Minskat antal aktiva???

Sv: Minskat antal aktiva???

vår lokala klubb har många deltagare, men vi har låg avgift,
själv har jag precis anmält mig till en 3 domarshow 350:- / klass man KAN gå vidare till cup finaler & vinna pengar tillbaka men chansen är ju inte så stor.
Eftersom jag denna gång bor nära så slipper jag boende & uppstallnings kostnad annars blir det ju flera tusen till.

vår lokala klubb har många deltagare, men vi har låg avgift,
själv har jag precis anmält mig till en 3 domarshow 350:- / klass man KAN gå vidare till cup finaler & vinna pengar tillbaka men chansen är ju inte så stor.
Eftersom jag denna gång bor nära så slipper jag boende & uppstallnings kostnad annars blir det ju flera tusen till.

NSBA-tävling? Om så går 55% (har jag för mig) av anmälningsavgiften tillbaka i form av prispengar till de tävlande. Det brukar vara riktigt bra arrangerade tävlingar.

Mina klasser på tävling brukar kosta ca 15-17 Euro för vanliga starter. Är det dubbelshow är startavgiften ca 27 Euro. Sen tillkommer uppstallning, strökostnad och hö (brukar tas bra betalt). Boende för människorna. Men jag tävlar ändå i ett "billigt" förbund. Det finns mycket dyrare arrangörer. Det som uppväger i de dyrare förbunden är just möjligheten att få prispengar, inget som finns i mitt förbund. Så om man är framgångsrik så kan man få mycket tillbaka.

Hö och strö har de vett att ta betalt för. Jag har alltid med mig eget strö till tävlingarna. (Eget hö är självklart, med det fattar ni väl antar jag) :-]

Hö och strö har de vett att ta betalt för. Jag har alltid med mig eget strö till tävlingarna. (Eget hö är självklart, med det fattar ni väl antar jag) :-]

Det är mycket packning att ta med när man ska iväg på ett meeting så det kan vara svårt att få plats med hö och strö.

Det är mycket packning att ta med när man ska iväg på ett meeting så det kan vara svårt att få plats med hö och strö.

Visst är det så, och det är det arrangörerna räknat med och tar lite för bra betalt för. Här ingår det en bal spån per box och tävling. Jag brukar ha med en eller två till per box och tävling.

Just denna är ingen nsba tävling utan detta är Nordic paint challenge på Bökeberg i Juni:)
Alla 1 & 2 för samtliga dommare går vidare till cup finaler på lördagen så det blir ju en extra "gratis" klass att rida om man lyckas komma med ;) där får 1-3 placerad prispengar.
Hö & strö har jag alltid med mig använder man inte allt strö så får det åka med tillbaka.

Just denna är ingen nsba tävling utan detta är Nordic paint challenge på Bökeberg i Juni:)
Alla 1 & 2 för samtliga dommare går vidare till cup finaler på lördagen så det blir ju en extra "gratis" klass att rida om man lyckas komma med ;) där får 1-3 placerad prispengar.
Hö & strö har jag alltid med mig använder man inte allt strö så får det åka med tillbaka.

Ja visst ja. Glömde den tävlingen:o :) Hoppas att det går bra under tävlingen.

Har nu ytterligare en orsak som kan ha bidragit till att folk tävlar mindre här uppe...

Veterinärbesiktning! Här envisas många arrangörer med obligatorisk besiktning för ALLA ekipage, oavsett nivå och gren.
Inte så farligt om det inte vore för att de flesta förlagt den till innan första start, inte så skoj om man ska tävla sena klasser, en del tävlingar har hållit på till framåt 22. Ofta finns ingen uppstallning, varken schysst mot vare sig hästar eller ryttare...

Själv har jag valt bort två såna tävlingar i år, nästa helg är det besiktning, men då vid två tillfällen plus att det finns möjlighet till uppstallning, både i box och hage:)

Varför måste westernhästar veterinärbesiktigas? Inser att jag inte hängt med alls. På min tid i Wras var det inget sånt. Och här i Tyskland är det heller inget krav på mina tävlingar- Förstår att det försvårar och fördyrar...:mad:

Ny djurskyddslag där reininghästar på nationell nivå och uppåt måste besiktas (även tidsgrenar och boskapsgrenar)

Många arrangörer väljer då att besikta alla, så att kostnaden ska bli lägre för varje ekipage, dvs ALLA tävlande får finansiera B-reiningsyttarnas obligatoriska besiktning....

När alla ska besiktas måste ju arrangören göra en skaplig vinst, fast det är nog att bita sig i svansen eftersom man även förlorar en hel del ekipage...

Visst, det är en hundralapp extra per häst (normal avgift för veterinärbesiktning).
På de tävlingar där jag varit i år och förra året, har det varit B- och C-ekipagen som vet.besiktats.

Jag ser faktiskt ingen nackdel med att betala den lilla summan och få hästen veterinärbesiktigad.
Men det är förstås jag, det.

Håller dock med om att det nog är lämpligt att tänka över tidpunkten för vet.besiktningen.
Normalt sett, även på lördag, är jag anmäld till grenar på både för- och eftermiddag och behöver därför vara på plats ganska tidigt ändå så mig gör det inget att det är på morgonen men jag förstår verkligen att alla inte vill vara på plats jättetidigt om man enbart rider på eftermiddagen.
Vet några som avstod från tävlingsgrenar förra året pga tidsplaneringen av veterinärbesiktningen.

Delvis knapp

Angående besiktning kan jag ju bara tala för mig själv, men jag undviker tävlingar där alla ekipage måste besiktigas eftersom det då blir en extra kostnad. Visst brukar den inte ligga så högt utan på runt 100:- men för mig som är student och lever på Csn är varje hundralapp viktig. Det drar ju ändå lätt iväg med kostnader för en tävling så slipper man betala för att någon ska kolla på ens häst i 10 sekunder är jag glad..

Tror inte det främst handlar om kostnaden för ryttarna, även om jag hellre lägger pengarna på en klass till än på vet....

Har en bekant som anmält sig till en tävling i helgen, fick i ryttarmeddelandet veta att den skulle gå på morgonen. Hen rider D-klasser, vilka går sist på dagen ( 14 klasser innan ...), ingen uppstallning. Stryker sig antagligen nu pga det.

Inte kul att behöva vara på plats så tidigt och sen vänta 8-10 timmar på att få starta

KL

Är det bara jag som tycker det är lite... Diskriminerande (?) att bara besiktiga hästar som ska gå Reining/tidsgrenar/kossegrenar alternativt B- och C-ekipage? Det senaste alternativet är mest orimligt, varför skulle en häst på Cnivå ha större chans att vara ofräsch än en på Dnivå? Det är ju inte direkt miltals skillnad på dessa nivåer...

Kanske är jag partisk eftersom jag sällan startat i en tävling där jag inte behövt besiktiga, men när man ser en lång kö och extra timmar för att start en Reining medans halvhalta trailhästar lullar förbi blir man lite irriterad. Dessutom borde väl besiktningen rimligtvis inte behöva bli dyrare för att fler ska kollas? På kossetävlingar ska ALLA hästar besiktigas, och detta kostar typ 100:-. Nästa tävling jag själv ska vara med i är det ett tiotal hästar som ska besiktigas (Reining och fart), och det kostar också ungefär 100:-....

Visar verkligen statistiken att en pleasurehäst på B-nivå nästan aldrig är halt? Nä, baka in besiktningsavgiften i resten av anmälan och besiktiga ALLA hästar! Även Shettisen som ska gå trail.

Ja, jag är lite bitter. Och nej jag har aldrig blivit nekad att starta min kossehäst i Reining på B-nivå.

Fast å andra sidan, då blir det ju till att alla måste vara på plats klockan 7 på morgonen, även om man startar sist på dagen... *suck* det tänkte jag inte på. På kossetävlingar brukar det finnas flera tider för vet.bes, men då kanske priset sticker iväg igen...

Fast å andra sidan, då blir det ju till att alla måste vara på plats klockan 7 på morgonen, även om man startar sist på dagen... *suck* det tänkte jag inte på. På kossetävlingar brukar det finnas flera tider för vet.bes, men då kanske priset sticker iväg igen...

Måste inte veterinär vara närvarande hela tiden vid kossetävlingar (för kornas väl och ve)? I så fall är det ju enklare att sprida ut besiktningarna. Men för en tävling som inte kräver veterinärnärvaro så blir det en tämligen kraftig kostnadsökning om man har besiktning under hela dagen?
Bara en tanke.

För övrigt håller jag i sak helt med om att om man kräver vet.bes. i en gren/nivå borde man göra det i alla.

Ang vetbesiktning av bara vissa grenars hästar; Jag tror att det är för att i de andra grenarna ingår trav, vilket är den lättaste gångarten att se hälta i och att domaren lättare kan plocka bort de ekipagen.

Där sa du något! Införa ett obligatorisk varv i trav innan man startar i varje gren? :D ;-)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 379
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 349
Senast: IngelaH
·
Tävling Kom inte på någon riktigt bra titel, men hur som. Nu har jag varit ute lite och sett hur några Pay & Jumps går till på 3 olika ställen...
2
Svar
27
· Visningar
3 271
Senast: Gnapp
·
Relationer Jag är livrädd för kärleksrelationer. Samtidigt längtar jag väldigt mycket efter närhet. Hur gör man? Hur vågar man släppa någon nära...
Svar
4
· Visningar
4 007
Senast: Cafer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama