Mocka ur boxen vid flytt?

Sv: Mocka ur boxen vid flytt?

freike skrev:
Och om du gör 1 000 saker utan att det är din tur eller skyldighet och överraskningen aldrig kommer, fortsätter du då glatt med 1 000 saker till? När den enda respons du får är klagomål när du inte gjort det som varken är din tur eller din skyldighet? Jag förutsätter att du aldrig befunnit dig i den situationen eftersom du skriver som du gör. Jag påstår inte att det inte finns besvärliga hyresgäster, det jag påstår är att det också finns inte bara en utan flera besvärliga stallägare. :mad:
Att lösa den typ av frågor som den här tråden tar upp är på de flesta ställen mycket enkelt därför att det finns god vilja från båda håll. Men när det inte fungerar så är det inte per automatik hyresgästen som är besvärlig eller den som skall ge sig. Även stallägare måste inse sina skyldigheter och sitt ansvar.
Jag tar om det en gång till:
Frågan i den här tråden är: kan hyresvärden kräva att jag rengör och frånträder en box jag fortfarande betalar för enbart för att jag flyttar min häst? Svaret är nej. Sedan kan man som jag tidigare skrivit komma överens om vilka lösninga man vill, bara man är överens. :banana:

:bow: :bow:

Kan inte annat än hålla med. Varje gång jag kommer till ett nytt stall (händer inte så ofta utan har oftast orsaken att jag varit hästlös ett tag), så tar jag i med nya friska tag. Hjälper till så mycket jag kan, bangar inte på att både lassa in hö, måla stall, fodra fast det ingår, mocka fast det ingår m.m.m.m. Och varje gång (nästan) blir man lika besviken när man inte ens får ett tack för det man gjort, utan då är det snarare så att när man inte gjort dessa saker får man en sur min om att man inte ställer upp...

Det är klarat att man lessnar när man inte får någon uppskattning alls för det arbete man lägger ner, som faktiskt innebär en avlastning för stallägaren utifrån det överenskomna.

Och sen just inställningen att det alltid är hyresgästen som är besvärlig, så fort man talar om att något är fel eller behöver åtgärdas, då är man jobbig. Jag har inga jättehöga krav på mitt stall, jag vill bara att det ska funka, att ALLA hjälps åt och att det som är överenskommet hålls.

Ofta är inställningen oavsett vad som är överenskommet att "det är mitt stall och jag gör som jag vill!!" Och visst, men då ska man inte heller blanda in några hyresgäster, alternativt vara mycket noga att tala om att det är så när hyresgästerna flyttar in. Så att man vet att reglerna helt plötsligt kan ändras efter stallägarens tycke och tänkande för dagen...

De stall jag stått i har inte jag stått för att jag tjatat mig till en stallplats, utan för att stallägaren faktiskt vill ha en inkomst av hyresgästen, och då är det ett ömsesidigt beroende, och givande och tagande.

Om ni kommit överens om att du ska flytta den sista maj och flyttar 2 veckor tidigare så har iofs hon sparat in foder osv för 2 veckor som du skriver, men samtidigt har du ju möjlighet att vara kvar till överenskommet datum, alltså sista maj.

Även om du flyttar nu tkr jag det hör till att mocka ur boxen (däremot kan du ju fråga om du verkligen behöver det eftersom den är så välskött, alternativt att du sparar kvar all ren halm).

Jag tycker att du ska mocka ut när du har tid innan den siste!! Jag vet hur det är att mocka ut permanent bädd av både spån och halm!! Det tar tid och hon kan inte begära det av dig innan månadens slut!

Jag har också erfarenhet av att göra det mesta av andras jobb och det är inget roligt. Jag tycker som många andra; antingen återbetalning av stallhyran eller mocka ut när du har tid. Och jag har mockat ur en permanentbädd och fyyyyyy vilken tid det tog! Förstår dig fullkomligt.

Jag har mockat ur boxen fast den sett för j-lig ut när jag fick stallplatsen.Antar att jag är en fegis som inte vågar göra revolt ;)

Hej du. Trist att ni har det tjafsigt i stallet, hoppas det blir bättre på nya stället. Vänligt säger du givetvis till stallägaren att du ska mocka ut så fort du hinner men tyvärr blir det inte förrän den... Sen ber du vänligt om ursäkt att du tyvärr inte har möjlighet att göra det tidigare. Du behöver inte förklara en massa saker eller berätta vad du gör i stället. Den dag du har lovat kommer du och mockar ur boxen, tackar för en trevlig tid och flyttar dina grejer. Sen behöver du inte tjyvhålla på boxen bara för att du har betalat den, utan du kommer den dag du har tid att mocka ut. Världen är liten och folks situation förändras, rätt som det är måste ni samarbeta igen och då är det skönt att ha avslutat på ett någorlunda snyggt sätt.
mvh
Lejonelle

Det där har jag också varit med om. Mindre och mindre ingick i hyran.
Usch, det är jobbigt när det blir så! :( Förstår att du vill byta stall, när inte saker och ting är som det är sagt, då blir i allafall jag mkt stressad.

Och vad lätt det är att bli utnyttjad om man är "kodum"!
I stallet jag stod innan detta jag nu har hästen i så märkte jag på slutet att jag hade mer än 75% av stalltjänsten, för stallägaren själv hade en miljon ursäkter till varför hon inte kunde...

Har du betalat boxen månaden ut så har du rätt att disponera boxen månaden ut. Om hon vill ha den tidigare så kan hon minsann mocvka själv, annars hade jag mockat den dagen jag hade tid över till den. Kanske den 16e eller den 26e... Däremot hade jag gjort vanlig vardagsmockning för att det inte ska lukta illa i stallet.

Boxen är ju "din" till den sista maj, och hon kan knappast kräva att du ska mocka ur den innan dess. Personligen hade jag gjort det samma dag jag flyttade för att ha det gjort, men det är inget måste.

Ullis

Oops, hade inte läst hela tråden och såg först nu att det rörde sig om permanentbädd. Jag hade ändå mockat ur, men kanske inte samma dag. Ta en heldag istället så blir det bättre gjort och sliter mindre!

Ullis

Immer skrev:
Jag har i god tid sagt upp min stallplats tilll den siste maj, men kommer troligen att flytta redan i början av nästa vecka.
När jag meddelade stallägaren detta sa hon att det var bra, eftersom hon behöver boxar till ston som ska föla nu i maj och hon sa åt mej att mocka ur boxen så snabbt som möjligt.

Det handlar om en halmbädd som är extremt välskött. När jag flyttade in för lite mer än två år sedan fick jag överta en halmbädd som var allt annat än välskött.....

Nu till saken - eftersom jag har betalt stallhyra månaden ut och inte bett om någon som helst återbetalning har väl stallägaren egentligen ingen rätt att kräva att jag ska mocka ur boxen den 16:e när jag flyttar?
Jag förstår att hon behöver boxen till ett av sina ston (dålig planering!) men då tycker jag banne mej att hon ska mocka ur boxen själv!

Synpunkter?

Immer

Oavsett om stallägaren behöver boxen själv eller inte så hör det tuill god ton att ta bort sin egen skit.
Även om Du fick en misskött box när Du flyttade in behöver Du ju inte göra likadant. Så det är bara att mocka ut,.
Det hade jag krävt om jag vart stallägare där...

Till Cesam:

Har du läst hela tråden och förstått att jag tänker mocka ut permanentbädden så fort jag får tid - men bara inte göra det direkt?
(Om jag skulle gjort det direkt hade jag haft ca 8 timmars nattjobb framför mej just nu!)

Till alla andra som svarat - en återrapport:

En annan tjej flyttade sin häst igår. Hon körde ut 4 kärror dynga, sedan var traktorskopan full. Återstående ca 40 kärror skulle hon fått promenera omkring 100 meter med till gödselstacken.... Alltså slutade hon efter de första 4.
Stallägaren fixade resten under kvällen eftersom hon var tvungen att få in ett sto som var beräknat att föla idag....

Jag mockade ut halva min box, dvs den främre halvan eftersom den var alldeles torr. Det var 11 kärror lös halm och ett enkelt jobb. Min man kommer att hjälpa mej till helgen (eller nästa helg) med resten. Stallägaren nöjde sej med detta besked och har fått klart för sig att hon själv får stå för utmockningen om hon behöver boxen innan.

Immer

Eftersom Immer flyttade in på en skitig permanentbädd så borde hon ju kunna lämna en likadan vid avflyttningen.

/KT

Tycker som du. Återlämna lånade saker i samma skick!
(Om man inte tycker synd om ägaren och lagar, målar och reparerar)

Men då detta inte är fallet- så---
Fast jag skulle ha mockat ut den helg jag hade bestämmt, dock så hade jag inte gillat om någon ska stå där emellan. Hade det en gång och jag fick mocka den hästens skit i en vecka då jag ville mocka ut boxen till helgen- inte vidare smart från min sida... :p

Immer skrev:
Till Cesam:

Har du läst hela tråden och förstått att jag tänker mocka ut permanentbädden så fort jag får tid - men bara inte göra det direkt?
(Om jag skulle gjort det direkt hade jag haft ca 8 timmars nattjobb framför mej just nu!)

Lilla Du...jag HAR läst hela tråden.....

Jag hade visst inte läst hela tråden när jag svarade....

Du mockar ur när du har tid före den siste maj. Det blir väl bra för alla parter !

Har stallägaren egentligen problem med det ?

Senast ändrad av en moderator:

Då borde du fattat att Immer hela tiden haft för avsikt att mocka ut men att hon själv vill välja dag att ta ut permanentbädden inom hyrestiden.
PL

Inte_Ung skrev:
Okej, så nu vet vi alla att hos dig vill vi då inte stå inackorderade.

Precis, i alla fall inte om det någonstans ingår att man behöver använda sig av skriftlig information (sorry, kunde inte låta bli)...plus att LILLA DU snack är bannlyst...ÖVERALLT! :mad:

Skickligt!!!! att komma in och argumentera som ett skolexempel på hur såna här konflikter uppstår. :bow:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 017
Senast: Crossline
·
Ekonomi & Juridik Behöver lite hjälp att reda ut detta. Har en häst som tyvärr ska tas bort och behöver hämta hem min ponny som brorsdottern har i ett...
2
Svar
34
· Visningar
5 006
Senast: mackan
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 187
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama