Sv: Morganhästar tråd 2!
Hej Cornelia! Vi faller visst för samma typer av djur
Jag har både araber och en morgan.
Jag tycker att raserna har väldigt mycket gemensamt, och även vissa saker som skiljer. Min morgan är oerhört energisk, och av de andra morganhästar jag sett har han mer "turbo" i sig och liknar därför mina araber mer än många andra morgans jag träffat. Han är otroligt social (något av ett plåster på människor), arbetsvillig och snabbtänkt. På minussidan ligger att han även efter 5 timmars mental träning fortfarande har svårt att stå still och tycker att matte ska hitta på något mer. Detta skulle jag inte säga är typiskt för Morgans, men min är sådan. Om jag ska lista vad de morgans jag träffat har gemensamt med araberna är det:
* Sociala hästar som vill vara med
* Snabba i reaktionen
* Mycket vilja att vara till lags
* Lyssnar på små signaler
Skillnaderna tycker jag främst ligger i hur coola hästarna är- mina araber är rätt lugna och trygga i sig själva, men morganhästarna i Sverige tycker jag är betydligt coolare över lag än vad araberna är. Det märks att många Morgans passar som körhästar, medan det är färre araber som körs. Araberna är något mer snabba i reaktionen, medan min morgan tänker till någon sekunder extra innan han flyr.
Kroppsmässigt ser ju araberna så otroligt olika ut, och det tycker jag Morganhästarna gör också. Min morgan är nätt och liten, medan andra kan vara riktigt rejäla.