Min tur att ha ett mjölksprutande sto, 26 dagar till beräknad fölning!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nobbeled
  • Startdatum Startdatum
N

Nobbeled

Jag har den tidigare tråden i färskt minne.... och jag hoppas att det slutar lyckligare.

Har börjat samla mjölk sedan i går. Mjölken är helt vit nu men försäkerhets skull om det nu är så att råmjölken kommer redan nu.

Är det någon som har lite extra råmölk i fall att det kniper?

Lill / Stall Nöbbeled ( extremt orolig över gammelpållan )

Hur ser juvret och spenarna ut?
Det kan ju vara så att fölet ändrat läge och då satt igång signalerna till mjölkkörtlarna.. isf kan sprutet stanna av snart och juvret 'lugnar sig', vi får hoppas att det blir så!

Glöm inte att datummärka mjölkpåsarna.. tyvärr har jag inget råmjölkslager i frysen (ingen fölning 2003).

Tummarna hålls härmed för lyckad utgång :)

Sprängfyllt ljuver med små stenhårda spenar som pekar ut mot bakbenen.......... Även när hon står helt stilla sprutar mjölken. Jag hoppas oxå att det lugnar sig så att det finns något kvar till fölis.

Har inte märkt fölis på över en vecka så jag börjar bli rädd!

Tack för tipset om märkningen, för det hade jag naturligtvis inte gjort.

Lill / Stall Nöbbeled

Håller oxå tummarna för att allt ska gå bra.
Inte heller jag har någon mjölk i frysen tyvärr. Det skulle man ju ha tagit. Lätt att vara efterklok. Annars bor vi ju nära varandra, så det hade varit praktiskt.

Lycka till
// Anna

Tack! Glad för alla tummar som hålls!

Jag åkte förbi Ramnåsa igår och jag spanade för att få se det lilla underverket, men tydligen syns inte gården-hagen från vägen! eller lyckades jag missa i alla fall!

Lill / Stall Nöbbeled

Kolla via ASVHs hemsida så hittar du till Ammajouren och råmjölksbankerna. :)

Vi bor ett par km efter Ramnåsa från Dädesjö räknat, så det var kanske därför du missade oss :)
Annars så syns iallafall en utav hagarna från vägen. Men min lille fölis går inte i den utan en annan pålle :D så du hade missat honom iallafall tyvärr...

Bättre lycka nästa gång. Det är bara vi som har araber i de trakterna, så vi är relativt lätta att hitta :D

// Anna

Jag behöver ingen råmjölk längre... :cry:

Stoet nedkom med två små hingstföl nu på morgonen. En levde när den kom men dog efter ca 10 minuter. Den andra var det inte ett livstecken på när den kom.

Inte att jag hade en misstanke om att det kunde vara tvillingar efter 2 ul och 90 dygnskoll......

Har anmält stoet som tillgänglig amma.

Lill / Stall Nöbbeled :cry:

Åh, fy vad sorgligt :cry:

Det verkar som att man bör ultra 1g/vecka mellan 16-39 dygn, men det kanske inte hjälper ändå!?

Näe, usch vad tråkigt. Har hänt så otroligt mycket dåligt i år, eller är det bara att man tycker det när man har det så nära inpå sig? Genom Buke?

Fy vad sorgligt! Lider verkligen med dig och stoet.

MVH Tingeling :banana:

Till palten och Tingeling:

Ursäkta mig, men hur kan ni ha denna hoppande groda och dansande banan i en tråd som denna???

Förlåt, men jag tycker inte att de passar in.. de stör ivf mig :cry:

Det finns glädje även i sorgen......för mitt sto har en "ny" fölunge :love:

Ringde till Helsingborg och de visste en 4 dagars fölunge som misst sin mamma i tarmvred kvällen innan mitt sto fick sina tvillingar.

Fick kontakt med ägaren vid 10 tiden och klockan 14.00 var de här med en trött liten fölis som åkt 25 mil i vadderad transport.

Här efter följer lite äckligheter men, men...

Vi la över fosterhinnorna över stofölet (som hon tyckte var jätte äckligt). Stoet lät henne dia men föste undan henne med bakbenen så fort hon kom i närheten av hennes huvud.

Vi provade med att kleta in hela fölet med melass, vetekli o betfor som stoet älskar men inte mer intresse, men hon lät henne fortfarande dia. Parfym o olja testade vi oxå.

Sen tog vi och skar loss hud från en av de fölungar som Cortina misst och fäste på fölis. Om någon hade sagt till mig för två dygn sedan att jag skulle skära i min egen fölunge så hade jag kräkts.

Det verkade helt plötsligt på stoet som om hon fick lite intresse av fölet som stod i boxen på andra sidan väggen.
När vi sedan diade igen så började hon faktiskt att slicka fölungen i rumpan. Men hon skrek fortfarande ilsket när fölets huvud kom i närheten.

Vi fortsatte att dia med täta intervaller och tillslut började Cortina härja i boxen bredvid när fölet flyttade sig för långt i från boxväggen.

När vi "ammade" vid ca 19.00 tiden i går så råkade fölungen gå under magen på Cortina och jag fick hjärtklappning av rädsla :crazy: ....... men mitt underbara sto bara "hummade" och vi kunde andas ut.

20.00 släppte vi för första gången stoet med fölungen och det gick så bra som det bara kunde. Nu motade till och med stoet ut fölets matte från boxen :D Det fick minsann inte vara några inkräktare i boxen som kunde ta "hennes" fölunge.

Kan tillägga att vi var en aningens gråtmilda där vi stod och tittade på dessa underbara "fightrar".

När jag vaknade i dag vid 4.30 var jag bara tvungen att gå upp o kolla i stallet. När jag smög mig in i stallet låg det två lyckliga pållar i boxen o sov :rofl: och jag började naturligtvis böla igen!

Om det är av intresse så kanske någon skule vilja hjälpa mig att lägga in en bild på de två mysingarna, för då kan jag maila bilderna.

I dag ska vi släppa ut dem i hagen så de får röra sig lite. Fölet har lite krokiga ben så det får ske under ordnade former.

Kramar till er alla som har varit ett stöd i denna historia!
Jag återkommer med info.

Lill / Stall Nöbbeled (ledsen och trött men ändå lycklig!)

Men så rörd JAG blir... blev faktiskt tårögd när jag läste. Verkligen roligt att läsa sånt här efter en tråkig historia! Lycka till med båda och rapportera mycket! :)

Liknande trådar

N
Avel I går natt 02:45 fölade mitt sista sto, ett 4 årigt halvblodssto (förstagångare) e.Nactus ue.Bayard.... Tyvärr var det slut på turen för...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 191
Senast: MoQ
·
N
Avel I går natt klockan 03.05 gick vattnet för mitt sto. 03:15 föddes en mörkbrun/svart hingst unge med bred bläs och 4 vita jämna...
2
Svar
24
· Visningar
2 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat