Sv: Minns du modet?
KL
Inte jättegammalt lillasyster på ryggen är född 2000 och jag 1990, men minns stövlarna i konstläder, använde dom tills nån plastgrej bak i hälen gick sönder och kröp genom fodret, ärvda av storasyster, samma sak med Jofa hjälmen, tror hon fick den i 5-6 års ålder, hon är född 87, prickig färgfläckar och fall! Men helst ville jag ha ridskor och shortchaps.
Däremot om man hade rika föräldrar så skulle man såklart ha sammetshjälm, beundrade några kompisar (syskon) för ena hade en vinröd och andra en mörkgrön sammetshjälm, och stora lyckan då man fick sin egen säkerhetsväst! Hade man det så såg man superproffsig ut och hade pengar för dom var ju så otroligt dyra och lyxiga, har fortfarande kvar min och förstår inte hur den kunde passa som 13 åring eftersom den känns jättestor nu! Att ha overall i stallet var big no-no, blev retad av mina vänner för att mamma tyckte jag skulle ha en gammal overall (som tydligen var knallrosa) i stallet.
Och så ponny med börjes specialare, svanskappa, grön vojlock!
Sen i mellanstadiet/högstadiet så skulle ALLA hästar vara rakade på vintern gärna med ett mönster på rumpan, och eftersom jag beundrade en av hoppryttarna i stallet som hade en het ponny som hoppade allt så var hon coolast, hon hade flatback sadel, hoppgjord, martingal, pullarnosgrimma som såg så otroligt häftigt ut, och tror om jag inte missminner mig att hon hade ett såntdär kedjepannband som var så sjukt snyggt och som man alltid dreglade efter i katalogerna! Och det var exakt så det skulle vara! Och så då alla hade dom där amerikanska hoppschabraken!
Och så fleecetäcken i alla möjliga färger, helst i samma färg som allt annat av hästens utrustning, sånadär nättäcken var asfula! Och så behövde alla hästar helt otroligt nog ha teddypadd, helst i fårskinn såklart men dög med det billigare!
Sen kom ju resår på allt, som alltid var grön!