Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja Jag är säker
Ja Jag är säker
Samma här. Har folksam, och fått igen pengar på alla besök med min polla, tack och lov! Det enda jag får lägga ut själv är veterinärresan och medicin. Be veterinären skriva på "rekomendation" till rönken eller vad det nu är som behövs och skicka in underlagen till försökringsbolaget. Har vet skrivit rekomendation kan inte försäkringsbolaget säga något. Det är när dom anser att det är "ens egna påhitt" och inte bygger någon grund på t.ex. rönken som du får betala själv.
Uppdatering från torsdagens återbesök.
Fick lite ljus i mörkret iallafall. Han har svarat riktigt bra på allmänbehandlingen. Syntes en svag (ca 0,5 gardig) hälta på höger fram initialt, rakt ut. Något med vid longering. Efter böjprov kunde vi konstatera att hältan bak var så gott som borta (en liten liten markering i ett par steg bara), däremot var han fortfarande lika halt fram, lågt böjprov utfördes under tydlig protest från honom.
Började med att bedöva höger framknä, vilket ledde till att hältan övergick till vänster fram istället. Bedövade även vänster knä, och hältan gick tillbaka till höger fram. Nervblockering i höger hovled, och en svag hälta kunde anas på vänster. Vi tog inga röntgenplåtar eftersom att oavsett vad som skulle framkomma på en plåt så skulle vi i vilket fall testa att behandla de ömma lederna på hästen.
Så, nu står han i sin sjukhage igen, behandlad i både knän och hovleder båda fram. Återbesök inbokat om två veckor, och då får vi se om det räcker med denna behandling, eller om vi (mest troligt) får behandla ytterligare en gång.
Ska även prata med min hovslagare om att ev sko med andra skor fram, som underlättar mer överrullning (på inrådan av veterinären).
Känns lite bättre iallafall, samtidigt som jag fortfarande grubblar på ifall det kanske finns någon annan underliggande orsak. (detta är första hästen jag ägt/ridit under mina 22år med privathäst som fått ledinflammation...)
Men alltså efter en buttakur kan man släcka det mesta. Det är rätt karftigt smärstillande och inte endast antiinflammatoriskt. Känns som ett omodernt sätt att göra hältutredning. Jag hade helt klart åkt till en klinik som är grundligare i sin utredning, ev kan provrida och som faktiskt är intresserad av hur plåtarna ser ut.
Jag tror folk ifrågasätter utifrån det du skrev, att veterinären enligt dig FÖRESLOG röntgen och du sade nej. Varför liksom? Rekommenderar veterinären det så tas det ju på försäkringen så vad har man att förlora?
Började med att bedöva höger framknä, vilket ledde till att hältan övergick till vänster fram istället. Bedövade även vänster knä, och hältan gick tillbaka till höger fram. Nervblockering i höger hovled, och en svag hälta kunde anas på vänster. Vi tog inga röntgenplåtar eftersom att oavsett vad som skulle framkomma på en plåt så skulle vi i vilket fall testa att behandla de ömma lederna på hästen.