Mode med hjälptyglar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare HubbNubb
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 044
H

HubbNubb

På hopptävlingar ser man var och varannan som använder hjälptyglar.

Senaste hopptävlingen som jag så på så hade minst 60% av alla deltagare martingal och / eller brösta på sin häst. Kanske 10% av dem behövde den egentligen.

Är det bara så att man skall ha dessa "hjälptyglar" som acessoarer på tävling?!

Mia / En som inte tävlat på länge och aldrig använt sig av martingal eller dylikt vid tävling.

Sv: Mode med hjälptyglar?

Tror att det används för att det ser häftigt/snyggt ut, lite för ge sken av att hästen är hetar/mer svårriden än vad den egentligen är.
har inget emot just martingal eller förbygel så länge den inte hindrara hästen på något sätt, fast själv strävar jag efter att slipp allt vad hjälptyglar heter.
Men bryr mej inte nämnvärt mycket då så många använder det för utseendets skull, det märks ju tydligt vilka hästar som faktiskt behöver martingal och vilka som inte behöver det...:smirk:

Det slog mej bara när ja kika på blå utrustning jag skall beställa. Där fanns även med just brösta/martingal. Skall ha tränset som tävlinsutrustning, så funderade jag om jag skall ha just bröstan eller inte.

Hade inga argument varför jag skall ha den, med den häst ja nu pysslar med. Snarare är det svårt att se om jag behöv den till min egna häst nångång i framtiden.

Men den finns säkert kvar i sådana fall om den behövs, vilket ja inte tror eftersom det handlar om kallblod. ;)

En brösta är ingen hjälptygel, och martingal är i gråzonen. En martingal som är rätt tillpassad påverkar inte hästen om den inte tar upp huvudet farligt högt (farligt = farligt för ryttarens näsa).

Bröstan är till för att sadeln inte ska glida bakåt, har ev i 'fel' modell en viss hindrande effekt för hästens bogfrihet, men korrekt anpassad så stör den inte. Och hjälper inte ridningen mer än att sadeln inte glider bak.

Martingalen hjälper heller inte annat än att den skyddar mot näskrosnsing på en häst som slår upp huvudet högt.

Jag räknar ingen av dem som hjälptyglar och hade brösta ihop med förra sadeln iom att jag inte litade på att den INTE skulle glida bakåt m det blev ett udda språng. Martingal hade jag på förr-förra stoet iom att hon KUNDE slå på en pallnit med huvudet nääära min näsa. Jag höll på att få den knäckt vid ett tvärstopp i terrängen och sen hoppade jag aldrig utan trots att hästen i 99% av fallen INTE smällde upp huvudet. Men det räcker med EN gång för att bli av med näsabenets ursprungliga konstruktion ;)

Martingalen i övrigt är mest hindrande för ridningen enligt mig för övrigt, men hellre mer svårsväng och inte kunna ta ledande tygeltag än krossad näsa.

Nuvarande hästen hoppar utan martingal då han aldrig leker med sitt huvud i höjd med min näsa ens vid tvärnitar. Och med nya hoppsadeln behövs ingen brösta då den ligger still.

Men soms agt, i min (och många andras) är det där SÄKERHETSUTRUSTNING och inte hjälptyglar. Och är VANLIGA inom hoppning pga ovan nämnda anledningar. Sen visst är det säkert X procent som har det för det är 'snyggt', men det är inget som egentligens tör hästen när det är rätt tillpassat eftersom det är fullständigt ryttaroberoende (dvs ryttaren kan inte under titt påverka dem, och på så sätt få hjälp).

Gramanen däremot (som är en hjälptygel) tycks tacksamt nog försvunnit från hoppframtidningarna i större och större utsträckning, ett tag var det rent hemskt att se..

Det finns alltid klokt och erfaret folk. :) Nu ser jag också en orsak varför man ev har det på hästen utan märkbar orsak.

Alexandra_W skrev:
Gramanen däremot (som är en hjälptygel) tycks tacksamt nog försvunnit från hoppframtidningarna i större och större utsträckning, ett tag var det rent hemskt att se..

Såg en häst på samma tävling på framridningsbanan med en "kort" martingal som dessutom var ihoppressad med hjälp av martingal. Killen som red, red med näsan i vädret och verkade äga hela framridningsbanan! ;)

BARA 60% ?

Jag skulle nog tippa på 95% på de ponny hopptävlingar som jag har sett.
De som inte hade ngn hjälptygel alls var i absoluta minoritet!

Håller helt med dej. :bow:

Tror däremot trådskaparen syftade på varför så många klär på sina hästar allt mer saker och kanske menade att martingalen sitter kombinerad med förbygeln eller att kalla förbygel och brösta för hjälptygel...

Tycker själv att martingalen är en BRA hjälptygel då den bara hindrar hästen från att slå sönder ryttarens ansikte och som rätt tillpassad omöjligt kan tvinga ner hästen i form eller på tygel.

Och förbygel har jag helst vid hoppning då jag flera gånger varit med om tigersprång över allt från oxrar till cavaletti och att bara känna att sadelm kaaaaanske glider på sned räcker för att jag ska ha det vid hoppning.

Men som sagt, de som bara tycker att det är snyggt kan väll får använda det, jag orkar fakitkst inte bry mej. :smirk:

Akustik skrev:
BARA 60% ?

Jag skulle nog tippa på 95% på de ponny hopptävlingar som jag har sett.
De som inte hade ngn hjälptygel alls var i absoluta minoritet!

Mycket ridskolehästar deltog så därför var procenten så låg.

Jag tror folk mest har de för att de är snyggt med hopp utrustning på tävlingar. En förbygel är ingen hjälptygel utan är för att inte sadeln ska glida bakåt. Jag stog i ett stall där det va "Mode" med hackamore, en tjej som red hade nästan jämt hackamore på ponnyn för att hon va så het/stark så att hon fick sår i munnen. Och bara för att hon hade de böjade hennes kompisar oxså använda de på sina ponnyer. Sen fråga dom mig : "Ska inte du oxså skaffa hackamore?!" Dum fråga. :crazy:

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 012
Senast: Gabby_Ossi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 325
Senast: Johanna1988
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret... 23 24 25
Svar
482
· Visningar
19 887
Senast: Barbabelle
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 477
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka