Multivet spray commander

Sv: Multivet spray commander

Varför inte bara träna massvis med stadga istället för att ta till korrigeringar? Om hunden reser sig från platsen har jag som förare inte förberett hunden ordentligt, MITT fel. Jag får träna annorlunda.

Varför inte bara träna massvis med stadga istället för att ta till korrigeringar? Om hunden reser sig från platsen har jag som förare inte förberett hunden ordentligt, MITT fel. Jag får träna annorlunda.

Jag haller med. Om du anvander spruthalsband nar hunden gar upp finns risken att hunden springer darifran, till matte, i stallet for lagger sig igen och att hela liggandet blir en negativ association.
Trana platsliggning korta stunder med dig nara forst och mycket berom nar det fungerar som du vill. Gar hunden upp lagg den plats igen utan att vara arg ... och gjor det lattare for hunden att gjora vad du vill tills du kan beromma varje gang. Oka sedan svarighets graden valdigt sakta.

Stadga som i "du får belöning om du ligger kvar"? Som sagt, är han på det humöret så är hunden roligare att leka med än en boll. Visst får jag träna annorlunda, det är ju just det som jag har tänkt mot innan. Var har jag skrivit att det är hundens fel? Tycker det är fel att skylla på djuren, han gör ju det han tjänar på mest. Men om det inte blir lika intressant med hunden "därborta" för att han får en vattendusch varje gång han är påväg dit så lär suget garanterat försvinna. Men om han ännu en gång kan springa fram så blir det ännu en belöning som lär förstärka viljan ännu mer.

Ni som absolut inte kan tänka er att hunden får ett vattensprut i ansiktet vid förbudsträning (för det är ju det det är, om det handlar om att han vid tillfället lämnar platsen för att utföra "förbudet" eller annat har ju egentligen mindre betydelse) är ni emot all typ av korrigeringar? För just vattendusch anses väl vara en av de mildaste metoder man tar till.

GÅR han upp går jag bara tyst och lägger honom igen, springer han fram till en annan hund däremot har jag inte en chans att hinna fram innan han är framme vid hunden.

Att läggandet blir negativt för att han får ett sprut av vatten när han är påväg till en annan hund tror jag faktiskt inte alls på om jag ska vara ärlig.

*Knapplånar mig själv*

Vet inte om folk har missuppfattat vad jag ska korrigera. Det är INTE att han lämnar platsen som jag har tänkt att korrigera, utan om han får för sig att "nu ska vi hälsa och busa med andra hundar istället." Han har rest sig ur platsen en gång, vilket tyvärr var på tävling. Annars har vi tränat med bra resultat och han har legat kvar både med kända och okända hundar. Även hundar som har lämnat platsen och bredvid valp som klängde omkring och skällde busigt på honom.

Såhär såg det ut på tävlingen: http://www.youtube.com/watch?v=C9ADnuN5keI

Eller nej, två gånger har han rest sig, men den andra gången reste han bara på sig och luktade på en fläck precis framför honom. Och ja, då gick jag bara lugnt dit och la honom igen, såklart!

Han visade ju väldigt tydligt att han tänkte gå upp, så jag tror att du helt enkelt ska sätta högre krav på hunden. Han tittade åt ett annat håll så fort du lämnade honom, låg väldigt högt, nosade, viftade på svansen och tittade ännu mer åt den andra hunden. Dessutom jagade han upp sig väldigt fort och blev jobbig när han gått upp. Så du ska absolut inte ens ge honom chansen.

Så fort han tittar åt en annan hund så röstkorrigerar du honom, "Hörru du du, ligg!". Tydliga och höga krav. Ligg stilla och blicken framåt. Allra helst hakan i backen.

Jag tror helt enkelt att den hunden måste du korrigera INNAN han går upp, inte NÄR han gått upp. Utan att vara Oschysst emot honom och göra det för svårt.

Min åsikt - sprayen hade inte hjälpt dig ett skit.

Senast ändrad:

Jag forstar inte hur du tanker. Han gar inte upp i traning, bara pa tavling? Du kan inte ha det halsbandet pa tavling sa hur ska det gjora nagon skillnad da? Om du startar traning med att sta narmare sa kan du avleda sa fort hans uppmarksamhet innan han reser sig och behover inte nagot halsband till platslaggning alls.;)
Nar jag var i Sverige hade de tva narmaste BHK plats traning ett par ganger i veckan var. Min tjej har aldrig rest sig, men jag var dar ett par ganger i veckan nar jag kunde i alla fall.

Jag haller med Squarepants, dar hade inte halsbandet hjalpt.

Om hunden går fram till andra hundar så får du väl för tusan backa i platsläggningen, gör om gör rätt! Att korrigera med ngn sprutande halsband är ju helt galet. Du får väl träna stadga.

Stadga som i "du får belöning om du ligger kvar"? Som sagt, är han på det humöret så är hunden roligare att leka med än en boll. Visst får jag träna annorlunda, det är ju just det som jag har tänkt mot innan. Var har jag skrivit att det är hundens fel? Tycker det är fel att skylla på djuren, han gör ju det han tjänar på mest. Men om det inte blir lika intressant med hunden "därborta" för att han får en vattendusch varje gång han är påväg dit så lär suget garanterat försvinna. Men om han ännu en gång kan springa fram så blir det ännu en belöning som lär förstärka viljan ännu mer.

Ni som absolut inte kan tänka er att hunden får ett vattensprut i ansiktet vid förbudsträning (för det är ju det det är, om det handlar om att han vid tillfället lämnar platsen för att utföra "förbudet" eller annat har ju egentligen mindre betydelse) är ni emot all typ av korrigeringar? För just vattendusch anses väl vara en av de mildaste metoder man tar till.

Här tycker jag att du är helt ute och cyklar ärligt talat.
Platsläggning är som vilket annat lydnadsmoment som helst.
Hunden ska göra det för att den vill, för att den är taggad och har en förväntan!
I platsläggningen gäller det att ha byggt upp en rejäl förväntan som gör att hunden håller sig så pass koncentrerad på uppgiften (ligga still) så länge som det krävs. Om hunden brister i sin koncentration och sticker till andra hundar har du som förare inte lyckats med stadgan. Detta är inget jag anser ska korrigeras bort.

Han visade ju väldigt tydligt att han tänkte gå upp, så jag tror att du helt enkelt ska sätta högre krav på hunden. Han tittade åt ett annat håll så fort du lämnade honom, låg väldigt högt, nosade, viftade på svansen och tittade ännu mer åt den andra hunden. Dessutom jagade han upp sig väldigt fort och blev jobbig när han gått upp. Så du ska absolut inte ens ge honom chansen.

Så fort han tittar åt en annan hund så röstkorrigerar du honom, "Hörru du du, ligg!". Tydliga och höga krav. Ligg stilla och blicken framåt. Allra helst hakan i backen.

Jag tror helt enkelt att den hunden måste du korrigera INNAN han går upp, inte NÄR han gått upp. Utan att vara Oschysst emot honom och göra det för svårt.

Min åsikt - sprayen hade inte hjälpt dig ett skit.

Håller med!

Ts, Han var för högt i aktivitet redan när du la honom. Man såg klart och tydligt att han tänkte resa sig, hade du sprayat där hade han nog inte brytt sig ett skit alternativt gått uppn mer i varv. Jag skulle backa totalt och antingen lära in hakan i backen eller total fokus på dig. Stå nära och belöna, backa och belöna, och med röst säga ifrån om han enligt dig inte är fokuserad.

Shark: drt låter som att du vill att hunden ska ligga högt i aktivitet.. Varför?

*Knapplånar mig själv*

Vet inte om folk har missuppfattat vad jag ska korrigera. Det är INTE att han lämnar platsen som jag har tänkt att korrigera, utan om han får för sig att "nu ska vi hälsa och busa med andra hundar istället." Han har rest sig ur platsen en gång, vilket tyvärr var på tävling. Annars har vi tränat med bra resultat och han har legat kvar både med kända och okända hundar. Även hundar som har lämnat platsen och bredvid valp som klängde omkring och skällde busigt på honom.

Såhär såg det ut på tävlingen: http://www.youtube.com/watch?v=C9ADnuN5keI

Eller nej, två gånger har han rest sig, men den andra gången reste han bara på sig och luktade på en fläck precis framför honom. Och ja, då gick jag bara lugnt dit och la honom igen, såklart!

Och via filmen fick jag svar på det jag trodde. Du har inte tillräckligt med förväntan och koncentration på din hund i läggandet. Backa bandet och träna stadga.

Ja visst var det jättetydligt, det var också därför som jag korrigerade honom med rösten (syns på filmen när han kollar på mig innan han vänder sig igen och springer till hunden). Men trodde ändå att han inte skulle resa sig utan bara vara väääldigt frestad av det.

Och visst är han intensiv, det går på ett par hundradelar.

Så virrig som han var på tävlingen har han inte varit på träning, och det hade säkert en massa med att göra att han fick ta det lugnt ett par dagar innan, dålig idé, kommer man på i efterhand... Men jag vill ändå vara steget före OM han reser sig upp igen, om det kommer hjälpa eller inte vet jag inte än, men jag vet att han tår åt sig av den typen av korrigering väldigt bra.

Här är iaf en film från träning, det är jag som är klädd helsvart.

http://www.youtube.com/watch?v=w2cLPjiM2gM

Tyvärr tror jag inte att jag har film på platsen men ska kolla.

Nej det menar jag absolut inte, hunden ska var avslappnad, men hålla koncentration och fokus på mig, med en förväntan.
Den ska veta att den jobbar.

Här tycker jag att du är helt ute och cyklar ärligt talat.
Platsläggning är som vilket annat lydnadsmoment som helst.
Hunden ska göra det för att den vill, för att den är taggad och har en förväntan!
I platsläggningen gäller det att ha byggt upp en rejäl förväntan som gör att hunden håller sig så pass koncentrerad på uppgiften (ligga still) så länge som det krävs. Om hunden brister i sin koncentration och sticker till andra hundar har du som förare inte lyckats med stadgan. Detta är inget jag anser ska korrigeras bort.

Vad ska jag göra då? Ha en skyddsfigge med mig ut på plan? Som jag skrivit innan att hamnar han i det stadiet som han var i på filmen så räcker det inte med boll (vilket är bästaste leksaken). Ja visst är det som vilket annat lydnadsmoment som helst, och om han får för sig när han går fot att helt plötsligt springa till en annan hund så kommer jag korrigera det med faktiskt.

Kom gärna med förslag om ni har några. Och nej, att säga att jag ska bygga upp en förväntan hos mig räcker inte riktigt även om vi jobbar på det med. Just nu tror jag framförallt att det ska bli lite "tråkigt" att springa fram till andra hundar. Då kommer ju även förväntan byggas upp högre hos mig.

Och via filmen fick jag svar på det jag trodde. Du har inte tillräckligt med förväntan och koncentration på din hund i läggandet. Backa bandet och träna stadga.

Så som han var där har han inte varit innan. På träningarna har han legat lugnt och stilla, ofta med huvudet i backen och halvsovit.

Jag skulle tränat stadga till tusen. Dvs inte bara strikt platsläggning utan stadga i massa situationer. Lägg hunden mitt på plan då andra tränar bla.
Sedan skulle jag sett till att han var lite mindre uppskruvad innan han lades ner.
och jag skulle börjat om med noll på tiden. Dvs korta stunder att han håller fokusen på dig och inte tittar på annat. Hakan i backen som ngn sa kan vara lämpligt på en sådan här sprallig hund.
När du återigen känner att det borde gå, så skulle jag enbart lägga med hundar inte är lika lekfulla så han inte får ngt ut av OM han reser sig.

Förmodligen så sitter inte stadgan till 100 och när störningen blir för stor och matte säkert lite nervös så slog det över.

Själv tränar jag stadga på massvis olika sätt. Bla annat att jag går/springer runt och även går och står över och precis bakom hunden. Jag kastar leksaker och godis runt och även taskigt nog på hunden.
Jag tar även hjälp av andra ekipage som störning, till en början bara finnas där och till sist att de leker med sin hund nära.
Det gäller lite att vänja hunden vill all möjlig konstig störning men att den behåller fokus på dig pga förväntan. Dvs belöning då momentet är klart.

Jag har haft honom platsad mitt på plan när andra tränat, lekt och sprungit omkring honom, då har jag stått kanske 20 meter ifrån. Och då har han bara lagt sig med huvudet i backen ungefär. Iofs med hundar som han sett innan och som han VET att han inte ska leka med, tror lite där problemet sitter också. Att det var nya hundar som han gärna vill testa om det går att leka med dom också. Men samtidigt så har jag ju tränat plats med en massa nya hundar. Så jag skulle tro att det även var överskottsenergin som ställde till det en del.

Anledningen till att jag vill ha det halsbandet på honom är ju IFALL han reser sig igen. Vattendusch har nämligen fungerat superbra för att bryta honom när han är högt i varv innan. Han kan nämligen skälla mot/på andra hundar, framförallt om de stojar och leker. Tänk er den intenciteten i filmen på tävlingen, bara det att han är kopplad = frustrerad hund och frustrerad hund låter tyvärr mycket :grin: men efter ett sprut så hajar han till och då får han gotte, vilket har hjälpt en massa efter bara ett par gånger. Det är just därför jag tror att det kan funka, man skulle kunna säga att just vattendusch är den enda korrigeringen han tar till sig på det sättet (ja, typ).

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
764
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
863
Senast: TantAgda
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 069
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka