Sv: Minns du modet?
Kl
Huuuur har jag kunnat missa denna fantastiska nostalgitråd!! Massa saker som man glömt, minns också att jag slukade alla Wahlströms ponnyböcker, fick en rejäl Flashback när ngn nämnde Silvana och plötsligt kom det för mig hur jag fantiserade om hur hon var min och såklart skulle hon ha haft kvar det mer classy namnet framför det alldagliga Trulsa...
Minns också ngn historia i Min Häst, som hette "svik aldrig din häst" om ngn stackars häst som skulle till slakt, jag och kompisen läste den om och om igen och grät floder!
Själv hade jag såklart, stubben Rex till min ponny, med röd quiltad vojlock och snörgjord. Träns med platt engelsk nosgrimma med nosludd (för det hade Jana på Tredje mannen) och, såklart, röda bettskivor. Från början hade jag beiga tygskodda ridbyxor, ngt annat var nästan otänkbart. Minns hur uberflashig jag kände mig när jag fick ett par blåa knäskodda!
Min pappa som gärna lade ett par extra kronor på sin utrustning, hade en stubben parzival klädd i äkta kalvskinn, jobjomännsann här sparades inte på krutet
, naturligtvis av allround modell, ingen hade olika sadlar för hopp och dressyr på den tiden. Till denna stubbens flätade lädergjord, ett under av estetik, ååå vad jag också ville ha en sådan!
Några årtionden senare köpte jag mig på mässan i Gbg (när den fortfarande var ute i gången runt arenan....) en county dressyrsadel, den var så het att det nästan brändes
Hade också specialbeställt ett par syrenlila/rosa ridbyxor fån Kentucky som var dödsläckra....
Känner att jag måste försöka rota fram ngn bild.