Morganhästar tråd 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Morganhästar tråd 2!

Jättefina bilder allihopa!
Det verkar som om alla är flitiga med allt från körning, tömkörning till inridning av sina Morgan, det gillar vi!
Och som de unga växer. Känns som igår då folk la in bilder på sina småttingar som nu börjar se vuxna ut.

7129_171366791647_653951647_4183288_5992506_n.jpg

7129_171366771647_653951647_4183286_4513078_n.jpg

7129_171366746647_653951647_4183284_2760051_n.jpg

7129_171366741647_653951647_4183283_4292985_n.jpg

Senast ändrad:

Först lite kommentarer till alla. Vika fina hästar ni visar up, speciellt du Eliza som gör ett fantastiskt jobb med dina hästar. Det ser så lekande lätt ut, grattis till ett fantastikt resultat.

Sen till det andra. Hur gamla var era hästar när ni satt på dem första gången? Vilka är för o nackdelarna med att börja extremt försiktigt i två/ tre årsålder gentemot i fyraårsåldern( med försiktigt menar jag prova sitta lite på ryggen o få hästen att bjuda framåt någon/ några minuter i paddocken). Jag vet varken ut eller in o vill ha alla åsikter. Jag har hört att man kan förstöra hästen helt o att man bidrar till ledernas utveckling om man börjar tidigt. Jag tror ju mer på att man ska vänta måste jag säga. Men shoot berätta vad NI tycker. Är det skillnad på en morgan gentemot tex en quater. Hjälp tack med kloka o konstruktiva åsikter.
/C

Min tös var 2,5, det var i november, hon är född i april. I jan/feb jobbades hon korta intervaller 3 ggr i veckan, därefter vilade hon ett par veckor, jobbades ett par veckor, vilade etc. Så såg hennes treårsår ut. Och med ett par veckor menar jag typ 8-10.

Jag föredrar successiv inridning med ökad belastning då skelettet växer, istället för att de ska tokridas som fyraåringar bara för de anses mer färdigväxta då. Det har kommit studier, tror det var på islandshäst, där man påvisar vikten av att börja belasta skelett och leder i en tidig ålder - MEN att börja belasta långsamt och öka successivt, det vill jag betona - då de hästar som rids in senare (ex islandshäst 4-5 år, sen rider man så in i helvete och kräver form och bärighet direkt) visat sig ha skörare skelett och därmed lättare går sönder. Sunt förnuft kommer man långt med. Och så vill jag också betona vikten av att hästen ska söka sig framåt nedåt, inte bara nedåt, för att den inte ska lära sig att gå på bogarna, allt för att hålla hästen frisk. Skit i var huvudet pekar, det kommer när bakkärran kommer.

Nä nån tokridning kommer jag ALDRIG att ge mej på. Du har samma åsikt som min tränare, vilket också kan vara klokt. Jag ska fundera lite till. Största problemet om jag ska rida är väl att hitta en westernsadel som passar. Han växer ju fortfarande den lilla rackaren;). Tack för tipset, fler åsikter någon? /C

Stiwing? Hon verkar vara en klok kvinna, har aldrig träffat henne själv dock men dottern rider ju kanon.
Inte lätt att hitta sadel, jag har fått byta, köpte faktiskt en som var för stor mig själv.

Jag har en morganvallack som är 3 år och 4 månader närmare bestämt. Han kördes in före sommaren som 2 åring. Kördes då under hösten och även under vintern. Även i släde.
När han var ¨2.5¨år började jag rida honom lite försiktigt. Små skritturer. Fortsatte med körningen. Han "jobbades" varannan dag.
Har under våren jobbat honom för handen, typ akademiskt. Och det fortsätter jag med.
Han har haft några veckors vila i sommar och det blir väl ngn enstaka vecka här o där när jag inte hinner.
Men jag tycker att varannan dag är bra. Han tycker det är kul att komma ut.
Jag rider mest nu och mest ute i skog och mark. Mycket klättring för att stärka honom. Lite trav o ngn liten galopp. Turerna är för det mesta ca en timme. Han känns stark och fin och söker sig framåt-nedåt. Jobbar med lösgörande vid uteritterna, typ öppna o flyttning i sidled. Ska påbörja sluta också, men först från marken.
Tränar en del med cavalettibommar i skritt o trav då han har lite patellaupphakning. Men det har blivit bättre.
Hörde ett talesätt som kanske kan va´nå´t.
3 dag/vecka för 3-åringar, 4 dag/v. för 4-åringar, 5 dag/v. för 5-åringar. Verkar väl vettigt. Sen tror jag att de mår bra av vila från jobb ngn vecka då o då. Det brukar hända mycket när de får vila.
Tyvärr blir det inte så mkt körning, det är inte riktigt min grej. Hoppas du får ngn ide´.

Sen måste jag bara :bow::bow::bow: för Elilososa. Otroligt imponerande. Jag skulle gärna ta en kurs hos dig med hästen. Vi kommer med släden bara det blir snö:D. Är Farez ren morgan? Pappa - Copper? Hur gammal är Farez?

Hur börjar du när du rider utan huvudlag? Brukar det vara ngt bekymmer?

Och Sara; vilka fina hästar du har. Är det Cesar, som jag tror du kallade honom för som är längst ner i bildserien?

Senast ändrad av en moderator:

Tack ska du ha! Ja, det är lille Ceazar som inte är så liten längre. Ska försöka ta bättre bilder en dag när inte solen håller på att gå ner.

Idag red jag Kitty på ridbanan. Har börjat rida rätt mycket på stång nu eftersom det är dags att vi lär oss det "åldersmässigt" och jag måste säga att hon går bättre på det än på vanligt tränsbett. Vi tränade början till passage idag, för att träna takten mest. Försökte oss på galoppfattning från skritt men det orkar hon inte riktigt än. Imorgon kommer kiropraktorn för att gå igenom henne, håll tummarna för att allt är okej. Jag har lite svårt att få henne att trampa under höger bak så jag misstänker att där är något som inte stämmer men massören hittade inget.

På lördag åker Prinsen tills sitt nya hem så avvänjning pågår för fullt. Jag ska själv leverera honom, så det känns bra.

Du kan väl lägga ut en färsk bild på Prinsen också.:)

Sen måste jag bara :bow::bow::bow: för Elilososa. Otroligt imponerande. Jag skulle gärna ta en kurs hos dig med hästen. Vi kommer med släden bara det blir snö:D. Är Farez ren morgan? Pappa - Copper? Hur gammal är Farez?

Hur börjar du när du rider utan huvudlag? Brukar det vara ngt bekymmer?
Tacktack :) Det är bara att du kommer med häst och släde, snön är nog snart här hos oss, du är så välkommen så :) hehe,

Farez är ingen Morgan alls, tråkigt nog om jag får säga det själv, :/ Han är 98% Arab och Farez är 14år.

Jag brukar bara ta av tränset och rida med halsring, hopp om att hästen är tillräkligt lydig och lysnar på mina hjälper, och om det funkar så tränar jag mer lydnad utan huvudlag :)
har inte haft några problem med någon av mina hästar än så länge, eller ja om man då inte räknar med lille Summer Breeze som inte riktigt vet vad stopp är xD men det går framåt för henne med!

Hej
Ville bara rapportera att första turen med vagnen är avklarad. Det gick hur bra som helst, och med lite justeringar av nya selen kommer det att bli toppen.

Ni som ska rida utan tyglar kan jag tipsa om att lägga ner tyglarna på halsen o prova att styra utan att röra dem. När det fungerar utan problem kan man lätt plocka bort tränset. Lite säkerhet att ha dem. Jag har också kört med en lös lina runt halsen, typ ett grimskaft, o så håller jag ihop dem. Om det går lite fort så kan man liksom kasta upp den framför nosen o dra lite. Det är knixigt i början men man lär sig. Lycka till med era tränslösa ridningar.

Ni vet väl att denna veckan är det GRAND NATIONALS och WORLD CHAMPIONSHIP för Morganhästar i Oklahoma?!
Slänger ut en länk, kvinnan som intervjuas är Angela från Monnington Morgans i England.
Dit skulle jag vilja åka, och ta häst med mig och tävla. Nån som vill sponsra?!

back from the dead!
Skulle bara meddela att jag lyckats få mina bilder från morganriks till en annan dator och inte bara i den kraschade externa, hurra!
Så det heter ju bättre sent än aldrig. Håller på tt förminska lite bilder som jag kan visa er.

Hej alla Morganägare!

tänkte bara medela att vi var på ponnyutställning med Kit Kat, mest för träningens skull sen in för 3-års teset vi ska göra med henne :) och det gick bara bra hon fick 40p 98887, hon var lite spänd i traven! kommer bilder sen :)

Va härligt att det gick bra! Det bådar ju gott för 3-års testet och jag gissar på att fler än jag är nyfikna och ser fram emot bilder.

Förresten, du har inte några nya bilder på Fairytale att dela med dig av? tycker hon är så charmig:d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 506
Senast: Ajda
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 483
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII