Mitt hår trillar av.

Sv: Mitt hår trillar av.

Kraftig PMS och håravfall skulle få mig att kika på balansen mellan östrogen och progesteron. Kanske dax att börja med progesteronsalva?

Kan man se det på blodprov? För det antar jag tas om jag kommer till läkare? För det kommer jag göra inom kort för jag har fått någon att ringa det livsfarliga samtalet åt mig ;)

Faktum är att jag har funderat på att ta ett besök till gyn också , men dit vill jag absolut inte gå. Ett besök där ingår i den där gruppen "saker jag verkligen hatar att göra och är rädd för"...
*ryser*

Men om proverna inte visar något får jag gå dit ändå tror jag och då ta upp det här om salva och vad hon tror?

Hur ofta går man? Det är 2,5 år sedan nu räknade jag och min kompis ut. Vi har samma, en barsk, vänlig men bestämd kvinna jag inte vågar säga bu eller bä till... :o:nailbiting:
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Är det cellprover var tredje år för oss ynglingar ;)
Då kan du också ta upp dina misstankar så kan de hjälpa dig med var du skall vända dig till!
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Är det cellprover var tredje år för oss ynglingar ;)
Då kan du också ta upp dina misstankar så kan de hjälpa dig med var du skall vända dig till!

Oss ynglingar??? Vad jag vet är jag yngre än dig så nu är du gammal om jag är medelålders!:D För när är man i medelåldern? Jag kom på en dag att jag inte är ung mer! ;)


Jag har nu fått tid till läkare på VC den 24 september. Långt dit men jag överlever nog det också! Skönt att ha fått tid, men fy fasen vad nervös jag blev bara för det :(
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Om nu någon är intresserad :p

Jag var hos läkare som kände på sköldkörteln, tog blodtrycket som var helt normalt och ställde en massa frågor + att det togs blodprov också. Proverna visade lite för hög halt testosteron och för låga halter av östrogen och progesteron. Han skickade remiss till gyn för han ansåg att denne borde kolla upp den biten, och tid har jag fått väldigt snabbt, reda den 29 oktober, mycket förvånad över hur snabbt det gick.

Jag känner mest att det är inte riktigt där jag vill ha fel, oroar mig för att det ska vara nåt allvarligt fel, för faktum är att jag inte mår bra, jag mår sämre nu än för en månad sedan och det gör mig helt enkelt nervös.

Jag vill inte heller gå dit egentligen för just sådana besök gör mig hemskt nervös bara det, jag klarar inte att visa mina nedre regioner för andra människor. Inte ens mina pojkvänner genom åren har fått "titta" precis så det känns inte bra alls. Visst är det bara att bita ihop och göra det, men det är nästan så jag vill ha nån att hålla i handen för att fixa det :p

Men nu är det på gång i alla fall. Jag ska köpa mig vitaminer och stoppa i mig, typ b-vitamin och järn kanske, det är nog inte alls fel. Så att jag får en chans att må lite bättre ändå.

Tack för tips och råd! Om det visar sig att det inte är nåt fel och jag inte får nån behandling åt värdena som är fel så ska jag testa tipset om krämen här i tråden!
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Gå till läkaren och be dom kolla din nivå på b12. Jag vågade knappt kamma mig till slut för ungefär två år sedan. Mitt hår som alltid varit tjockt och fint föll av i mängder. Konstaterades b12brist!
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Kan det inte vara så att du har PCO eller PCOS, sa läkaren ngt om det!?

Man kan ha några men behöver inte ha alla symptomer..

-håravfall
-ökad behåring på andra ställen
-bukfetma
-insulinkänslig
-hög halt testestoron
-depression
m.m

Det svåraste brukar vara att man har svårt att bli gravid men som jag t ex hade inga problem med det.
Du kan ju googla för det är ett svårt syndrom att förklara iaf för mig ;-).

Tycker oxå att det finns trevligare ställen att vara på än hos gyn :crazy:

PS: Våra pappor brukade förresten "arbeta" tillsammans, för det mesta hemma
hos er/// Therese i det råsa huset
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Kan det inte vara så att du har PCO eller PCOS, sa läkaren ngt om det!?

Man kan ha några men behöver inte ha alla symptomer..

-håravfall
-ökad behåring på andra ställen
-bukfetma
-insulinkänslig
-hög halt testestoron
-depression
m.m

Det svåraste brukar vara att man har svårt att bli gravid men som jag t ex hade inga problem med det.
Du kan ju googla för det är ett svårt syndrom att förklara iaf för mig ;-).

Tycker oxå att det finns trevligare ställen att vara på än hos gyn :crazy:

PS: Våra pappor brukade förresten "arbeta" tillsammans, för det mesta hemma
hos er/// Therese i det råsa huset

Jag har läst lite om det, men det som känns lite fel är ju det absoluta tydligaste symptomet är ju att mensen är väldigt oregelbunden och kommer sällan, så är det inte för mig även om den inte är regelbunden.

Det känns som en evighetsväntan det här, men jag får tänka positivt- det är snart den 29 oktober!


P.s. Var tvungen att ringa mor och fråga vem Therese i det rosa huset är och vars pappa var med min pappa! Det är ju snart 20 år sedan pappa dog, så minnena satt djupt inne först! :) Börjar din pappas namn på B? Jag höll på att skriva och undra hur du vet vem jag är men insåg att jag aldrig varit anonym här! :D
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Det skulle tydligen vara helt normalt enligt proverna.

Kom ditt hår tillbaka?
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Jag har läst lite om det, men det som känns lite fel är ju det absoluta tydligaste symptomet är ju att mensen är väldigt oregelbunden och kommer sällan, så är det inte för mig även om den inte är regelbunden.

Det känns som en evighetsväntan det här, men jag får tänka positivt- det är snart den 29 oktober!


P.s. Var tvungen att ringa mor och fråga vem Therese i det rosa huset är och vars pappa var med min pappa! Det är ju snart 20 år sedan pappa dog, så minnena satt djupt inne först! :) Börjar din pappas namn på B? Jag höll på att skriva och undra hur du vet vem jag är men insåg att jag aldrig varit anonym här! :D

Ja, ägglossning m.m brukar vara det som dom flesta har problem med men jag har inte haft några onormala problem med det känns det som:cautious:, därav inga svårigheter att bli gravid som tur är :).
Man kan ju ha det utan några större men av problem, det kan oxå bli annorlunda med åren, mer eller mindre symptomer/men.
Du får väl härda ut dessa dagar som är kvar helt enkelt :).

Japp, min pappas namn börjar på B. Liten, knubbig sjöman ;)
Du hade ngnstans skrivit ngt om din pappa, som ringde ngn minnesklocka hos mig.
Men jag fick för mig att du hette ngt på G innan :o så jag var väl inte helt på det klara :p.
Om jag har fått allt rätt för mig så e det nog min gamla klasskamrat som har barn med din bror, hennes namn börjar på J.:confused:
Världen är líten :p
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Ja, ägglossning m.m brukar vara det som dom flesta har problem med men jag har inte haft några onormala problem med det känns det som:cautious:, därav inga svårigheter att bli gravid som tur är :).
Man kan ju ha det utan några större men av problem, det kan oxå bli annorlunda med åren, mer eller mindre symptomer/men.
Du får väl härda ut dessa dagar som är kvar helt enkelt :).

Japp, min pappas namn börjar på B. Liten, knubbig sjöman ;)
Du hade ngnstans skrivit ngt om din pappa, som ringde ngn minnesklocka hos mig.
Men jag fick för mig att du hette ngt på G innan :o så jag var väl inte helt på det klara :p.
Om jag har fått allt rätt för mig så e det nog min gamla klasskamrat som har barn med din bror, hennes namn börjar på J.:confused:
Världen är líten :p

Jag hade inte heller några svårigheter att bli gravid om man jämför med andra som har svårt. Min mens har alltid annars varit superregelbunden, som efter en klocka typ. Himla praktiskt tid måste jag säga. Innan jag fick barn dock fick jag krypa till toa den första mensdagen, jag hade så ont att jag inte ens kunde stå upp eller ens sitta upp utan att kräkas och vara yr och så. Det har släppt mer och mer för varje år, tack gode Gud för det. Men fy för vad jag mådde dåligt innan jag fick första barnet.

Jag ska kolla på några foton, tror minsann din pappa är med på ett! Jag minns honom som snäll! Har han ett ankare tatuerat på armen?
Japp, jag hette Gitte som liten men bytte namn när jag var 12 eftersom jag inte ville bli mobbad för det lägre. :)
Världen är jätteliten ja, fast samtidigt inte, vi kommer från samma by ju :D
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Du hade rätt. I dag fick jag veta att det är PCOS jag har.
Himlans tur kanske att jag fick mina barn så pass tidigt i vuxenlivet ändå.

Enligt läkaren är den Enda vägen till att jag ska må bra igen att gå ner i vikt. Och eftersom det är svårt för någon med PCOS pga testosteronet så är hennes åsikt att jag ska göra magsäcksoperation. Jag vill inte göra sådan operation, finns det verkligen inget annat för att dämpa testosteronet så att jag kan gå ner i vikt lättare tex?


Kan salvan som nämndes här hjälpa mot detta? Och var hittar jag den? Det är väl dags för mig att testa den!
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Hade jag rätt igen?
Precis som med EP:n.
Jag borde gå och köpa mig en lott :D
Nu är det väl skönt att du i alla fall vet vad det kommer i från?
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Hade jag rätt igen?
Precis som med EP:n.
Jag borde gå och köpa mig en lott :D
Nu är det väl skönt att du i alla fall vet vad det kommer i från?

Skryttant!!! :D

Jag minns inte om du hade rätt med EPn också, men om det är så så kan du köpa dig en lott :D

Visst känns det bra att ha fått en diagnos på det, men jag blev besviken när hon sa att jag inte kommer gå ner i vikt på annat sätt än genom en magoperation. Att jag gått ner 3 kg nu är inget konstigt, man pendlar ju i vikt varje månad, sa hon. Jag ska absolut inte väga mig varje vecka för de här kg spelar ingen roll- jag lär inte kunna gå ner i vikt utan magoperation. Hon var envis på den punkten.
Jag känner mest att jag hellre är tjock och fet än gör en sådan operation. Visst lockar det att vara smal, men för att få en sådan operation måste jag ju gå ner i vikt typ 10 kg först. Och om jag kan göra det innan operation då betyder ju det jag KAN gå ner i vikt?!:banghead:

Jag pendlade lite i går mellan att vilja ge upp mina försök att gå ner i vikt som man ska och att fortsätta kämpa och bevisa att jag visst kan, genom att göra som man ska, hårt arbete som tusan. Jag vägrar acceptera att de 3 kg jag gått ner bara är en tillfällighet. Jag vägrar, det får inte vara så!!!:mad: Hon har fel. Det är svårt, men inte omöjligt. Hon pratade om följdsjukdomar med fetma, visst finns det, men en operation är inte riksfri och många får problem resten av livet.

Visst borde det funka om jag ger mig fan på det?

Hon sa att det var bra att mitt barnalstrande är färdigt för chanserna att bli gravid är betydligt lägre än hos "normala" kvinnor. Det stör mig inte, jag ska inte ha fler. Men jag hade gärna sett behandling för mitt testosteronvärde, som ju är just det som gör att jag inte kan gå ner i vikt. Men jag blev bara hänvisad till magoperation som nån universallösning.

Som vanligt glömde jag fråga mina andra frågor. Därför får jag fråga här :D
 
Sv: Mitt hår trillar av.

....... Jag ska absolut inte väga mig varje vecka för de här kg spelar ingen roll- jag lär inte kunna gå ner i vikt utan magoperation. Hon var envis på den punkten.....

Envisheten där är enligt forskning befogad. Forskningen visar att har patienten BMI över 35 är enda sättet som fungerar för att permanent gå ner i vikt en magoperation. Finns självklart undantag, men majoriteten av de överviktiga är inte undantagen, även om man själv vill tro det. Så ja, hon har belägg för det hon sa. Men jag förstår din ovilja att operera dig. Jag är ju narkosläkare och ser de (visserligen inte så många, men ändå) det går åt fanders för. Min sambo uppfyller kriterierna för operation men vill själv inte och jag vill definitivt inte att han ska operera sig. Men många i min omgivning är opererade och de flesta mår jättebra, så för rätt person är det en bra behandling. Men permanent.

Sen det där med viktnedgången innan op: det uppnår man med att dricka soppor, dvs banta, i en månad eller så innan. Banta fungerar ju tillfälligt för de flesta, det är ju att sedan underhålla sin viktnedgång som är bekymret.

Ingen lätt sits du är i. Ang PCOSen (skönt med en diagnos förresten :) ), så kanske du skulle prata med en gynekolog (om det inte är det du gjort redan), eller iaf prata med din doktor igen, så du får ställa dina följdfrågor.
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Ja, jag sa att dina anfall mest lät som ep medan doktorn trodde att det var panikångest eller något åt det hållet. I alla fall tills du hade gjort EEG:n som påvisade epilepsi.
Skryttant eller tant med alldeles för mycket fritid :D
Tolkningen är fri :p

Magoperationen har risker ja och rätt otrevliga komplikationer om man har otur. Det handlar ändå bara om mängden mat. Att minska matsäck gör att hungerskänslor inte blir lika jobbiga men annars så får man ju äta som om man vore opererad och stå ut om man känner hunger.
Man får fråga sig vilken risk som är störst och väga dessa mot varandra. Vet människor som varit nöjda men även människor som fått jobbiga komplikationer som de får leva med resten av sitt liv.
Inget man bestämmer sig över en kafferast precis.
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Jag vill inte göra sådan operation, finns det verkligen inget annat för att dämpa testosteronet så att jag kan gå ner i vikt lättare tex?
Det finns en medicin som heter Androcur, den minskar på testosteronet men jag vet inte om man kan använda den så som du tänker.

Sen finns det väl p-piller som används vid PCOS men om det har inverkan på vikten vet jag ej.
 
Sv: Mitt hår trillar av.

Envisheten där är enligt forskning befogad. Forskningen visar att har patienten BMI över 35 är enda sättet som fungerar för att permanent gå ner i vikt en magoperation. Finns självklart undantag, men majoriteten av de överviktiga är inte undantagen, även om man själv vill tro det. Så ja, hon har belägg för det hon sa. Men jag förstår din ovilja att operera dig. Jag är ju narkosläkare och ser de (visserligen inte så många, men ändå) det går åt fanders för. Min sambo uppfyller kriterierna för operation men vill själv inte och jag vill definitivt inte att han ska operera sig. Men många i min omgivning är opererade och de flesta mår jättebra, så för rätt person är det en bra behandling. Men permanent.

Sen det där med viktnedgången innan op: det uppnår man med att dricka soppor, dvs banta, i en månad eller så innan. Banta fungerar ju tillfälligt för de flesta, det är ju att sedan underhålla sin viktnedgång som är bekymret.

Ingen lätt sits du är i. Ang PCOSen (skönt med en diagnos förresten :) ), så kanske du skulle prata med en gynekolog (om det inte är det du gjort redan), eller iaf prata med din doktor igen, så du får ställa dina följdfrågor.

Det var ju inte ett inlägg jag ville ha :p

Varför vill du inte att din sambo opererar sig och varför vill inte han? Om du vill svara alltså :) Visst är det bra att ha fått en diagnos, men jag hade så klart hoppats på en lösning som vore lättare. :cautious:
Jag vill verkligen inte operera mig. Betyder det att jag lika bra ska ge upp?

Jag har smakat en sådan shake, med päronsmak. Jag går hellre hungrig, det smakade pulver/papper/ lite päron på ett äckligt sött vis. Det vände sig i magen när jag kände lukten efter att ha försökt dricka några klunkar.:o

Det var en gynekolog jag var hos. Det tog inte många minuter att ställa diagnosen faktiskt. Jag undrar vad hon egentligen såg. Men jag blev så paff att jag glömde fråga vidare. Och jag befinner mig inte på det ställer mer än absolut nödvändigt. :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ganska tunt hår. Framförallt framtill och mitt på huvudet. Benan blir ganska bred och håller jag upp håret syns skalpen. Har...
Svar
12
· Visningar
1 686
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 040
Kropp & Själ Jag har väldigt tunt och fint hår som alltid varit väldigt begränsande vid frisyrval mm. Har aldrig kunnat ha långt hår eller sätta upp...
2
Svar
21
· Visningar
3 846
Senast: rutans
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 609
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp