Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag med. Kanske moderator kunde lägga in ett kommatecken för att minska risk för missförstånd.Jag läste "mindre träningsvillig" som i "inte särskilt träningsvillig" och tänkte genast på shiba!
Jag läste "mindre träningsvillig" som i "inte särskilt träningsvillig" och tänkte genast på shiba!
Även om man bara klipper kort kräver ju det antingen utrustning och träning av mig eller regelbundna besök hos hundfrisör.
Jaha, här kommer en rastråd till.
Jag är i valet och kvalet om jag ska ha en hund till. Om det blir en till måste mina föräldrar vara helt med på det eftersom de är hundvakter när jag jobbar jour. Och de vill helst att det blir en mindre hund då de ju inte blir yngre. Så även om jag trivs bra med golden och egentligen vill ha en till så tänkte jag fundera lite på andra raser.
Jag har följande önskemål;
- Frisk ras
- Hyfsat lätt att hitta en mentalt bra hund utan att vara superinsatt i rasen
- Gilla att träna utan att vara i nivå med en brukshund (jag skulle vilja ha chans att ta mig till rally-SM
- En ras som gillar andra hundar och människor, kommer gå på dagis
- Helst inte kräva klippning eller trimning
- Mina föräldrar önskar en inte alltför skällig hund
Mamma har googlat och fastnat för lagotto, men för mig faller den både på mentalitet och pälsvård. Jag har en annan ras i tanken men har inte träffat så många så jag vet inte om jag har rätt uppfattning om den. Väntar lite med att tala om vilken ras så får jag se om den föreslås.
Shipperke har jag nog helt missat. Får titta närmare på dem.Jag tränar och tävlar bland annat rally med min schipperke. Är inne på min 3:e schipperke och har haft rasen tillsammans med kelpie. Mina schipperker har fått hänga med på det jag gjort med kelpiesarna. Spår, lydnad, rally, htm/fs osv. Nuvarande är bara 2,5 år, det har varit pandemi med inställda tävlingar och han har ändå hunnit ta 2 titlar i år och tävla i 4 olika grenar. Kommer förhoppningsvis ta en rallytitel till innan året är slut.
Nej, men de ska väl också klippas?Kikat på spansk vattenhund? Upplever dem som väldigt trevliga, friska och träningsbara hundar. Som en liten lagotto, fast bättre mentalt och mer träningsbara.
Känner sju mittelspitz från fyra olika uppfödare. En är mentalt stabil utan rädslor eller problem att lämna ensam.Brukar tipsa på pudel med det har några redan gjort så tipsar på tysk spets mellan, nackdelen är väl att det är spets och spetsar är ju inte kända för att vara dom tystaste hundarna.
Jag är helt ointresserad av pälsvård och ska jag ha två hundar lägger jag hellre extra tid på träning än klippning. Ser just nu inget som överväger så pass att jag skulle välja en sådan ras över t ex en bra sheltie, pappis eller dsg.Inte om du inte ska ställa ut. Jag känner en som har pudel och klipper själv utan utbildning. Men hen ställer inte ut sin hund så blir det inte perfekt så gör det inget. Men det krävs ju utrustning och träning av hunden så att den är stilla och samarbetar under klippningen.
Kikat på spansk vattenhund? Upplever dem som väldigt trevliga, friska och träningsbara hundar. Som en liten lagotto, fast bättre mentalt och mer träningsbara.
Jag är helt ointresserad av pälsvård och ska jag ha två hundar lägger jag hellre extra tid på träning än klippning. Ser just nu inget som överväger så pass att jag skulle välja en sådan ras över t ex en bra sheltie, pappis eller dsg.
Om du definierar dig som helt ointresserad vill jag flagga för att vare sig papp eller sheltie är helt "underhållsfria". Jag har nyligen fått en papp i min bekantskapskrets. Pälsen är lättskött - ja. Men den behöver borstas igenom då och då och pga hundens litenhet behöver han badas relativt ofta. Stor hund röjer i vätan=man kan spola benen, liten hund röjer på samma sätt=hela hunden måste duscha. Och han röjer! Det växer dessutom ostrategiskt mycket hår i baken varpå viss putsning krävs för att det inte ska komma på pälsen. Hade tidigare en sheltie i bekantskapskretsen och tyckte det var rätt mycket borstande i fällperioder.Jag är helt ointresserad av pälsvård och ska jag ha två hundar lägger jag hellre extra tid på träning än klippning. Ser just nu inget som överväger så pass att jag skulle välja en sådan ras över t ex en bra sheltie, pappis eller dsg.
Borsta räknar inte jag som pälsvård på det sättet, inte heller duscha när det behövs. Jag menar att jag inte klippa eller trimma.Om du definierar dig som helt ointresserad vill jag flagga för att vare sig papp eller sheltie är helt "underhållsfria". Jag har nyligen fått en papp i min bekantskapskrets. Pälsen är lättskött - ja. Men den behöver borstas igenom då och då och pga hundens litenhet behöver han badas relativt ofta. Stor hund röjer i vätan=man kan spola benen, liten hund röjer på samma sätt=hela hunden måste duscha. Och han röjer! Det växer dessutom ostrategiskt mycket hår i baken varpå viss putsning krävs för att det inte ska komma på pälsen. Hade tidigare en sheltie i bekantskapskretsen och tyckte det var rätt mycket borstande i fällperioder.
Ingen av dessa raser har svårskött päls, men det är ju inte som en korthårig hund som man putsar med en trasa alternativt ryktar.
Tycker att sheltie kan ha lätt till skall och det har även den papp jag känner.
Nu är min pappis snart två år och hans päls behöver sällan badas. Den har en kvalitet som gör att det mesta rasar av. Jämför med mina flattar som verkligen blev leriga när de klivit (eller snarare badat ) i lerdiken. Pappen blir lerig men när han torkat är han kritvit igen. Det är nog ett halvår sedan han duschade men han ser i princip nybadad ut.Borsta räknar inte jag som pälsvård på det sättet, inte heller duscha när det behövs. Jag menar att jag inte klippa eller trimma.
Träffade en kooiker igår. Trevlig och duktig hund av lagom storlek. Någon som vet mer om dem?