Tja, Kooiker är en trevlig ras men man måste ha lite tummen i ögat på dom. Inte en ras för den som vill ha en "enkel" hund - mentaliteten är lite som grisen i säcken, även om du är noga med linjer mentalt så kan det dyka upp en del hundar med rädslor som är svåra att styra runt tack vare rasens egenskaper.
Dock vill jag lägga slag för att många nämner att dom har träffat många otrevliga kooikers men skulle säga att 95% av gångerna handlar det om att ägaren inte har förståelse eller ibland kunskapen för att förstå sig sin hund. En gullig hund med en hel del portion skärpa och signalkänslighet samt integritet kräver en del från sin ägare att skapa rätt förutsättningar för sin hund.
Vill man ha en social hund och som ska kunna acceptera andra människor som andra hundar skulle jag kika vidare.
Men träningsmässigt är det en superrolig hund, intelligent, uppmärksam och är en ras som uppskattar att lösa problem. Absolut en ras som kan ta sig högre upp i Rally.
Men samma här måste man vara rak på sak med uppfödaren vad för typ av hund man söker, upplever att dom uppfödare som strävar efter "glada labbar mentaliteten" tappar arbetslusten och upplevs ganska lata och tråkiga utan go eller vilja.
Jag är såld på rasen, just för att den är speciell vilket är en charm i sig. Hade tänkt att skaffa mig en till Kooiker som aktiv sällskapshund, men med tanke på att det har ploppat upp en hel del njursjuka hundar som har dött innan 5 år plötsligt tänker jag hålla öronen bakåt ett tag för att se utvecklingen på den fronten.