Minskat antal aktiva???

Sv: Minskat antal aktiva???

Ang vetbesiktning av bara vissa grenars hästar; Jag tror att det är för att i de andra grenarna ingår trav, vilket är den lättaste gångarten att se hälta i och att domaren lättare kan plocka bort de ekipagen.

...eller så är det för att någon på Jordbruksverket har bedömt att sliding stops sliter/belastar hårdare på hästen än de moment som ingår i ett trail-mönster.

Hur som helst: jag ser personligen ingen nackdel med vet.besiktning av alla hästar förutom tidaspekten beroende på hur man planerat dagen.

Om jag skulle åka och haltra en häst så ser jag verkligen absolut en stor nackdel med att vara tvungen att besiktiga den och betala extra för det. Lätt att jag hade struntat i den tävlingen då. Särskilt som det ingår ett moment där domarna bedömer hästens rörelser för att kunna plocka bort ofräscha, även om själva tävlingsmomentet är en stillastående exteriörbedömning.

Ja vår tävlingsveterinär ställde sig oerhört frågande till varför hästar i halterklasser ska besiktas.... Kan ju knappast försvaras med djurskyddsskäl eftersom ansträngningen är minimal.

Jag har förståelse för klasser som sliter på hästarna, men på tävlingsplatsen finns såväl domare som tävlingsledare, båda med rätt att stänga av hästar som ser ofräscha ut

Veterinär skulle kanske kunna stå vid tex Uppvärmning etc under tävlingsdagen? Det är väl ofta då hältorna visas.efter.några.stop osv?

*kl*

Många sidor på kakan finns det. Det jag själv personligen tycker är att jag ledsnat på det hela. Det är helt enkelt inte lika kul att tävla längre. Jag kan kanske heller inte sätta fingret på riktigt vad det är som gör detta, men mycket är alla pengar som det faktiskt kostar för att ta sig ut på de små, nära tävlingarna som finns. Vi har inte så många, men det finns ändå några med inte allt för långt till. Dock har rasklasserna helt varit raderade för mig då jag känner att ytterligare kostnader för att åka på det gör att min hästbudget spricker och man tycker inte att det är värt mödan helt enkelt.

Och det är ju inte bara tävlingsbiten som kostar, utan man ska ju träna innan med....

Så jag hjälper gärna till med tävlingsblusar till de som vill tävla, men står numera själv på sidan känner jag. Kanske kommer suget igång så småningom, men nu är tävlingsnerven inom western död tillsvidare.. ;)

Jag vet inte om det var bättre "förr", men det känns som det hela var enklare då i alla fall på något vis. :p

*kl*

Själv har jag valt att inte bli medlem i år i den WRAS klubb jag brukar vara med i. Jag har en quarter som har svårt med galoppen, men riktigt bra i skritt och trav, vilket gjort att jag harvat runt i w&t klasserna ett par år. Men nu är det ju sånt tjaffs med vem och vilka dom ska få vara med i dessa klasser. Och då jag har gott om rasshower i min närhet väljer jag deras w&t klasser istället, trots att det är dyrare, då jag känner mig mer välkommen där, då alla får vara med.

, då alla får vara med.

Ja, alla med rätt ras.

Känner mig personligen väldigt välkommen på tävlingar inom WRAS med mina olika hästar.

Kan ju tänka lite om det du skriver, att hästen är dålig på galopp men riktigt bra i skritt och trav.
Om hästen nu är riktigt bra i skritt och trav, kan jag tänka mig att det känns lite trist om du anmäler till WT-grenar - om ni är så bra att placeringen är given.

Jag tycker personligen att det är synd när E-klasser fylls av ekipage som är tillräckligt bra för att stå sig på B-nivå eller för den delen C-nivå.
De ovana ryttarna kan ju bli lite nedslagna då och känna sig riktigt dåliga.
Jag menar, "Ska man vara så duktig för att tävla i western?" kan ju vara en rimlig reaktion som faktiskt kanske skrämmer bort en del från tävling?

Var på en tävling i lördags, där en namnkunnig ryttare red en unghäst på C- och B- klass. Hästen var ung och grön och han gjorde en ritt som jag gillade att se, men det gick åt skogen delvis för att han inte pressade sin unghäst. Han valde att sätta sig i en klass som hästen inte var färdig för, som träning och skoj. I stället för att sätta sig och rida mot blåbären i D- eller E-klass och avskräcka dem så lät han mig vinna B-reiningen:D

Ja, alla med rätt

Kan ju tänka lite om det du skriver, att hästen är dålig på galopp men riktigt bra i skritt och trav.
Om hästen nu är riktigt bra i skritt och trav, kan jag tänka mig att det känns lite trist om du anmäler till WT-grenar - om ni är så bra att placeringen

SQHA ordnar även allbreeds klasser. :)

Som sagt. Min häst kan inte galoppera och blir vi placerade i w&t klassen är vi för bra för den. Och jag vill inte gå in i en pleasureklass och kanske förstöra andras ritter om min häst börjar bråka. Vore kanon om det kunde komma på nån typ av tävlingsform för western liknande hoppningens pay&jump. :)

Paid warm up typ? Eller träningstävling?
Vet itne riktigt hur pay and jump funkar :o

Ja tävlingsutskottet håller just nu på att jobba fram ett förslag just gällande Pay and ride, en "förenklad" tävling där alla kan få rida och bedömas på sin nivå;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 379
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 349
Senast: IngelaH
·
Tävling Kom inte på någon riktigt bra titel, men hur som. Nu har jag varit ute lite och sett hur några Pay & Jumps går till på 3 olika ställen...
2
Svar
27
· Visningar
3 271
Senast: Gnapp
·
Relationer Jag är livrädd för kärleksrelationer. Samtidigt längtar jag väldigt mycket efter närhet. Hur gör man? Hur vågar man släppa någon nära...
Svar
4
· Visningar
4 007
Senast: Cafer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama