Morganhästar tråd 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Morganhästar tråd 2!

Nej, jag har tyvärr inte det, är världens sämsta på att ta kort. :o
Får se till att ordna några fram i vårkanten.
Just nu rider jag inte alls pga graviditet, han står istället uppstallad hos en duktig tränare som inriktar sig på spansk dressyr. :laugh:

Söta Sara, vilka fina filmer! Jag gillade framförallt den första. Hoppningen i den andra filmen var kanske inte himlastormande, det måste ju finnas morgans som hoppar högre än så? En fråga: Är det Farceurs´s Fool´s gold som var med i westerndelen i andra filmen? Är det förresten någon som vet om han kommer betäcka i år, eller vad gör han nu?

Spansk dressyr, vad menas med det och hur kommer det sig att du valt det? *nyfiken. Såklart du måste ta bilder på när han rids i vår. :)

Njae, det är ju inte världens mest lysande stjärnor som är med där, men man får iaf se hur allsidiga de är. Tror inte det är han nej... Han var tillgänglig förra året och hade då 6 ston, varav 4 morgantöser men vet inte hur många som blev dräktiga så det återstår att se i år. Jag gör helt enkelt så att jag bifogar alla siffror från 2008 så kan man själv studera om det är någon hingst man är speciellt nyfiken på. ;)

2008 Totalt 60 ston varav 48 Morgans
Hingst Antal ston Morgan Annan ras
Red Commander 22 4 3 1
Viewhill Sunrise 9 1 1
Isaksbo Jeronimo 10 1 1
Tronshagens Figure 13 1 1
Hagas Edward Isaich 2 1 1
Lyckänge Copper coin 19 2 1 1
Hagas Memory Dancer 12 6 4 2
Rain Storm Shadow 21 1 1
SC Island Centavo 6 6
Farceur´s Fool's Gold 6 4 2
THMF True Faith 26 7 6 1
Falkas Capoheira 1 1
Scandinavian Caballero 5 4 1
Scandinavian Querido 2 2
Hagas Barnum Skip 25 3 1 2
Hmstd Captains Cream Soda 4 3 1
Sunset Immigrant 1 1
Amberfields Suncatcher 2 2
Amberfields Dun Heartbreakin' 1 1
Näsuddens Int Pride 4 4

Red lilla Jolene idag och det blev lite bilder :)

26174606.jpg

26174436.jpg

26174434.jpg

tränade även på hennes spanskaskritt!!
26174610.jpg

Jag har tränat AR själv sen början av 2000-talet och började träna honom från marken när jag köpte honom men här i England är inte AR ett begrepp utan här pratar man om klassisk eller spansk dressyr.
Mycket arbete från marken och på långa tyglar, fokus på samling och med den högre skolan som mål.

En fråga: Är det Farceurs´s Fool´s gold som var med i westerndelen i andra filmen? Är det förresten någon som vet om han kommer betäcka i år, eller vad gör han nu?

Nej det var inte Sonny som var med, ser ut som om det skulle kunna vara
W Nugget Rebels Are We ifrån Westerness Morgan Reiners i Oregon men vet inte säkert.
Vet inte heller om han kommer stå till förfogande i aveln i år, du får kontakta ägaren för bästa svar;)

Bra jobbat Elisa! Hon blir 3 i år va?

Tror inte det är han nej... Han var tillgänglig förra året och hade då 6 ston, varav 4 morgantöser men vet inte hur många som blev dräktiga så det återstår att se i år.

Jag vet att ett sto inte blev dräktig i alla fall med honom, MEN det är ett sto som endast blir dräktig vart annat år och hon fick ett föl förra året, vet inte varför han envisas med att försöka dom åren hon har föl eftersom det endock aldrig blir dräktighet på henne då.
Jag betäckte 2 av mina med honom och dom är fortfarande dräktiga:)

Aha, då förstår jag! Här är ju inte spansk dressyr ett så vanligt begrepp :)

Igår var jag och min kompis Denise hos Sandra och myste med hästar...

Med Hmstd Boot Scootin Boogie, född 2005 e. R-Two Little Zipper u. Krila's Solar Flare
Ny%20bild52.JPG

Scooter och Goldget Sissey - född 2003 e. Sc Island Centavo u. Treasure Golddust
Sisseyscooter14februari2009_03.jpg

Royal Gold Eye Candy född 2005 e. Finally's Mr Andy Frack u. Par Bet's Fascination
saracandy14februari2009_01.JPG

Senast ändrad:

*kl*

Vad roligt att se alla morgans! Jag har följt tråden i tysthet, men måste säga att av bilderna att dömma har det hänt lite med aveln sedan vi hade morgan.

Min första häst var en morgan, en mer underbar häst har aldrig funnits :love: Tyvärr gick han bort 2000. På den tiden var "alla" morgan mörkfuxar så även min. Dessutom verkar det hänt lite blodsmässigt, min "Micke" var (liksom många andra) var efter Hanover Super Dan - UVM Titan.

Men har de inte blivit mindre? Minns jag fel eller var det inte vanligare med morgans runt 158-159 förr?
Jag letar efter en ny livskamrat (helst morgan givetvis). Jag har letat ett tag efter en stor morgan (helst sto), var kan man hitta en :confused: Någon som vet någon till salu som kan vara intressant? Gärna åring (ev 2007a) då "graviditetshullet" måste arbetas bort - suck - !
Kollar på föreningens salusida men hittar inget intressant, någon som vet någon?

Min man vill att jag ska skaffa ett halvblod men har man haft en morgan vill man inte ha något annat! Det gäller bara att få honom att förstå det också :D Tråkiga karl ;)

Välkommen in i tråden!
Har själv en Hanover dotter och hon är 155 cm. Alla hennes avkommor är/blir högre än henne. Jag tror att det svenska snittet ligger runt just 155 cm men det är väldigt individuellt, de ligger ju på allt mellan 145-160. Finns till och med de som klagar på när de blir för höga för att de "tappar typ". Men det kan jag inte generellt säga har med höjden på hästen att göra. ;)

Viewhill Sunrise och SC Island Centavo tenderar att lämna stort, bara för att nämna några hingstar.
Det har hänt massor på blodslinjefronten, så delge gärna vad du letar efter så ska vi försöka hjälpa dig på traven - vad du kan hitta i de olika linjerna osv. Har din man träffat en Morgan någon gång? ;) Själv har jag jobbat mycket med halvblod (dressyrstammade) och tja, vad kan jag säga... Jag har Morgans av en anledning och skulle aldrig vilja byta. :angel:

Välkommen hit!
Som Sara sa, är det väldigt varierande med storlekarna, men det är inte enbart för att man använt små hästar i aveln utan olika blodslinjer ger också olika. Numera är det mer utbrett av olika blodslinjer medans tidigare var det mkt Super Dan. Sen beror det på om vad man vill använda hästen till, western vill många (inte alla) ha lite mindre modell beroende på gren, dressyren lite större.
I mitt stall är den minsta 149 cm och den största 158.5 cm, men generellt sett ligger dom mellan 152 -156.

Hoppas du hittar "din" morgan och får din man att inse det också ;-), rider han själv med? I år kommer det födas många föl och med många nya blodlinjer som kommer bli mycket spännande att se vad alla ger, så kanske kan ett föl vara intressant också?

Tank (Rainstorm Shadow) ger också stora avkommor, Sonny ger generellt större än han själv.
Sen beror det ju mycket på vad stoet ger och vad som finns bakom både hingst och sto, två mindre individer kan ge stort och tvärtom.

Lycka till!!

*knapp*
Vad härligt att även denna tråden rullar på! Sluta inte skicka bilder nu, ser så härligt ut.

Ingela, Spice ser så mysig ut! ska bli otroligt spännande att se hennes fölis, är det tid i april?

Elisa, Jolene ser som alltid ut till att vara en riktig klocka.

Anna, du har inte lite bilder att dela med dig av på lille Lirio? tänker ofta ofta på honom, usch vad det känns tungt utan honom än...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 364
Senast: Ajda
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 479
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix