Mocka ur boxen vid flytt?

Sv: Mocka ur boxen vid flytt?

Helt sant.
Boxen disponerar hyresgästen den tid man har betalat för. Ingår foder i stallhyran har man också rätt att ta med det foder man betalat för. Precis som med allt annat, det man betalat för har man rätt till!
Sedan håller jag helt med om att det hör till god ton att var och en gör rent efter sig, men, om det är praxis att nya hyresgäster får börja med att städa ur den box man ska ha så finns det ingen anledning att städa när man flyttar.
Det är såna här frågor som bör finnas reglerade i kontrakt just för att undvika krångel för båda parter.
Jag har själv dåliga erfarenheter av stallägare och hyresgäster, men också goda erfarenheter av andra stallägare och hyresgäster.
På de ställen det har fungerat bra har reglerna varit tydliga och viljan god från båda håll. ;)

ancan skrev:
Det hör väl till att man inte bara mockar ur, utan även högtryckstvättar en box när man lämnar den.
....
Jag måste bara påpeka att i just detta stallet skuras/högtryckstvättas inte några boxar rena innan nya hyresgäster kommer in.
Immer fick ju dessutom överta en gammal bädd..

Vad gäller att bråka om saker så är det det sista Immer gör!
Hon har släppt ut hästar, hämtat hö och fixat med vatten ganska lång tid nu trots att det egentligen ska ingå i hyran.
Allt utan att gnälla eftersom stallägaren inte längre har "tid".

I övrigt håller jag med de andra här.
Antlingen mockar man ut boxen i mån om tid men innan månaden är slut eller så får man pengar tillbaka och gör det tidigare för att någon annan behöver boxen.

ancan skrev:
Det hör väl till att man inte bara mockar ur, utan även högtryckstvättar en box när man lämnar den.
Och om hon nu behöver den, så kan det väl inte behöva ta två veckor för dig att rengöra den, det måste väl vara skönt för dig också att få det gjort så fort som möjligt?!?
Det ekonomiska tycker jag du ska diskutera med stallägaren, och inte någon annan...

Varför skulle det inte kunna ta två veckor för mej att mocka ur boxen? Det handlar om en tjock halmbädd i en box på 12 kvadratmeter och det är inget man ensam bär ut i en handvändning! (Bäddarna brukar mockas ut en gång per år och i somras tog det 3 timmar trots att vi var två!).
Jag har ingen möjlighet att få hjälp med det nästa vecka.
Dessutom prioriterar jag att vara så mycket som möjligt med min häst på det nya stället den första veckan.

Immer

kopparberg skrev:
Du hyr ju boxen tom den sista. Och behöver ju då inte mocka ur den förrän just den sista.

Men har du klausuler typ "stallägaren äger rätt att flytta hästen till likvärdig box" eller liknande, då kan det ju vara lite svårare. För då kan ju stallägaren hävda att du byter box fast du flyttat. :devil:

Vi har inget kontrakt. Tyvärr. När jag flyttade dit ingick ALLT. Sedan fick vi börja mocka själv, därefter hämta hö, fylla på vatten, osv osv. Hyran har dock varit densamma hela tiden.... :(

Immer

Jag hade mockat ur själv. För att slippa tjafsa.

Jag hade mockat ur, det hör till godmin. Står i kollektivstall nu där jag är stallansvarig och jag HATAR när folk inte mockar ur efter sig och heller inte lämnar tillbaka nycklar trots att dom har skrivit under ett papper och lämnat depositions avg. för nycklarna.

Men varför kan du inte likagärna mocka ur boxen då du flyttar?
Eller har du någon skada i kroppen som gör att du inte klarar av tungt arbete och behöver hjälp?

Och när mockade du ut en permanentbädd sist?
Där så behöver man egentligen en bulldoozer, och Immer är bara människa.
Och dessutom så hade hon annat planerat med sin tid.

Bubbla skrev:
Högtryckstvätt är väl kanske inte att rekommendera om man bara ska rengöra en box och resten av boxarna fortfarande används? Man riskerar att spola in en massa skit in till de andra boxarna. ..

På de nya högtryckstvättarna så finns det massa olika munstycken... ett för varje tillfälle :D

Tror du inte jag vet hur det är att mocka???

Vi har ca 300 nötdjur, och ett 10tal hästar... Jag vet vad det vill säga att mocka ut permanentbäddar :D :D :D

Men det måste ju göras...

Vad man än använder för munstycke så kommer det komma vatten ut som måste ta vägen någonstans. Dessutom ska då Immer införskaffa en högtrycksvtätt av senaste modell för att kunna göra detta enligt dig??

Vet inte varför du hoppar på mig om urmockning, jag har inte påstått att du inte kan mocka??

Men jag tycker fortfarande inte att stallägaren har rätt att förvänta sig annat än att boxen finns tillgänglig för henne från den första i nästföljande månad, alt. förhandla med hyra eller städning om det. Som flera andra tagit upp så är det praxis inom människobostadsvärlden, så varför skulle det vara annorlunda inom hästbostadsvärlden?

Personligen skulle jag förmodligen helst mocka ur samma dag som jag flyttade för att slippa åka tillbaka en gång extra för att fixa det. Men om man inte har möjlighet till det eller annat inplanerat så ser inte jag någon anledning till att man inte ska kunna göra det senare. Men högtryckstvätta skulle jag inte göra (däremot är jag pedant så boxen hade förmodligen varit skinande ren i alla fall).

Bubbla skrev:
Vad man än använder för munstycke så kommer det komma vatten ut som måste ta vägen någonstans. Dessutom ska då Immer införskaffa en högtrycksvtätt av senaste modell för att kunna göra detta enligt dig??

Vet inte varför du hoppar på mig om urmockning, jag har inte påstått att du inte kan mocka??

Det handlar om att föra en diskution, inte att "hoppa" på någon...
Jag tog för givet att det fanns en högtryckstvätt i alla "uthyrningsstall"..kanske har jag fel i det.

En sak till, så där i förbifarten... du behöver inte använda alls mkt vatten för att få rent en box..

Fast det är ingen diskussion om du anklagar mig för att ha sagt saker jag inte sagt...??

Tror aldrig jag stått i ett stall som har haft en egen högtryckstvätt, det har alltid varit någon som tagit med sin egen privata när det är dags för den stora årliga urtvättningen, oberoende om det varit inackorderingsstall eller kollektivvariant.

Inte alls mycket vatten är ju ett realtivt begrepp, beroende på hur stallet ser ut och vad man har för högtryckstvätt så tror i alla fall inte jag att man helt kan undvika att det rinner vatten och skit in till boxgrannarna. Vore det mitt stall skulle jag hellre se att hyresgästen städade ur boxen utan högtryckstvätt i alla fall, men smaken är som ....

Jag vet inte vad jag skrivit som retat upp dig så, guess you had a real bad day... :angel:

Diskutionen gällde vad som är rätt och fel, vad som gäller vid uppsägning, men framför allt vad som hör till "god ton"...

Ingen har anklagat varken dig, eller din kompis...alla har vi olika åsikter, och om man inte kan acceptera detta så kanske man inte ska skriva på sådana här sidor...

Din kompis verkar ju ha tagit det hela ganska lugnt, hon har säkert helt klart för sig hur hon tänker göra... säkert det rätta i hennes fall...

Så lugna nu ned dig du också, och som du själv skrev...allt är ju relativt... åsikter också..
ha en bra dag!

oj, oj, oj...undrar vem som har en dålig dag...om man svarar på flera inlägg i sitt inlägg är det ganska bra om man skriver det, annars kan man få ganska konstiga reaktioner på det man skriver. Var det inte så du gjorde är nästa rekommendation att du läser igenom det inlägg du svarar på innan du svarar, annars kommer du garanterat få konstiga reaktioner. Det var du själv som tog upp detta med diskussion, men själv verkar du inte kunna ta en. Jag är inte arg, ser ingen anlening att reta upp mig över småsaker. Har inte hellr sagt åt dig att lugna ner dig (se tidigare i mitt inlägg).

Fattar verkligen ingenting av vad du skriver...jätterörigt...kompis? Vem är min kompis? Är det Immer du menar? Känner inte henn, och hade hon varit helt på det klara med hur hon skulle göra hade hon väl inte frågat här?

Bubbla).Fattar verkligen ingenting av vad du skriver...jätterörigt...kompis? Vem är min kompis? Är det Immer du menar? Känner inte henn skrev:
ber om "ursäkt" att jag rört till din dag... Tog för givet att du kände henne... hoppas dagen fortsätter bättre nu, och jag hoppas jag uttryckt mig klart och tydligt nu så du förstår...

Allt jag ville ha fram var att jag tycker att det hör till god ton och vanlig,förbannad uppfostarn att man rengör någonting man hyrt/lånat när man lämnar det!!!

Avslutar härmed, och om du vill fortsätta att diskutera med mig, så kanske det vore bättre att vi höll vårat "privata ordkrig" bara du och jag... Du får mer än gärna skicka privat inlägg till mig.

Hoppas du kan sova gott inatt nu..

Ser ingen större anledning att fortsätta diskussionen egentligen. Förstår bara inte varför du tror att du påverkat mitt liv alls...min dag förändras inte nämnvärt av sånt som sker här på Buke...om jag inte lärt mig något nytt och trevligt förstås...

Visst hör det till god ton att rengöra det man lånat, men det finns ju också ett vedertaget sätt att se på saken och det är att man lämnar tillbaka saker i det skick de var när man fick dem. Vilket i detta fall betyder att Immer kan grisa ner sin box istället för att rengöra den...

Det hör väl också till god ton för en som tar betalt att ge den som betalat det den betalat för? Jag skulle bli lite upprörd om jag gick till affären och bara fick hälften av det jag betalat för.

Jag hade mockat ur den.
Bytte stall åt min häst den 14 mars. då mockade och sopade jag ur hans gamla box samt skurade väggarna, vattenkopp, saltstenshållare och krubba.

domino skrev:
Jag hade mockat ur den.
Bytte stall åt min häst den 14 mars. då mockade och sopade jag ur hans gamla box samt skurade väggarna, vattenkopp, saltstenshållare och krubba.

Jag kan bara hålla med. Förstår inte att man orkar tjafsa om sånt här. För att göra det enkelt för sig, så gör rent och gör upp om återbetalning av stallhyran. Sen är det bara att njuta på det nya stället.

Men grejen är ju den att jag inte hinner på måndag!
Jag måste göra det ensam, det tar förmodligen en hel dag eftersom det är en 12 kvadratmeter stor permanentbädd.
Jag jobbar heltid och kan inte ta ledigt just nu.

Nästa veckoslut, eller nästa igen dvs det sista i månaden, kan jag få hjälp av min man.

(självklart mockar jag ut det smutsiga ur boxen den dagen jag flyttar, men en permanentbädd klarar jag bara inte!)

Immer

Ja det borde ju räcka för stallägaren. Jag hade tyckt det var helt ok om det blev senare bara det blev gjort.

_Peplis_ skrev:
Men varför kan du inte likagärna mocka ur boxen då du flyttar?
Eller har du någon skada i kroppen som gör att du inte klarar av tungt arbete och behöver hjälp?

Nej, jag har ingen skada i kroppen och jag klarar tungt arbete. Men att börja mocka ut en permanentbädd ensam på måndag kväll klockan 20 och hålla på halva natten är jag inte intresserad av!

Immer

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 018
Senast: Crossline
·
Ekonomi & Juridik Behöver lite hjälp att reda ut detta. Har en häst som tyvärr ska tas bort och behöver hämta hem min ponny som brorsdottern har i ett...
2
Svar
34
· Visningar
5 006
Senast: mackan
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 187
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama