Asa_S
Trådstartare
Usch, jag vet inte ens hur jag ska ställa frågan. I höstas var vi på möten på skolan angående vår 7-årige son som inte har några egentliga kompisar på skolan och tycks bli illa behandlad av andra, äldre pojkar. Vi det tillfället hade han hållits i fötterna och släpats av de andra på skolgården så att han hade skrapmärken i ansiktet och bundits runt hals och fötter och lämnats med upplysningen att om han rörde sig skulle han strypa sig själv.
Nu är det dags igen och eftersom jag är mest intresserad av att min son ska kunna gå till skolan och känna sig säker, vill jag redan innan jag går in på något möte veta vad jag ska undvika för att inte "lösningen" ska handla om andra situationer än den som uppstått idag, nämligen att han slogs i magen av en äldre pojke (10-11 år) påhejad av åtminstone en till pojke i den klassen.
Varje gång är det egentligen två konflikter, först en liten som skulle vara enkel att lösa med lite hjälp av vuxen, sedan den som uppstår när de äldre pojkarna lägger sig i och agerar jury och bödel.
Utifrån samtalet med en av familjerna nu ikväll verkar det finnas stor risk för att samtalet som ska handla om det som hände mellan pojkarna istället kommer att styras över till upprinnelsekonflikten och då kommer vi ju inte att uppnå något alls eftersom de äldre pojkarna inte var med i den konflikten.
Är det någon som kan hjälpa till med knep och tekniker som gör att man inte blir överkörd av andra aggressiva föräldrar och sedan undrar vad som hände? Jag vill lösa båda konflikterna, men båda två på var sitt ställe och vid var sin tidpunkt. Tyvärr är rektorn ung och ger inget gediget intryck, läraren är OK men jag vet inte hur bra hon är på att styra ett samtal. Finns det fällor i möblering som man ska se upp med, bör man veta hur många vuxna som kommer etc för att inte vara i maktunderläge? Jag är rätt bra på att vara neutral men har märkt att det kan vara en nackdel eftersom man inte hörs lika högljutt som andra och om då "ledaren" av samtalet är oerfaren eller svag blir det inte bra. Har ångest över detta och var tvungen att gå och stänga in mig för att inte barnen skulle se mig gråta.
Lägger på senior för att jag tänker mig att chansen kanske är lite större att få svar än på förälder.
Nu är det dags igen och eftersom jag är mest intresserad av att min son ska kunna gå till skolan och känna sig säker, vill jag redan innan jag går in på något möte veta vad jag ska undvika för att inte "lösningen" ska handla om andra situationer än den som uppstått idag, nämligen att han slogs i magen av en äldre pojke (10-11 år) påhejad av åtminstone en till pojke i den klassen.
Varje gång är det egentligen två konflikter, först en liten som skulle vara enkel att lösa med lite hjälp av vuxen, sedan den som uppstår när de äldre pojkarna lägger sig i och agerar jury och bödel.
Utifrån samtalet med en av familjerna nu ikväll verkar det finnas stor risk för att samtalet som ska handla om det som hände mellan pojkarna istället kommer att styras över till upprinnelsekonflikten och då kommer vi ju inte att uppnå något alls eftersom de äldre pojkarna inte var med i den konflikten.
Är det någon som kan hjälpa till med knep och tekniker som gör att man inte blir överkörd av andra aggressiva föräldrar och sedan undrar vad som hände? Jag vill lösa båda konflikterna, men båda två på var sitt ställe och vid var sin tidpunkt. Tyvärr är rektorn ung och ger inget gediget intryck, läraren är OK men jag vet inte hur bra hon är på att styra ett samtal. Finns det fällor i möblering som man ska se upp med, bör man veta hur många vuxna som kommer etc för att inte vara i maktunderläge? Jag är rätt bra på att vara neutral men har märkt att det kan vara en nackdel eftersom man inte hörs lika högljutt som andra och om då "ledaren" av samtalet är oerfaren eller svag blir det inte bra. Har ångest över detta och var tvungen att gå och stänga in mig för att inte barnen skulle se mig gråta.
Lägger på senior för att jag tänker mig att chansen kanske är lite större att få svar än på förälder.