Mocka ur boxen vid flytt?

Sv: Mocka ur boxen vid flytt?

Inte_Ung skrev:
Och när mockade du ut en permanentbädd sist?
Där så behöver man egentligen en bulldoozer, och Immer är bara människa.
Och dessutom så hade hon annat planerat med sin tid.

Här var det en som vet vad permanentbädd innebär! :) Tack för det! :bow:

Immer

Du har rätt i din ursprungliga frågeställning Immer. Stallägaren kan inte kräva att du mockar ur boxen förrän den sista i månaden du betalat för. Det är helt upp till er om ni gör någon annan överenskommelse men boxen är din så länge som du betalar för den.
Skriver detta med anledning av att tråden mest verkar handla om ifall man ska göra rent efter sig eller inte, och min tolkning är att det var inte det du frågade om.

Eget stall vettú, med permanenta spånbäddar.
Urmockningen av dessa är vårens happening för mina stackars medryttare.
Mina medryttare rider gratis mot att de hjälper till.
Och en urmockad permanentbädd ger fri ridning en hel sommar, tillsätt bara vatten (i baljorna i hagarna).
Då så ställer sambon ändå traktorskopan alldeles utanför dörren så att det blir nära att tömma skottkärran.

Vill hon använda boxen tidigare får hon väl mocka ut själv. Du har ju ingen aledning att planera om din tid för att hon behöver boxen när den forstvarande är din.
PL

*lånar knapp*

Tack alla ni som förstått andemeningen med mitt inlägg! :)

Det känns skönt att veta att jag tänker rätt. :D

Immer

Första sommaren: ett gäng litauer fixade hela stallet (8 permanentbäddar :o ) samt tvättade och målade på ett dygn!

Andra sommaren: jag ville känna på vad det innebar att mocka ut en permanentbädd så jag och min man (en stor, stark karl :love: ) hjälptes åt. Det tog 3 timmar att få ut allt, sedan återstod tvättningen av väggarna. Och under utmockningen ställde stallägaren upp med att placera traktorskopan precis utanför boxen och att tömma den efterhand.

Om jag skulle mocka ut nu skulle jag få köra varenda bör (= skottkärra :D ) femtio meter till gödselhögen. Att påbörja detta jobb - ensam - klockan 20 på kvällen - torde innebära att jag var klar vid 4-tiden på natten....... :(

Imorgon kommer jag att meddela stallägaren att hon får mocka ut bädden själv om hon vill ha boxen nu. Annars får jag "hyra in" arbetskraft för att göra det och då väntar jag mej att halva månadshyran betalas tillbaks. Det är väl rimligt?

Immer

Jag flyttade själv från ett stall lite tidigare än månadens slut en gång..bara någon dag förstås, men jag tömde inte förrän sista dagen..men då hade hon varit fräck nog att låta sina hästar stå i boxarna jag hyrde :smirk: Hon erkände aldrig det..men mina hästar lägger definitivt inte 20 skithögar vars/natt..

jomen visst, har du betalt för månaden ut så ska du int ebehäva tämma boxen innan slutet på månaden.
Jag trodde du menade att du int etänkt ocka ur ALLS

Är inte detta en småsak som blivit stor???

Om det är så här det tjafsas i ridstallarna,(som man läser bland inläggen i bl.a. denna tråd) så blir man ju aldeles övertygad om orsaken till varför inte vi tar in ridhästar plus ägare i vårt stall.

Om jag gör en sak..trots att det kanske inte är min tur, eller min skyldighet..och???
Nästa gång så kanske någon annan överraskar mig genom att tagit en del av mitt jobb...

Fattar inte att man kan lägga ner så mycket energi.. :confused:

AM

Man behöver heller inte ösa ut på måndag kväll.
Om du inte nu helgarbetar så kanske ni alla kan ösa ur den lörd/sönd..
Eller hjälps ni inte åt alls??

Hästen kan väl stå på vanligt strö en natt.

AM

Och om du gör 1 000 saker utan att det är din tur eller skyldighet och överraskningen aldrig kommer, fortsätter du då glatt med 1 000 saker till? När den enda respons du får är klagomål när du inte gjort det som varken är din tur eller din skyldighet? Jag förutsätter att du aldrig befunnit dig i den situationen eftersom du skriver som du gör. Jag påstår inte att det inte finns besvärliga hyresgäster, det jag påstår är att det också finns inte bara en utan flera besvärliga stallägare. :mad:
Att lösa den typ av frågor som den här tråden tar upp är på de flesta ställen mycket enkelt därför att det finns god vilja från båda håll. Men när det inte fungerar så är det inte per automatik hyresgästen som är besvärlig eller den som skall ge sig. Även stallägare måste inse sina skyldigheter och sitt ansvar.
Jag tar om det en gång till:
Frågan i den här tråden är: kan hyresvärden kräva att jag rengör och frånträder en box jag fortfarande betalar för enbart för att jag flyttar min häst? Svaret är nej. Sedan kan man som jag tidigare skrivit komma överens om vilka lösninga man vill, bara man är överens. :banana:

Kan ändå inte låta bli att fundera över detta tjafsighet.

Varför är det så vanligt i ridstallar???

Vi har haft ridhäst hemma i ca 3 veckor.
Sedan åkte dom ut.
Har aldrig hört någon som klagade så mycket över allt möjligt.
Men var stroppig nog att själv inte göra ett handtag.

Det handlar inte igentligen om boxen ifråga utan hela inställningen..

AM

Mmmm, tål att fundera över. Jag vet inte vad du tänker på för stall som inte är ridstall, travstall kanske? I så fall kan det har att göra med att trav är mera buisness. Ridfolk tror jag oftare har hästen som hobby, många gånger den enda hobby/fritidsaktivitet som man har tid och råd med. Om jag går till mig själv så är min häst den enda rekreation jag har. Semesterresor och andra fritidsaktiviteter kan jag glömma.
Det är inget jag klagar över, :smirk: jag har medvetet valt att ha häst för att jag tycker att det ger mig väldigt mycket. Men det innebär också att det blir väldigt viktigt för mig att stallet är trivsamt och att jag kommer bra överens med de människor som finns där.
Jag har inte haft egen häst mer än 14 år men har ändå hunnit stå i några olika stall och att jag flyttat har några gånger berott på stallägare eller andra hyresgäster. Vad jag vet så har jag aldrig blivit osams med någon på ett sätt som gör att jag inte är välkommen tillbaka och det är inte den sortens konflikter jag syftar på. Det jag vill säga är att finns inte viljan att hjälpas åt och förmågan att tänka på att det faktiskt ska fungera för alla, inte bara för mig själv, hos alla inblandade parter i ett stall så blir det inte trivsamt. Det tycker jag gäller både hästägare och stallägare.
Det jag har sett av travstall har gett mig intrycket att där är prestationen hos hästarna det som är viktigast.
Sen kan man aldrig komma ifrån att det finns människor som tror att dom har någon medfödd rättighet att få allting gratis och åka snålskjuts på andra men det tror jag inte har något att göra med vilken inriktning man har på hästintresset eller om man är häst eller stallägare. ;)

Jag arbetar på helgen, ja.

Visst hjälps vi åt i vårt stall, somliga betydligt mer än andra. Eftersom jag ofta är i stallet på förmiddagen
släpper jag ut ett antal hästar (stallägarens ansvar)
fyller på vatten till allla när jag fyller på till min egen (stallägarens ansvar)
ställer betfor till alla (stallägarens ansvar)
krattar gårdsplanen (stallägarens ansvar)
bär ut vatten till hagarna (stallägarens ansvar)
ger lunchhö vintertid (stallägarens ansvar)
Listan kan göras lång.

Dessutom kör jag 3,5 mil varje vecka och hämtar 60 kilo morötter till alla i stallet.

Så nog "hjälps vi åt" i vårt stall. :(

Immer

Men då kan det ju inte göra så stor skillnad om du hjälps åt att mocka ut bädden på måndag kväll :devil:
Kan inte förstå varför du flyttar.
PL

Va kul att höra att fler hämtar morötter! Ta sista veckan på dig att mocka ut, det luktar så härligt när man håller på :devil:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 018
Senast: Crossline
·
Ekonomi & Juridik Behöver lite hjälp att reda ut detta. Har en häst som tyvärr ska tas bort och behöver hämta hem min ponny som brorsdottern har i ett...
2
Svar
34
· Visningar
5 006
Senast: mackan
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 187
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama