Mode med kandar?

Sv: Mode med kandar?

Jag vet inte riktigt vad du menar med "ridas igenom" men visst finns det hästar som trivs utmärkt på stång. Om problemet är vad hästen har i munnen för dig så måste det betyda att det är för mycket hand i ridningen. (så tolkar jag det)
Med ett kandar kan man ju dessutom variera väldigt mycket och använda enbart bridongen om man vill det. Ingen häst ska ha stång/kandar i munnen förrän den är färdig för det, men när den är det kan man väl rida på det om hästen trivs bättre så. Så länge det handlar om ridning och inte en massa dragande i tyglarna.

Traloppan: Jag hade ett fullblod som var tjaffsig på tränsbett. Provade rak, tvådelat, tredelat, gummi, "apple mouth" you name it. Till slut stoppade jag in ett kandar set. Hon slickade sig lite om läpparna, tuggade lugnt på betten, stängde munnen lugnt och tittade på mig med "det var ta mig fan på tiden att du satte in något bekvämt i käften på mig".

Vallacken jag har nu har nästan samma reaktion med tillägget att han dessutom sänker huvudet så jag lätt kommer åt att rätta till nackstycken etc.
utan problem.

Preciiiiis så här reagerade min häst också. Nu går han som en dröm både på kandar och tränset, ett rakt bett, men innan dess var han hemsk.

Ingen häst ska ha stång/kandar i munnen förrän den är färdig för det, men när den är det kan man väl rida på det om hästen trivs bättre så. Så länge det handlar om ridning och inte en massa dragande i tyglarna.

Ja men när är hästen färdig för det? Handlar det om vilka skolor man rider på den? Hur många byten i följd den gör? Hur musklad den är? Hur gammal den är?

För mig handlar det om acceptance av bettet. Då finns inga hinder att variera med annan betsling - typ stång(western)/kandar.

Jag vet folk som rider 3-åringar på kandar. Jag red min vallack som 5-åring på kandar. Bara för att jag stoppat in kandaret i käften på hästen innebär ju inte att jag förväntar mig att den skall göra skolor, piaffa och passaga i tävlingsform. Jag kan rida på raka spår på kandar precis lika bra som på tredelat.

Det låter ju som du uppnått ett bra resultat o då kan man väl bara gratulera, jag har hittils inte sett någon som uppnått detta resultat på detta sätt därav min skepsis.
För mig är det dessutom obegripligt att en häst kan vantrivas så på de bett du beskriver men sedan fungerar i princip samma bettkombination men med tillägg av skänklar och kedja?
Om hästen inte trivs på tränsbettet hur kan den då trivas med bridongen som är samma sak?
Eller varför trivs den inte på det raka bettet om den trivs på stången?
En möjlig förklaring - beroende på stångbettets utformning samt hur man använder den - skulle kunna vara att den föredrar trycket under hakan o på nacken framför den i munnen???
Provade du att rida den utan bett och hur reagerade den i så fall?

Jag hade velat veta - om det var min häst - varför den inte gillade bettet, dvs vad i dens mun som gjorde att den inte ville ha det där?

Jag hoppas du förstår vad jag menar, jag är inte ute efter att vara elak utan jag är bara mycket skeptisk.. ;)
Sen är jag ju inte glad i att anväda stången som broms.. jag förstår precis det du skriver och tänker inte vara den som bestämmer om det är rätt eller fel men det bär mej emot att använda den på det sättet. Jag hade nog försökt öva på lydnadsträning på annat sätt.. eller hitta ett annat sätt att komma ur situationen.

Min egen är en ren fartdåre ute.. Ibland blir jag tokig på detta.. då sitter jag av o går en bit, för att lugna ner både mej själv och hästen.. Funkar för oss.. o jag slipper dra ;)
När jag släpper honom i full kareta så vill han sällan stanna, det jag kommit på fungerar BÄST är att luta mig fram o ptrooa i örat på honom samtidigt som jag hellre lättar av på handen. Ju mer man drar ju mer vill han springa, så lätta tygeltag ev rida honom böjd, viktigt hur man förlägger tyngdpunkten (dvs bakåt) osv..
Med stångbett hade detta kanske gjort att han saktade av utan alla dessa andra grejer, men jag är av uppfattningen att om man använder kandaret som en tränsförstärkare så kommer den att sluta fungera så småningom..

Nu generaliserar jag dock, bara så du vet.. ;)

Jag vet inte riktigt vad du menar med "ridas igenom" men visst finns det hästar som trivs utmärkt på stång. Om problemet är vad hästen har i munnen för dig så måste det betyda att det är för mycket hand i ridningen. (så tolkar jag det)
Med ett kandar kan man ju dessutom variera väldigt mycket och använda enbart bridongen om man vill det. Ingen häst ska ha stång/kandar i munnen förrän den är färdig för det, men när den är det kan man väl rida på det om hästen trivs bättre så. Så länge det handlar om ridning och inte en massa dragande i tyglarna.

En häst som går emot handen, flaxar med bogarna, höjer nacken, sänker ryggen, skjuter med bakbenen mot handen.. då tycker jag det är bättre att rida igenom den på någon form av tränsbett, rakt bett, eller ridkapson.
När man trycker på med skänklarna och möter upp med handen för att få hästen att trampa under sig, ge efter i nacken o höja ryggen så föredrar jag att göra detta på ett tränsbett för att få en ärlig eftergift.
Dessutom är kandaret till för att användas med en hand, så behöver man böja hästen görs detta också bättre med ett tränsbett.
Som du skriver så är ju kandaret ett utmärkt utbildningsverktyg med tanke på att man kan välja att rida på enbart bridongen, men då föredrar jag av ren bekvämlighet att använda enbart bridongen- för att det gör det enklare, då slipper jag ju ha ett par extra tyglar som bara är i vägen.

En häst som inte kommit så långt i sin utbildning och är stark föredrar jag oftast att använda en hjälptygel framför en skarp bettsling. Exempelvis en graman (fungerar dock inte alls på min egen). Som exempel hade jag en ponny på utbildning som var otroligt stark samt väldigt obalanserad i galoppen. Jag behövde enkelt beskrivet både gasa o bromsa för att få tillbaka honom i galoppen, detta fungerade bäst med graman. Jag red ca 3 pass där jag använde graman ca 10 min per pass för att visa honom att man kan galoppera långsamt o i balans.. sen fungerade det.. och det behövdes ingen mer gramanridning på den hästen.

Ett annat exempel är en häst som en ny elev kom med i somras.. den gick MKT emot hand.. jag provade att ta av nosgrimman och det blev ÄNNU VÄRRE.. så jag provade att sätta tyglarna i nosgrimman men lät bettet vara kvar men den var precis lika illa. Då tog jag av bettet men red den i nosgrimman, GICK KANON! Uppenbarligen hade den någon form av problem med munnen som gjorde att den just nu inte kunde ha metall i den..
Matten till hästen påstår att den fungerar på stångbett!?!? Hur i helvete kan detta stämma om den inte ens klarar av att gå omkring med ett metall bett i munnen utan tyglar? Jag tror inte på det.. Däremot kan den ha mer respekt för stången.

Visst finns det hästar som trivs på stång, det är inte stångbettet jag har något emot utan hur väldigt många använder/ missbrukar det.

Jag har oändligt många fler historier om starka bett jag skulle kunna berätta men risken finns att jag redan blivit långrandig.. ;)
Ett stort bekymmer har dock varit med de som plötsligt upplever att det inte fungerar längre.. och helvetet som kommer när man ska försöka skola tillbaka hästen på träns..
De två vanligaste effekterna i munnen jag upplevt är dels benhinneinflamation i lanerna.. när det blivit för mkt tryck där och hästarna inte kunnat avlasta med hjälp av tungan..
Och att de helt enkel blivit okänsliga, fått förhårdnader antar jag??

Jag vet inte hur du menar med för mkt hand? Det jag är ute efter är - som väl de flesta andra- att ha ett lätt stöd i handen. En häst som fölljer mej med ett lätt stöd o eftergift utan att varken spjärna mot handen eller släppa bettet.
Och en genomriden häst anser jag ska kunna gå så här oavsett vad jag rider på.. grimma, bett, kandar eller blankt kandar. :)

Jag vet folk som rider 3-åringar på kandar. Jag red min vallack som 5-åring på kandar. Bara för att jag stoppat in kandaret i käften på hästen innebär ju inte att jag förväntar mig att den skall göra skolor, piaffa och passaga i tävlingsform. Jag kan rida på raka spår på kandar precis lika bra som på tredelat.

Okej, men vad är du ute efter med att sätta på hästen kandar då? Alltså vad är din plan, varför vill du rida på det?

Okej, men vad är du ute efter med att sätta på hästen kandar då? Alltså vad är din plan, varför vill du rida på det?

Svarar på två av dina frågor till mig samtidigt.

Jag är tävlingsinriktad. Med 5-åringen handlade det bara om att han skulle få smaka på att ha det i mun och skrittades på det. Inget arbete. Stångtygeln hängde lös. Idag är han 8. När jag har på kandaret numera (vilket är sällan, har ännu inte använt det ute i skogen utan bara tänkt den tanken) så är det enbart för att han skall få gå med det och inte få tuppjuck den dagen det är dags att tävla i sådana klasser. Det händer att jag knoppar man och rider på det bara för att han skall bli van vid den känslan och inte få spader för det. Det rekomenderas ju att man skall ibland träna på den utrustning man planerar att tävla på så hästen inte känner sig obekväm i det. (och gissa vad grannarna tänker när de ser mig rida ut i skogen på knoppad häst. ASGARV!)

Mamman red jag på kapson några gånger sedan växlade över till kandar och slutligen tränsbett.

Fullblodet hade ett kandar med en mycket smal mundel på stången med liten, nästan obefintligt tungfrihet och rörliga skänklar samt en smal smal bridong. Förmodligen tyckte hon bättre om detta då det ju (i alla fall i mitt tänk) blir en större anläggningsyta i mun = större tryckfördelning. Jag har faktiskt inga förklaringar på varför hon funkade på det och inte på tränsbett. Nu red jag henne inte ofta på det för jag ansåg inte mig vara tillräckligt bra för det men de gånger jag hade det på så var det som en helt annan häst. Diskuterade det med en veterinär med tandpsecialitet som ansåg att jag skulle fortsätta med kandaret. Hans erfarenhet var ungefär den jag hade fått i hästens reaktion.

Kandaret jag har nu är med svagt böjd mundel, ingen tungfrihet samt tredelad bridong med fasta ringar. Vallacken trivs inte alls på tvådelat (hade det gamla på honom), tungfrihet eller tvådelat tränsbett så även det senare är tredelat.

De två vanligaste effekterna i munnen jag upplevt är dels benhinneinflamation i lanerna.. när det blivit för mkt tryck där och hästarna inte kunnat avlasta med hjälp av tungan..
Och att de helt enkel blivit okänsliga, fått förhårdnader antar jag??

Såg en gång att biblioteket på SLU i Skara hade en utställning om hästens mun. Jag tog mig tid att resa dit och se den. Mycket nyttigt. De hade bl.a. ett preparat på en tunga där man tydligt såg avtrycket från ett illa passande bett.

Den utställningen borde plockas fram igen och åka ut på turne i landet. Varje hästägare skulle behöva se skallar på hästar som blivit fel raspade, raspade för ofta eller inte alls. Samt den information som var på plats.

Nej tyvärr testade jag inte hack på henne. Hennes dotter har fått en knöl i överkäken, nu vid 20 års ålder. Möjligt att det är en kanintand som kommer nu. Funderat på att testa henne på hack. Har tyvärr ingen kapson längre annars hade den varit given. Alternativet är repgrimman. Fast hon protesterar inte på bettet - än.

Fast vi kommer ifrån ämnet. Du kan ha rätt i det med de rörliga skänklarna. Men var i herrans namn får man tag i en fårskinnstunnel!? Jag gillar vare sig ren kedja eller gummitunnel och geltunnlar är för klumpiga. Har funderat på att sätta min gamla läder-rem från ett av mina westernbett på kandaret.

Chocco? Tror jag vet vem du är nu.:bow::bow::bow:

Senast ändrad:

Tack gissar jag ;)

Förlåt om det spårat ut o är OT, inte meningen!!!

Har två fårskinnstunnlar, hittade den ena på Flyinge i en affär från Ängelholm tror jag det var som ställde ut där.. o sen en likadan när jag var i Österrike. Köppte den direkt! Bra att ha när den andra hänger på tork!! :laugh:

Jag tror detta med kandar kan diskuteras till oändlighet...

det går nog säkert lite trend i detta förmodar mig inte.

Men jag rider min häst på kandar när hon är fullt igång.

Hon är en kandar häst o älskar sitt kandar,hon tränar rörelser i Msv men tävlar inte i den nivån.

Men när hon är i sitt esse...så tränar ja ju nästan bara med kandar med min tränar. Men såklart ja sitter nångång ibland hemma o rider henne sj på det,men det är sällan.

ja rider normalt sett på 3-delat o gagg i skogen.

Men detta fungerar för min häst o hon trivs.

så länge inte hästen kommer till skada eller vantrivs så kan ja inte se nått fel med kandar.

och sen om folk som tävlar LC/LB nivå men ändå rider sin häst ibland på kandar, så kan ja inte heller se det som fel så länge inte hästen skadas.

Har sett ryttare på elit nivå som inte borde få rida sina hästar på kandar...o även dom i lite lägre klasser....men sen finns det dom det bara gör nytt för!!

När min häst kommer tävla med kandra,kommer ja nog troligvis ha kandrar 1-2 dagar i veckan. Men det får tiden visa! =)

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 374
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 543
Senast: Pyrran
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 401
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar