Minskat antal aktiva???

Sv: Minskat antal aktiva???

Kl

Jag har helt enkelt ledsnat... Samma folk på alla tävlingar, små klasser och kravet på w-sadel på d nivå.
har inte haft en på flera år och less på att låna. Tävlingarna hålls på tråkiga banor osv.
Just nu rider jag bara i skogen och hoppar med min quarter ;-)

KL

Personligen har jag lessnat lite på grund av att det är väldigt dyrt, även för ridklasser på små tävlingar, och att arrangemangen ibland har tveksam kvalité.. Att tvingas rida fram i en sjö när man stått i timmar dagen innan och putsat hästen är inte kul. Det blir ofta onödigt långa dagar med mycket väntan eftersom det nästan aldrig finns preliminära tider, något som jag inte tycker borde vara så svårt att fixa, eller?

Kan ju avslöja att en utav de största anledningarna till att jag valde bort KbWR's Pre Summer Challenge (Som jag för övrigt tycker är en av de bästa klubbarna att arrangera tävlingar!) var för att vet.besiktningen låg så otroligt dumt till, enligt mig. 13.00-13.30, men tidsgrenarna och reiningen startade ändå inte förens 17.00 på eftermiddagen. Hade helt enkelt ingen lust att åka dit och besiktiga för att sedan låta min stackars häst stå på transporten i timtal i väntan på våra klasser.

Just det hade vi ett "skräckexempel" på här för något år sen. Veterinärbesiktning av ALLA hästar, oavsett gren/nivå, kl 9 på morgonen. De sena klasserna (D-nivå) gick först på kvällen, uppstallning fanns ej....

Vore kanske idé att kolla runt för att få reda på VAD ryttarna önskar av en tävling, sen är det ju bara det lilla dilemmat att få folk att svara med...:p

Det är ju verkligen inte smart! Även om jag förstår att det verkar billigast för klubben att göra så, så blir det dyrt i längden iom att det kommer fattas tävlanden.

Persbrandt - vilken strålande idé! Han borde ju bara kunna låna sin tjejs häst :)

Det där med kändisreining var verkligen en god idé. Jag tror att det finns andra många bra tankar också som kan hjälpa till att få fler aktiva inom sporten.

För min egen del så är det den lokala föreningens inkompetens som har gjort att jag har tröttnat, i kombination med att min häst har blivit lite äldre. Jag är en person som älskar att engagera mig och driva saker, och hade mer än gärna varit del av föreningen om det inte hade varit så att den drivits så pass dåligt under det senaste året. Så i den klubben vet jag att medlemsantalet har minskat och detsamma gäller på tävlingarna.

Sen håller jag också med om att tävlingarna ofta innebär lång väntetid, vilket gör att det liksom blir för mycket hussle runtomkring med förberedelser och pengar för att det ska vara värt att stå på en tävlingsplats med hästen i transporten en hel dag, om man anmält sig till två klasser. Jag skulle vilja åka iväg på kanske en tävling i sommar, men att betala över 200 i licens till mig själv, startavgift ca 200, plus bensin... Ja alltså för mig som hobbytävlande blir det inte värt det. Då kan jag lika gärna lägga min bana på hemmaplan och sätta på schysst musik i högtalarna ;)

Just nu verkar det ju svårt att ha det när B-klasserna visst ofta blir inställda.

Ja men om det var krav på kval, skulle en del ryttare vara mer motiverade att åka ut och tävla...

Tidigare kommenterades att det var få starter på E-klass.
Jag är anmäld till en träningstävling med min ena fyraåring på söndag. Där är det trettiotalet anmälda ekipage, 79 starter. Det är ju inte så dålig uppslutning ändå.
Och nu har det ju kommit in fler anmälningar till några tävlingar. Insjön har dåligt med anmälda, liksom Örebro. De två tävlingarna kan ju delvis tänkas konkurrera om deltagarna och ligger på samma datum.
Jag själv med två hästar och två ekipage till som jag känner, väljer Örebro pga kortare resväg. Hade det inte varit samma datum är det ju tänkbart att vi alla hade åkt till Insjön. Det finns antagligen fler ekipage som gör samma bedömning.

Så långt jag förstått har det funnits ett försök till övergripande planering inom WRAS distrikt för att undvika "krock" av näraliggande tävlingar just för att minska risken för konkurrens om ekipagen och få anmälningar men det verkar inte fungera helt, om man nu inte gett upp försöket till samordning.

Kl

Jag har helt enkelt ledsnat... Samma folk på alla tävlingar, små klasser och kravet på w-sadel på d nivå.
har inte haft en på flera år och less på att låna. Tävlingarna hålls på tråkiga banor osv.
Just nu rider jag bara i skogen och hoppar med min quarter ;-)

På e-nivå är det väl inga krav på specifik utrustning. Kan tanken vara att när en ryttare betalar medlemskap i en klubb, betalar licens för sig och för hästen anses han/hon vara så intresserad att regelmässig utrustning införskaffas?

Vänder vi på det så undrar jag om det finns någon hopp eller dressyrklass där en ryttare i en westernsadel är välkommen. Det kanske är okej-jag vet faktiskt inte.:)

Att det är samma fåtal personer på tävling efter tävling kan inte heller vara roligt. Fördelen är att man "känner" varann, men nackdelen är väl just densamma eftersom man troligen på förhand kan placera pristagarna innan tävlingen.

Ja e-klass är oftast skritt och trav, plus att jag inte "får" tävla det då jag tidigare tävlat d/c nivå.
har helt enkelt inte råd att köpa en w-sadel, då måste jag sälja en pålle först, eller bilen, fast då tar jag mig inte till jobbet... Osv.
Fördelen med hoppning är ju att det är korta avstånd till klubbtävlingar osv. För mig Rex har jag gångavstånd till närmsta klubb, skulle det vara så för western skulle transportfrågorna snabbt kunna sparas till en sadel.
Personligen har jag aldrig suttit i en w sadel och tyckt att den är så skön att jag vill ha en.. Jag får ont och blåmärken och marknaden i Norrland är inte speciellt stor.
jag vet att jag är gnällig men det är därför jag stannar hemma.
var som roligast att tävla var innan 2010...

Ja e-klass är oftast skritt och trav, plus att jag inte "får" tävla det då jag tidigare tävlat d/c nivå.
har helt enkelt inte råd att köpa en w-sadel, då måste jag sälja en pålle först, eller bilen, fast då tar jag mig inte till jobbet... Osv.
Fördelen med hoppning är ju att det är korta avstånd till klubbtävlingar osv. För mig Rex har jag gångavstånd till närmsta klubb, skulle det vara så för western skulle transportfrågorna snabbt kunna sparas till en sadel.
Personligen har jag aldrig suttit i en w sadel och tyckt att den är så skön att jag vill ha en.. Jag får ont och blåmärken och marknaden i Norrland är inte speciellt stor.

E-klass är ofta W/T men på de tävlingar där jag varit har det funnits klasser med alla gångarter.
Det är ju inte särskilt snällt mot dem som hör hemma på E-klass om man som C-klassryttare ska ställa upp mot dem så jag tycker att det är rimligt att begränsa deltagandet i E-klasserna.
Om du inte vill ha westernutrustning så är antagligen inte western grenen för dig, nej.
Visst, jag borde inte "skrämma bort" någon som kan vara intresserad, men ändå.

Som Lucky Rider påpekade, är man inte välkommen inom engelskridningen om man har "fel" utrustning heller så jag tycker inte att det är orimligt att westernridningen har krav på utrustningen när det gäller "riktig" tävling.

Hej, här har du en från dina trakter som skulle vilja bli westernryttare (ägnar mig inte åt "riktiga" westernhästar men väl Araber ;)). Jag har "tänkt" börja träna/tävla i säkert 10 år nu men det faller på att det är så svårt att komma igång.

När jag vill ägna mig åt dressyr, hoppning eller fälttävlan så är det ju bara att traska iväg till närmaste klubb och höra sig för vad det finns för tränare osv... Vidare klickar man in sig på tävlingsdatabasen och fixar alla licenser, anmälningar osv...

Skulle jättegärna styra kosan in på en westernklubb och få träffa folk och hästar och kunna slå mig ner för att titta på träningar -precis som man kan göra när det gäller engelsk ridning.

Men alltså, fungerar det ens så och var är ni någonstans i så fall..? :o

Som reglerna ser ut så finns det inget regelmässigt som hindrar dig från att tävla på E-klasser, trots att du tidigare har tävlat på högre något högre nivå. Kanske skulle man likt proffsryttare som vill klassa ner sig till amatör igen sättas i karantän under en viss tid. Detta för att öppna för de som av olika anledningar haft ett längre uppehåll, men som nu vill komma ut och börja tävla lite igen. Jag personligen tycker att detta tål att tänkas på.

Initialt är det dyrt att skaffa den utrustning som behövs. Det värsta är ju att det inte slutar, utan fortsätter att kosta skjortan, halva armen och snudd på en leverförsäljning för att gå runt :)

Min mening är att E-klasser ska vara så inbjudande, enkla och utan utrustningskrav. Vem som helst ska komma till en sådan tävling och rida på den häst som står till buds och med den utrustning man har.

Men bara för att den lägsta klassen ska vara på en låg nivå anser jag med kraft att WRAS måste höja standarden A och B-tävlingar för att locka till sig de ryttare som inte ser någon anledning med att åka till en tävling där underlaget på allvar riskerar att skada en häst som gör en slidestop.

På många tävlingar ser man ekipage som antingen inte kan utföra en korrekt stop, eller som av hänsyn till hästen väljer att inte göra det. I båda fall blir det ett avbrott från galopp til trav, skrittsteg och ett stop. Det är inte reining och lockar inte ekipage som satsar och vill rida så bra de bara kan. Att hindras av underlaget gör att man inte åker på en sådan tävling, så enkelt är det.

Westernridningen handlar inte om utrustningen, utan är för mig en livsstil och ett tänkande kring hästar som inte försvinner när jag lämnar stallet.

Senast ändrad:

KL

Personligen har jag lessnat lite på grund av att det är väldigt dyrt, även för ridklasser på små tävlingar, och att arrangemangen ibland har tveksam kvalité.. Att tvingas rida fram i en sjö när man stått i timmar dagen innan och putsat hästen är inte kul. Det blir ofta onödigt långa dagar med mycket väntan eftersom det nästan aldrig finns preliminära tider, något som jag inte tycker borde vara så svårt att fixa, eller?

Kan ju avslöja att en utav de största anledningarna till att jag valde bort KbWR's Pre Summer Challenge (Som jag för övrigt tycker är en av de bästa klubbarna att arrangera tävlingar!) var för att vet.besiktningen låg så otroligt dumt till, enligt mig. 13.00-13.30, men tidsgrenarna och reiningen startade ändå inte förens 17.00 på eftermiddagen. Hade helt enkelt ingen lust att åka dit och besiktiga för att sedan låta min stackars häst stå på transporten i timtal i väntan på våra klasser.

KbWr har bra tillströmning till sina tävlingar. Men som du säger så finns det hela tiden saker att förbättra. Att behöva stå med hästen i transporten och vänta i många timmar är inte bra. Förr ( kanske fortfarande) hade de rephagar vilket är bra. Hoppas att de (om de har dessa kvar) nu har så många att det räcker till alla som vill ha.

Denna tävling har möjlighet att på sikt öka statusen på tävlingen vilket kan locka till fler duktiga ekipage om underlag och andra saker förbättras löpande.

Jag gillar KBWR's tävlingar jättemycket! Trevliga funktionärer, bra banor och oftast bra flyt! Men just vet.bes blev jag besviken på.. De brukar ha några rephagar ja, men inte så många, tyvärr.

Vore kanske idé att kolla runt för att få reda på VAD ryttarna önskar av en tävling, sen är det ju bara det lilla dilemmat att få folk att svara med...:p

Att få svar på frågor kring detta kanske kräver insatser på flera plan. WRAS kan på sin hemsida och facebook-sida lägga ut ett formulär där man kan ge synpunkter. LIkaså på tävlingar följer samma lapp med när man anmäler sig på plats. Speakern uppmanar att fylla i lappen.

Men skulle jag arbeta med denna fråga skulle jag inte bara vara intresserad av medlemmarnas svar, utan de som inte är med i någon förening eller som bara är med i rasklubbar eller andra westernföreiningar. Detta för att man bör få veta varför man inte är medlem i WRAS, men i förekommande fall i de andra föreningarna. Vad erbjuder de som inte WRAS kan?

Föräldrar, medhjälpare och åskådare, alla har en åsikt och de åsikterna är WRAS i skriande behov av att ta del av. Ska medlemsantalet inte bara sluta sjunka, utan kanske till och med öka gäller det att man släpper sargen och kommer in i matchen.

En lapp när man anonymt om man så vill kryssar i de föreningar man är medlem i och svarar på en serie frågor med gott om utrymme för frisvar för att personen ska kunna ventilera sina tankar och åsikter utan att vara hindrad till förskrivna svar som endast går att besvara med ett kryss.

WRAS skulle vinna en del på att släppa lite fasaden och bjuda in medlemmarna till samtal. De sociala medierna är en enorm tillgång om den används på rätt sätt. Jag tror inte att medlemmarna kommer att rusa till datorerna och de som kommer gå dit i första hand är de som kommer med klagomål. Det tycker Jag inte är en nackdel, det kan vara så att den är befogad och om inte annat så bevisar ett ilsket mail eller inlägg att personen är engagerad och vill något.

SM-kval under året. Kan det vara nått? Spontant ja från min sida. Men jag är övertygad om att detta kan innebära lite strul och konstigheter eftersom det är många olika föreningar med lite skillnader i regler och antal tävlingar. Jag har lite satt mig in i detta ordentligt, men kan ana att det blir lite att bita i.

Sedan finns en annan sida av det hela, är det till gagn för tävlingens rykte att bara ett fåtal ekipage får tävla på SM? Försvinner lite av folkfesten som var sista åren om det är ett mycket mindre antal personer som är på plats under veckan? Kanske, kanske inte. Kanske skulle det finnas ett förkval till kvalet under året, vilket sållar bort de som endast är på plats för att det är coolt att kunna säga att de ska rida på SM i Westernridning.

De som rider ett kval och inte går vidare kanske ändå stannar kvar under resterande tid av veckan och sitter på läktaren och hejar på. Skulle dessa personer sitta på läktaren om de inte kvalat vidare under året? Skulle SM tappa lite publik? SM kanske ska vara Westernridningens firmafest där både VD, stjärnsäljaren och springpojken samsas vid samma bord över en öl och har trevligt tillsammans.

Att SM måste läggas i oktober kan också diskuteras tycker jag. Vill man vara säker på minusgrader, vinterraggiga hästar och en publik vars applåder inte hörs genom thermovantarna är tidpunkten perfekt vald. Vill man ha lite värme och sommar så kanske ett tidigare datum vore lämpligt.

På e-nivå är det väl inga krav på specifik utrustning. Kan tanken vara att när en ryttare betalar medlemskap i en klubb, betalar licens för sig och för hästen anses han/hon vara så intresserad att regelmässig utrustning införskaffas?

Vänder vi på det så undrar jag om det finns någon hopp eller dressyrklass där en ryttare i en westernsadel är välkommen. Det kanske är okej-jag vet faktiskt inte.:)

Att det är samma fåtal personer på tävling efter tävling kan inte heller vara roligt. Fördelen är att man "känner" varann, men nackdelen är väl just densamma eftersom man troligen på förhand kan placera pristagarna innan tävlingen.

Nej, det finns inte någon dressyr- och hoppklass där man får ha westernutrustning. SvRf-anslutna klubbar är strikt med engelsk utrustning men kan släppa lite på kläderna i de lägsta klasserna.

Ser en tendens att westernryttarna minskar i antal, iaf de som tävlar...:(

Är det något som märks av i övriga landet, och vad beror det på, tror ni?

Hästbyten (skaffar unghäst)? Dålig ekonomi? För få ungdomar? Fel på tävlingarna?:crazy:

Vill gärna höra era tankar kring det här!

För min del har det berott på lite av varje. Unghästar som sen blivit sjuka/skadade och aldrig kommit till skott med tävling. Tränar däremot på clinics under några gånger per år. Sen tar mitt jobb en väldigt massa tid + att jag köpt gård som ska rustas upp här och där. Finns inte tid, alltså...Nu ska jag vara speaker i Juli...men har inte funderat mer på tävling alls. Har ju hästarna för min rekreation/återhämtning, kommer ut i naturen och kopplar av.

SM-kval under året. Kan det vara nått? Spontant ja från min sida. Men jag är övertygad om att detta kan innebära lite strul och konstigheter eftersom det är många olika föreningar med lite skillnader i regler och antal tävlingar. Jag har lite satt mig in i detta ordentligt, men kan ana att det blir lite att bita i.

Sedan finns en annan sida av det hela, är det till gagn för tävlingens rykte att bara ett fåtal ekipage får tävla på SM? Försvinner lite av folkfesten som var sista åren om det är ett mycket mindre antal personer som är på plats under veckan? Kanske, kanske inte. Kanske skulle det finnas ett förkval till kvalet under året, vilket sållar bort de som endast är på plats för att det är coolt att kunna säga att de ska rida på SM i Westernridning.

De som rider ett kval och inte går vidare kanske ändå stannar kvar under resterande tid av veckan och sitter på läktaren och hejar på. Skulle dessa personer sitta på läktaren om de inte kvalat vidare under året? Skulle SM tappa lite publik? SM kanske ska vara Westernridningens firmafest där både VD, stjärnsäljaren och springpojken samsas vid samma bord över en öl och har trevligt tillsammans.

Att SM måste läggas i oktober kan också diskuteras tycker jag. Vill man vara säker på minusgrader, vinterraggiga hästar och en publik vars applåder inte hörs genom thermovantarna är tidpunkten perfekt vald. Vill man ha lite värme och sommar så kanske ett tidigare datum vore lämpligt.

Ja det är flera intressanta frågor kring SM.

Om viljan finns från alla föreningarna så tror jag att kval under året skulle gå att ordna.
Man kan ju välja att antingen säga att "alla som placerat sig topp 3 på B-nivå (eller motsvarande; känner bara till WRAS) två (eller valfritt annat antal) gånger under säsongen är kvalade.
Eller så kan man välja att "si och så många får komma till SM och så har vi ett kval och sedan en final" eller vilken som helst konstruktion.

Så långt jag vet finns det ingen annan rid-disciplin i Sverige där man kan anmäla sig till ett SM utan att ha kvalat tidigare. Islandshästarna ska kvala, dressyr- och hoppfolket ska kvala, till och med fjorhästSM kräver kval trots att det är en liten rasförening.

Inte för att man måste göra som alla andra, men status på tävlingen torde ju stiga om det finns något slags krav för att få starta.

En sak som nog hämmar utvecklingen av westernridningen och dess spridning här är att det är lite dålig tillgång på tränare och träningstillfällen.
Ett par mil från mig finns i och för sig en verksamhet där de har en erfaren tränare deltidsanställd, och så finns det kunnigt folk inom roping och kosseklasser inom sex-sju mil från mig. Inte så dåligt i och för sig, men det saknas en del träningsmöjligheter.
Givetvis finns det samband mellan antal aktiva och tillgång till tränare: ett större gäng ger större möjligheter att kunna ta hem tränare.
Det verkar här som om ekonomin sätter stopp för många vad gäller träning. Det har varit flera träningstillfällen som ställts in pga för få anmälda.
Jag vill personligen inte åka tio mil för att rida en eller två lektioner och utgår från att de flesta resonerar likadant.

Sedan är det väl också vanligt att personer som varit ute och tävlat en hel del, kanske tröttnar när livet ändrar sig. Eller man får barn och prioriteringarna ändras.

Tror tyvärr att det handlar mycket om ekonomi. Det är kostsamt att tävla och inte ens om det går bra så får man särskilt mycket tillbaka. Inte så att jag tycker att det ska vara gratis att tävla, men även om man är framgångsrik så har man haft mycket utgifter och någonstans finns det en gräns för många.

Personligen så har jag tyvärr också minskat ner på tävlandet eftersom jag har en dotter som tävlar framgångsrikt i en helt annan sport, tiden räcker helt enkelt inte till, till allt. Många tävlingar krockar så då går dotterns tävlande före eftersom hon går i en sportskola.

Ett "normalt" meeting går på flera tusen, anmälningsavgifter, uppstallning, boende, drivmedel, eventuell ledighet eftersom tävlingen ligger på flera dagar.

Tror tyvärr att det handlar mycket om ekonomi. Det är kostsamt att tävla och inte ens om det går bra så får man särskilt mycket tillbaka.
.

Helt sant.
Det ser ju lite olika ut med anmälningsavgifter också.
På Lillerud i sommar (SCW) kostar varje gren 200kr på B-nivå.
Jag har i år börjat nosa på B-nivå, men det är egentligen lite för svårt för mig och min häst. Jag är anmäld till två tävlingar nu, och lägger mig då varje gång på B-nivå för att träna mig och hästen på den nivån. Det känns helt OK när varje gren kostar 120 kr. Men att anmäla mig för 200kr/gren tar emot desto mer. Jag tror i och för sig att det är vettiga prispengar vilket säkert kan locka ekipage. Men de ryttare som inte tror sig slåss om de första placeringarna kan säkert tveka att anmäla sig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 379
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 349
Senast: IngelaH
·
Tävling Kom inte på någon riktigt bra titel, men hur som. Nu har jag varit ute lite och sett hur några Pay & Jumps går till på 3 olika ställen...
2
Svar
27
· Visningar
3 271
Senast: Gnapp
·
Relationer Jag är livrädd för kärleksrelationer. Samtidigt längtar jag väldigt mycket efter närhet. Hur gör man? Hur vågar man släppa någon nära...
Svar
4
· Visningar
4 007
Senast: Cafer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama