Helt tappat motivationen - skadad häst

Sv: Helt tappat motivationen - skadad häst

Ja ;) Jag är säker ;)

Samma här. Har folksam, och fått igen pengar på alla besök med min polla, tack och lov! Det enda jag får lägga ut själv är veterinärresan och medicin. :) Be veterinären skriva på "rekomendation" till rönken eller vad det nu är som behövs och skicka in underlagen till försökringsbolaget. Har vet skrivit rekomendation kan inte försäkringsbolaget säga något. Det är när dom anser att det är "ens egna påhitt" och inte bygger någon grund på t.ex. rönken som du får betala själv.

Samma här. Har folksam, och fått igen pengar på alla besök med min polla, tack och lov! Det enda jag får lägga ut själv är veterinärresan och medicin. :) Be veterinären skriva på "rekomendation" till rönken eller vad det nu är som behövs och skicka in underlagen till försökringsbolaget. Har vet skrivit rekomendation kan inte försäkringsbolaget säga något. Det är när dom anser att det är "ens egna påhitt" och inte bygger någon grund på t.ex. rönken som du får betala själv.

Aha då är det säkert det som missats, vid böjprov så sker ju en reaktion och där har man ju redan en grund till röntgen sas.

Då skall jag vidarebefodra informationen :)

Uppdatering från torsdagens återbesök.

Fick lite ljus i mörkret iallafall. Han har svarat riktigt bra på allmänbehandlingen. Syntes en svag (ca 0,5 gardig) hälta på höger fram initialt, rakt ut. Något med vid longering. Efter böjprov kunde vi konstatera att hältan bak var så gott som borta (en liten liten markering i ett par steg bara), däremot var han fortfarande lika halt fram, lågt böjprov utfördes under tydlig protest från honom.

Började med att bedöva höger framknä, vilket ledde till att hältan övergick till vänster fram istället. Bedövade även vänster knä, och hältan gick tillbaka till höger fram. Nervblockering i höger hovled, och en svag hälta kunde anas på vänster. Vi tog inga röntgenplåtar eftersom att oavsett vad som skulle framkomma på en plåt så skulle vi i vilket fall testa att behandla de ömma lederna på hästen.

Så, nu står han i sin sjukhage igen, behandlad i både knän och hovleder båda fram. Återbesök inbokat om två veckor, och då får vi se om det räcker med denna behandling, eller om vi (mest troligt) får behandla ytterligare en gång.
Ska även prata med min hovslagare om att ev sko med andra skor fram, som underlättar mer överrullning (på inrådan av veterinären).

Känns lite bättre iallafall, samtidigt som jag fortfarande grubblar på ifall det kanske finns någon annan underliggande orsak. (detta är första hästen jag ägt/ridit under mina 22år med privathäst som fått ledinflammation...)

Men alltså efter en buttakur kan man släcka det mesta. Det är rätt karftigt smärstillande och inte endast antiinflammatoriskt. Känns som ett omodernt sätt att göra hältutredning. Jag hade helt klart åkt till en klinik som är grundligare i sin utredning, ev kan provrida och som faktiskt är intresserad av hur plåtarna ser ut.

Men alltså efter en buttakur kan man släcka det mesta. Det är rätt karftigt smärstillande och inte endast antiinflammatoriskt. Känns som ett omodernt sätt att göra hältutredning. Jag hade helt klart åkt till en klinik som är grundligare i sin utredning, ev kan provrida och som faktiskt är intresserad av hur plåtarna ser ut.

Iom att hästen hade varit av buttakuren i 10 dagar vid återbesöket så är den kvarvarande smärtstillande effekten försummbar (om det öht finns någon smärtstillande effekt kvar, karenstiden för tävling gällande butta är 14 dagar, och desa karenstiden brukar vara väl tilltagna för att all substans ska ha försvunnit ur blodet)

Möjlighet till ridprov finns på kliniken, blev ombedd att ta med all ridutrustning inför första besöket, men med tanke på de kraftiga reaktionerna vid böjprovet så hade det varit minst sagt idioti (i mina ögon) att begära att hästen efter det ska bära ryttare. Det hade jag inte ställt upp på om det hade kommit på fråga.

Kan inte påstå att kliniken är ointresserad av plåtar, isf hade ju inga plåtar tagits på haserna vid första besöket öht. Jag fick frågan vid återbesöket ifall jag ville ta plåtar på frambenen, men iom att behandlingen hade varit samma oavsett om plåtarna hade varit rena eller katastrofala (eller någonting däremellan) så ser jag inget syfte med dem. Däremot kommer, som nämnts tidigare, plåtar tas ifall hästen har några kvarvarande besvär whatsoever vid återbesöket nästa vecka.

Har stort förtroende för veterinären, som är mkt kunnig och väl ansedd (och dessutom specialinriktad på radiologi, så ointresserad av röntgen är det sista h*n är...)

Ett syfte kan ju vara att om man hittar tex pålagringar någonstans så vet man det och kan lägga upp ridningen därefter, och kanske boosta med glukosamin osv. Det är ju inte så kul att sätta igång hästen och så kanske behöva återkomma efter några månader igen, eftersom grundproblemet inte är löst - dvs man vet inte varför man har behandlat. Är man ändå igång och har passerat självrisken på försäkringen så hade jag definitivt valt att göra det när man är där och i svängen sas.

relevansen av plåtar i en utdragen skade historia är ju högst relevant. Om du har pålagringar av högsta graden tex, så säger det ju ngt om hältorna återkommer, om huruvida prognosen är god eller om det kommer vara hopplöst fall mera troligt...... mkt kortfattat summerat.

Absolut.:)
Vilket också är anledningen till att plåtar kommer tas ifall hästen inte är helt ren vid återbesöket.
Har hästen pålagringar av allvarligare sort så kommer han inte vara ren vid återbesöket, och kommer då röntgas för att se hur/om vi går vidare. Är hästen ren vid återbesöket kommer han sakta skrittas igång och sedan undersökas igen.

Så om hästen är ren vid åb tänker du inte ta reda på vad orsaken till alla dessa hältor var? Det är ju som att be om att få dem tillbaks... :confused:

En häst med rena plåtar kan ha hältor, en häst med hemska plåtar kan vara helt ren, så ur det avseendet så kan man inte helt säga att man per automatik har svaret på grundorsaken till hältan bara för att man röntgar.

Jag utgår faktiskt från att hästen inte är helt ren vid åb, har svårt att tro det med tanke på hur halt han var för bara 4 veckor sedan, så jag utgår alltså iom det även från att jag kommer få röntga.

Skulle hästen, mot förmodan alltså, vara helt ren kommer han skrittas igång innan han ska in på nytt åb, och skulle han vara helt ren ävfen efter det åb så kan han inte ha så allvarliga pålagringar att man "ber om" att få tillbaka hältorna.
(ja, jag tycker det har gått hysteri i röntgandet av hästar, och nej, jag är inte röädd för kostnaden iom att det bara kostar 120kr/plåt. Grundavgiften för röntgen är redan betald vid första besöket)

Men, som jag skrev i mitt förra inlägg: Har hästen pålagringar av allvarligare sort så kommer han inte vara ren vid återbesöket

Då resonerar vi helt enkelt olika. Jag hade velat ha plåtar med en gång för att se statusen av leden. Sen kan man vid uppfölning ta nya plåtar och konstatera om pålagringarna blir sämre av igångsättning eller om det inte blir nån skillnad.

Jag tvivlar inte på att du vill göra aööt för att få hästen fräsch:)!

Jag tror folk ifrågasätter utifrån det du skrev, att veterinären enligt dig FÖRESLOG röntgen och du sade nej. Varför liksom?:confused: Rekommenderar veterinären det så tas det ju på försäkringen så vad har man att förlora? :confused:

Jag tror folk ifrågasätter utifrån det du skrev, att veterinären enligt dig FÖRESLOG röntgen och du sade nej. Varför liksom?:confused: Rekommenderar veterinären det så tas det ju på försäkringen så vad har man att förlora? :confused:

Veterinären förslog inte röntgen (har jag skrivit det någonstans? :confused:), det var snarare så att veterinären var den som föreslog att vi skulle avvakta eftersom behandlingen skulle vara densamma oavsett om hästen skulle uppvisa röntgenfynd eller inte. :)
Vet. sade även att "givetvis kan vi ta plåtar ifall du tillhör den skaran som inte kan sova på nätterna ifall vi inte gör det, men i dagsläget gör plåtarna varken till eller från så mitt förslag är att vi sparar dem till nästa besök"

Ok, jag tolkade ditt inlägg som att det var ditt eget resonemang, vilket jag inte riktigt förstod logiken i.

Började med att bedöva höger framknä, vilket ledde till att hältan övergick till vänster fram istället. Bedövade även vänster knä, och hältan gick tillbaka till höger fram. Nervblockering i höger hovled, och en svag hälta kunde anas på vänster. Vi tog inga röntgenplåtar eftersom att oavsett vad som skulle framkomma på en plåt så skulle vi i vilket fall testa att behandla de ömma lederna på hästen.

Jag sitter i liknande balja, min 6-åring har varit konstant dålig sedan i somras, det har varit allt ifrån allegiska reaktioner, till kolik, till feber och sadelstadsknutor (troys utprovad sadel) :( och nu har han fått ett otäckt virus så han har ont, har feber, får svullnader av vätska på kroppen och går på smärtstillande och lite annat, känns verkligen som att jag aldrig mer orkar gå till stallet och hitta honom dålig, igen.. suck.
Hoppas det ordnar sig för er nu bara!

Ljusglimtar :)

Var på återbesök i torsdags. Hästen rör sig enormt mycket bättre, all hälta är borta, men han har fortfarande något bromsande steg fram. Om detta beror på att han har haft såpass ont och är försiktig fortfarande, att han fortfarande har lite ont, att han är stel, eller att han naturligt har sådant steg, det vet vi inte med säkerhet.
Röntgen visade inget anmärkningsvärt. Beslutade att behandla igen, om det nu skulle vara så att han fortfarande har lite ont. Däremot har han nu fått komma ur sin sjukhage och går med sin kompis igen. Återbesök om 2 veckor, och då ska vi även göra ridprov (mest för att se så det inte är något mer problem), och med största sannolikhet kommer hästen få börja ridas igång efter återbesöket :)

Ni fick aldrig veta VARFÖR hästen var halt? är i samma sits med min, inflammationer i båda fram hovlederna samt knäleder. Rgt tagna på bf. Förändringar men enl vet. inte så att det påverkar. Han var ohalt på sista besöket, skulle ridas igång. Nu efter 5v med endast lätta promenader samt tömkörning rakt spår skog ca 20-25 min är han från och till lätt snubblig fram.

Vissa dagar super pigg, vissa dagar lyfter han knappt fötterna. Vet. säger att vi ska vänta och se.... jag funderar allvarligt på om jag måste byta klinik igen. Varför är inte veterinärer intresserade av att veta orsaken? bara behandla symptomen som i mitt fall knäledsinfl.

Inget konkret svar på exakt varför hästen blivit halt, nej. Däremot ett par olika teorier. Får se ifall vi får mer svar vid nästa besök.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 468
Senast: mars
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 413
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
872
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mysig/romantisk restaurang i Stockholm
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor

Hund, Katt, Andra Djur