Morganhästar tråd 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Morganhästar tråd 2!

följer med in i att välkomna dig till tråden!

Jag är en av de som har en hel drös med "mindre" Morgans, fast det roliga är att jag gillar stora hästar så har ja lyckats få en massa pysslingar;) haha
Nej men som Ingela sa är det mycket olika vad gäller blodslinjer, som mitt sto Scooter (som Sara la ut bilder på) är liten & i princip alla hennes släktingar är också små men otroligt starka (ofta viktbärande) hästar men ändå väldigt snygga. Scooter är ca 146cm och är dräktig med SC Island Centavo, hoppas på en mittemellan avkomma då han ofta verkar ge stort.

För skojskull skriver ja upp ca hur höga mina e.
Candy är runt 145cm (båda är dock bara 3½ år gamla)
Ballad är ca 149cm
Annie 154cm
Sissey 154-155cm, Sissey lämnade ett väldigt stort föl e: Viewhill Sunrise förra året.
Soda 148-149cm (han blir 3 i år och växer rätt långsamt)
Och den mest långsamma av dem alla är lilla Apollo som är 140cm, men är bara en massa långa ben och kommer växa länge & långsamt precis som sin pappa & syskon. Han är 1½ år gammal nu.

Fyll gärna i hur höga era Morgans är!

Då fortsätter jag:

Goldget Kitty som är 5 år (e. SC Island Centavo (som är 158) u. Treasure Golddust (152)) är 153 cm hög vid senaste mätningen. (Kan tilläggas att Kittys och Sisseys bror Tullesbo Black Montana drar över 155 snart, han är tre i år.)

Tronshagens Penny mättes till 155 cm på stamboksföringen i somras, hon var då 18 år gammal.
Hennes son Lyckänge Escudo var över 160.
En annan son, Tullesbo Dan Hawkins är tre år och runt 155. Dessa är liksom Copper Coin e. Viewhill Sunrise
Yngsta sonen Tullesbo Cruzado Correll (e. SC Island Centavo) är 2 år gammal och rapporter kommer om att han är jättestor..

Stackare, förstår att du saknar honom. Du får helt enkelt komma och hälsa på oss i vår. :) Lilla trollet är ju hela 121 cm, han har faktiskt växt en hel del sedan han kom. Något mindre bakhög nu. Kan meddela att han mår som en prins och fortfarande är bundis med islandsstoet, igår stod de och drack med halsarna i kors:D

Här kommer lite bilder på skatten:

Awww vad den pussmulen är saknad, hans er också lurvig och fin ut:)
Måste verkligen komma & hälsa på, kanske till våren så jag kan fota honom lite

Han är lurvig! Han har väldigt fin och blank päls, och den har nog blivit lite tjockare sedan han kom. Och fortfarande ett riktigt matvrak!:D Han har också lärt sig att när jag kommer är det antingen kel eller mat på gång, så han står gärna nära och myser.:love:

Då fortsätter jag med;-)

Image, 4 år är 158,5 cm (hennes mamma -vår Romance är 149 och pappa är 156)

Spice, 4år är 153cm

Rose är 150 men bakhög (bak 154cm) då hon växer och är också 4 år

Romance blir 22 i år och är 149cm

Princess är 9 år och är 156cm

Black Knight är 8½ månad och är 135cm

Lirio är en liten snygging som kommer att synas :-)

*knapp*
Ingela, Spice ser så mysig ut! ska bli otroligt spännande att se hennes fölis, är det tid i april?

Tack Sandra! Japp hon och Image ska båda ha i april med 5 dagars mellanrum om dom håller tidsplanen ;-)

Du har många högre hästar, vad trevligt! Ditt föl är ju betydligt högre än Lirio, hur stor du det blir som vuxen? Lirio tackar för komplimangen! Redan nu syns han, mycket tack vare sin vackra bläs... men det är svårt att föreställa sig honom i "normal" storlek, så det blir spännande.

Jag tror att han kommer landa någonstans mellan 155-158cm. Självklart syns han redan idag :-) har gillat honom hela tiden! Han behöver inte bli liten en del växer mer jämt och långsamt vilket är bra då får dom oftast starkare benstomme :-). Vår uppfödning Honey som jag precis sålt och är Lirios halvsyster har växt långsamt och jämnt och hela tiden hunnit med att fylla ut sig så hon har aldrig haft det där gängliga och typiska unghästutseendet, hon var i början av januari 141cm och 1½ år.

Aha, tack för den infon! Det är ju ingen panik om lirio inte blir över 150, men kul att veta hur syskon ser ut och hur höga de är.

Oj, jag har hela tiden trott att hon var rätt stor... ;)

Att vem var stor? Rose? Pratade med Nancy och hon tror att hon kommer att landa på runt 155-156 när hon är färdig. Tror att dräktigheten gjorde så hon stannade upp ett tag med tanke på hennes ålder men det tar hon i kapp nu ;-)

följer med in i att välkomna dig till tråden!

Jolene är just nu 152cm blir 3år i juli
Kit Kat är nu 146cm blir 2år i maj
Korma är nu 138 blir 1år i juni
Copper Coin är 156cm
Summer Breeze är 152cm, fick ett föl e: Copper Coin 2007 som just nu är 157cm och blir 2 iår, blir nog en stor kille :) Summer ska få ett till föl e: Copper Coin nu i början av juni!

gm_6.jpg

Oj vilken läckerbit :love:. Hur hög är han? Vilken nivå tävlar ni på?
Du måste släpa med någon som kan knäppa kort när du rider? =)

/Therese

Nej, jag pratar om Honey. Hon har alltid verkat större på bild. Om man trycker på "svar på" i det gula fältet strax ovanför ett inlägg så får man reda på vilket inlägget man svarat på. ;):)

Kan tillägga att Red Commander också ser ut att ge storlek på sina avkommor. Han själv är bara runt 150, men alla avkommor jag sett verkar bli högre. Hans mamma är nog runt 155. Likaså pappan.

Tack, vad kul att du gillar honom. :laugh:

Han har tyvärr aldrig tävlats men skulle nog kunnat gå hunter klasser.
Ska försöka få till ridbilder så snart jag kan rida igen och förhoppningvis kan jag då flytta honom till något stall nära mig.

Det verkar förresten helt omöjligt att hitta stallplats till en hingst. :mad:
Har letat runt lite men inga inackorderingsstall tar hingstar och jag kommer inte ha tid med både helskötsel av häst och bebis.

Ha ha du ser , här hänger man med i allt..... Not ;-)
Honey ser större ut och känns också större än vad hon är, men hon har växt långsamt och jämt så hon har aldrig varit en "dragster" och hela tiden fyllt ut så det lurar nog ögat en del :-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 364
Senast: Ajda
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 479
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix