Mobil i skolan

Coop

Trådstartare
Blir lite irriterad när barn som går i trean springer runt med mobiler i skolan, förstår inte vitsen eller är det jag som inte är "hipp"??

Dottern får ingen mobil att ha med i skolan. Skulle det vara något viktigt så kan hon låna telefon på skolan och då är det viktigt.

Det telefonerna verkar användas till är att ringa föräldrarna och fråga om de kan leka med den och den och sen får kompisen ringa sina föräldrar och fråga. Men eftersom barnen ändå åker buss så måste det skrivas lappar osv.

Min dotter ringde hem en dag från en mobil som hon lånat av en kompis. Jag sa åt henne att hon inte får låna andras mobilen för att ringa hem å fråga om hon kan leka med någon. Det kan hon göra när hon kommer hem och så kan jag skjutsa henne om det så skulle vara, som jag alltid gjort.

Sen idag så åkte jag till min dotters skola för att fråga om hon skulle leka med kompisen idag eftersom de inte kunnat bestämma något igår. Kompisen verkade inte fått något besked och då kläcker min dotter ur sig, kan inte du ringa din mamma och fråga om vi kan leka?
Kommer inte på fråga! sa jag. Det kan ni göra upp sedan när ni kommer hem istället.

Så min fråga är nu överreagerar jag och är en mossig mamma eller finns det fler som jag som tycker att det är vansinne att det ens är tillåtet med mobil i skolan?

(Ja menar jag hade aldrig någon när jag gick i skolan och jag klarade mig jättefint :D)

Coop- lite upprörd över mobilsamhället som tar över barnen.
 
Sv: Mobil i skolan

Jag tycker att mobiltelefon på barn är jättepraktiskt.
Bara för att vi var tvugna att klara oss utan så behöve man ju inte fortsätta att vara lika opraktisk nu som för 40 år sedan.
Utvecklingen går framåt.

Jag vill då inte att mina barn är utan mobiltelefon.
Det går en massa tid och bensin i onödan annars.
 
Sv: Mobil i skolan

Jag kan hålla med om att det är praktiskt att låta barnen ha en telefon.

Men i detta fall så åker barnen skolskjuts och får inte bli avsläppta någon annanstanns om de inte har en lapp med sig hemifrån. Visst kan fröken skriva en men tror inte att hon är så pigg på att prata i mobiltelefoner och skriva lappar åt barnen.
Det har nämligen hänt en gång att ett barn har följ med ett annat barn hem och det var inte klart med den föräldrer och det fanns då ingen lapp. Så nu är det lapptvång.

Så därför ser jag heller ingen vits med att de ska ha mobil med sig, inte när de går i trean.
 
Sv: Mobil i skolan

Men från 3an får de faktiskt gå hem själva i vår skola.
Även de som åker skolbuss.

Det är bra om de har en mobil på sig om de trasslar bort sig.
Då så kan de ju ringa på hjälp och så.
Jag ser faktiskt ingen nackdel alls det.
En billig mobil får man för några hundringar - det tycker jag är en billig försäkring på att de inte kommer bort.
 
Sv: Mobil i skolan

Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan att de ringer från en mobiltelefon och att de letar upp en vanlig telefon och ringer ifrån? Jag tycker att det verkar bra att kunna nå sitt barn och att barnet kan nå mig. Så länge det inte missbrukas och det blir galet dyra räkningar så skulle jag vara positiv till att mitt skolbarn har en mobil.
 
Sv: Mobil i skolan

Min son fick mobil i trean, och jag tycker det är bra, eftersom både pappan och jag pendlar och jobbar i närmaste storstad. Sonen far oftast till mina föräldrar efter skolan men ibland till en kompis och då vill man ju veta om detta och så kan man kanske hämta på hemvägen (bor på landet med långa avstånd).

Det som är trist är att det är litet tävling mellan ungarna vem som har fränaste mobilen...:crazy:
 
Sv: Mobil i skolan

Det som är trist är att det är litet tävling mellan ungarna vem som har fränaste mobilen...
Det är största problemet med mobiler, alla föräldrar har inte råd att hålla sina ungar med senaste inne-mobilen.
Här är det mobilstopp t o m åk 6 något som jag tycker är bra.
Är det något speciellt så får de ta med mobilen och en lapp till läraren som förklarar varför.
 
Sv: Mobil i skolan

Är det något speciellt så får de ta med mobilen och en lapp till läraren som förklarar varför.

Det där tycker jag låter jättesmart.

Nu går jag iofs på komvux men tom där verkar vissa har fruktansvärt svårt att stänga av telefonen under lektionstid...hur är det då inte i en tredjeklass?

Jag är jättesvårt att se att små barn har behov av en mopbiltelefon,hur fungerade det förr när det inte fanns?
Tydligen gjorde det det iaf.
 
Sv: Mobil i skolan

Min dotter har en mobniltelefon variant värlidgt enkel (ej specisllt stöldbegärlig med andra ord) något som hon haft nytta av.
Hon har den bara om hon skall gå med någon annan hem eler om någon har varit elak mot henne under hemgång. Bara en sådan sak är tydligen rätt så avskräckande.
Mobilen är dock avstängd i skolan!!!!
 
Sv: Mobil i skolan

Svår fråga. Jag tycker det låter väldigt ungt att börja med mobiltelefon redan i trean. Kan förstå fördelarna, att man som förälder kan nå sitt barn och tvärtom när det är viktigt. Men främst skulle jag som förälder vara orolig för strålningen mitt barn utsätts för. Ingen vet idag hur den påverkar oss, exempelvis när det gäller cancerrisken, och små barn är i mycket känsligare än vuxna personer. När dottern blir lite äldre får jag se om jag ändrat åsikt, men i så fall ska jag se till att det är med handsfree och lågt SAR-värde. :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 134
Övr. Barn Min sambos dotter som är 13 år dök upp med fullt med sugmärken på halsen. Jag frågade vad det var för något och vem som gjort dem. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
5 056
Senast: Badger
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 938
Senast: Elendil
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 765
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp