Morganhästar tråd 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Morganhästar tråd 2!

Kom det idag??! Måste springa ut till brevlådan men jag tror inte posten kommit hit en dag som denna... Riks är på Kvinnersta 23-25 juli. :D

Härligt! Självklart kommer jag till örebro, det är ju nästgårds! Vi får se om Lirio vill följa med, jag vet inte riktigt vad vi skulle ställa upp i... tömkörning kanske!

Man kan ställa upp i flera saker, även om man aldrig testat det innan - såsom löshoppning, trail-in-hand och varför inte visning. Bra träning för en ung häst.

Det är det! Både att själv vara med med sin häst och sen att få se en massa andra fina hästar och träffa en massa trevligt folk. Det är sommarens höjdpunkt! ;)

Åh, det låter härligt. Vad gör man på trail-in-hand? Är det typ "miljöträningsbana", eller vad går det ut på?

Brukar vara lite bommar att gå över, koner i slalom, grind att öppna, bro att gå upp på - mycket miljöträning och så märker man hur mycket kontroll man har över sin häst och om den litar på sin matte.

Lånar lite bilder från Sandra och lägger in..

morganriks2008_26.jpg

29665915.jpg

29665927.jpg

Senast ändrad:

Min vallack som blir 4, Moonlight Shadow e: Rainstorm Shadow är ca 160 nu. Hans lillebror som blir 3 är visst redan 158. Vet inte hur stora övriga avkommor är. Pappan är 156 och så även mamman.

God Jul önskar jag alla morgan människor.:)

Jag började också fundera på vad vi kan delta i på kommande Riks? Hur går trail till?

Kan ni ge tips om hur man tränar till visning. Har aldrig visat en häst. Och hur tränar ni själva uppställningen så de står på sitt speciella vis?

Ja, det är sant - Rain Storm Shadow ger också stora avkommor.

Det finns ett trailmönster liggandes på SMHFs hemsida från rikset i somras, under "Ladda ner filer". Man rider banan så som det är uppritat och så ska man försöka att inte nudda bommarna när man går över dem, och att hästen gå igenom alla hinder annars får man straffpoäng. Om ni har några wras-tävlingar i närheten i vår så åk dit och titta och testa.

Träna inte för mycket på att visa genom att springa upp med hästen utan träna bara så mycket att du är säkert på att han följer efter dig och att du springer på ett rakt spår. Uppställningen har jag tränat med godis, det är lite trixigt men lär dig att styra hästens alla benrörelser och försök sen få honom att flytta ett framben i taget framåt, utan att han flyttar med bakbenen.

Det ser ju skitskoj ut! Det kan jag absolut tänka mig att ställa upp i, ska bara få lite pli på busen först:D Just nu är han störst, bäst och tuffast och tycker att HAN kan bestämma vad vi ska göra och när... även om han fogar sig rätt snällt efter mattes arga blick :angel:

Jag . Kos o Pride önskar alla Morgan vänner en riktigt
GOD JUL o GOTT NYTT MORGANÅR .

kosblogg

Svar till alla er som funderar på vad trail är så kontakta www.wras.se som är Sveriges centrala organisation för westergrenar som trail är. Man får dock observera att morganhästföreningen inte kör enligt wras godkända regelbok utan kör med egna regler. ( är det förresten nån som vet varför man krånglar till reglerna i morganhästföreningen o förvirrars med regler som inte gäller någonannan stans ????? :( )Så kolla noga så ni vet vad som gäller. På wras hemsida hittar ni närmsta westernklubb som säkert blir glada att få hjälpa er med era extra fina hästar. Jag hjälper också förstås gärna till om ni inte bor toklångt bort :-) /C

SMHF kör enligt WRAS regelbok på D-nivå men vad domaren beslutar får hon stå för, så lägg inte det på föreningen som organisation.

Vi har en liten pojke efter Rain Storm Shadow och han är "liten" så han är nog undantaget som bekräftar regeln.
Dock är han mkt social och tillgiven.;)

Vad söt han är, ser ut att vara en kompakt liten kille.

Spaderkung: vilken superfin bild, och God Jul på er allesammans!

God jul allihopa! Ha en fantastisk dag. Nu ska jag ut och ta en jultur med den vackra svarta.

20278_245710646647_653951647_4777056_4031295_n.jpg

Var och hälsade på min lille idag. Han blir väl omhändertagen där han är, nu har han fått en ny grimma ^^ Jag blir bara mer och mer övertygad om att han har det bra och det kommer gå fint det här. Rebecca har gjort en blogg om deras träning tillsammans också, för er som är nyfikna på att se hur det går. Där kommer uppdateras även med bilder och filmer.

http://reebbeeccaah.bubbleroom.se/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 500
Senast: Ajda
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 483
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka