Mode med kandar?

Sv: Mode med kandar?

MEN man behöver inte låta stången verka hela tiden, eller hur?

Precis!

Man behöver ju inte använda den förrän den behövs. Har alltid mer i bridongen än stången när jag rider ut, ofta när jag tränar. Bara i galoppen ute och när jag kräver lite mer arbete som jag tar ett lätt stöd i stången.

Sedan vad gäller utbildningståndpunkt. Jag tror inte det enbart hänger på hästen utan också på ryttaren. Jag började rida som 3-åring. Jag är 43 nu. Det var först för ca 10-12 år sedan som jag testade att rida på kandar första gången. Det tog mig alltså nästan 30 år innan jag provade. (häll på att köpa ett när jag var 12). Hästen gick inte msv rörelser. Långt ifrån. Men hon trivdes ypperigt på det så jag red på kandar lite då och då. Efter henne har det varit unghästar så jag har kanske ridit på kandar i runda slängar 50-100 ggr. Närmare 50 sträcket än 100 sträcket när jag tänker efter.

Jag har 3 kandar och alla hänger på väggen, där pryder dom bäst just nu och vem vet, jag kanske aldrig får användt dom;)

Hur kan kandaret spara dina händer?
En häst som jobbar korrekt ligger inte i handen och då måste väl två tyglar vara besvärligare än en om man har värk?

Han slappnar av direkt och då får jag inte en häst som hänger utan han blir mer uppmärksam direkt. Jag vet att det är en genväg för MIG men ibland kan det vara skönt för mig oxå, han är riden mycket på kandar tidigare och dessa
få gånger är det helt himelskt att rida. Det är i galoppen jag märker skillnad för i traven är han så himla härlig oberoende av bett i munnen:love:.

Jag kan inte stänga mina händer så jag får spänna mig rejält när jag rider med en tygel och han hänger fast som han än så länge gör i galoppen. En dressyrdomare tyckte jag skulle slå knut på tyglarna så att de inte glider så mycket.:angel:
Men nu kan jag jobba honom utan att jag spänner mig och han slipper att matte får hårda händer för att hon spänner sig och får ont. Nu är vi dock på väg att få till även galoppen så snart kan jag pensioner kandaret tills vi kan starta Msv.:laugh:
Som jag skrev så vet jag att det är en genväg men vi jobbar på att få till allt.

Jag använder bara mitt kandar på tävling eller när träningen går ut på att träna finlir och detaljer.
Annars alltid träns även vid uteritter.

Tycker jag får bäst och ärligast känsla på träns.

kl

Kan tillägga att det finns ingen skillnad på uteritt eller ban-träning för min del. All ridning är träning, ingen ridning är på blodigt allvar.

Hästen ska lyssna på mig och för min del så har inte det något att göra med bettval. Kommunikation genom lugn.
Jag kan lika gärna rida på kandar som träns så länge hästen är genomriden.

Jag har inte läst eller skrivit här på länge så jag har inte märkt något om antalet trådar men jag kan hålla med dig ändå, utifrån hur det ser ut häromkring, i verkligheten. Hästar som tävlar på LB-nivå tränas på kandar... Varför, kan man ju undra? Speciellt när en del tydligt visar att de inte gillar det.

Själv kommer jag nog aldrig att ens köpa ett kandar. Jag siktar bara på LA-nivå och eftersom man får tävla på träns upp till och med vissa Msv:a klasser (eller hur?) så känns det jättebra eftersom jag är mycket tveksam till att min häst skulle få plats med två bett i munnen då han har svårt för ett bett om det är lite tjockare...

Däremot gillar även min rakt bett och då jag också rider western så har jag en rak, tunn stång som han trivs jättebra med men där rider jag ju med fokus på rejäla eftergifter så det blir inget hängande i stångtyglen, men däremot så märker man ju hur mycket skarpare det är och jag tror att många väljer stångbetten just för att hästen blir för stark eller inte är för eftergiven på vanligt tränsbett.

Men jag fick Hippson-tidningen för ett tag sedan och där stod något om att fler och fler startar LA:5 - Msv och även att många kanske inte var redo för det, så det kanske är en trend att ekipagen går upp snabbare och snabbare i klasser och det märks i kandaranvändandet?

/Camilla

.. och kanske är det därför det nu pratas om kval för att få starta Msv? Fast jag trode mest det hade med de stora startfälten att göra.. men det är kanske inte bara det?

För övrigt har jag inte direkt märkt något mode i att rida på kandar tidigt, men så lever jag nog lite i skyddad verkstad här ute på landet med min häst.. ;) O på tävling är det ju medelsvåra ekipage o de har ju alltid hafft kandar så där är det ingen skillnad.. Men så är det kanske?

Jag tycker man ska ha en hälsosam respekt för kandaret, för alla bett egentligen men framförallt kandaret då det verkligen är en skarp bettsling..

Jag kan tycka det är enklare att använda träns, framförallt eftersom jag sällan har nosgrimma på det, eftersom det är lättare att ta av o på!
I ridhuset låter jag oftast min gå lös med mej när jag mockar efter passet, har jag då träns tar jag av det efteråt. Med kandaret måste jag fästa upp tyglar o greja o så är jag hela tiden lite orolig att han ändå ska fastan i dem om han vill klia sej på benet eller nått.

Även jag kräver att min häst lyder o lyssnar oavsett om jag är i ridhuset eller skogen men när jag rider ut så försöker jag verkligen att INTE rida dressyr. Jag rider ut för att min häst uppskattar det, och då rider jag hellst honom på något som stör honom så lite som möjligt (rakt bett o utan nosgrimma, inga remmar som sitter åt o är i vägen någonstans), hade gärna ridit helt utan huvudlag men så väldresserad är han inte än tyvärr.. (fast vi tappade det en gång när han skakade på huvudet så liiite har vi ju ridit ut utan.. ;) Fick hoppa av o sätta dit det igen.. :angel: ).

Känns märkligt att läsa en text som man hade kunnat skriva själv.. :) Dessutom har vi ju arab båda två, eller förväxlar jag dig med någon annan nu? Fast jag kan rida utan huvudlag även om jag bara gör det där det är inhägnat.. ;)

/Camilla

Nejdå, du förväxlar mig nog inte, har precis som du arab! :D Ah, vad härligt att kunna rida utan huvudlag! Jag har kommit fram till att vi ska träna på det när vi lägger dressyren på hyllan! Så länge smygtränar vi lite ibland i grimma som omväxling.. men han är van att gå mellan hand o skänkel så han blir lite osäker när han går helt o hållet lös..
Bara att jag fäster upp grimskaftet som tyglar gör honom lite mer lättad!
Provade att rida med bara grimskaftet löst på ena sidan häromkvällen o då blev det lite jäktat tempo.. ;)

Kan inte låta bli att länka till denna fantastiska youtube video.. Som kontrast liksom.. Tycker den borde vara intressant för alla ryttare att se, oavsett gren..

http://se.youtube.com/watch?v=a-7v8Ck1crg

Senast ändrad av en moderator:

Nu hinner jag inte titta på länken men visst är det reiningen utan huvudlag? I så fall är den fantastisk!

Apropå det du skrev i inlägget innan så går jag åt andra hållet, rider min häst mer mellan hand och skänkel då jag rider mer och mer dressyr nu. Så det ena mer eller mindre avkall på det andra... :) Fast jag tror (det måste jag ju göra för att försvara min ambivalens) att det är bra att växla mellan på tygeln och riden med total eftergift. Det ena hjälper till att träna fysiken mer och det andra den mentala biten mer. :)

Och apropå kandar hörde jag senast idag från en som tävlar max LB på klubbnivå att hon ridit lånehästen på kandar häromdagen för att han var så stark... Jag vilar min väska, liksom.

/Camilla

KL*

Angående hästar som inte trivs på kandar så känns det för mig som om det ligger något bakom det...

Hårt riden innan, mkt pressad eller förknippar det med smärta..

På en häst jag har kunde jag inte sätt kandar i munnen på första tiden för han fick lite panik redan i stallgången. Jag red honom mycket på träns istället med tanken att det löser sig. Provade sedan med kandar igen och det gick bättre men inte bra. För så fort man fick honom att jobba bra på det så slängde han över tungan.. Så jag tog träns, köpte tungfelsbett och red ett halvt år på detta och det gick massor framåt. Sen satte jag på kandaret igen och då var v i på ruta ett, slängde över tungan osv. Bytade jag sedan till träns - inga problem...

Så jag satte tungfelsbettet på kandaret red honom mycket på kandar en period, hoppade med det osv.. Och helt plötsligt släppte det och då slutade jag rida på kandar så mycket igen pga av att de blir inte ärliga när de går mkt på kandar. Nuförtiden så kan man jag bara sätta i kandaret o jobba han. Men nu vet han ju också att när kandaret åker fram så är det uppvisning som gäller. Inget annat;)

När det gäller att rida ut med kandar för att man har stark häst så talar det iaf mot min lära. För mina hästar ska koppla ihop kandaret med tävling, uppvisning och absoluta koncentration... Inte matte hängandes i munnen eller som en broms...:crazy:

Förut upplevde jag att de flesta började vänja in med kandar när de legat på en stabil LA-nivå en längre tid och börjat förbereda sig på att ta steget upp till MSV.
Det är logiskt och vettigt och så det borde vara tycker jag.

Men nu verkar det som att många inhandlar och börjar använda det redan vid LC-LB-nivå.
Om det är så är det rent bedrövligt. Både ryttare och häst ska vara väl förberedda för ridning på kandar innan man börjar.

Jag kan hålla med dig, för snabb vänjning
kan bli upplagt för missförstånd.
Däremot ser jag ingen anledning att "rida igenom" hästen på träns.
Tränsbett måste väl inte ligga som standard?
Varför inte ridas igenom med stång?
För en häst som har den orala anatomi för
en stång och sitt positiva tycke ser jag inga problem.

Jag rider igenom min häst på antingen kandaret eller ponnyhackamoret, tränset har han inte mycket till övers för, trots att skåpet nu är fyllt av bett i olika modeller. Han vill helt enkelt ha lite hävstång och arbetar mycket bättre när han får det. Sen spelar det ingen roll om det är mycket bett i munnen eller inget alls.

Jag kan hålla med dig, för snabb vänjning
kan bli upplagt för missförstånd.
Däremot ser jag ingen anledning att "rida igenom" hästen på träns.
Tränsbett måste väl inte ligga som standard?
Varför inte ridas igenom med stång?
För en häst som har den orala anatomi för
en stång och sitt positiva tycke ser jag inga problem.

Ridas igenom på stång????

Stångbettet är till för den färdigutbildade hästen, så att man med en hand ska kunna rida den med minsta möjliga hjälper..

En häst som behöver ridas igenom är inte färdigutbildad, och tränsbettet (eller kapsonen) är till för att utbilda hästen.. så har det alltid varit.

På Guerinieres tid - 1600 talet- var det endast de duktiga hästutbildarna som FICK LOV att rida på tränsbett..
Nybörjare red med enhandsfattning på blank stång för att inte kunna fuska i sin utbildning.

Så hur tänker du när du säger rida igenom hästen på stång?

Jag har stött på elever som påstår att deras hästar trivs bäst på olika skarpa bettslingar, ingen av dessa hästar hittils har varit annat än rädda för bettslingen.. (dvs ingen av dessa har arbetat avspänt, genom ryggen med ett mjukt stöd fram till handen)
Att en häst inte trivs på ett vanligt tredelat metallbett av någon anledning kan jag köpa..
Då kanske man får byta till ett annat material, eller tex ett rakt, eller bettlöst, förmodligen även kolla tänder o ta av nosgrimma.. men att en häst som över huvud taget inte går att rida på träns skulle TRIVAS bättre med stångbett.. det köper jag bara inte.

Den häst jag främst tänker på som inte gillar kandaret visar det just med tungan, han stoppar helt enkelt ut den i mungipan. Och vad jag har sett så har han börjat med det på tränsbett efter detta också. Inte bra.

Det tog någon sekund innan jag fattade.

:D Ett uttryck jag har använt i många år, fick det från någon kollega för evigheter sen men det är nog lite kul.. :)

Traloppan: Jag hade ett fullblod som var tjaffsig på tränsbett. Provade rak, tvådelat, tredelat, gummi, "apple mouth" you name it. Till slut stoppade jag in ett kandar set. Hon slickade sig lite om läpparna, tuggade lugnt på betten, stängde munnen lugnt och tittade på mig med "det var ta mig fan på tiden att du satte in något bekvämt i käften på mig".

Vallacken jag har nu har nästan samma reaktion med tillägget att han dessutom sänker huvudet så jag lätt kommer åt att rätta till nackstycken etc.

Jag märker inga spänningar i honom. Hans mamma var också sådan som blev mycket mer samarbetsvillig med kandar. En AR tränare var den som ansåg att jag skulle rida mer på det än på tränsbett - ett tag - och sedan gå tillbaka till tränsbett. resultatet var precis det önskade.Hästen vart gudomlig att rida på tränsbett och det handlade om några veckor för att få resultatet.

Det optimala är ju att rida på tränsbett i vardagen. Jag tycker inte det är fel att rida på kandar ibland. Jag gör det mer när jag rider ut. Visst kan jag skaffa ett pelham och rida på det men jag har kandaret hemma, rider mest på bridongen och har stången som en extra broms - vid behov! Min piper inte iväg okontrollerat ute i skogen. Han sticker inte ens om jag rider ut med någon vars häst drar iväg. Men han blir lite stark och liksom "glömmer bort" det bromsande tygeltaget. Då han inte är hundra i kondition har jag ingen lust att "spränga" hästen i senor, leder, lunga eller hjärta. Dessutom tycker jag det är sjysstare att kunna bromsa så än att jag blir hängande i tränsbettet.

Normalt hemma på ridbanan och iväg på ridhus rider jag på tredelat tränsbett utan problem.

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 377
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 570
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 548
Senast: Pyrran
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 435
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka