Mode med kandar?

Saigon

Trådstartare
Jag hoppas nu att ingen specifik känner sig träffad utav detta. Men jag undrar ändå om det har gått mode i att börja rida med kandar? På senaste tiden tycker jag att det har varit väldigt många trådar om att börja rida med kandar (i alla fall inhandla ett).

Förut upplevde jag att de flesta började vänja in med kandar när de legat på en stabil LA-nivå en längre tid och börjat förbereda sig på att ta steget upp till MSV. Men nu verkar det som att många inhandlar och börjar använda det redan vid LC-LB-nivå.

Är det fler än jag som har reagerat på det?

Förvisso tror jag inte att det är någon katastrof för hästarna så länge ryttaren har vett att rida med en mjuk hand. Däremot blir det ju hämmande för dressyrens utvecklande om det börjar användas förtidigt. Det är ju inte förräns man har en bra grund på träns att utgå från som det blir en fördel att börja rida på kandaret. Och blir det en trend att börja rida med det alltför tidigt så tror jag att det kommer bli en sämre återväxt med ekipage som kommer att ta sig vidare till MSV och uppåt.

Vad tror ni? Är det bara här på buke som det verkar ha blivit lite trendigt eller har det slagit igenom generellt?

Sv: Mode med kandar?

Jag har faktiskt funderat på samma sak::o

Jag tror att många tränare är för dåliga på det här med kandar och tycker väl att det kvittar vad deras elever rider på..

Kandar är roligt att rida på när man har genomridna hästar för då kan man få alla signaler att bli minimala.

MEN! Det här med att vänja in hästarna, alltså om hästen är genomriden så är det bara att slänga in det i munnen och börja rida?

Jag tävlar på MSVB/MSVA nivå och jag rider i stort sett aldrig på kandar hemma. Sist min tävlingshäst gick på kandar var på sista tävlingen i oktober. Det finns för mig ingen anledning att sitta och rida på det försen det är dags att visa upp oss ( tävling)...

Jag är av den läran iaf, hästarna ska ridas igenom på träns..

Vet inte hur det ser ut i verkligheten när det gäller kandaret där..

Men bara en fundering.. borde man inte träna med den utrustning som man ska ha på tävling? Rider du hemma på träns och när det blir tävling så ska hästen ha kandar?

vet inte om det varit så många trådar, men håller iaf med om att det inte är nån större ide att rida på kandar om hästen bara är utb lc...

jag rider på kandar nån gång ibland (kanske 1-2 ggr i månaden som mest, oftast mindre, eftersom jag är lat och det går snabbare att ta på träns:p), för omväxlingens skuld. han trivs bra på det och jag märker ingen större skillnad mot träns. jag gillar inte att tävla så har inget behov av att vänja och tycker inte heller det behövs. min tyckte det var okej från första stund, inga konstigheter. han är utb la/msv (bytena är fortfarande lite väl explosiva...:angel: )

den största fällan, som jag ser att många ryttare går i, är att dom ej klarar av att rida sina hästar på träns, då blir hästen för stark och dom klarar inte av att samla den. så all ridning sker på kandaret och hästarna är eg inte tillräckligt genomridna. då tycker jag man är väldigt fel ute. :crazy:

om man lullar runt med kandaret på en ofärdig häst så gör det iaf ingen skada så länge man inte tar i det. det är inte mer skadligt än tex pelham, som många nybörjare använder på sina travhästar tex. inte för att jag tycker det är bra heller. anser att om man inte kan rida sin häst på vanligt tränsbett så är den inte tillräckligt skolad.

ett skäl till att vänja är nog att kolla om hästen trivs med betten man har valt. det finns ju väldigt många olika kombinationer och ibland kanske man måste testa olika för att se vad hästen gillar. :)

Även Lancet:

Kanske inte så många trådar, men mga inlägg. Men jag håller med. "Rida igenom" ska göras på träns. Och används kandaret för ofta, eller på en ej "färdig" häst så blir det rejält negativt för utvecklingen om man inte får "igenom" hästen.

ja precis, kandaret får aldrig användas som en hjälptygel för att få hästen i form!

Men bara en fundering.. borde man inte träna med den utrustning som man ska ha på tävling? Rider du hemma på träns och när det blir tävling så ska hästen ha kandar?

Kan man inte rida igenom hästen på träns funkar inte kandaret överhuvudtaget, det funkar ypperligt att enbart ha kandaret på tävling om hästen är rätt igenomriden på träns.

Oops såg att fler hade svarat typ samma...

Rider på kandar ibland för att både jag och hästen trivs på det. Vi får en bättre kommunikation. Han gillar att leka med munnen och på det här viset får han två bett att leka med, men ironiskt nog blir han mer lugn och fokuserad. (fast jag fick i alla fall skaffa skumrem då han lyckats nypa tag i stångtygeln på gamla kandaret).

Jag tycker det är onödigt att skaffa ytterligare ett bett - pelham - för skogsturer vilket är då han blir stark som en oxe. Kandaret är sjysstare än att jag sliter och drar i tränset för att få igenom förhållningarna. Något som andra skulle klassa som olydnad men jag ser det som att hästen har kul och bjuder. Han sticker inte, han bara inte tar förhållningarna i galoppen med ett litet "tjoho - det är ball att sträcka på benen". Bockar inte, blir inte okontrollerbar. Accepterar att han nte får öka men saktar inte av innan han är trött.

Att använda som hjälptygel, nej. Att använda för att få klarare signaler oc prata tydligt med hästen, ja.

Och sedan tror jag att fler rider med det för att dressyr har blivit mode - Tacka brink/briar, anky etc för detta. Samt att förr var man ju nästan rädd för kandaret medans idag är rädslan att rida på det inte like påtaglig och det är mer tillgängligt för "pöbeln" (d.v.s. de som inte tävlar OS) att prova sig fram. Kandaret har blivit mer accepterat i folkhemmet. Och kanske mycket tack vare AR folket.

Tror jag i alla fall.

Jag är av den läran iaf, hästarna ska ridas igenom på träns..

Bra svar :bow:

Men, jag red runt på kandar och tränade för tränare på kandar så jag vande mig vid att använda tyglarna och stång på ett effektivt och hållbart sätt. När det väl satt sig i ryggmärgen så hänger kandaret fint på en krok tills det är dags att vara tävlingsseriös.

Om jag skulle plocka på kandaret när hon inte var genomriden så skulle hon bara gapa.

Senast ändrad:

Varför? Av vilken anledning måste jag träna på kandar?

Nu gäller inte det här dig lancet utan bara ett allmänt svar på den frågan.
För hästens skull ska man inte behöva träna på kandar, hästen ska som ni säger vara så pass genomriden att kandaret enbart förfinar. Men vissa RYTTARE kan mycket väl behöva träna på sin kandarridning. Det kan vara svårt att behärska ett kandar om man inte är van.
Men detta gäller väl bara en övergångsperiod, när man väl är säker på hur man ska hantera tyglarna är det nog bättre att träna vidare med tränset.

Ang ursprungsfrågan så tror jag också att folk går upp på kandar utan att vara redo. Långt ifrån den utbildningsståndpunkt som krävs och långt ifrån den tävlingsnivån där det blir obligatoriskt.

Själv skulle jag aldrig få för mig att börja träna med kandar typ nu. Det kommer dröja flera år innan vi är på väg mot MSV.

Jag rider på kandar några gånger i månaden av den enkla anledningen att jag ibland har så ont att jag inte vill belasta mina händer mer än nödvändigt. Normalt rider jag dock alltid på träns så det handlar om max 2 gånger på en månad. För oss har det funkat för han har börjar bli betydligt mer avslappnad numera när jag rider på träns och vi får inte den där halvtimmens tjafs om hur man ska gå. Härligt för oss bägge att slippa bråk. :D

Jag håller med om att många tar till kandaret när hästarna blir tunga men det enda som händer är att man skjuter problemet framför sig. En genomriden häst funkar lika bra på vilket typ av bett som helst. Men som min tränare sa "ibland behöver man lite hjälp med vägval"

Jag har också lagt märke till att det är många trådar om diverse kandarfrågor.

Min häst är nog en av få som behöver "vänjas in" vid kandar. Han är väl genomriden, alltid lösgjord och fin. Tävlas på LA;5-6 nivå, alltid på träns, med bra resultat. Han hatar verkligen att ha två bett i munnen... har provat med alla möjliga olika sorters bett och kombinationer, nackludd, kinnkedjeskydd osv osv men ingenting verkar vara "bättre" för honom. Han blir som helt låst, är helt och fullt koncentrerad på dessa bett... Nu skrittar vi ut med kandaret för att han ska vänja sig vid känslan av att ha två bett i munnen...

Någon som har varit med om liknande?

Min häst hatar också kandar och träns. Mycket besvärligt. Han har riktigt, riktigt väl utpassade grejer och han gör alla rörelser i fin form med stängd mun (trots lös nosgrimma) på träns och kandar - men han hatar det. Innerligt. Senaste försöket slutade med att han fick ont i ryggen eftersom han hade gått och smygspänt sig. Så nu har jag lovat honom att han ska slippa träns och kandar. Vi får väl skita i att tävla helt enkelt. Han går på en äldre typ av stång med plats för dubbla tyglar, och rids till 99,8% bara på tränstygeln.

