Minigrisars fysiska kapacitet

lilstar

Trådstartare
Jag disskuterade minigrisar med några kompisar och insåg att jag vet egentligen ingenting om vad minigrisar klarar av rent fysiskt. Alla minigrisar jag känner lever ju i djurparksliknande förhållanden så där rör de sig som de själva vill.

Ni som kan bättre än jag, kan ni svara på:
Hur många/långa/snabba promenader klarar en normal minigris? Vad mer klarar de egentligen av. En kompis spånade på att man skulle träna en minigris till kantarelletare, men orkar de verkligen en skogspromenad?

Den som inte frågar får inget veta :idea:

Sv: Minigrisars fysiska kapacitet

Nu är jag inte expert - dom kommer nog strax - men nog fixar en lagom slank mingris en skogspromenad.
Dom är inte direkt orörliga och knallar gärna omkring hela dagarna om dom får - men med sov och ätpauser förstås.
En gris är ju konstruerad att jobba för sin mat, dvs böka och leta.

Kantareller tror jag säkert man kan träna sök på men jag är inte så säker att det är så lätt att få nasse att inte äta svampen.

Min gris följer emellanåt med på en tur i skogen. Hon knatar glatt efter hästen :D Mest glad i att promenixa, är hon när hon löper :angel:

Tack för svaren!

Men var är de riktiga grisexperterna här på buke? Jag vet att det finns några...

Min personliga uppfattning är att tamgrisars fysiska kapacitet är låg, der räcker att gå runt efter en gris ett par minuter så stannar den flåsande. Gäller till stor del sommargrisar met utehage.
Har inte sett något som talar för att minigrisar skulle klara sig bättre.
Vilken effekt träning har är en annan fråga.
PL

Min personliga uppfattning är att tamgrisars fysiska kapacitet är låg, der räcker att gå runt efter en gris ett par minuter så stannar den flåsande. Gäller till stor del sommargrisar met utehage.
PL

Jag förstår inte det där svaret, eller så läser jag fel.... Grisar som går ute borde väl ha bättre kondition än innegående?

PL

Tur för dig att du inte var med när vår första linderödare Skippy kom hem till oss ett par månader gammal. Hon inledde med ett elegant språng ur bilen och försvann i fjärran!

Vi nar 5 personer som försökte locka, jaga och eller fösa henne in i stallet.

Till slut fick grannens påg tag i henne efter en omfattande mängd språngmarscher och en heroisk rusch följd av en fotbollstackling i bästa stil!

Grannens påg tacklade grisen och lyckades famna henne i ett fast grepp så att hon kunde bäras in till sin box.

Vi var alla HELT slut (utom grannens påg och grisen som inte var nämnvärt ansträngda....).

Grannens grabb spelar proffsfotboll och har en kondition av guds nåde, men han hade inte haft en chans om Skippy inte hade hejdat sig en aning för att hon inte ville springa rakt in i nätstaket utan valde att tveka ett par mikrosekunder och sedan väja för staketet.

Så långt tamgrisars kondition.....

/KT

Förutsättningen för det jag gjorde var att grisen hade en begränsad yta att röra sig på o att jag inte försökte springa ikapp den utan bara gick efter tills den tröttnade.
PL

Förutsättningen för det jag gjorde var att grisen hade en begränsad yta att röra sig på o att jag inte försökte springa ikapp den utan bara gick efter tills den tröttnade.
PL

Fast då slutar den snarare gå för att du visat dig vara tråkig och inte respektingivande nog att flytta sig för.

/KT

Haha, jaga lösa grisar är alltid en upplevelse:D

Jag och chefens son hade jakt en gång på en smågris som hade smitit från lastningen. Ute på en väg. Bilarna som kom fick vackert vänta:p

Så länge jag kan spruta utan trynbrems räcker det. Dock brukar grisen vara andfådd men inte jag. Att jämföra linderödsgrisens fysik med ett kortbent missfoster är väl som att jämföra äpplen o päron.
PL

Så länge jag kan spruta utan trynbrems räcker det. Dock brukar grisen vara andfådd men inte jag. Att jämföra linderödsgrisens fysik med ett kortbent missfoster är väl som att jämföra äpplen o päron.
PL

Fast du diskuterade TAMGRIS och linderödssvin är faktiskt tamgrisar.

/KT

Visst men lite närmare det vilda än den vanliga tamgrisen. Är helt övertygad om att jag kan promenera även en linderödsgris trött om inte 5 pers stressar upp den först, en stressad gris kan mkt väl springa tills den dör.
PL

Är helt övertygad om att jag kan promenera även en linderödsgris trött om inte 5 pers stressar upp den först, en stressad gris kan mkt väl springa tills den dör.
PL

Ja ja du får tycka om du vill att vi stressade våran gris. Kan väl tillägga att gården ligger ca 60 meter från en hårt trafikerad väg och det var vitalt att få tag på grisen relativt omgående, i varje fall se till att hon inte kom upp på vägen.

Hellre lite som du säger stressad än att orsaka en olycka ute på stora vägen.

Det rörde sig alltså om en ung gris som växt upp ute i hägn med ganska liten mänsklig kontakt. Vi insåg rätt omgående att det inte lönade sig att locka henne med mat.

/KT

Men angående minigrisar nu då...

Jag har ju sett med egna ögon hur en minigris elegant hoppar upp i bakluckan på en bil, men vilken hundras kan man jämföra med när det gäller aktiviteter som rastning osv? (ungefär)

nu känner jag mig jättedum men jag har verkligen ingen koll på det här... :o

Jag har ett par minigrisar men vill inte utge mig för att vara en expert på området.

Min ena gris Totte går vi dagliga promenader med, visserligen inte i jätterask takt men det beror mer på barnen som inte vill sitta i vagnen särskilt långa perioder. Kan tro att vår kvällsrunda är på en sisådär 2 km och den går vi på ca 30 minuter. Anledningen till att vi går promenader med honom är att han tycker att det är kul samt att han behöver banta. Vi upptäckte att han hade rymt ett par ggr och ätit foder i foderkammaren. Men vi fattade inte varför han blev så fet trots att han inte fick mer än den nödvändiga maten. Det visade sig att han hade ett hål i staketet där han gick ut och in som han ville till grannens åker - stora delar av korn/veteskörden ligger i Tottes mage... Nu när hålet är lagat så har han börjat slimma ner litegrann.

Så med andra ord så är inte Totte en särskilt vältrimmad gris men han fixar promenader ändå. Men visst är han lite trött när han går in i hagen igen efter promenaden.

Att träna dom att leta efter kantareller skulle väl kunna gå, jag är inte längre förvånad över hur mkt man kan lära en minigris. Visserligen är nog risken stor att grisen äter upp svampen själv.

Jag hade egenligen inga invändningar mot att ni blev tvungna att jaga in grisen, menade bara att vad en gris kan prestera under stark stress inte säger så mycket om vad den normalt kan prestera.
PL

Man får väl gå till en hundtränare och sätta på en fusknos på grisen så får man hjälp med kantarellsöket :idea:

Grisar är så härliga djur, på många sätt intressantare än hundar tycker jag eftersom det är en ganska okänd värld för de flesta. En vacker dag ska jag också vara grisägare på riktigt, till dess lär jag mig om dem :)

Våra minigrisar är/har varit väldigt glada i att promenera...på deras villkor. Tidigare hade vi en sugga som då bodde inomhus. Hon följde gärna med på promenader sålänge hon fick gå i sitt eget tempo och göra små bökstopp här och där.

När hon var brunstig däremot kunde hon utan problem trava på i fullfart en timme eller mer utan uppehåll. :crazy:

Nuvarande nasse är en korsning och större samt tyngre. Han bor i stallet och går dit han vill. Utan att ha fått någon träning i påromenader så lufsar han mest runt på gården men tar sig då och då en liten skogssväng.

Tror grisen blir vad du gör den till. Vänj den vid promenader så går den.

Jag har för mig att det tryffelsök utfördes med grisar i frankrike i början?

Jag tror också angående proemander att de tär som kommit fram nu, vad man gör det till. Det blir nog inte lyckat att gå en mil första gången men man kan nog trappa upp det till en hyfsat lång skogsrunda.

Jag har sett på tv om minigrisar som höll på med agility, men de var väldigt slanka. (Vet inte vilket som kom först dock, kroppsformen eller träning) Finns det olika typer av minigrisar som har olika kroppsformer? Jag menar sånna som liknar hängbukssvin har nog svårare att hoppa ett hinder än en som liknar en liten "vanlig" griseknoa.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 640
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 548
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 438
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur