Morganhästar tråd 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Morganhästar tråd 2!

Ja den 23 april är det beräknat för den första, Spice, om hon håller tidsplanen;) och en vecka efter är det Image. Båda har svullnat upp ganska rejält i ljuvren och känner skillnad för varje dag som går:) Ska bli mycket kul och spännande och se vad det blir med dessa nya kombinationer och Spice bebis halvsyster blev inte fy skam!

Vad fin hon är och väldigt mogen i kroppen! Stort lycka till på 3-års testet bilder och uppdateringar vill vi ha ifrån testet:)

Nää fortfarande ingen bebis... är så trött på att vänta. Idag är hon på dygn 342 (eller hon är efter midnatt så 343 blir det ju;))
Hur lång tid har era ston gått över? Jag har som längst haft en som gått över 12 dagar men visade tydliga tecken på att fölning var nära (förstagångststo) men Scooter visar inga direkta tecken längre... bara att magen blivit större och "skjutits" bakåt/neråt

*knapp*
Jätte roliga bilder alla lagt in, fortsätt med det.

Sara: Så härligt lustiga busbilder, har alltid sagt att du och Kitty har något speciellt.

Elisa: Lycka till på 3-årstesten, är också en av de som vill se lite bilder därifrån

En nattuggla till här;)
Princess gick ju över 17 dygn förra året och hade alla tecken man kan tänka sig dessutom med kraftiga förvärkar så hela hon var svettig emellanåt och bara vandrade i boxen och orolig och man trodde varje gång att NU händer det men sen dog det ut och hon ställde sig lugnt och åt igen....
Rose hade ett par vaga tecken men tänkte det var bäst att börja sova i sadelkammaren med monitorn bredvid, vilket var tur det då hon fölade tidig morgon och båda var första gångare :-) -Ingen tröst va?!
Spice är beräknad den 23 april och har fyllt ljuvren och är stinn men har varit så i snart en vecka, magen sjunkigt men håller nog på sig ett tag till :)

Några bilder från mig:

En busig Apollo:
apollo6april2009_01.jpg

Och en på underbara Sissey bus
sissey10april2009_01.jpg

ja;) har sagt att jag ska lägga mig flera gånger men sen råkar jag fastna någonstans, men nu blir det snart kojs hehe

Nej det där gav ingen tröst alls haha jag tänkte bara suck, det kan bli en lång tids väntan till då antar jag eller så kommer det bara plupp

Härliga bilder och Apollo ser ut att växa för varje gång man ser en bild på han :)

Ha ha ha:rofl: Ja låt hoppas på det sista att det bara säger plupp;)
Alltid enklare med ett sto som fått flera föl så man vet mer vilka tecken som är unikt för stoet precis innan det är dags :)

Vi har kämpat med att få Ballad upp i vikt samt bygga upp mer muskler ända sen hon lämnade sin fölis förra året, men hon har fortfarande inte återhämtat sig, har testat i princip allt från vila till olika träning och foder...men inga muskler vill synas.
Men hon är iaf glad och har humöret uppe:)

ballad6april2009_01.jpg

ballad7april2009_01.jpg

ja han växer som ogräs just nu, är i en riktig fulfas men en skyhög bakdel haha;)

Ja har vi tur så står där en frisk och fin fölis imorgonbitti, fast jag vill helst vara med vid fölningen. Undrar hur det går för Sara, hon sover i en husvagn så hon kan hålla koll på Penny som haft förverkar och mjölk i juvret...
Ja som du sa, det är bättre med ston som ahft föl några gånger. Då vet man mer hur man ska tolka allt

Härliga Ballad :love: Några spekulanter än?
Jag har haft svårt att hålla hullet på Prinsess också, och hon är nu fin och bra i hullet:banana: Hon går i hagen med fri tillgång på hö, inne i boxen får hon ett annat hö som bara hon och Riddaren får då det är extremt högt med proteiner, sen ger jag ett fullfoder med bra värden i plus utöver i kvällsmaten får hon blötlagd luserpellets blandat med kli och rapsolja -det verkar fungera kanono på henne.

Riddaren är också bakhög just nu -dragster!

Jag håller tummarna att hon vill föla snart. Ha ha vi har tagit hem vår husvagn ifrån vinterförvaringen och gjort i ordning med fölövervakningskameran osv så i år får jag sova i husvagnen också istället för att ligga i sadelkammaren på en solsäng... Går bra i någon natt men som med Princess i 17 dygn så trodde jag ryggen skulle gå i tusen bitar;)
Till nästa år kanske man införskaffat förstärkningsantenner också så man kan vara kvar i sin egen säng och ändå bevaka fölningen :)

Där var någon familj som ev skulle komma och titta på henne, men annars är det fel tid att sälja häst tror jag.

Ja i hagen får Ballad fri tillgång till hösilage samt får både svarthavre, mussli, pellets, lite betfor (så hon ska tycka om det andra) plus mineraler och olja.
Hon brukar få kraft 3 gånger om dagen och som sagt fri tillgång till hösilage men inget märks direkt. Har testat lite olika mussli foder med bla lusern mix och proteinrikare men nope.
De andra blir smällfeta på en sådan diet, mina tävlingshästar äter inte i närheten av så mycket som hon får:p

Fy rackarns för att sova på solsäng haha!

själv får jag vaka på det gamla goda sättet, gå i omgångar och titta då det är alledes för långt för att ha kamera. När jag misstänker det närmar sig sover jag i våran blåa "luda" (skånskt ord för liten liten stuga;)), fast jag vet inte hur jag ska få plats där... Jag har faktiskt inte börjat vaka ordentligt på scooter om jag ska vara ärlig då hon inte visar några direkta tecken på fölning. Kanske jag borde ta och göra det ändå?

Kort rapport härifrån är att Penny glömt att hon ska föla...

Hon hade kraftiga förvärkar i torsdags morse och också på kvällen. Var helt lugn på natten och har varit lugn sen dess. Hon stod med gul mjölk från och med i måndags men i fredags var plötsligt det ena sidan av juvret fyllt med genomskinlig gul vätska och idag ser även andra spenens innehåll ut likadant. De är så roliga...

Längsta jag har varit med om var en månad över tiden. Synovia stod med vit mjölk i åtminstone 2 veckor sin första dräktighet, och gick över tiden 3 veckor.

"kl"
Hej på er alla det var ett tag sen ! Ville bara önska er som väntar föl ett Lycka till ! Det är något viss när en ny individ föds. Har inte varit med om så många fölningar men desto mer kalvningar och det är alltid lika spännande.
Kos har gått med stöttingen hela vintern så nu väntar rockarden så fort det har tinat här. Han är nu 150,5 cm så det börjar klättra uppåt och jag tackar för
det ! :banana:
Så här såg han ut i Mars
kosblogg
kosblogg

Vad fin hon är din Joline.:love: LYCKA TILL på 3-års testet.

Hej igen.
Nu var det ett tag sen jag var med här. Spännande med alla väntande fölningar. Nå´n gång skaaa jag också ha ett sto att ta föl efter.
Här rullar det på med markjobb kombinerat med ridning. Åker till ridhus en gång i veckan och tränar.
Lägger in en färsk bild på Moonlight.
Sombra001.jpg

Lycka till med alla fölningar. Jo förresten, jag ska till Tidaholm och hämta en häst åt en kompis. Finns det några morganhästar på vägen dit tro? Åker från Borlänge via Örebro och sen på västra sidan om Vättern.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 456
Senast: Ajda
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 479
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?