Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför inte bara träna massvis med stadga istället för att ta till korrigeringar? Om hunden reser sig från platsen har jag som förare inte förberett hunden ordentligt, MITT fel. Jag får träna annorlunda.
Stadga som i "du får belöning om du ligger kvar"? Som sagt, är han på det humöret så är hunden roligare att leka med än en boll. Visst får jag träna annorlunda, det är ju just det som jag har tänkt mot innan. Var har jag skrivit att det är hundens fel? Tycker det är fel att skylla på djuren, han gör ju det han tjänar på mest. Men om det inte blir lika intressant med hunden "därborta" för att han får en vattendusch varje gång han är påväg dit så lär suget garanterat försvinna. Men om han ännu en gång kan springa fram så blir det ännu en belöning som lär förstärka viljan ännu mer.
Ni som absolut inte kan tänka er att hunden får ett vattensprut i ansiktet vid förbudsträning (för det är ju det det är, om det handlar om att han vid tillfället lämnar platsen för att utföra "förbudet" eller annat har ju egentligen mindre betydelse) är ni emot all typ av korrigeringar? För just vattendusch anses väl vara en av de mildaste metoder man tar till.
Han visade ju väldigt tydligt att han tänkte gå upp, så jag tror att du helt enkelt ska sätta högre krav på hunden. Han tittade åt ett annat håll så fort du lämnade honom, låg väldigt högt, nosade, viftade på svansen och tittade ännu mer åt den andra hunden. Dessutom jagade han upp sig väldigt fort och blev jobbig när han gått upp. Så du ska absolut inte ens ge honom chansen.
Så fort han tittar åt en annan hund så röstkorrigerar du honom, "Hörru du du, ligg!". Tydliga och höga krav. Ligg stilla och blicken framåt. Allra helst hakan i backen.
Jag tror helt enkelt att den hunden måste du korrigera INNAN han går upp, inte NÄR han gått upp. Utan att vara Oschysst emot honom och göra det för svårt.
Min åsikt - sprayen hade inte hjälpt dig ett skit.
*Knapplånar mig själv*
Vet inte om folk har missuppfattat vad jag ska korrigera. Det är INTE att han lämnar platsen som jag har tänkt att korrigera, utan om han får för sig att "nu ska vi hälsa och busa med andra hundar istället." Han har rest sig ur platsen en gång, vilket tyvärr var på tävling. Annars har vi tränat med bra resultat och han har legat kvar både med kända och okända hundar. Även hundar som har lämnat platsen och bredvid valp som klängde omkring och skällde busigt på honom.
Såhär såg det ut på tävlingen: http://www.youtube.com/watch?v=C9ADnuN5keI
Eller nej, två gånger har han rest sig, men den andra gången reste han bara på sig och luktade på en fläck precis framför honom. Och ja, då gick jag bara lugnt dit och la honom igen, såklart!
Här tycker jag att du är helt ute och cyklar ärligt talat.
Platsläggning är som vilket annat lydnadsmoment som helst.
Hunden ska göra det för att den vill, för att den är taggad och har en förväntan!
I platsläggningen gäller det att ha byggt upp en rejäl förväntan som gör att hunden håller sig så pass koncentrerad på uppgiften (ligga still) så länge som det krävs. Om hunden brister i sin koncentration och sticker till andra hundar har du som förare inte lyckats med stadgan. Detta är inget jag anser ska korrigeras bort.
Och via filmen fick jag svar på det jag trodde. Du har inte tillräckligt med förväntan och koncentration på din hund i läggandet. Backa bandet och träna stadga.