Sv: Mode med hjälptyglar?
En brösta är ingen hjälptygel, och martingal är i gråzonen. En martingal som är rätt tillpassad påverkar inte hästen om den inte tar upp huvudet farligt högt (farligt = farligt för ryttarens näsa).
Bröstan är till för att sadeln inte ska glida bakåt, har ev i 'fel' modell en viss hindrande effekt för hästens bogfrihet, men korrekt anpassad så stör den inte. Och hjälper inte ridningen mer än att sadeln inte glider bak.
Martingalen hjälper heller inte annat än att den skyddar mot näskrosnsing på en häst som slår upp huvudet högt.
Jag räknar ingen av dem som hjälptyglar och hade brösta ihop med förra sadeln iom att jag inte litade på att den INTE skulle glida bakåt m det blev ett udda språng. Martingal hade jag på förr-förra stoet iom att hon KUNDE slå på en pallnit med huvudet nääära min näsa. Jag höll på att få den knäckt vid ett tvärstopp i terrängen och sen hoppade jag aldrig utan trots att hästen i 99% av fallen INTE smällde upp huvudet. Men det räcker med EN gång för att bli av med näsabenets ursprungliga konstruktion
Martingalen i övrigt är mest hindrande för ridningen enligt mig för övrigt, men hellre mer svårsväng och inte kunna ta ledande tygeltag än krossad näsa.
Nuvarande hästen hoppar utan martingal då han aldrig leker med sitt huvud i höjd med min näsa ens vid tvärnitar. Och med nya hoppsadeln behövs ingen brösta då den ligger still.
Men soms agt, i min (och många andras) är det där SÄKERHETSUTRUSTNING och inte hjälptyglar. Och är VANLIGA inom hoppning pga ovan nämnda anledningar. Sen visst är det säkert X procent som har det för det är 'snyggt', men det är inget som egentligens tör hästen när det är rätt tillpassat eftersom det är fullständigt ryttaroberoende (dvs ryttaren kan inte under titt påverka dem, och på så sätt få hjälp).
Gramanen däremot (som är en hjälptygel) tycks tacksamt nog försvunnit från hoppframtidningarna i större och större utsträckning, ett tag var det rent hemskt att se..