Mina barn=mitt allt

Sv: Mina barn=mitt allt

Men alltså, om det har gått till som TS beskriver det, så är det ju antingen rena Kafkahistorien motsvarande typ rättegång med hemlig bevisning utan att man ens får veta vad man är anklagad för, eller så är det närmast att betrakta som kidnappning av TS barn.

Det är ju inte bara det att soc självklart inte ska arbeta så som TS beskriver det, det är ju också så enkelt som att de flesta normalt funtade människor faktiskt inte vill arbeta så.

Nej, det kan man tycka. Idet fall som jag följde hänvisades det till barnen, sekretess, pågående utredningar, med mera med mera. Kvinnan jag hjälpte väntade på en hämtagningsutredning i över ett år! (Det ska alltså ta max fyra månader.) När den väl blev klar - ett rakt igenom hafsverk - skickades den till min kompis och inte till personen den berörde! Apropå denna sekretess, då... Fram till dess fick den drabbade kvinnan inte ut NÅGON som helst information om vad som pågick. Soc sa bara när hon ringde - och hon bandade samtalen - "att du ska inte få hem dina barn". Ingen ställde upp med att förklara varför, att hjälpa till med juridiskt biträde, eller att kalla till möte. Till saken hör att soc för flera år sedan ställde upp tydliga villkor som kvinnan skulle uppfylla för att ens bli påtänkt som förälder igen. Hon uppfyllde samtliga och hennes läkare vittnade om framstegen och hur hon fungerade. Trots det hände ingenting på flera, flera år.

Anledningen till att jag engagerade mig var just detta otroliga rättshaveri.

Tja, i min väninnas fall var det framförallt (den misshandlande) pappan som ljög så bra att sochandläggaren trodde på allt han sa då han uttryckte sin oro över mammans omhändertagande av barnen, plus att ett av barnen sagt saker i skolan som sedan tolkades i kontexten av pappans lögner...en jädra härva, helt enkelt.

Det kan ju handla om något liknande här, att någon kommit med en lögn och att soc nu handlar utifrån att den är sanningen. Om någon tex på ett trovärdigt sätt hävdar att mamman gjort saker som utgör fara för barnens liv, är väl soc skyldiga att ingripa utan att först ta reda på vem som talar sanning.

Alltså, jag skulle bli mindre förvånad om någon hade blivit våldtagen av socassistenten än drabbats av det som TS beskriver.

Inte för att jag tror att det är vanligt att man på soc våldtar sina klienter, men för att det uppenbart hade varit något som just den personen hade gjort och som ingen kan försvara och som inte heller kan ses som "en del av jobbet" eller hur man ska säga. En våldtäkt vore inte ett felaktigt hanterat ärende, en våldtäkt är helt enkelt ett brott. Och det händer att folk begår brott.

Fast personen som våldtog henne var inte densamma som fattade beslut om hennes barn. Personen som våldtog dömdes för sexuellt utnyttjande eller någonting i den stilen. Men jag tror att den ledde till felaktigt hanterade ärenden, indirekt.

Tja, i min väninnas fall var det framförallt (den misshandlande) pappan som ljög så bra att sochandläggaren trodde på allt han sa då han uttryckte sin oro över mammans omhändertagande av barnen, plus att ett av barnen sagt saker i skolan som sedan tolkades i kontexten av pappans lögner...en jädra härva, helt enkelt.

Det kan ju handla om något liknande här, att någon kommit med en lögn och att soc nu handlar utifrån att den är sanningen. Om någon tex på ett trovärdigt sätt hävdar att mamman gjort saker som utgör fara för barnens liv, är väl soc skyldiga att ingripa utan att först ta reda på vem som talar sanning.

Ja, exakt. Men det torde väl ändå vara möjligt att få ett juridiskt biträde tilldelat sig?

Om någon tex på ett trovärdigt sätt hävdar att mamman gjort saker som utgör fara för barnens liv, är väl soc skyldiga att ingripa utan att först ta reda på vem som talar sanning.

Så vitt jag vet är det dock en del procedurer kring det där, naturligtvis för att det hela ska vara så rättssäkert som möjligt. Det är inte så enkelt som att socialsekreteraren som får in de uppgifterna bara åker och hämtar barnen genast.

För mig framstår det som fantastiskt dumt att helt gå på vad ett ex (även om exet är pappan) har att säga. Som privatperson tänker man ju ändå ofta att allt har två sidor när någon ondgör sig över ett ex, det minsta man kan förvänta sig är väl att även folk som arbetar med dessa saker också tänker så.

För mig framstår det som fantastiskt dumt att helt gå på vad ett ex (även om exet är pappan) har att säga. Som privatperson tänker man ju ändå ofta att allt har två sidor när någon ondgör sig över ett ex, det minsta man kan förvänta sig är väl att även folk som arbetar med dessa saker också tänker så.

Ja, precis. Och inte nog med det; om man nu har intervjuat ett gammalt ex som man vet har en misshandelshistorik med diverse domar emot sig så bör det ju också framgå i utredningen att detta är källan och var/när/hur informationen har inhämtats. Utredningarna som vi fick till vårt bord var fulla av påståenden utan någon källa alls. Det var genomgående "vår utredning visar... " och så ett antal märkliga slutsatser.

Fast bara för att du inte jobbar så och bara för att det inte är praxis att göra så så kan du ju inte veta att det inta har skett exakt så som Ts skriver. Folk tror inte på mig alternativt har mycket svårt att tro mig när jag berättar hur socialen behandlade mig när jag som trettonåring bad om hjälp att komma ifrån psykisk och fysisk misshandel men det var ändå exakt så det gick till. De tror inte att socialen kan säga till ett barn att nej, vi har inget fosterhem, du får åka till din pojkvän och bo där. De tror inte att socialchefen klappade mig på huvudet och sa att -jag känner din pappa han skulle aldrig göra så. De tror inte att jag med socialens goda minne levde på gatan de nästkommande fyra åren men ändå är det exakt så det var.

Alla följer inte lagar och regler och har man blivit så utsatt som Ts har blivit av sin fd så verkar det som om socialen kan göra precis hur de vill. Jag har själv en kompis som fick sina barn omhändertagna på falska grunder under sju års tid som hade exakt samma bakgrund som Ts. Visst har hon fått bekräftat att de gjorde fel såhär i efterhand men det gör ju inte att hon får tillbaka den tid hon förlorade med sina barn.
Ts behöver hjälp. Hon behöver inte få höra att hon ljuger eller inte har förstått informationen.

Till Ts.
Jag kan inte mycket om sådant här men det jag vet är att du inte ska lyssna på de som säger att du ljuger eller att du inte har förstått. Det är ingenting du behöver nu utan du ska försöka samla ihop dig och börja kriga för att få tillbaka dina barn.
Om jag kan göra något, om så bara lyssna på dig eller vara en axel att gråta emot eller försöka klura ut vad de menar så hör av dig via pm.
För att skicka ett pm så trycker du på användarens namn. Då kommer det upp flera alternativ och där står det bland annat "skicka pm till (också användarens namn)". Tryck där så kommer det upp så att du kan skriva ett privatmeddelande.

Kramar om hårt.

Hej.Tack för ditt stöd.Jag försöker verkligen att strida så mycket jag orkar men psykiskt så har jag som sagt inte återhämtat mig från misshandeln av exet och så händer detta då åker man ju ner mer.Givetvis gör jag allt för mina barn.(Tack för instruktionerna hur man skickar PM).
MVH//

Kontakta förvaltningsrätten omgående. Kommunen måste ha anmält till dem att de gjort ett lvu. Polisanmäl även samt kontakta socialstyrelsen.

Om du inte vet vad du ska säga så skriv kortfattat och skicka en länk till den här tråden.

TS!
Jag är säker på att det du berättar är sant. Och jag vet att när man har drabbats och blir chockad och förtvivlad, blir man genast dömd av okunniga med sina rosa glasögon som tror att såhär går det ju inte till i Sverige!! Men jo - det gör det. Och det är inte ens ovanligt. Media och Uppdrag Granskning blir nedringda om sådana här fall och de tar knappt i det i med tång ens.

Nu lite info:
Är det inte lvu satt på dina barn så är det första lagbrottet från soc. Utan beslut om ett omedelbart lvu får de inte ta dina barn. Ett sådant lvu måste sedan fastställas i förvaltningsrätten. Du har där rätt att yttra dig och kräva att det hävs. Är du misstänkt för brott mot barn kommer det inte hävas, så ta reda på hos åklagaren (fråga polisen vem som har ditt case) om misstanke finns.
Finns inget lvu så har du rätt att åka och hämta hem dina barn, men kanske hålls de gömda för dig?

Socialtjänsten är skyldiga att informera dig och du har rätt att få ut varje liten anteckning i utredningen. Sådant håller de helst inne med och skyller på sekretess, men-prövning osv. Anmäl sådan vägran till socialstyrelsen.

En utredning får ta högst 4 månader, och semestertider är ingen ursäkt. Anmäl till socialstyrelsen.

Varje beslut soc tar ska du ha papper på och info om hur man överklagar.

Du och dina barn, under förutsättning att du är under lvu, har rätt till advokat. Det finns två möjligheter till finansieringen, se nedan.
http://www.rattshjalp.se/Om-rattshjalp/Rattsskydd-/Rattsskydd--rattshjalp/
Vidare så är soc - tror jag - skyldiga att ordna fram jurist åt dig om barnen är under lvu. Gör de det, säg nej tack till denna jurist! Dessa springer tyvärr oftast soc ärenden - annars kommer de inte bli tilldelade uppdrag nästa gång.
Var mycket noggrann när du väljer ombud.

Polisen kommer sannolikt inte bry sig eftersom de som alla andra tror att soc följer lagen och alltid gör rätt, och så fort barn är inblandade så är soc i de okunnigas ögon gudar och vet bäst.
Men soc traumatiserar mycket ofta barn för livet. Du ska veta att det är ytterst svårt att vinna över dem eftersom de aldrig erkänner ett misstag utan ofta går över lik för sin prestige skull.
Här har redan många lagbrott skett vilket inte är ovanligt. Vill du rädda dina barn så skaffa en advokat NU.

Övriga råd är att sköta kommunikationen med dem via mail och eventuella telefonsamtal coh möten ska du spela in. Deltar du själv är det inte olagligt. Du ska inte tro ett ord de säger och du ska räkna med att de försöker föra dig bakom ljuset. Du kan komma att dumförklaras in absurdum, framställas som inkompetent, psykiskt sjuk, drogberoende och på alla vis olämplig att ta hand om dina barn.. Var beredd på sånt du aldrig trodde skulle hända.

Pma mig om du vill.

Hej.Tack för ditt stöd.Jag försöker verkligen att strida så mycket jag orkar men psykiskt så har jag som sagt inte återhämtat mig från misshandeln av exet och så händer detta då åker man ju ner mer.Givetvis gör jag allt för mina barn.(Tack för instruktionerna hur man skickar PM).
MVH//

Jag förstår att du mår fruktansvärt dåligt :cry: Jag kan föreställa mig hur fruktansvärt det skulle vara om någon hade tagit mina barn ifrån mig för även om det tack och lov aldrig hände så fanns alltid skräcken där. Jag var väldigt ung när jag fick mina barn och folk sa till mig att de gärna tar barnen ifrån unga föräldrar utan egentlig orsak så jag kan verkligen känna med dig och jag kan verkligen förstå vilken fruktansvärd ångest det genererar.
Jag var länge i bråk med mina barns pappa om vad som var bäst för barnen. Rädslan för att han på något vis skulle ta dem ifrån mig och vad det fick mig att gå med på vill jag helst inte ens tänka på :cry: Mina barns pappa misshandlade mig aldrig fysiskt men väl psykiskt och jag var ett vrak när jag lämnade honom. Det tog mycket lång tid innan jag vågade tro att jag var värd något överhuvudtaget.

I vilket fall så vill jag att du ska veta att vi är många här på bukefalos som vill stötta dig och kanske kan det göra skillnad för dig. Bara att veta att någon står på din sida kan göra att man själv orkar resa sig och att man då orkar en stund till.
Bukefalos har gjort oerhört mycket för mig och jag hoppas att vi alla här kan göra att du orkar. Lite till och lite till.

Tveka inte på att höra av dig om du tror att jag kan göra något för er eller om du bara vill prata av dig. Ibland kan att bara få babbla av sig göra att man hittar nya infallsvinklar och att man orkar lite till.

Många kramar

Senast ändrad:

TS!
Jag är säker på att det du berättar är sant. Och jag vet att när man har drabbats och blir chockad och förtvivlad, blir man genast dömd av okunniga med sina rosa glasögon som tror att såhär går det ju inte till i Sverige!! Men jo - det gör det. Och det är inte ens ovanligt. Media och Uppdrag Granskning blir nedringda om sådana här fall och de tar knappt i det i med tång ens.

Nu lite info:
Är det inte lvu satt på dina barn så är det första lagbrottet från soc. Utan beslut om ett omedelbart lvu får de inte ta dina barn. Ett sådant lvu måste sedan fastställas i förvaltningsrätten. Du har där rätt att yttra dig och kräva att det hävs. Är du misstänkt för brott mot barn kommer det inte hävas, så ta reda på hos åklagaren (fråga polisen vem som har ditt case) om misstanke finns.
Finns inget lvu så har du rätt att åka och hämta hem dina barn, men kanske hålls de gömda för dig?

