Min sexåring vill bli vegetarian

Sv: Min sexåring vill bli vegetarian

Jag skulle inte börja inhandla vegetarian kokböcker och all möjlig vegetarisk mat utan ta 2 testveckor först.
Bjud på bönor,quorn, grönsaker etc och se sen om intresset ligger kvar:angel:

JAg kan ärligt säga att jag inte skulle haft lust att börja anpassa mig till en 6 årings idé om matvanor.
Därför skulle jag, om det varit i min familj, serverat den mest trista vegetariska mat jag skulle komma på så det snarast möjligt återgår till familjens vanliga matvanor.
När barnen är 18 kan de äta hur de vill. För all del, antar att vill dom äta vegetariskt innan så ok, men då skulle dom få laga själva.
Jag är ingen restaurang.

Så du äter soja med gott samvete?

Med tanke på att jag försöker mer eller mindre undvika så pass mycket Soja som möjligt så MJA. Sojabönorna till mjölken odlas i Italien/Kina och skördar därför inga regnskogar på så sätt, nu ska, tror det var Alpro Soya, genomgå ett projekt genom att odla Sojabönor i Blekinge.

Tror inte det är så många produkter i veg. substitut som har dålig soja, en nackdel är ju att en hel del har palmolja i sig :(

MEN jag vill inte OT denna tråd med detta så jag lämnar innan diskussionen blir helt annat av respekt till TS! :)

Jag skulle inte börja inhandla vegetarian kokböcker och all möjlig vegetarisk mat utan ta 2 testveckor först.

JAg kan ärligt säga att jag inte skulle haft lust att börja anpassa mig till en 6 årings idé om matvanor.
Därför skulle jag, om det varit i min familj, serverat den mest trista vegetariska mat jag skulle komma på så det snarast möjligt återgår till familjens vanliga matvanor.
När barnen är 18 kan de äta hur de vill. För all del, antar att vill dom äta vegetariskt innan så ok, men då skulle dom få laga själva.
Jag är ingen restaurang.

Mat är en sådan viktig grej och jag tycker inte där här resonemanget att man måste vara 18 år för att bestämma om man vill vara vegetarian eller inte är speciellt trevligt. Varför kan man inte anstränga sig lite för att alla ska bli så nöjda som det går? Jag tvingar ju inte äldsta sonen att äta tomater och svamp bara för att jag äter det. Jag tvingar dem inte att äta maträtter de inte tycker om. Är det då rättvist mot barnen att säga att de får inte bli vegetarianer förrän de är 18 år och då lagar den själv.

Nej, så lär det inte vara i min familj i alla fall. Jag tycker dock att 6 år är väldigt mycket tidigare än jag kan acceptera fullt ut. Men jag gissar nog att hon har en fas i livet och skulle vara tillmötesgående och definitivt inte bjuda på det äckligaste i vegetarisk väg jag kunde komma på. Klart hon vill prova, klart hon ska få göra det också! Men man behöver ju inte dra igång allt bara för att hon vill testa, det kommer ifall hon gillar sin nya mat.

Nu har jag inte läst hela tråden utan bara starten. Men min spontanta tanke är att vad är problemet? Det finns familjer där båda föräldrarna är vegetarianer och deras barn även så varit från scratch. Inga näringsbrister där jag känner till fallen iaf. Det gäller väl, precis som vid blandkost, att äta allsidigt och näringsriktigt. Om man fortsätter äta mjölk- och äggprodukter ser jag inga större risker för näringsbrist. Du kanske bara måste sätta dig in i matlagning osv men det är verkligen inte omöjligt eller speciellt svårt.

Visst att det är jobbigt att laga mer mat än en rätt. Men jag tycker många gånger att folk äter kött rent slentrianmässigt mest.

Förklara hellre för henne hur en ko mår om den inte mjölkas. (Nu tänker jag på dagens mjölkkor som producerar väldigt mycket mjölk)

.

Det här är enligt mig ett resonemang helt uppåt väggarna. Det är ju inte så att vi gör korna en tjänst genom att mjölka dem eftersom vi gick förbi och råkade se att de stod och trampade på sina sprängfyllda juver. De har så mycket mjölk för att vi har gjort dem så. De är avlade för att ha stora juver, inseminerade för att få en kalv som sedan tas bort för att vi ska kunna mjölka dem. Är du rädd för att kossorna får för mycket mjölk, att det är för deras skull vi dricker mjölk, då kan du gå och hämta kalvarna som står i kättarna längre bort i ladugården och dricker pulver, och ställa in dem hos sin mamma igen, så dricker de upp mjölken. Och när de har slutat dia, då inseminerar man inte kossan igen, då blir det ingen mer mjölk, och då behöver vi inte "offra" oss och dricka den.

Något OT
Soja är en större miljöbov än kött.

Den lilla mängd soja som är eller skulle vara odlad som mat åt människor, kan det ju mycket väl vara möjligt att få till i en trevligare odlingsform än de enorma arealer där man odlar soja som djurfoder, med ett energibortfall på 90% eller vad det är.

För att även haka på Gabbi och Kethets, så visar ju den här tråden på rätt spännande sätt hur man kan beskriva världen, livsmedelsproduktionen och vårt behov av mat på väldigt olika vis för ett barn.

Ska man då presentera dessa saker på sätt som syftar till att få barnet att äta på det sätt som man som vuxen finner minst besvärligt, eller ska man försöka ge en bild som mer stämmer överens med hur man själv faktiskt tänker? Med risk för att barnet tar ens ord ad notam och vill ändra sin kosthållning så att den överensstämmer med det barnet lär sig av sina föräldrar. Barn är ju intressanta på det viset att de konfronterar oss vuxna med oss själva och våra begränsningar.

Jag tycker dock att 6 år är väldigt mycket tidigare än jag kan acceptera fullt ut. Men jag gissar nog att hon har en fas i livet och skulle vara tillmötesgående och definitivt inte bjuda på det äckligaste i vegetarisk väg jag kunde komma på. Klart hon vill prova, klart hon ska få göra det också! Men man behöver ju inte dra igång allt bara för att hon vill testa, det kommer ifall hon gillar sin nya mat.
Det här tycker jag var mycket klokt. Det gäller att hitta en balans mellan att tillmötesgå och respektera och samtidigt ändå räkna in att hon trots allt bara är 6 år.

Jag tycker ni ska lata henne prova att bara äta vegetariskt, kanske är det en period som gar över, kanske inte. Som flera andra skriver sa behöver det inte vara sa krangligt, speciellt inte om man kan tänka sig att köpa färdigt.

Vi försöker själva äta mer vegetariskt hemma, max fem köttmaltider/vecka är varan tanke och da ingar även tex skinka pa frukostmackan. Det gar bra om vi planerar men om jag star i affären och ska komma pa mat har jag svart att komma pa vegetariskt.

Alltså, det är som jag skriver, jag blir på allvar orolig för att hon inte får i sig allt hon behöver. Det är ju inte så att alla sexåringar hoppar i taket om de blir serverade rotfruktsgratäng direkt. Så som hon har ätit när hon har ätit vegetariskt har snarare gått ut på att hoppa över köttet, inte kompensera med att äta mer grönsaker, möjligtvis mer kolhydrater. Och bönor/ärtor är hon inte alls förtjust i. Men möjligtvis går detta att hantera, jag tror som sagt att om jag pratar med henne lite mer ordentligt och vi går igenom vad som är animaliska produkter och pratar om vad alternativet i så fall är och hittar möjliga vägar framåt så blir det nog lite mer konkret. Vi får nog testa oss fram till vad hon i så fall kan tänka sig att äta så att detta inte blir en alltför stor begränsning för henne.

Jag tror inte att det behöver vara allt för krångligt, allt handlar om att lära sig var man hittar ersättningsprodukterna. Äter hon inte baljväxter så kan du behöva göra dem ätbara genom att göra vegetariska biffar, korvar och dito bullar. Sedan finns ju quorn som kan användas på många olika sätt (som färssås, i grytor, pajer, etc.). Istället för leverpastej så kan dottern få vegetarisk pastej (tartex) på smörgåsen. Mycket finns att köpa som färdigt innan ni föräldrar har vant er laga vegetarisk mat.

Jag är ingen restaurang.

Men varför ska man inhandla kokböcker med kötträtter för ? Varför skulle man inte kunna inhandla andra alternativ, dvs vegetariska kokböcker ? Kan man inte ha båda i sin hylla ?

Jag vill påstå att TS har en extremt klok 6 åring, klokare än många vuxna. Så synd att barn måste anpassa sig efter vuxnas ideer om matvanor. Tänk om vuxna kunde tänka ett steg längre. Pratas det inte överallt om att vi måste dra ned på köttätandet ? Visst får folk äta kött, men då kan dom banne mig slakta djuret med. Visst kan vi köpa en glad gris av bonden Blom, men hur många gör det ? Står inte hälften i frysdiccken och inhadlar danska grisar eller annat skit...för det är billigt.

Sen sa en annan att 6 åringar inte behöver veta om köttindustrin mm..det tycker jag verkligen dom ska veta. Varför ska barn leva i en lögn ?

Många brukar påstå att: barnen äter inte vegetariskt om jag lagar..då är mitt råd: Laga godare mat. Så enkelt är det.

Varför vill man inte lägga ned tid på att träna laga vegetariskt då man en gång i tiden tränade sig till att överhuvudtaget kunna laga mat ?!

Jag är ingen restaurang.

men det är en grundläggande mänsklig rättighet att själv få bestämma vad man stoppar i munnen eller inte, alldeles oavsett ålder. Jag hade definitivt låtit mitt barn äta vegetariskt om hen ville det.

Fast, om du har sex barn, och alla vill ha helt olika saker till middag då? Du ställer upp och kokar för att det är deras rättighet?

Fast, om du har sex barn, och alla vill ha helt olika saker till middag då? Du ställer upp och kokar för att det är deras rättighet?

Min kompis familj har/hade ett väldigt bra sätt att lösa det problemet (nu var de iof fyra barn, men ändå) : Alla lagade middag till hela familjen en dag i veckan. Alltifrån att se till att ha maten hemma, hitta recept och laga den. Nu gällde ju det här inte 6-åringar, men jag tror att yngsta började vid 11-12 år (med hjälp såklart). Av vad jag har märkt så verkar det ha funkat bra, det blir ju varierande kvalité på maten, men alla lär sig och är delaktiga. Dessutom så äter de nästan aldrig samma rätt flera gånger under 1 månad.

Det är en jättebra idé. Fast nu tänkte jag ju på barn som är yngre och som inte kan göra sin egen mat.

Jag håller helt med Poison-Heart; vilken smart dotter du har!

Det må vara jobbigt att sätta dig in i allt vad det innebär med kostlära och djurhållning och att förklara för din dotter hur det funkar, vad som är vettigt att äta och vad hon måste äta i så fall för att få i sig rätt näringsämnen, men jag hade absolut gjort ett försök och om jag var du och glatt uppskattat att mitt barn ville göra världen lite bättre. Hon är både klimatsmart och värnar om djuren, kan det bli bättre? :love:

Just dagens mjölkkor har för mycket mjölk även för sina kalvar. Om vi skulle sluta dricka så mycket mjölk så hade vi fått ändra aveln för korna rejält, är sjukt hur mycket vi har ökat produktionen på dagens mjölkkor (på bara de åren sen mjölkmaskinen kom)

Sen är inte kor det jag är bäst på, var bara i ladugården hälften av tiden mot vad jag var i stallet.

men det är en grundläggande mänsklig rättighet att själv få bestämma vad man stoppar i munnen eller inte, alldeles oavsett ålder. Jag hade definitivt låtit mitt barn äta vegetariskt om hen ville det.

Hade det varit så hade min dotter och alla hennes kompisar helt klart till största del livnärt sig på chips, cola och andra sådana nyttigheter:grin:

JAG skulle iaf försökt återskapa hela familjens gemensamma matvanor.
Ja, jag må va lat i detta, men så är jag inte jätteglad i matlagning och när hela familjen ploppar in hungriga på kvällen så är det att föredra om alla äter lika så vi slipper laga olika rätter:bow:

Jag håller helt med Poison-Heart; vilken smart dotter du har!

Nu vill jag på intet sätta föringa flickans intelligens, men exakt vad är dte som är så smart i just detta sammanhanget?
VET dottern ens vrf hon vill bli vegetarian? Vet hon vad det innebär?

Hade det varit så hade min dotter och alla hennes kompisar helt klart till största del livnärt sig på chips, cola och andra sådana nyttigheter:grin:

JAG skulle iaf försökt återskapa hela familjens gemensamma matvanor.
Ja, jag må va lat i detta, men så är jag inte jätteglad i matlagning och när hela familjen ploppar in hungriga på kvällen så är det att föredra om alla äter lika så vi slipper laga olika rätter:bow:

Då kan väl alla i familjen äta vegetariskt istället? Alternativt att man har köttet som tillbehör, så att man enkelt kan skippa det om man vill.

Jag skulle säkert löst det lite smidigt några ggr, men jag skulle inte ändra allt för en 6åring.
Jag skulle pratat om vad detta kom ifrån, hur hon tänker bakom det och sen pratat om vart köttet kommer ifrån och vrf vi äter dte.
Nu så äter vi närproducerat från välmående djur och ser det som helt naturligt att det emellanåt är dax för slakt så att vi får mat på bordet

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 257
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 521
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka