träningsgrupp som tränade skydd om jag möjligtvis kunde få hjälp av dom men de hade kravet att man ska vara uppflyttad elit i lydnaden innan, och det känns ju avlägset :crazy:

Skyddet är ju egentligen det jag vill satsa på. Och han har även fått fina lovvord (säger man så?) från figgar så då är det ju ännu tråkigare om vi aldrig skulle komma till start känner jag.

Nu vet jag att du inte läst hela tråden. Men det är alltså inte att han reser sig som jag ska korrigera med spray, utan att han vill fram till andra hundar. Så egentligen kan man säga att jag kommer förmodligen ha på det hela tiden, framförallt för att han inte ska koppla ihop sprayet med halsbandet. Men problemen uppkom först efter att han lämnade platsen för att springa fram och försöka busa med en annan hund.

Fast jag tror tyvärr inte du kommer få bra resultat ändå, om du inte kan använda det som jag beskrev till pappas hund, att göra inte bara det oönskade beteendet till ett otrevligt val, utan det önskade till ett trevligt. Och du får ju så att säga svårt att belöna "sprang upp men avbröt vid spray" eftersom du om du belönar det belönar att han bröt platsliggandet? Han måste ju 'göra fel' först så att säga, du sprayar och sen då?

Att använda sprayen enbart som 'gör du si blir det obehagligt, gör du så kommer inte obehaget' har jag tyvärr usla resultat av på 'hård' hund (min riesen, som är typexemplet av 'äh det är värt det').

Möjligen om det sprayhalsbandet har som mitt, jag kan välja tre olika knappar. Pip, kort spray, lång spray. I början tryckte jag pip + spray så det kom samtidigt. Hunden lärde sig att pipet och sprayen hörde ihop. Sen kunde jag trycka bara pip när han sträckte nosen mot hästbajset, och han ryggade tillbaka och vände bort huvudet (eftersom han trodde det var hästbajset som sprayade honom). Så MÖJLIGEN om du kör pip + spray om han reser sig för att gå fram, och sen kan använda pip när du ser han så mycket som tänker på att resa sig - och sen kan tokberömma med köttbulleregn när han låg kvar.

Men tyvärr tror jag att risken är att du blir besviken på sprayhalsbandet, ströläst lite i slutet nu på tråden, och även om spraya vatten funkat 'bäst', så undrar jag om inte din hund är för 'hård' och fel typ för spray?
Min t ex ogillar STARKT sprayen, och som sagt det tog bara några gånger innan han var övertygad om att hästbajsen är jätteotäcka och spottar och fräser. MEN, visa honom en kissemiss på håll, och jag kan spraya tills sprayen tar slut, han 'fnyser' och vänder en tiondels sekund bort blicken första gången, sen skiter han i det och är låst på katten och sen drar han. Hur mycket det än sprutar. (Jag har provat..)

Men, ang ursprungsfrågan, så är inte den där sämre än mitt (jag har Master Pro Plus, som ligger i en annan prisklass än ditt), så kommer det inte att utlösas 'av sig själv'. I övrigt så både håller jag med andra i tråden OCH förstår dig.

Ja precis, det är ju jag som väljer hur jag vill träna och precis som din så blir min långsam då han inte alls har någon lust att samarbeta med en surkärring som rycker, skriker och nyper i honom, och det är ju fullt förståeligt :crazy:

Och precis som du säger så är det självklart träning och åter träning som gäller!

Det som jag har svårt för med honom är faktiskt förbudsträningen. Att belöna är egentligen hyffsat lätt (sålänge han inte låser sig vid något, men det är ju där förbudet ska komma in tänker jag).

Grejen ar att du tranar inte in det som forbud, du tranar in det positivt. Det svaraste ar at lara sig att inte ryta "akta dig" utan att istallet glatt ropa "kom hit min lilla duvunge":p (well, ja, du forstar skilnaden i tonfall;))
Sager du NEJ galler att nar hunden tittar pa dig ropar du superglatt YES, och dansar omkring. Har du tranat att dansandet (i mitt fall YES med pipig rost) betyder godis/lek kommer han garanterat. Allt eftersom du sedan tranar in komando ordet behovs mindre och mindre oversvallande dansande.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
764
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
863
Senast: TantAgda
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 069
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka