Motverka fästingar?

E

Ella_99

Vet ni något bra medel eller liknande man kan ge hästen för att förhindra fästingbett?

Vi har lite planer på att ta ut hästarna till skärgården i sommar, men jag är ganska tveksam eftersom där finns så ohyggligt mycket fästingar. Och förmodligen av den lite 'farligare sorten', eftersom jag vet några personer som drabbats av borelia där ute... Bör vi avstå helt från att ta med hästarna, eller finns det något man kan ge/smörja in dem med så att fästingarna undviker dem?

Tack på förhand:)

Sv: Motverka fästingar?

Switch ska ju vara effektivt, men jag tror (inte säker, har inte använt det själv) att det funkar bäst om man inte rider/borstar/duschar hästarna. Någon kan säkert bekräfta eller dementera det där.
Något jag testa på mina är att koka upp vatten som man sen lägger rosmarin i, som får stå och dra. Häller i sprayflaska och sprayar ben/mule/mage på hästarna. Och jag såg faktiskt skillnad, hästarna fick inte EN fästing så länge jag använde det. Duschade på ungefär varje dag. Billigt men för mig bra!

Min erfarenhet är iaf att Switch fungerar. Vi bor mitt i Småland, och har väl ungefär normalt med fästingar på våra beten. Förra sommaren införskaffades Switch för att ffa en häst fick ganska mycket knottbett... Vi märkte ingen större effekt på knotten, men ingen av hästarna hade en enda fästing till den sommaren... :laugh:

Lycka till :bump:

framför allt bör ni vaccinera er själva mot den fästingsburna sjukdomen TBE som fästingarna i östsverige har. Borelia är småpotatis i jämförelse.
TBE kan i värsta fall ge hjärnskada - de närminne, koordination, balance språk m.m. tar skada eller försvinner! Har en god vän som råkade ut för detta - hon är numera invalidiserad, färdtjänst, rollator och närminnet helt borta. Efter flera års träning fixar hon nu att använda telefon - hon klarar att läsa listan vid telefonen "Hur gör man när man ringar?"
Så vaccinera er!

kl

Jag brukar smörja in hästen på skapet, ansikte, och lite varstans med den här svarta burken. Jag kmr ej ihåg vad den heter men det är ett vitt lock och en svart burk. Står "häst" någonstans också på den :p Dock kostar den ganska mkt men den hjälper då väldigt bra :)

Skillingarydsalva heter den. :) Jag tycker också den funkar jättebra (bor iofs i skåne och det är väl inte jätte fästingtätt). Min häst är en fästingmagnet annars, men har bara haft ett fåtal sen jag började smörja med Skillingaryd. Brukar smörja en ring runt kronranden ungefär och lite på sidorna på mulen. Vet att vissa varnar för brännskador med tjärsalvan i kombination med stark sol, men jag har aldrig haft några problem på min betesgående häst.

Tack så mycket för alla svar :laugh:
Skillingarydsalvan har vi en stor burk av här hemma, så den kommer definitivt att få följa med i så fall. Och Switch och 'rosmarinsprayen' låter ju också bra!
Fortsätt gärna att komma med tips!

sumile: Vi är fullt vaccinerade nu hela familjen, och det är skönt! Men tack för din varning:)

Hade en sommarhage där det kryllade av fästingar, hade nog inte klarat det utan Switch! Märktes direkt om man väntat för länge med ny behandling.
Vi red, borstade och svampade av hästarna utan problem, dock så ska man ju inte blöta ner dem när det är nytt.

Hos oss funkar inte Switch, däremot Flusa det är helt klart kanonbra.
Det är för kor/får mfl. men fungerar precis lika bra på hästar. Vi har det på våra två och båda tåler det. Förra hästarna tålde det också finfint.

Efter flera dagars ösregn minskar effekten. Beroende på tryck får man behandla på nytt var tredje vecka.

Det är mycket drygare än Switch och av samma anledning billigare.

Själv bor jag på västkusten och har väldigt mycket fästingar. Switch pour on är en gudagåva enligt mig!(finns på apoteket och grann**rden Får i princip inga fästingar alls! Var försiktig med att sätta skillingaryd salvan på tex nosen och liknande där solen kommer åt! Dom kan få brännsår!! Vid skap och likn är den bra men där kommer inte solen åt.Har även behandlat extra någon gång iblen med en ny insekts spray som finns på h**ks.En stor svart flaska.Fungerade bra mot bromsarna.man kan ge vitlök i maten under våren oxå,det ska förebygga litegrann!(svårt att säga om det fungerar.)Självklart ska du ta dit hästarna!

Hos oss funkar inte Switch, däremot Flusa det är helt klart kanonbra.
Det är för kor/får mfl. men fungerar precis lika bra på hästar. Vi har det på våra två och båda tåler det. Förra hästarna tålde det också finfint.

Efter flera dagars ösregn minskar effekten. Beroende på tryck får man behandla på nytt var tredje vecka.

Det är mycket drygare än Switch och av samma anledning billigare.

Håller med !!Vetrinären tipsade om Flusa istället det hjälper dessutom mot knott och broms på helt annat sätt...Vill inte uppleva att min häst skenar omring helt förstörd i hagen pga av knott,broms mm

Åh vad bra:laugh:
Ska vi dit kommer jag nog ha ett helt förråd av olika fästingmedel, och kanske känner mig lite lugnare iaf.
Tack allihop för att ni delar med er av era erfarenheter!

jag har världens bästa medel kan jag säga :)
jag blandar vatten matolja och krossad vitlök och smörjer in hela hästarna i sen får de verkligen inga fästingar:) billigt och smidigt

Wow, det låter ju toppen:)
Mirakelmedel liksom! Har ju hört att vitlök ska vara effektivt, men att det inte är så bra att ge i maten. Kommer inte riktigt ihåg varför, men någon som hört om något liknande?

Men att smörja in det på kroppen kan ju trots allt inte vara någon fara:D

jag vet många som vitlök genom maten. Men i somras när min häst fick massa fästingar så köpte jag vitlökspulver som jag skulle ge henne.
Men hon vägrade äta det, men var då inte särskilt glad i något slags kraftfoder överhuvudtaget (lustig häst). Så jag testade att blanda olja vatten och pulvret (man kan ju ta vitlöksklyftor men hade ju ändå köpt, smörjde på det en gång i veckan sen hade hon aldrig fästingar. Hade även det på mitt russ med soleksem hjälpte mycket (inte helt) mot eksemen också. för den här blandningen skrämmer inte bara bort fästingar utan även myggor och knott. Men hästarna luktar vitlök lång väg sen :) haha

Okej, tack så mycket!
Ja men bättre det än att få en massa fästingar på sig:D haha

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 745
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 864
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
23 984
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V