Socialtjänsten är skyldiga att informera dig och du har rätt att få ut varje liten anteckning i utredningen. Sådant håller de helst inne med och skyller på sekretess, men-prövning osv. Anmäl sådan vägran till socialstyrelsen.

En utredning får ta högst 4 månader, och semestertider är ingen ursäkt. Anmäl till socialstyrelsen.

Varje beslut soc tar ska du ha papper på och info om hur man överklagar.

Du och dina barn, under förutsättning att du är under lvu, har rätt till advokat. Det finns två möjligheter till finansieringen, se nedan.
http://www.rattshjalp.se/Om-rattshjalp/Rattsskydd-/Rattsskydd--rattshjalp/
Vidare så är soc - tror jag - skyldiga att ordna fram jurist åt dig om barnen är under lvu. Gör de det, säg nej tack till denna jurist! Dessa springer tyvärr oftast soc ärenden - annars kommer de inte bli tilldelade uppdrag nästa gång.
Var mycket noggrann när du väljer ombud.

Polisen kommer sannolikt inte bry sig eftersom de som alla andra tror att soc följer lagen och alltid gör rätt, och så fort barn är inblandade så är soc i de okunnigas ögon gudar och vet bäst.
Men soc traumatiserar mycket ofta barn för livet. Du ska veta att det är ytterst svårt att vinna över dem eftersom de aldrig erkänner ett misstag utan ofta går över lik för sin prestige skull.
Här har redan många lagbrott skett vilket inte är ovanligt. Vill du rädda dina barn så skaffa en advokat NU.

Övriga råd är att sköta kommunikationen med dem via mail och eventuella telefonsamtal coh möten ska du spela in. Deltar du själv är det inte olagligt. Du ska inte tro ett ord de säger och du ska räkna med att de försöker föra dig bakom ljuset. Du kan komma att dumförklaras in absurdum, framställas som inkompetent, psykiskt sjuk, drogberoende och på alla vis olämplig att ta hand om dina barn.. Var beredd på sånt du aldrig trodde skulle hända.

Pma mig om du vill.

Tack för alla råden , jag ska kontakta åklagaren och se vad dom säger men alla jag pratat med hittills säger att LVU inte är inblandat.Mycket bra info på länken men tyvärr så har jag redan nyttjat min rättegångshjälp från hemförsäkringen för jag har redan pratat med dom tyvärr :( Är det någon som vet var man skaffar en sån där bandspelare? Jag är inte bra på att hitta sånt.Försökte googla igår men hittade inget tyvärr :( Tacksam för svar

Jag förstår att du mår fruktansvärt dåligt :cry: Jag kan föreställa mig hur fruktansvärt det skulle vara om någon hade tagit mina barn ifrån mig för även om det tack och lov aldrig hände så fanns alltid skräcken där. Jag var väldigt ung när jag fick mina barn och folk sa till mig att de gärna tar barnen ifrån unga föräldrar utan egentlig orsak så jag kan verkligen känna med dig och jag kan verkligen förstå vilken fruktansvärd ångest det genererar.
Jag var länge i bråk med mina barns pappa om vad som var bäst för barnen. Rädslan för att han på något vis skulle ta dem ifrån mig och vad det fick mig att gå med på vill jag helst inte ens tänka på :cry: Mina barns pappa misshandlade mig aldrig fysiskt men väl psykiskt och jag var ett vrak när jag lämnade honom. Det tog mycket lång tid innan jag vågade tro att jag var värd något överhuvudtaget.

I vilket fall så vill jag att du ska veta att vi är många här på bukefalos som vill stötta dig och kanske kan det göra skillnad för dig. Bara att veta att någon står på din sida kan göra att man själv orkar resa sig och att man då orkar en stund till.
Bukefalos har gjort oerhört mycket för mig och jag hoppas att vi alla här kan göra att du orkar. Lite till och lite till.

Tveka inte på att höra av dig om du tror att jag kan göra något för er eller om du bara vill prata av dig. Ibland kan att bara få babbla av sig göra att man hittar nya infallsvinklar och att man orkar lite till.

Många kramar

Tack för stödet.Ja jag känner att jag fått lite hjälp nu och har faktiskt lyckats sova lite bättre i natt så nu väntas en massa samtal till åklagare mm mm.Ja känns alltid lättare att prata med någon om det inträffade men man vet ju inte vilka som tror på en.Dock verkar några göra det här och det känns skönt att veta det.Kram

Om du redan har använt ditt rättsskydd så kanske det finns fonder att söka hjälp ifrån? Det finns ju fonder för allt möjligt så det borde det väl finnas för rättshjälp också?
Kanske kan du ta kontakt med en kurator på vårdcentralen? De brukar vara bra på att hjälpa till och söka och de vet oftast vilka fonder som är någon ide att söka.
Vad märkligt att man bara får en viss hjälp ifrån hemförsäkringen. Undrar hur de har tänkt där? Jag har levt i tron att den ska gå in och hjälpa till om något skulle hända och att inte det skulle spela någon roll om jag hade använt den för en vecka sedan eller inte alls. Är det som i djurförsäkringar då att det bara är upp till ett visst belopp/år man får hjälp?

Skönt att du har fått sova lite bättre i natt :) Får man sova så klarar man av mer än om man mitt i allt dessutom ska vara seg och trött.

Många mobiltelefoner har en inspelningsfunktion. Kanske din har det också? Annars finns det ju diktafoner som du kan ha med på möten och så men även för att spela in telefonsamtal med. Här http://www.pixmania.se/se/se/10607986/art/olympus/diktafon-vn-7600.html#srcid=85&CodePromo=oui är en för 299 kr och du hittar fler om du googlar på diktafon.

Lycka till med alla samtal idag. Jag håller tummarna för att du får bra hjälp och att du snart får hem dina små igen.

Senast ändrad:

I min kommun tjänar man som kontaktfamilj 1500kr efter skatt för att ha ett barn två helger i månaden. Så inga större summor direkt.
Frågan blir ju också varför barnen haft kontaktfamilj? Det är ju inget man bara får utan någon som helst anledning.

Tack för alla råden , jag ska kontakta åklagaren och se vad dom säger men alla jag pratat med hittills säger att LVU inte är inblandat.Mycket bra info på länken men tyvärr så har jag redan nyttjat min rättegångshjälp från hemförsäkringen för jag har redan pratat med dom tyvärr :( Är det någon som vet var man skaffar en sån där bandspelare? Jag är inte bra på att hitta sånt.Försökte googla igår men hittade inget tyvärr :( Tacksam för svar

Hej igen!
Läs länken lite noggrannare ;) så ser du att det finns både rättshjälp och rättsskydd. Tala med en advokat så kommer denna att lotsa dig vidare. Det ena är hemförsäkringen, som du ju redan använt, det andra är att man kan ansöka om att staten går in och betalar upp till ett visst antal timmar.
Sätt fart nu och lycka till :-)

I min kommun tjänar man som kontaktfamilj 1500kr efter skatt för att ha ett barn två helger i månaden. Så inga större summor direkt.
Frågan blir ju också varför barnen haft kontaktfamilj? Det är ju inget man bara får utan någon som helst anledning.

Kontaktfamilj kan man ansöka om tex om man inte har något nätverk eller avlastning.
Vi är alla bara människor och en ensamstående mamma utan nätverk går ofta på knäna pga att hon aldrig, aldrig är barnledig och får vila upp sig.
Det behöver alltså inte vara "fel" på någon för att de har kontaktfamilj!

Här TS!
En vän till mig använde spionpenna i bröstfickan under socmötena. Det blev knivigt för dem att förklara i kammarrätten att den de tagit barnen för faktiskt hade sagt helt andra saker än det de skrivit i utredningen.
http://spionkamerabutiken.se/

Den anledningen kan vara att man är ensamstående med sina barn. Träffar barnen dessutom inte den andre föräldern så får man kontaktfamilj utan någon större diskussion om man ber om det.
Det behöver absolut inte vara något fel på förälder eller barn utan även som ensamstående förälder så har man behov av att bara få vara ibland. Kunna ta en fika med sina vänner eller handla ensam. Få röjt undan ordentligt eller bara få sova.
Det är stor skillnad på att kunna lämna över till den andre föräldern när man inte orkar vara vaken längre när barnen är sjuka eller bara få bita ihop och köra på. Har man bitit ihop tillräckligt länge så är risken för utmattningsdepression ganska stor. Då är det ju bättre att man får avlastning och att man är en bättre förälder när barnen kommer hem igen :)

Vi var kontaktfamilj när jag bodde hemma och då var det ganska "små" saker som gjorde att de fick kontaktfamilj. Alltså saker som att mamman/pappan/båda har det lite jobbigt på ett eller annat sätt och därför får barnen kontaktfamilj där de får komma bort och se något annat. Mamma såg det som sitt uppdrag att barnen skulle få följa med på lite äventyr. De som kom till oss hade inte alls dåligt hemma utan föräldern behövde avlastning och barnen behövde stimulans.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 342
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 021
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 132
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama