Morganhästar tråd 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Morganhästar tråd 2!

Gud så fin han är! :d

elolisosa: det ser i vart fall väldigt trevligt ut när du rider. Du får helt enkelt namnge en egen ridstil! :D

Idag har jag fått några kort på Lirio:

Lillkillen fick följa med morsan och Penny och en annan häst ut i skogen häromdagen när vi red. Det var det fräckaste han varit med om tyckte han. Först fick han gå som handhäst - inte populärt, och sen när vi var borta från stora vägen så släppte jag honom. Han blev glad över att kunna spralla av sig!

326319.jpg

Ser inte din bild Sara tyvärr.
Lägger in en bild på "Mållgan". Han har en sån otroligt go´svart mule.
Mollenov09.jpg

Annars håller vi på med straffarbetet :crazy:att hitta en dressyrsadel som passar. Min Frank Baines, Capriole är lite för rak. Och nu är den också för trång.

Vad har ni för märke och modell på era dressyrsadlar? Kanske jag kan få tips om vad som kan passa min morgankille:confused:

Min erfarenhet är att Wintec är mer svängda i modellen, vad som passar till morgans vet jag inte ännu eftersom min lillkille är för liten för ridäventyr ännu. Tips är att åka till nån rikitgt proffsig ridsportaffär o prova ut. Sen behöver man ju inte köpa där ;)
Lycka till med sadelletandet.
/C

Jag har tyvärr inte något bra tips, då ingen sadel passar lilltösen för tillfället pga den där j-kla fölmagen.. Allt bara halkar framåt. Har ingen dressyrsadel utan en thorowgood allround - som innan passade bra, och så har jag westernsadeln förstås.

Hejsan
Sadlar, det finns ju en uppsjö av dem. Jag har varit på sadelutprovning till min morgan, och de hade bara en som passade honom o mig, det är en Spalding Finesse (boom, vid, en 4). Lycka till!

Hallå! Jag har använt en Pfiff med vid bom, stl 4, på Barney. Den är lite rak men har passat under några år. Tyvärr så har nog både jag och hästen format om oss nu så det är dags att byta igen :(

Tack alla för era svar. Verkar vara väldigt blandat med märken. Är nu inne på Röösli. Ska försöka få prova en. De verkar ligga bra på många sorts ryggar enl. vad jag läst.
Här vadar vi runt i leran med broddar och snösulor:cry: Är så less på vädret.

Här har det hänt en hel del ser jag på listan -Kul!

Underbart med alla bilder på alla fina Morgans där ute!

Ang. sadel, så har jag haft en Albion Legend som ligger bra och dessutom djupt säte som hjälper ryttaren till rätt sits. Men storfavoriten jag har som passar både mina Morgans och underbar för mig själv är en Wellington Elite, älskar den sadeln enormt!

Alltid ett pussel med sadlar men hoppas du hittar en som passar både dig och hästen, Lycka till

Men storfavoriten jag har som passar både mina Morgans och underbar för mig själv är en Wellington Elite, älskar den sadeln enormt!

Glömde tala om storleken på Wellington som jag har 17" bom 4 (normal/vid)

Baby Ceazar 5 månader (Red Commander x Goldget Kitty). Han går just nu under smeknamnet Trollet..

13956_208327496647_653951647_4544995_4096544_n.jpg

13956_208327126647_653951647_4544994_292490_n.jpg

Finisen! Vilken annorlunda färg han har, och så stor han ser ut! Hur hög är han?

Ville bara berätta att Morganhästföreningen just nu får bra reklam på Facebook. Årets första julkort till Lucky Rider kom från morganhästföreningen o de har lagt ut det på FB. Lite skoj tycker jag.
/C

Ja han är mörkt gulbrun men vilken nyans han får som vuxen blir ingen klok på... Han är 122 fram och 124 bak för tillfället. Går med en 4-årig isis som är 128, det är nästan lite gulligt att se dom ihop...

Överlycklig Sara här!

Har haft lite problem med Kitty då hon haft en tidigare skada (blev oförklarligt halt i april) som spökat och hon har varit allmänt stel och haft svårt att fatta rätt galopp, både med och utan ryttare.
Under de senaste veckorna har jag longerat tösen inspänd ett par gånger i veckan och tränat mycket galoppfattning och berömt varje gång hon valt rätt. I fredags hade jag tänkt rida ut i skogen men det blev mörkt innan jag hann iväg så det fick bli ridbanan istället. Red på stången för första gången också på ett flertal veckor då jag jobbat mycket med att få in vänsterbogen på tränsbett.

3 av 4 höger galoppfattningar blev rätt och 2 av 3 vänsterfattningar blev rätt och döm min förvåning när hon plötsligt gjorde ett klockrent byte när jag råkade lägga till ytterskänkeln. Det har hon inte klarat av på flera flera månader. Grät nästan av glädje när jag hoppade av och det blev ju inte sämre av att hon gnäggade när jag berömde henne efter att jag hoppat av.

Idag red jag igen, ut i skogen och hade sällskap av en liten islandshäst. Kitty gick jättefint och vi påbörjade samlingsarbete mot piaff och passage, jättenöjd med henne. Nu är vi på rätt väg!!

Å, vad härligt! Hon kanske har haft en låsning någonstans, som lossnat? Härligt att ni är på väg!

Lirio har fått vara ensam i stallet då och då, och det tycker han INTE är roligt :p Men, det går bättre för var gång och killen börjar faktiskt mogna lite grann i knoppen nu. Han är betydligt roligare att leda än vad han har varit tidigare i somras, när han skulle studsa upp och ned alternativt småtrava HELA promenaden. Jag mätte honom igår- 140 bak och 136 fram. Det artar sig! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 505
Senast: Ajda
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 483
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24