Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag var med och arrangerade olika motorsportarrangemang var miljötänket med hela tiden. Hur sopsorterar vi på bästa sätt, kan vi minska på resande till/från arenorna (ex om vi kunde ha bussar som hämtade folk vid närliggande samhällen), har för mig att någon arena i Sverige arbetar med att bevara utrotningshotade växter eftersom dessa blir hyfsat skyddade inne på markområde osv. Säger inte att motorsport är guds bästa barn när det kommer till utsläpp, men ville mest berätta att det finns många som arbetat med att försöka miljömärka sina evenemangVisa bifogad fil 79681
Det är katastrof att jag kör bil till jobbet men sånt här är tydligen helt okej. Det är även toppen med bil- och motorsport för det pratas det aldrig om i miljödiskussioner. Blir så jävla irriterad.
Nu tänkte jag på själva förbränningen av bränsle snarare än det runtom. Varv efter varv efter varv. För nöjes skull. Sen dessutom att det inte förs någon större diskussion om det.När jag var med och arrangerade olika motorsportarrangemang var miljötänket med hela tiden. Hur sopsorterar vi på bästa sätt, kan vi minska på resande till/från arenorna (ex om vi kunde ha bussar som hämtade folk vid närliggande samhällen), har för mig att någon arena i Sverige arbetar med att bevara utrotningshotade växter eftersom dessa blir hyfsat skyddade inne på markområde osv. Säger inte att motorsport är guds bästa barn när det kommer till utsläpp, men ville mest berätta att det finns många som arbetat med att försöka miljömärka sina evenemang
Man arbetar på det med inom motorsporten. En F1 motor är ju typ dubbelt så energieffektiv mot en personbil men man vill upp i 60% (50% idag) plus att man arbetar på andra typer bränsle för att minska utsläppen ännu mer. Det är ju en hel del forskning och utveckling som kommer alla till gagn med.Nu tänkte jag på själva förbränningen av bränsle snarare än det runtom. Varv efter varv efter varv. För nöjes skull. Sen dessutom att det inte förs någon större diskussion om det.
Visst med F1 men gäller detsamma för tex folkrace och liknande? Nu var det inte just petdetaljer jag menade utan den generella diskussionen. Det pratas ofta om att åka kollektivt och skatt för ditten och datten men sport berörs inte (särskilt ofta i alla fall). Lantbruk behöver diesel till sina maskiner för att vi ska få mat till bordet men ändå drabbas de mer än sånt som anordnas för nöjes skull.Man arbetar på det med inom motorsporten. En F1 motor är ju typ dubbelt så energieffektiv mot en personbil men man vill upp i 60% (50% idag) plus att man arbetar på andra typer bränsle för att minska utsläppen ännu mer. Det är ju en hel del forskning och utveckling som kommer alla till gagn med.
Med uppenbar risk för att whatabouta så skulle jag tro att hästsport bränner mer bränsle än motorsport, på nationell nivå.Nu tänkte jag på själva förbränningen av bränsle snarare än det runtom. Varv efter varv efter varv. För nöjes skull. Sen dessutom att det inte förs någon större diskussion om det.