Morganhästar tråd 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Morganhästar tråd 2!

Hej Alla!
Jag har gått och fått ett småintresse för Morganhästarna och står lite i valet och kvalet om det kommer att bli min nästa häst.
Jag behöver alla tips och råd och bra vetandet som finns om denna ras!

Bra och vettiga försäljningsställen osv!

Tackar ödmjukast för svar

Lilly

Vad roligt! Det är fantastiska hästar, om man vill vara aktiv med sin häst. Jag tror visserligen att min är ovanligt energisk, och honom skulle jag närmast likna med en Border Collie i temperamentet. Superföljsam, älskar att träna och vara med överallt och hittar på egna äventyr när han blir uttråkad.

Var bor du? Det finns mycket trevligt folk som har morganhästar, så du är säkerligen välkommen på besök om du vill träffa fler. Jag köpte min tack vare en annons på internet, och gick helt på hur han såg ut. Jag har alltid köpt häst på känsla, och min häst har precis den attityd jag ville ha.

Åh tack!

Jag har förstått lite när jag kikat runt att det är en "vettig häst i skallen". En häst som gillar att arbeta och som är trygg och lugn oftast. Har bara haft hetsiga fuxston innan med lite för mkt skarpa huvuden så nu vill jag ha något lugnt och fint. Mina mål är väl inte direkt att tävla, men att rida i skogen med, träna för någon tränare, helst western i nuläget, men vill inte ha en ren westernhäst då jag vill ha en lite större häst. Men som sagt, aldrig träffat en morgan så jag har ju ingen aning om den passar mig.

Jag bor i Skåne!

Kika in på morganhästföreningens hemsida; www.morganhorse.se och klicka på Avel/Uppfödare och ta kontakt med uppfödarna i Skåne och kör en sväng - du kommer att träffa väldigt härliga hästar och människor som mer än gärna berättar allt de vet om rasen.

Det låter som att du ska ha en Morgan. Som Sara skriver finns det en drös morgans i Skåne, så då bor du i rätt län:)

NU har jag suttit halva natten och läst på om Morgans och letat uppfödare. Hittade faktiskt en uppfödare inte alls så långt ifrån mina föräldrar :O)

Ni som har Morgans här inne. Vad gör ni med era? Vet att jag kan gå tillbaka i tråden, men kanske skulle väcka lite liv i den igen =)

Har förstått att det är lite svårare att få tag i en som är inriden och klar, de flesta uppfödarna hade mest 1 och 2 åringar till salu. Men som sagt jag får ta en drive en helg och åka runt o kika!

Jag är uppvuxen med westernridning då mamma halkade in på det när jag var ca 11. Har dock kommit att kombinera western och dressyr sedan ca 9 år tillbaka och sen jag köpte min första Morgan 2006 gör jag typ allt; inkl hoppning, körning, distans. Mest för att det är roligt och nyttigt att variera och vad jag än ställer hästarna inför så säger de; Okidoki, matte - då kör vi!

Det bästa är att kontakta uppfödare för de känner till hästar till salu som inte ens är utannonserade. Det är en ganska liten värld så man har koll på varandras hästar.

Min morgan kör jag, krattar parkgångar, tricksar med och ska så småningom rida, och jag skolar mina hästar i Akademisk Ridkonst.

Oj, krattar parkgångar - är det för privatbruk eller har du det som tjänster som andra kan köpa? Kul det lät och spännande.

Vi bor på en större gård med en engelsk park, och det är dess grusgångar som Lirio krattar. Inget vi får betalt för, utan gör det för att det är kul. Dessutom är det bra träning- det låter mycket och jag får öva på att låta honom gå så rakt som möjligt, vilket är jättesvårt.

Jag rider också western med min. Kommer främst att satsa på reining men förhoppningsvis kommer hon funka bra i dom andra grenarna också :)

img_1247_196413020.jpg

Men gud så underbart - en engelsk park. Låtter som du har många fördelar när du ska träna din/a hästar :O)

Doleron: Herreguuud vilken fin mann din häst har! Åh vad jag blir sugen att rida nu!

Hon är ca 147-148cm men inte slutmätt. Såldes till en tjej i höstas som nu tröttnat. Väldigt trevlig häst men jag har stallet fullt och tre föl på gång.. Det är min lillasyster som testred henne för ett par veckor sen på bilden.

Oj fy så trist. Jag skulle aldrig klara av att sälja en häst, beundrar dem som kan. Hos mig stannar hästarna tills de dör. Därav inte så många hästar men några som levt i många år :O)

Har du bara morgans?

Har också svårt att sälja häst. Fölen är bra, de hinner man inte fästa sig vid och så vet man att de får bra ägare som kanske letat efter just sin drömhäst. Men stona skulle jag aldrig sälja, den svarta är min första Morgan och drömmen som blev sann och de två fuxarna är 17 resp 22 - de har hittat sitt slutliga hem och ska inte vandra vidare annat än till de evigt gröna ängarna någon gång om många år förhoppningsvis.

Japp, bara morgans - fast i rasen..

Vill inte vara den som slänger vätten på elden....men du är medveten att Morgan Föräning har haft mycket problem det sista åren, dom är inte ett "godkänd avelsföräninng" och har fått avslag av jördbruksverket vid sista överklagenda:(

Det viktiga är just passet! om bright-star här vaderfull införmation?
Som jag förstå Morgan Föräning för inte skriva utt passet, det för gå igenom SAF, Svenska Avels Förbund.
Dom gamle passet som dom skriv utt var på A4, inte sån bok form som dom andra föräning har, vet inte om dom är godkänd av jördbruksverkt och EU?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 345
Senast: Ajda
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 479
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix