Mkh på era -01 or

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare portos
  • Startdatum Startdatum
P

portos

Ska köpa treåring, vad ligger era -01or på, vad tror ni de slutar på som färdigväxta och färdigmusklade?

Hittat en som ligger på 1,58 ägaren tror bestämt att hon slutar på 1,66 men tycker det låter omöjligt!
Eller har jag fel? :confused:

Sv: Mkh på era -01 or

Inte omöjligt, mitt fullblod från banan var som 3åring endast ca 160cm är nu vid 7års ålder hela 168cm.

Har en 4åring som är ca 161cm som vi räkanr med kommer att bli runt 165cm färdig.

Det beror alldeles på modellen av häst tycker jag. Ser hästen färdig ut, dvs är av den mer "burkiga" modellen så blir den inte mycket större. Är den av modernare modell så kan den växa en bit till, men troligen inte så mycket. Hur stora är föräldrarna? Stam? Syskons storlek?
Vår ena 01:a är ganska liten tycker jag, men hon är nog 163 cm iallafall. Hon ser liten ut för att hon är så ädel, men där förväntar jag mig att hon växer minst 2 cm till. En syster till henne har vuxit ca 12-13 cm från att hon var 3 år. Hon är nu 176-177 cm!! Men det tillhör definitivt inte vanligheterna.

Mitt första föl var som 3 åring (på treårs testet) 158 cm är idag som 7 åring 167 cm. Treåringen jag har nu är ca 164-165 cm. Tror nog att hon växer någon/några centimeter till.

Min 3-åring är 158cm i mkh och 159 vid korset.
Hoppas att han iaf blir 162-163cm. Han är lite sen o växer för fullt nu.

Tycker inte mkh har så stor betydelse, de beror på mycke hur de är för övrigt i kroppen, en 160cm häst kan kännas stor o rida och en 168cm kan kännas liten om den är långbent och inte har så mycke massa. Huvudsaken är att man känner sig lagom till sin häst.

Min erfarenhet är att små hästar sällan växer särskilt mkt efter 3 år någon enstaka cm däremot finns det vissa stora hästar som växer mer. Stora hästar (170+) är ju ofta senare än vad de små (ca 160) är. Som jag alltid brukar säga de man vill ska växa växer aldrig men de man inte vill ska växa växer alltid ( vill hellst ha hästarna mellan 165-170).

Vår kille har inte växt på höjden sedan maj -03.
Han har dock vuxit på andra sätt, speciellt nu i höst, vi har bla fått spänna ut träns & sele.
Jag hoppas att han kommer att sätta igång på höjden också eftersom han bara är 153 cm.
Mamman vid stamboksföringen 160 cm (tidigare mätt 162) och pappan 167.
Han är mycket välproportiornerlig men om han fortsätter växa på andra sätt utom på höjden finns risken att han kan bli lite burkig.

Min pålla är 169 nu och var 165 för ett år sedan, hon växte dock dessa cm på ca sex veckor så det är lite svårberäkneligt att vet vart detta kommer att sluta
Nin

min är ca 78-80cm. fattar inte varför han inte växer mera. jag som hoppats på att den lilla hoppkanonen skulle bli minst 165cm. men det är väl kanske fel på fodret? :confused: ;)

mizz_perfect skrev:
min är ca 78-80cm. fattar inte varför han inte växer mera. jag som hoppats på att den lilla hoppkanonen skulle bli minst 165cm. men det är väl kanske fel på fodret? :confused: ;)

Kanske råkat välja fel hingst :angel: :D

ja de kanske är det som är felet att jag inte tänkt på det innan... :idea: :D

Senast ändrad av en moderator:

Min är i alla fall snäppet större - 95 cm. Tror inte att han växer mer heller, han har legat på samma mankhöjd i ett år nu.

Min 6-åring är nu 1,70, men som 3-åring var han 1,58 :smirk:
Hans mormor växte dock 8 cm mellan 3-4 års ålder, så det kommer nog därifrån :)

Det är en holstainer som varit i sverige en månad, importerad från tyskland. Ser ut att kunna växa mer, men tror inte på så mycket.
Men ska man tro på det många här säger så är det ju i alla fall inte en omöjlighet. Jag gissar ialla fall på 163 ca, men vi får se, tack för alla svar. :)

Och god natt, har jobbat inatt så nu är det min tur att sova min skönhetssömn :rofl:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 528
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 113
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix