Sv: Min sexåring vill bli vegetarian
Så som hon har ätit när hon har ätit vegetariskt har snarare gått ut på att hoppa över köttet, inte kompensera med att äta mer grönsaker, möjligtvis mer kolhydrater.
Nej, det där blir hon ju lite tvungen att tänka igenom. Sen är ju många barn hysteriskt kräsna, men växer upp till friska vuxna.
Vad man ska äta och hur man ska göra beror på familjens matvanor, som jag ser det. Här får tex vegetarianen tofucurry när andra äter lammcurry. Dvs den vegetariska maten och den animaliska maten är egentligen väldigt lika. Jag antar att vi hade serverat sojakorv till vegetarianen när vi andra åt vanlig korv, men vi äter aldrig vanlig korv. Jag hade satsat på att ha samma sorts matvanor som förut, så att säga. Själv gör jag i stort sett inte skillnad i huvudet mellan vegetarisk och omnivor mat, jag tycker att det intressanta är om det är gott - jag menar, gränsen behöver inte vara ett ginnungagap.
Sojaprodukterna kan hon kanske få testa, när de passar till resten av måltiden? Det finns också vegetariska bönburgare på svarta bönor, som jag tycker är rätt goda. Svarta bönor har öht bra "textur" för att mosa till färsbiffar, och det blir gott. Jag har lagat det som dagiskokerska, och barnen fattade inte att det inte var kött, utan alla trodde att det var "muslimburgare" (barnens ordval, inte mitt) eftersom de arabiska barnen fick äta det.
Själv tycker jag att quorn är ett sattyg och lagar det aldrig, men jag har fått det gott hos andra, så det är inte omöjligt.
När jag var i ungefär samma ålder accepterade jag viltkött, eftersom jag inbillade mig att de vilda djuren var glada i skogen hela dagarna. Har ni sagt något om det?
Personligen äter jag av djuretiska skäl hellre nötkött än mejeriprodukter, men det skulle jag faktiskt aldrig avslöja för en sexåring. (I praktikten äter jag en hel del mejeriprodukter, och nästan inget nötkött.
)