Morganhästar tråd 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Morganhästar tråd 2!

Jaså, intressant!
Vet inte om du får namnge dem här, men du får kanske namnge några hingstar så kan jag leta upp respektive stuteri den vägen ...?

Haga Morgans i Östra Frölunda, Idets Morgans i Sävsjö, Frostorp Morgans i Läckeby - sen är det inte så långt ner till oss i Skåne heller. ;)

Hej Cornelia! Vi faller visst för samma typer av djur ;) Jag har både araber och en morgan.

Jag tycker att raserna har väldigt mycket gemensamt, och även vissa saker som skiljer. Min morgan är oerhört energisk, och av de andra morganhästar jag sett har han mer "turbo" i sig och liknar därför mina araber mer än många andra morgans jag träffat. Han är otroligt social (något av ett plåster på människor), arbetsvillig och snabbtänkt. På minussidan ligger att han även efter 5 timmars mental träning fortfarande har svårt att stå still och tycker att matte ska hitta på något mer. Detta skulle jag inte säga är typiskt för Morgans, men min är sådan. Om jag ska lista vad de morgans jag träffat har gemensamt med araberna är det:

* Sociala hästar som vill vara med
* Snabba i reaktionen
* Mycket vilja att vara till lags
* Lyssnar på små signaler

Skillnaderna tycker jag främst ligger i hur coola hästarna är- mina araber är rätt lugna och trygga i sig själva, men morganhästarna i Sverige tycker jag är betydligt coolare över lag än vad araberna är. Det märks att många Morgans passar som körhästar, medan det är färre araber som körs. Araberna är något mer snabba i reaktionen, medan min morgan tänker till någon sekunder extra innan han flyr.

Kroppsmässigt ser ju araberna så otroligt olika ut, och det tycker jag Morganhästarna gör också. Min morgan är nätt och liten, medan andra kan vara riktigt rejäla.

Tack för utförligt svar!:)

Du skriver att din häst är nätt och liten, kan man få se en bild?:banana:

Jag är ju van vid mina araber, så jag har svårt för att rida alltför maffiga hästar. Vanesak, jag vet, men jag kan nog föredra hästar som inte är alltför tunga i typen.

Visst kan du få se bilder!

Ska dock påpeka att han växer väldigt mycket, så det varierar lite hur tunn han är. Nu har bogen och halsen börjat växa ordentligt, så han är redan lite grövre än på bilderna från i somras.

Som treåring:

*kl*

Så var det dags för Honeys andra tävling på lördag. Den här gången blir det pleasure w&t, horsemanship och westernriding på e-nivå :)

Puttar upp tråden med några hyfsat nya bilder på lille William, nu 7 månader och växer som ogräs..

376541_10150455782921648_653951647_11064982_400968250_n.jpg

311373_242909122435674_135064879886766_679030_10307475_n.jpg

Så fin William ser ut :-D

Ni som har westernsadlar till era morganhästar. Vad har ni för märken och stl på bom? Jag har en Crates x-full. Skulle behöva lite råd för jag ska hjälpa en annan morganägare att hitta westernsadel :-D Då kan det ju vara bra att veta lite vad som kaaaanske skulle passa på en morgan generellt sett. Sen får man ju kika på passform individuellt förstås :-)

Jag köpte precis en Billy Cook full quarterbom till Honey. Den passar nu men lär nog bli för trång så småningom när hon får ännu mer muskler.
Men att spontant säga vad som kan passa utan att se hästen blir ju väldigt svårt. Lättare att utgå efter hur hästens rygg ser ut, rak/sväng/lång/kort/bred/smal osv osv :)

Syftet med min fråga var givetvis inte att ta reda på vad som kan passa hästen utan mer en statistisk undersökning för att ta reda på om det finns någon modell som är bättre till just morganhästar ;-) Hittills låter det som korta sadlar som är extra breda tycker jag...

Tror det kan vara svårt att få någon som sticker ut, beror ju helt på vilka du frågar :p Men hoppas du/ni hittar en sadel ändå :)

Jag har Danmark's enda Morganhäst!
Han är en valack på 11 år, importerad från USA var min fru bodde. Han är efter F: Idleknot Courageous
Morgan
M: Celestial Chime RA
Morgan
MF: Kensington
Han heter SoCo Amaretto Lime och är Pleasure häst :)
2543880.jpg

2152976.jpg

Kul att du hittade hit! Har du fler bilder på din skönhet? Jag hittade tyvärr inte moderns stam på allbreed, har du lust att precisera den lite med mormor, morfars far och morfars mor?

Måste tyvärr göra dig lite besviken då det finns 3 morgans till i Danmark vad jag vet. En svenskfödd samt två importer från England. Var i Danmark bor ni? Vi finns strax utanför Malmö.

400368_2661276862935_1586366314_2461590_408546870_n.jpg

144 cm mätte jag min 20-månadersgrabb till häromdagen. Min svarte är 150 cm, det syns ingen större skillnad på höjd längre =)

Vilken söt ljus bläs din har. Han är stor jämfört med min, som har ungefär samma mankhöjd som 3,5-åring :)

Nu borde jag ta kort på Lirio, för han ser riktigt jämn och fin ut. Idag tömkörde jag, vilket var första arbetet för honom på en vecka och han var som en virvelvind. Så fort jag höll in honom började han dansa på stället, alternativt göra skänkelvikningar eller rygga. Efter 10 minuters dans var han redo att tänka, och då satte han för första gången skänkelvikningar klockrent, till både vänster och höger. Jag flinade som en sol.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 364
Senast: Ajda
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 479
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix