Motivation när man har en skadad häst i vinter

Sv: Motivation när man har en skadad häst i vinter

Ja precis jag vet vad det är och jag har fått instruktioner från vet hur v i ska behandla och hur lång tid det kan ta.

Håller med om tiden, jag är lika lång, ibland längre tid i stallet som innan han blev skadad så finns inte mycket tid till annat än att ta hand om honom. Nu är dessutom stallägaren som annars kan ställa upp med mockning gravid så nu måste jag ut i princip varje dag också istället för 5-6 dagar per vecka. Jag är också noga med att han ska vara borstad ha ryckt man och så för att inte "se sjuk och avställd ut". Han har nog aldrig haft så putsade saker och rena schabrak som nu ;)

Här kommer några tips från en som var helt och hållet befriad från allt vad träningar och tävlingar hette i två års tid.

Nu hade jag turen att få rida andras hästar + skogsrida så mycket jag ville. Men jag är en tränings- och tävlingsmänniska och jag kan lova att det inte var enkelt att "sitta på händerna" medan "alla andra" kunde träna och tävla så mycket dom ville. Men jag lärde mig faktiskt jättemycket! Sådant som jag aldrig fått uppleva om jag hade haft en egen ridbar häst. Här kommer en lista med peppande tankar (hoppas jag...);

1) Du får möjlighet att lära känna din häst bättre och verkligen bygga upp den från grunden.
Tråkigt som det må vara att sitta och skritta så finns det nog ingen annan träning som är så effektiv. Istället för att se det som ett nödvändigt ont, se det som att du nu förbereder hästen för allt det som den ska kunna göra senare! För dom hästarna som jag satte igång gjorde jag "program" för hur mycket och var hästarna skulle skrittas. Ena dagen skrittade vi i skogen och hästen fick lyfta på benen, andra dagen på asfalt, tredje dagen på ett snötäckt fält, fjärde dagen för hand, osv osv osv... Jag fick också tillfälle att fila på min egen sits litegrann. Här kan jag erkänna att jag var ganska lat, men vill man så kan man träna på det mesta; position, skänkelläge, handställning, effekten av hjälperna osv osv.

2) Låååånga skritturer tränar ens egna, naturliga sätt att sitta i sadeln. Tekniskt sett kanske man inte blir skickligare, men man över definitivt upp sin "hästkänsla" genom att bara sitta och vara där uppe på hästen.

3) Om man är lite ihärdig så finns det nästan alltid möjlighet att rida andras hästar. I perioder red jag 5 hästar om dagen, allt fråm pensionerade tävlingshästar till en sprallig fyraåring. Det blev inte så mycket träning av det, men jag fick rida! Där med höll jag igång min egen ridning, utan att jag för den sakens skull kompromissade eller skyndade på någon igångsättning. Mycket bra och otroligt roligt!

4) Ta tillfället i akt att lära dig om andra, icke-ridrelaterade, saker. Foder, avel, sadelutprovning, skoning, träning för bättre hållbarhet... Under denna tid tog jag verkligen tag i att försöka lära mig så mycket jag kunde om det som inte nödvändigtvis hjälper en så mycket under själva ridpasset men som har stoooor betydelse för hur det faktiskt går. Böcker, artiklar och debattinlägg plöjde jag med närmast manisk besatthet. Nu har jag alltid varit nyfiken och frågat, frågat, frågat samt läst, läst och läst, men man blir som bekant aldrig fullärd.

5) Gör en ärlig men positiv plan för din häst. Hur ska igångsättningen se ut? En av dom hästarna som jag har nu gjorde jag en plan för som sträckte sig från början av februari till början av oktober. I början av oktober la jag in en tävling. Dom dagarna där jag helst bara ville sluta med hela grejen så kollade jag på min plan och då kändes det genast bättre. Varje dag kom man ju ett steg närmare tävlingen och då gller det ju att träna sin häst för att ge den ultimata förutsättningar!

6) Slutligen; Ibland går det inte som man tänkt. En av dom hästarna som jag satte igång under en vinter togs bort på våren. Jag hade verkligen lagt ner ork, tid och mycket hjärta på den hästen men det hjälpte inte. Då är det en jättetröst att veta att man faktiskt gjorde sitt absolut bästa. Hade jag slarvat så hade jag nog inte tagit det lika bra - nu visste jag att jag åtminstone inte hade kunnat göra mer. Jag vägrar se det som ett slöseri med tid för jag lärde mig massor! Det är viktigt att bära med sig det också.

Hoppas att vintern blir en rolig och lärorik tid för dig, även om det blir tunnsått med träningar.

Trägen vinner! Tro mig, det är sant. :-)

Hej!

Jag har haft denna hovis i säkert 6 år utan problem, men senaste året har h*n tappat lite.. Tom andra hovslagare säger att h*n är duktig, så jag vet inte vad jag ska tro..

Angående att se möjligheter så har alltid mitt problem när hästen blir skadad varit att all tid går åt till att laga hästen.. Den ska medicin 2 ggr/dag, promenader 2 ggr/dag, måste skötas på visst sätt osv osv osv.. Det ta alltid minst lika långt tid med en skadad häst som det gör med en hel. Och inte vill jag behöva stressa med pålle heller... Så rida andras.. neee det är inte så skoj. Dessutom kostar ju skrället gärna mer när den är skadad (mediciner/veternärer etc) så rida på ridskola har man inte heller riktigt råd med..

Jaja.. nu ska jag sluta gnälla och fokusera på att snart får jag träffa min älskade pålla igen:-)

/Lavinia, blir gnällig när hon inte kan sova, och det kan hon inte just nu.

Uch så trist! Jag är livrädd för "dåliga" hovslagare eftersom jag råkade ut för en sådan i våras med otaliga tappskor som följd och hovar som blev för jäkliga.

Hoppas ni hittar felet så att pållen blir bra. Vad kul att hälsa på! Jag hade saknat min häst galet mycket om han åkt iväg så jag kan tänka mig hur det känns :cry:

Tack för svaret! Superbra tips! Jag har försökt tänka på min egen sits nu så mycket som möjligt när vi skrittar. Jag har också plockat av allt vad sporrar och spö heter (som hästen varit van vid sen innan hela livet) och kommunicerar nu med honom via mycket små hjälper vilket är kul :)
Jag hoppas att han blir bra min lilla skrutt och jag märker att vår relation utvecklas och stärks. Häromdagen var jag för ovanlighetens skulle bara en snabbis i stallet (jag tar ALLTID in honom annars om så bara för att borsta honom) och då tittade han efter mig och kom fram till grinden och liksom sa "men matte ska vi inte hitta på något?" Mitt hjärta smälte ju och jag längtade till nästa dag när vi kunde umgås och ta en tur på töm. :love:

Idag jobbar jag hemma och kan nog hinna med en tur på pållen medan det fortfarande är ljust vilket känns otroligt lyxigt! :laugh:

Du låter lite gladare :)
Den här tiden på året är nog för att knäcka en under helt normala omständigheter, så ge inte upp, snart blir det ljusare och då blir allt lättare också.
Roligt att läsa att du tycks kunna se lite glädjeembryon i samvaron med din häst trots allt just nu. :)

Ja det kändes lite bättre när man gnällt av sig lite och fått tips och samtidigt pratat lite och fått bekräftelse på att man inte är ensam om att känna som man gör. Skrittade 45 minuter idag i ösregn så lite motivation fick jag allt ;)
Men samtidigt drömmer jag om att galoppera över fältet. Hoppas verkligen vi inte har gjort det för sista gången......

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag tog för ca fem år sedan upp ridningen efter 6 års uppehåll. Tidigare red jag på ridskola och hade olika medryttarhästar. Red väl...
2
Svar
26
· Visningar
3 448
Senast: gicageli
·
Hästmänniskan Hej, jag har nu kommit i kvalet av valet av att gå skilda vägar med min häst. Nu är det tyvärr inte så lätt då han varit en del skadad...
Svar
9
· Visningar
3 992
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Som en del säkert läst i en tidigare tråd så velade jag ju ifall jag skulle behålla min häst (importerat halvblod, född 1996) eller göra...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 663
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv