Motivation när man har en skadad häst i vinter

gicageli

Trådstartare
Hej alla!

Jag behöver lite tips och motivation.

Jag köpte min pålle i januari 2011. Allt var frid och fröjd fram till augusti 2011 då han blev halt på ett bakben. Vet konstaterar knäledsinflammation på båda bak och han sprutas i lederna. Han friskförklaras och vi börjar sätta igång. Han känns återigen ojämn och en gaffelbandsskada konstateras på vänster fram den 24 oktober 2011. Efter det har han behandlats med shockwave och vi ska på återbesök i februari. Just nu får han skrittas så mycket man vill, jippi ;)

Jag har just nu en svacka då allt känns hopplöst, kommer han överhuvudtaget bli bra? Det är mörkt hela tiden och det känns som att vi inte kommer någonstans. Man känner sig också väldigt utanför i stallet när man inte kan vara med på träningar etc. Känns som att jag blivit en mycket sämre ryttare också eftersom jag ju inte kan träna :(

Jag älskar min häst och är beredd att gå över berg för honom men just nu är det så tungt och så mörkt. Vet inte vad jag vill med tråden mest gnälla lite kanske och höra om det finns andra i samma situation? Kanske någon som har tips på hur man håller motivationen uppe?

Sv: Motivation när man har en skadad häst i vinter

Hej!

Inte så mycket tips och motivation, bara ett enkelt påpekande om att du inte inte är ensam.

Min raring blev halt i vintras- höger framhov. Vilade i 2 månader och drog på sej en väldig massa överskottsfett. I juli var hon väl ok ridbar, så där att man kunde träna hoppning. Vi hann väl med 3 hoppträningar innan hon kollades på klinik och igen var halt höger framhov. Sen har olyckorna avlöst varandra och hon har haft boxvila sen slutet av september och vilat sen början av september. Nu bor hon på rehabstall 8 mil hemifrån och jag ser henne knappt alls.

Jag vet fortfarande inte om hältan i hoven är bra, vi har inte kunnat kolla det då hon inte får belasta hoven pga hålvägg som verkats upp. Jag vet inte heller om hon kommer hålla sej fräsch denna gång- det kan ju lika gärna vara samma fel som vi ännu inte hittat som spökar..

Motivationen är just nu i botten och tips.. nej.. det enda jag har är att bita ihop och sluta oroa sej. Skadorna kommer ändå, passa på att vara glad när du kan:-)

/Lavinia, lite deppig..

Kanske inte så mycket tips och motivation direkt för din skadade häst.. där gäller nog bara tålamod och att hålla hoppet uppe. Men det finns inga möjligheter att låna nån annan häst nån dag i veckan så du kan träna lite för egen skull??

Jag sitter i exakt samma sits just nu, min har varit konstant dålig sedan i augusti och jag håller på att gå¨under! jag har ångest och vet varken ut eller in, ena dagen vill jag bara sälja honom och nästa kan jag inte ens tänka den tanken, jag tror det är rätt vanligt för oss hästmänniskor, det är ju inte särskilt lätt att hålla motivationen uppe när man bara spenderar pengar och inte får igen så mkt :) men man får tänka att när kraken väl är frisk igen är det sådär underbart igen som det ju är att ha häst :)

Du får erinra dig att det handlar om 2 månader mellan första och andra skadan. Totalt är det 3 månader. Det är inte särskilt mycket (sorry to say- för jag förstår att det känns pest oavsett). Men ur ett helhetsperspektiv är det INTE lång tid, och därmed är mitt svar att klart hästen blir bra - bara du är noga nu och tar det lugnt. Jag hade beräknat minst dubbla tiden mot vad veterinären ordinerar innan hästen är fullt igång igen. Det tjänar du på i längden!

I övrigt skulle jag försöka se det positiva, att måste du välja så är det lättare tycker iallafall jag, att ha skadad häst den här tiden på året, än sommartid! Hästarna har inte så mycket att göra i hagarna den här tiden på året, vädret är kallt och mörkt, dvs man är som ryttare inte så pepp jämförsvis osv. Sommartid är det ju MYCKET hemskare att ha skadad häst, trassel om den ska gå i sjukhage medans andra hästar går på bete, flugor och ohyra och skit, samt fina ridförhållanden man gärna vill nyttja. Försök se det från den aspekten!

sen skulle jag, som ngn annan tipsat om, om jag var du, se till att få rida ngn annan häst vid sidan om under tiden, för att ha lite roligt och känna att du utvecklas osv under tiden din egen är skadad.

Kom som sagt ihåg att denna perioden på året är mörk och jobbig, man känner sig rätt däven rent allmänt, så att du känner att det är extra tungt nu med skadad häst, är högst naturligt och inte alls konstigt. Men som sagt - försök hitta små små positiva saker även om det handlar om att hitta positiva saker i pest-eller-kolera träsket : )

Uch vad tråkigt! Du vet inte alls vad hältan beror på då? Jag är iaf glad att jag vet vad som är felet. Hoppas din pålle blir bra. Ibland är det jobbigt att vara hästägare men innerst inne så är det värt allt slit men ibland förstår man att folk tycker man är konstig som lägger så mycket tid och pengar på djur som allt som oftast är skadade! :o

Tack! Nej tyvärr, har ridit ett par hästar i stallet ett par gånger men de har skaffat medryttare nu. Har tittat på lite annonser men kan inte betala för att rida någon annans häst just nu när kostnaderna för den egna är så höga. Vi har dock en box ledig i stallet nu och det vore ju toppen om där kom en häst man kunde rida någon dag i veckan.

Ja precis så är det! Ibland undrar man vad man sysslar med men sen när man flyger fram i galopp över en äng vet man varför man gör det :love:

Åh vad glad jag blir när du säger att det inte är lång tid och att han ska bli bra :)
Veterinären beräknar konvalecensen till 6-12 månader och det dubbla känns galet.....

Vi får kämpa på och hoppas att vi kan börja trava framåt sommaren i alla fall.

Du kanske kan prova sätta ut en egen annons, att du vill rida mot lite stallsysslor eller dyl om du har tid för det. Jag sitter själv med långtidsskadad häst och jag är överlycklig över att jag lät mig övertalas att åka ut och hjälpa en bekant till mina föräldrar med hennes stall och hästar. Det släpper på ångesten över sin egna häst och situation rätt så rejält, tycker jag.

Annars skulle jag se om jag kan "investera" i en ridweekend, några privatlektioner eller dyl av ngt slag. Visserligen kostar det, men det är åtminstone inte en löpande kostnad.

Hej!

I vintras hette det att hovslagaren tagit "för mycket".

Nu senast hette det att hovslagaren tagit "för lite".

Hålväggen är ju en orsak till hälta, men den hade hon inte i vintras. Det kan vara två skillda saker, eller så är det samma och då har vi nog inte hittat orsaken ännu.. Och så länge hoven inte ska belastas så är det omöjligt att veta..

Så: ingen motivation och egentligen vet vi inte om orsaken är funnen. Men vi kämpar på. Som andra sagt- det är iaf den bästa tiden att ha halt häst, för motivationen brukar ligga på noll iaf denna tid på året:-).

/Lavinia, som ska hälsa på sin älskling på söndag *längtar*

Du har en massa minustecken. Du får bara skritta din häst, du vet inte om din häst kommer att bli bra, du är orolig och omotiverad och du är dessutom rädd att bli en sämre ryttare.

Vilka möjligheter har du då?

Tömkör en massa och bli fit själv, långa pulshöjande promenader i snön kommer att ge dig en fantastisk beach 2012! (om du inte redan är vältrimmad och snygg då, men det kan väl alltid bli ännu bättre)

Led din häst och kommunicera och förfina er kommunikation. Små små övningar som att lyssna och gå på rätt ställe i förhållande till dig, att flytta för tryck och gud vet allt kan man alltid slipa på. På kuppen blir du tränad och du och din häst kommer att ha en kanonkommunikation när konvalescenttiden är över.

Passa på att berika ditt sociala liv, när du promenerar med hästen är det kanske lätt att få med även icke-hästmänniskor på promenad. Njut av långpromenader med vänner (alltid har man väl någon kompis som har en hund eller ponny eller något som behöver promeneras med och som säkert gör en sällskap).

Ta ridlektioner! Rid andras välutbildade hästar och försök fokusera på att utvecklas som ryttare i stället för att vara ledsen över att du inte kan rida din häst just nu.

Över huvudtaget är det nyttigt att ställa sig frågan - vilka MÖJLIGHETER har jag i nuläget?

Är så lätt att fastna på vilka begränsningar jag har annars...

Ja jag får kanske göra det. Det bästa vore ju om det var i samma stall för jag har begränsat med tid i och med heltidsjobb, pendling, hus, häst och hund. Men att rida säg varannan helg vore ju möjligt.

Uch så trist! Jag är livrädd för "dåliga" hovslagare eftersom jag råkade ut för en sådan i våras med otaliga tappskor som följd och hovar som blev för jäkliga.

Hoppas ni hittar felet så att pållen blir bra. Vad kul att hälsa på! Jag hade saknat min häst galet mycket om han åkt iväg så jag kan tänka mig hur det känns :cry:

Bra tips! :)

Tömkörde igår och det gick super så nu har jag beställt nya tömmar. Tömkörningen känns bra för där kan vi göra nästan det vi gjorde innan så behöver jag inte tänka på att han är skadad så mycket. Tur han är snäll min gosse.

Har tänkt på att man kunde träna olika trix och följsamhet. Har dock ingen erfarenhet av det sedan tidigare på häst, bara hund men jag har lärt honom lite och det är kul. Jag vill gärna att han ska få ännu bättre förtroende för mig då han innan haft lite svårt att känna tillit till människor eftersom han flyttat runt mycket som tävlingshäst innan.

Väldigt bra att tänka på möjligheterna istället. Synd han har så hög manke annars kunde vi tagit mysiga barbackaturer i den eventuella snön som kanske kommer någon gång men det får bli med sadel på isf.

Kanske ska ta ut någon person som är bra på trick och nh och träna lite. :laugh:

Försök se det från den ljusa sidan (även om det är svårt); din häst har tajmat sin vila till den tråkigaste perioden på året. ;) Stoppa alla pengar som du egentligen skulle ha lagt ut på träningar i en burk, så kommer burken att vara proppfull när din häst har blivit frisk, och då kan ni åka på någon dyr rolig kurs istället. :)
Lycka till, din häst kommer säkert att bli bra igen!

Har du din häst i Flyinge? Om du vill ha promenadsällskap så ställer jag gärna upp i så fall :) Min häst går inte heller att rida, så det är promenader och tömkörning som gäller för oss.

Klart han blir bra :) Du har ju en stor fördel mot många andra att skadan fastställts och ni vet vad det är. Du får försöka jämföra det så, mot alla stackare som sitter och åker skytteltrafik till klinik utan att hitta problemet.

du har fått bra tips i tråden redan. och som sagt - det är absolut tristaste tiden på året att rida nu, så försök se det ur den aspekten, hästen har valt "bästa" tiden att vara avställd på. Gör roliga saker, promenad med sällskap som flera föreslagit, kom i form själv. Det som gör det så jobbigt med skadad häst tycker jag är att det går åt precis lika mkt tid som med en frisk häst - om inte mer. Mera fix, mera omsorg om att den ändå ska få stimulans, komma ut och röra sig osv osv. Det är det som blir jobbigt i längden. Men som sagt, 3 månader är inte mycket alls, så där behöver du ju inte känna att det är ngt "konstigt".

klickerträna hästen är också en rolig grej, både för häst och människa :)

Pengarna man sparar på träning äts ju tyvärr vida upp av veterinärräkningarna trots försäkring men om han blir bra ska jag nog unna oss en ny dressyrsadel :)

Ja en bit utanför Flyinge, strax innan Hammarlunda. Supersnällt av dig! Skickar pm med mail och så :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag tog för ca fem år sedan upp ridningen efter 6 års uppehåll. Tidigare red jag på ridskola och hade olika medryttarhästar. Red väl...
2
Svar
26
· Visningar
3 448
Senast: gicageli
·
Hästmänniskan Hej, jag har nu kommit i kvalet av valet av att gå skilda vägar med min häst. Nu är det tyvärr inte så lätt då han varit en del skadad...
Svar
9
· Visningar
3 992
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Som en del säkert läst i en tidigare tråd så velade jag ju ifall jag skulle behålla min häst (importerat halvblod, född 1996) eller göra...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 663
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar