Sv: Morganhästar tråd 2!
Jag har en morganvallack som är 3 år och 4 månader närmare bestämt. Han kördes in före sommaren som 2 åring. Kördes då under hösten och även under vintern. Även i släde.
När han var ¨2.5¨år började jag rida honom lite försiktigt. Små skritturer. Fortsatte med körningen. Han "jobbades" varannan dag.
Har under våren jobbat honom för handen, typ akademiskt. Och det fortsätter jag med.
Han har haft några veckors vila i sommar och det blir väl ngn enstaka vecka här o där när jag inte hinner.
Men jag tycker att varannan dag är bra. Han tycker det är kul att komma ut.
Jag rider mest nu och mest ute i skog och mark. Mycket klättring för att stärka honom. Lite trav o ngn liten galopp. Turerna är för det mesta ca en timme. Han känns stark och fin och söker sig framåt-nedåt. Jobbar med lösgörande vid uteritterna, typ öppna o flyttning i sidled. Ska påbörja sluta också, men först från marken.
Tränar en del med cavalettibommar i skritt o trav då han har lite patellaupphakning. Men det har blivit bättre.
Hörde ett talesätt som kanske kan va´nå´t.
3 dag/vecka för 3-åringar, 4 dag/v. för 4-åringar, 5 dag/v. för 5-åringar. Verkar väl vettigt. Sen tror jag att de mår bra av vila från jobb ngn vecka då o då. Det brukar hända mycket när de får vila.
Tyvärr blir det inte så mkt körning, det är inte riktigt min grej. Hoppas du får ngn ide´.
Sen måste jag bara
för Elilososa. Otroligt imponerande. Jag skulle gärna ta en kurs hos dig med hästen. Vi kommer med släden bara det blir snö
. Är Farez ren morgan? Pappa - Copper? Hur gammal är Farez?
Hur börjar du när du rider utan huvudlag? Brukar det vara ngt bekymmer?
Och Sara; vilka fina hästar du har. Är det Cesar, som jag tror du kallade honom för som är längst ner i bildserien?