Sv: Multivet spray commander
På filmen från tävlingen visar han redan från början helt och fullt vad han har i tankarna och sedan drar fram till en annan hund, inte låter sig fångas av dig som viftar med kopplet och säger ifrån och hoppas mot den lilla hunden som är i famnen på sin ägare. Skulle din hund sprungit fram till min, inte låtit sig fångas, du börjar ryta åt sin hund så hade du mycket väl kunnat förstöra platsliggningen för mina eller andras hundar. Du kunde ju inte bara säga åt din hund att komma till dig, den lyssnade inte utan var mer intresserad av den lilla hunden i ägaren famn än av dig. Så kanske lite bättre lydnad över huvudtaget innan du går ut på tävlingplanen igen förutom att träna igenom platsliggningen betydligt mer. Då har du möjlighet att hindra din hund, för vatten får du såklart inte nyttja på tävling.
Du skriver själv att hunden nästan ligger och halvsover på platsliggning i vanliga fall och lägger ner huvudet och vilar, det för mig är inte att träna platsliggning. Platsliggning är ändå ett aktivt moment där de inte ska glömma bort vad de ska göra och klara av att ligga fokuserad på uppgiften även om man inte vill ha dem högt i energi.
Som du beskriver det så kommer du inte att få några tillfällen att korrigera din hund, då denna aldrig reser sig, men för all del köp det där halsbandet och använd det. Det låter ju ändå som att du har bestämt dig för att inget annar hjälper. Glöm dock inte bort att många hundar snabbt listar ut skillnaden på träning/tävling och när de har citronhalsband på sig och när de inte har det. Så du riskerar att stå maktlös på tävling iaf.
Om din hund inte är motiverad av favvobollen, ingorera dina komandon för att hunden är så fast besluten vid att dra till grannhunden så har jag svårt att se hur vatten skulle kunna fungera. Du får återkomma och berätta hur det gått
Du skulle ju även kunna köpa en sån där skruv som du fäster i marken och knyter din hund i, då kan den ju inte ta sig längre än kopplet räcker om du är rädd att hunden ska hinna fram till en annan hund och självbelöna sig.
Förresten av nyfikenhet, vad korrigerade du hunden för när ni redan är på väg ut från planen?