Jag tycker att det är jätteknepigt med kandar, man ser nästan aldrig en häst som är helt tillfreds med det, tycker jag. Alldeles för mycket järn i munnen. Den lilla bonuseffekt man får av att ha två bett i munnen på hästen - mise en main - är det nog så försvinnande få som behärskar att de flesta skulle vara bättre betjänta av att använda den typ av bett som jag rider på till den högre skolningen.

Hur som helst - det är väl helt OK att rida ofta på kandar, tycker jag. Det är till och med OK att ha stången att ta till för en stark häst som vräker sig på tränset. MEN man behöver inte låta stången verka hela tiden, eller hur?

En kompis till mig har haft nästan precis samma problem som du beskriver. Hästen fungerade jättefint på träns (de ligger också på LA5-LA6 nivå och planerar debut i MSV nästa år) men blev jättestörd när han fick kandar på sig.
De har provat olika bettkombinationer och ridit med det för tränare en gång i veckan. Nu har det lossnat jättefint för dem och hästen är inte alls så störd av att ha två bett i munnen.

KL

Min har jag skrittat ut i skogen då och då med kandar under hösten. Hon bryr sig inte ett smack. Provade även att ha det i går på träningen och hon är helt obekymrad av det. Känns inte som att hon behöver "tränas" att använda det så jag kommer fortsätta rida henne på träns.

Däremot behöver jag träna på att rida med två tyglar. Tycker att det är ett sabla gissel.:mad: Behöver nog skaffa en riktigt smal stångtygel och halvsmal bridongtygel eftersom jag tycker att det är svårt med att få plats med allt i handen.

Nej, jag har faktiskt inte lagt märke till detta, men en trend jag märker irl, är att det på icke tävlingsnivå blivit populärt att endast rida på stång.

Jag gillar kandar och rider på det då och då, men under tävlingsuppehåll använder jag det aldrig.

Min häst var helt okompliserad på kandar när han var yngre, och jag behövde aldrig några invänjningsperioder efter tävlingsuppehåll och ingen ridning på kandar.
Men på senare år så har jag märkt mer och mer att han ogillat kandaret och trixat och fixat för att hitta en bett komb som han är nöjd med, löst spänd nosgrimma och skumrem. MEN han behöver längre invänjningstid. En anna bekant som rider på I nivå, har en häst som gapar och trasslar innan den börjar acceptera kandaret igen.

Jag är nyfiken på det här med kandar men vet mycket väl att jag inte är redo för det. Jag har provat att sätta dubbla tyglar på vanligt träns istället för att just lära mig att hantera två tyglar..
Vad tror ni om det?

Hur kan kandaret spara dina händer?

Själv har jag ofta valt att tävla på träns då jag har ofta har ont i händerna pga en kronisk sjukdom. Vi har placeringar tom MsvB på träns, så kandaret har inte förrens nu blivit ett nödvändigt ont.

En häst som jobbar korrekt ligger inte i handen och då måste väl två tyglar vara besvärligare än en om man har värk?

Tycker det är ett utmärkt sätt att vänja sig vid att rida med två tyglar, du kan ju tex ha det ena paret i nosgrimman! :)

Ang hästar som hatar kandaret- en vän till mej hade en häst som var sådan, funkade super på träns- svårriden på kandar. Trotts detta blev det succesivt bättre o de hade flera placeringar tom Msv A när hon sålde henne (då utbildad tom GP). Hon fungerade alltid bäst på träns men på tävling gav hon henne äpple med kandaret på för att hon skulle slappna av lite mer i munnen.. hjälpte, även om det aldrig blev som med tränset..

Att använda kandaret som en tränsförstärkare gör att man får ett rent helvete den dagen man blir tvungen att rida igenom på träns.. Den dagen kandaret inte fungerar längre..

Risken att man upplever en falsk känsla av eftergift om man börjar rida på kandar för tidigt är ganska stor och kan ge rätt så mkt tråkiga resultat som spända ryggar, bakben, nackar osv.

Själv varierar jag, periodvis rider jag mer på kandaret än annars. På träning för tränare har jag i princip alltid kandar. När jag rider igonom har jag i princip alltid träns. När jag tränar samling har jag oftast kandar. När jag rider ut har jag i princip aldrig kandar- där fungerar min tvärt om- en för skarp betsling gör honom ytterst svår att ta i.. alltså fungerar det bättre med träns.

För övrigt har min ett medfött tandfel som gör att det är svårt att hitta något bett han trivs på.. Men rakt fungerar nog bäst.. Alltså är han rätt så glad i sin stång - som är rakt men svagt uppåtböjd. Det tredelade tränsbettet fungerar men han är inte glad i det..
Sen går det ju bra att rida på bridongen även om man har kandaret på, det har hänt att jag fäst upp stångtyglarna o bara hafft bridongen.. Men då föredrar jag oftast träns, enklare att slippa alla tyglar o jux! ;)

(min är för övrigt startklar Intermediare I)

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 374
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 543
Senast: Pyrran
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 401
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset