Multivet spray commander

Sv: Multivet spray commander

Det är just när det kommit till problem med andra hundar som han har fått en dusch, och det har funkat super :)

Jag är också lite rädd att halsbandet inte alls blir som jag tänkt mig, någon som vet om det finns att hyra? Det hade ju varit bäst egentligen tror jag... Eller kanske inte, för då kan jag ju inte använda det lika länge.

Ja, jag har inte varit superbra på att belöna ordentligt vid nej, visst säger jag ett glatt "bra!" men ja, inte alltid (och framförallt gjorde jag nog det misstaget i början) så stor belöning!

Kommer han däremot när han ser en annan hund och andra svårare saker så är det belöning på så hög nivå som möjligt (pinne, boll, godis) och en superglad matte.

Men just att "nej!" betyder "Jag är rolig!" har jag faktiskt varit dålig på att lära in.

Ja, just vattensprut har ju funkat på både stora och lilla för att bryta oönskade beteénden. Reparera? Han blir ju inte RÄDD för sprutet. Han tycker det är lite äckligt och störigt och så blir inte matte arg eller upprörd osv.

Japp, halsbandet är tänkt att vara på i skogen.

Fast om jag skulle använda ett obehag för att träna anti-jakt, så måste ju obehaget vara i paritet till behovet att jaga. Det måste alltså vara så obehagligt att det inte lönar sig att t ex dra efter ett rådjur. Då räcker inte "lite äckligt och störigt" för mig.

Fast för hoppningsvis är det så äckligt att han bryter och då kan man ösa beröm. Men det är ju inte alls säkert att lillskit bryr sig om en dusch när han springer efter en hare, men jag vill ändå testa. För om det funkar superbra, varför inte? Då skulle han kunna gå lös mer och må så mycket bättre!

<snip>
Men just att "nej!" betyder "Jag är rolig!" har jag faktiskt varit dålig på att lära in.

Det svaraste i hundtraning att att bryta ner varje steg i tillrackligt sma steg for att fundera ut vad man verkligen vill lara hunden. I fallet NEJ vill i alla fall jag trana in STOP och sedan titta pa mig sa jag kan tala om nasta steg. Klicker ar suveran att borja den traningen med. Sedan tranar man ett steg i taget och gar inte vidare forran det har fungerat 500+ ganger pa olika platser. Nar hunden kan STOP, overallt oavsett vad som hander runt om, da har den formodligen spontant lart sig att titta pa dig ocksa ... annars ar det nasta steg:p Dessutom ... man lar det nar det inte finns nagra storningar och adderar forst sma storningar innan man provar nar det ar stora storningar.

Jag anvander inte NEJ, men STOP och LEAVE IT och hon tittar ofta pa mig med en gansa sur min ... jag har ju precis stoppat henne fran vad hon vill (som att springa efter haren) och om jag da inte ger ett nytt kommando kommer hon ibland ihag vad hon var pa vag att gjora. Sa da blir det anntingen STANNA, eller kom, eller plats, eller vad som passar bast i situationen. Om man ger hunden nagot att gjora sa har de inte tid att fundera ut nagot sjalva.:grin:

På filmen från tävlingen visar han redan från början helt och fullt vad han har i tankarna och sedan drar fram till en annan hund, inte låter sig fångas av dig som viftar med kopplet och säger ifrån och hoppas mot den lilla hunden som är i famnen på sin ägare. Skulle din hund sprungit fram till min, inte låtit sig fångas, du börjar ryta åt sin hund så hade du mycket väl kunnat förstöra platsliggningen för mina eller andras hundar. Du kunde ju inte bara säga åt din hund att komma till dig, den lyssnade inte utan var mer intresserad av den lilla hunden i ägaren famn än av dig. Så kanske lite bättre lydnad över huvudtaget innan du går ut på tävlingplanen igen förutom att träna igenom platsliggningen betydligt mer. Då har du möjlighet att hindra din hund, för vatten får du såklart inte nyttja på tävling.

Du skriver själv att hunden nästan ligger och halvsover på platsliggning i vanliga fall och lägger ner huvudet och vilar, det för mig är inte att träna platsliggning. Platsliggning är ändå ett aktivt moment där de inte ska glömma bort vad de ska göra och klara av att ligga fokuserad på uppgiften även om man inte vill ha dem högt i energi.

Som du beskriver det så kommer du inte att få några tillfällen att korrigera din hund, då denna aldrig reser sig, men för all del köp det där halsbandet och använd det. Det låter ju ändå som att du har bestämt dig för att inget annar hjälper. Glöm dock inte bort att många hundar snabbt listar ut skillnaden på träning/tävling och när de har citronhalsband på sig och när de inte har det. Så du riskerar att stå maktlös på tävling iaf.

Om din hund inte är motiverad av favvobollen, ingorera dina komandon för att hunden är så fast besluten vid att dra till grannhunden så har jag svårt att se hur vatten skulle kunna fungera. Du får återkomma och berätta hur det gått

Du skulle ju även kunna köpa en sån där skruv som du fäster i marken och knyter din hund i, då kan den ju inte ta sig längre än kopplet räcker om du är rädd att hunden ska hinna fram till en annan hund och självbelöna sig.

Förresten av nyfikenhet, vad korrigerade du hunden för när ni redan är på väg ut från planen?

Ska filma lite ikväll på när vi tränar så ni får se hur det ser ut, mycket lättare att ge tips då kanske?

Men det jag har märkt funkar bäst är att framförallt erbjuda något bättre, eller likvärdigt och vara positiv. Blir man sur så blir han ofta långsam och lite osäker på vad han ska göra.

Tack så mycket för tipsen i tråden alla! Även om den från början handlade om en vara :D
Jag vet oftast vad jag ska göra i träningen (inte alltid förstås men läser på som en galning så har lite ideér iaf), men det är just den där säkerheten jag vill ha när jag själv blir osäker, det känns helt enkelt tryggare att ha något som eventuellt kan stoppa OM han skulle få för sig att kliva upp.

Jag ska nog konka iväg till brukshundklubben och få lite extra störning någon dag med :) brukar även vara inne i stan ibland och han är ju väldigt miljöstark så det är skönt iaf. Men han speglar mig väldigt mycket och märker DIREKT om det är något jag är uppskruvad, rädd, nervös osv över. Även om jag inte direkt visar det utåt.

Visst handlar tråden om ett korrigeringshjälpmedel men jag blir ändå lite chockad över hur många som verkar tycka att man ska korrigera hundarna när de gör fel. Lydnad (jakt och allmänlydnad med för den delen) lär jag in med lekfullhet och glädje, något "sagt ord gäller!" har jag aldrig behövt använda mig av. Om jag måste gå in och korrigera och "visa att jag menar allvar" som nån skrev så har jag 1. inte tränat ordentligt 2. en hund som inte vet vad vi tränar 3. för dåliga belöningar.

Alla väljer att träna hur de vill, men i tråden får man nästan intrycket av att korrigeringar skulle vara något nödvändigt. Nog tusan ska man väl kunna lära in en platsliggning på ett positivt sätt. Måste man korrigera så tränar man fel eller går för fort fram. Satsa på att bygga ett värde i att ligga kvar istället

Ja visst syns det supertydligt att han tänker dra till andra hunden, jag trodde dock att han inte skulle dra då han varit sugen innan (dock inte lika) och inte dragit. Det är ju just när han är så högt uppe i varv som han blir döv och jag har för den delen inte kunnat träna vid något sådant tillfälle då det aldrig uppstått innan. Det är förresten inte jag som ryter på filmen.

Jag tror och hoppas verkligen inte jag förstörde för dom då han var vänligt inställd, men det vet jag ju förstås inte. Och jag hade ju inte lagt honom om jag trodde att han skulle resa sig.

Citronhalsbandet är tänkt att vara på alltid, så han inte kopplar ihop halsbandet med duschen utan kopplar ihop det med situationen.

Korrigerar när jag går ut?

Alla väljer att träna hur de vill, men i tråden får man nästan intrycket av att korrigeringar skulle vara något nödvändigt. Nog tusan ska man väl kunna lära in en platsliggning på ett positivt sätt. Måste man korrigera så tränar man fel eller går för fort fram. Satsa på att bygga ett värde i att ligga kvar istället

Jag har ett värde av att ligga kvar, så som han gör på filmen har han inte gjort innan, men ville visa hur intensiv han var den gången som han faktiskt gick upp.

Visst handlar tråden om ett korrigeringshjälpmedel men jag blir ändå lite chockad över hur många som verkar tycka att man ska korrigera hundarna när de gör fel. Lydnad (jakt och allmänlydnad med för den delen) lär jag in med lekfullhet och glädje, något "sagt ord gäller!" har jag aldrig behövt använda mig av. Om jag måste gå in och korrigera och "visa att jag menar allvar" som nån skrev så har jag 1. inte tränat ordentligt 2. en hund som inte vet vad vi tränar 3. för dåliga belöningar.

Bra skrivet! Kul att du hittat hit!

Ja, jag tänkte när ni lämnar hunden och går av planen och du rycker i honom 4-5 gånger. Om det var för att korrigera nått som inte framgår för oss som ser filmen?

Jaha, jag drar tillbaka honom då han drar som en tok :D du ser även att jag kliar honom lite på ryggen när han slutar.

Jag har ett värde av att ligga kvar, så som han gör på filmen har han inte gjort innan, men ville visa hur intensiv han var den gången som han faktiskt gick upp.

Han ar inte "intensiv" han forstar inte vitsen med att ligga still. Kanske han gjor det pa traning, men jag har dock svart att tro att han verkligen har forstatt uppgiften da skulle han inte sa totalt ignorera dig har. Hade han lart sig exact vad han ska gjora hade det rackt med ett 'harumph' fran dig for att paminna honom att inte ga upp.
For mig set det ut som om du har gatt fram aldeles for fort ... han behover massor av traning, varje dag och overallt. Lagg honom pa promenader, lagg honom pa parkeringen, lagg honom dar andra hundar gar forbi, lagg honom overallt du kan komma pa. Om du ar radd att han ska ga upp nar du okar avstandet, satt pa honom en lang lina, se bara till att han inte KAN dra ivag.

Med intensiv menar jag att han är väldigt mycket just där, men det kanske inte du tycker iofs?

Jag tror nog hundar kan göra en sak som de vet om inte "uppskattas" av föraren (alltså att det antingen kommer en korrigering eller uteslutande av belöning) för att det ändå är så väldigt självbelönande. Det är ju trots allt levande djur :) Sen är det klart, med mer träning så kommer det ju lösa sig!

Jag tycker inte han ar intesiv darfor att han har valdigt undermalig traning. En intensiv hund med traning hade kanske gatt upp, men genast "kommit ihag sig" nar du sa till, alternativt kommit fram till dig vid tillsagelse. Hela handelse forloppet talar om att han har WAY for lite traning och att det ar dar problemet ligger.

Jag har varit i precis samma sits som du, verkligen tyckte att jag tranat tillrackligt, men hunden overbevisade att sa var inte fallet.:angel: Just nu tranar vi pa att hitta lackor fran reningsverk ... Jag tycker fortfarande att hon kan mer an hon kan. Nu vet jag dock hur det ar sa jag blir inte alls lika overaskad nar det visar sig att hon faktiskt bara 'nastan' kan.:grin:

Ja visst har vi tränat för lite, annars hade han ju inte rest på sig oavsett hur intensiv har är. Men intensiviteten kan han ju ha även i olydnaden (såklart).

Jag har inte sagt något emot att vi tränat för lite, det har jag redan konstaterat :) vi tränar på och ska vara säkrare innan nästa tävling. Men ville använda sprayen OM han skulle få för sig att resa sig på träning så det inte blir fler självbelönanden av att springa fram till andra hundar OM det händer. Det kanske aldrig någonsin händer igen, men har jag otur och missbedömmer hans förmåga så kan det ju hända, och då vill jag vara beredd... Funkar det så funkar det, annars så är det ju som om jag inte haft det på.

Personligen skulle jag definitivt inte prova det. Det kan stalla till massor med skada, du kan fa en hund som inte vill lagga sig alls lika gjarna. Satt pa hunden en langlina och korta avstandet till dig sa kan han inte sjalvbelona. Ett halsband ar en 'short cut' som kan sla fel.

Märkligt resonemang. Om du inte har tränat tillräckligt och din hund bommar i platsliggningen, för att den inte vet vad som förväntas av den, så ska den få en dusch i huvudet.
Hur hade du tänkt att den skulle förstå sammanhanget?

Jag tror som hastflicka att risken är stor att du förstör platsen helt och hållet, hunden känner igen situationen, "förra gången jag låg här fick jag ett obehag". Den reser sig och går helt enkelt.

Funkar det inte så behöver det inte alls betyda att det blir som att du aldrig haft på det.
Om han reser sig igen så har du än en gång krävt mer än vad han klarar och att då få en korrigering som inte tar helt men som säkerligen stör han i samband med att han är fram till en annan hund kan skapa jäkla massa krångel.
Det kan påverka honom så att hela platsläggningen blir ett enda stort stressigt jobbigt moment.
Jag har aldrig någonsin hört talas om denna metod på hundar som reser sig och det bör väl finnas en orsak till det?
Som ngn sa, på med lina om du är så orolig och tror han kommer gå upp igen.
Träna hakan i backen + lina och börja om från start så han förstår att han jobbar och håller fokus på platsen!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
764
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
863
Senast: TantAgda
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 069
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka