Min sexåring vill bli vegetarian

Sv: Min sexåring vill bli vegetarian

Jamendåså, då finns det ju en öppning för en vegetarian att överleva måltiden! Utan det där med valfria grönsaker, hade det sett värre ut, men då hade vi ju å andra sidan i princip pratat om pasta, korv och ketchup till middag. Jämförd med sådana matval kan ju inte problemet med den vegetariska maten vara att den inte är tillräckligt hälsosam och varierad, i alla fall.

Jo,visst kan en vegetarian överleva på en sådan måltid exkluderat korven och jag tror dessutom inte att det är speciellt ovanligt med liknande måltider exkluderat valfria grönsaker i många barnfamiljer. Snabbt, lättlagat och billigt.
Där får man hoppas att grönsaksbiten kommer in mer i skolan/förskolan.
Hur som, oavsett hur hälsosam och varierad den vegetariska kosten skulle vara (fast personligen tycker jag ju att en kost blir ännu mer varierad med ett köttinslag!) så skulle jag ändå inte vilja laga två st grytor (i det här fallet med vanlig korv/sojakorv) varje dag för att ett av mina barn plötsligt gör andra matval. Ok ibland eller om barnet själv kan laga sin mat men inte varje dag.

Det är faktiskt minimalt jobbigt att parallellt laga samma rätt i två grytor, en större och en mindre, där man lägger vanlig korv i den ena och sojakorv i den andra. Kryddning och allt annat kan ju vara identiskt.

Jag är ledsen, men jag fattar verkligen inte vad som gör det här så besvärligt? :confused:

Nja, en extra ingrediens att handla. Vi som storhandlar får bunkra ännu mer. 2 grytor att diska. Ingen sammanblandning av röra om-skedar, 2 separata byttor i kylskåpet för att göra en restmiddag eller matlådor etc. Nog ser jag att det blir mer jobb och tar mer plats i ett redan pressat schema.

Om jag får drista mig till att gissa så tror jag att du redan lagar så mkt vegetariskt och varierat och enbart använder kött som en "biprodukt" att det för dig inte skulle bli speciellt stor skillnad om köttet uteslöts. Och att du därför ser mindre problem med ren vegetarisk kost till ett minderårigt barn.
Medan de som ser köttet som en större del av middagen (själv hade jag klarat mig gott på korven och grönsakerna och hellre skippat riset/spagettin) tycker att det känns betydligt svårare och jobbigare.
Men det är ju bara en gissning.;)

Fast jag tycker ju ändå att 18 år är ganska sent för att behöva "vänta" tills man får lov att äta vegitariskt. Många vänner till både mig och syrran valde vegitariskt redan i 14-15 års åldern och har sedan varit det upp i vuxen ålder.

Mina barn pratar och funderar ibland om vegitarisk kost och vi äter en del sånt oxå, men i och med att det bara är jag som gillar bönor så blir det sällan riktigt bra måltider. Men så är jag rätt dålig på att laga vegitariskt, även om jag lär mig mer och mer men servera en lätt misslyckad vegitariskt rätt till skeptiska barn och make blir inte bra... :angel:

I skolan är jag däremot impad av vilka goda rätter de få även vegitariska, på barnens skola erbjuds de alltid tre olika rätter varav en alltid är vegitarisk, plus ett suveränt salladsbord. Så om man nu inte gillade någon av de tre maträtterna så går det att plocka ihop en sallad med fullkornspasta och alla möjliga och omöjliga grönsaker!

Men för att komma tillbaka till hemmet, jag vet att en kompis som var vegitarian själva fixade iordning sin mat, hon var visserligen 15 år då men hon skrev upp vilka råvaror hon behövde och sedan lagade hon sin egen mat de dagar restän av familjen åt sånt som inte gick att "omvandla" till vegitarisk kost, självklart fick hon veta i god tid och det fanns "nödlösningar" men på det stora hela var det inga problem.

Jag gjorde precis samma som din vän då jag var i hennes ålder och vegetarian. Lagade även mesta delen av maten på vardagarna själv innan med.

Tack, jag insåg det själv i morse, men det känns lite fult att gå in och ändra bara för att jag kan. Så jag får stå mitt kast och visa att jag är hopplös på att stava! ;)

Dessutom vill jag inte gå in i maktkamper om mat med barn, hur vanligt det än är i många familjer.

:bow: Jag blir glad av att läsa detta. Inte heller jag bråkar om mat med barn. Mat ska vara något lustfyllt och inte något som skapar framtida problem.

...särskilt inte den mycket snabbt ökande köttkonsumtionen - så räcker det väl om hennes vegetariska mat är jämförbart nyttig med den animaliska?

Glad att kunna berätta att den nu minskar i Sverige eftersom folk drar åt svångremmen (och vi har ju bara sett starten i Sverige - det är ju nu den europeiska krisen börjar komma ikapp oss mer här uppe):

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=5346812

Glädjande för mig är att se att det verkar vara just charkvaror som minskar för där är det ju förutom att det är köttkonsumtion dessutom den minst nyttiga köttkonsumtionen med salt och nitrit och antiklumpmedel osv.

Vad gäller TS och trådens ämne i övrigt så har jag inte läst hela men kan bidra med att vi själva blev pescatarianer (veggie + fisk) i Belgien p.g.a. en dioxinkris där. Vår dotter var då ett par år gammal och hennes barnläkare hade inga som helst problem med detta, i synnerhet inte eftersom vi även åt fisk. Idag har jag mer problem med att äta en hel del fisk så som det utfiskas och sådant elände som odlad fisk ställer till med men inte ens då åt vi stora mängder fisk utan det mesta hon fick var vegetariska rätter och det gällde bara att se till att hon fick just B12 och nog med proteiner för att bli riktigt mätt.

Just proteinbehovet var det svåraste för mig själv att lösa. Jag små-åt gärna skräp mellan måltiderna för att jag aldrig blev riktigt mätt men så är jag också en typisk karnivor egentligen och trivs och har hälsan med stor proteindiet (tyvärr) har jag märkt. För ett hälsosamt barn är det inte alls samma grej utan som sagt, bara kolla det där med B12.

Jag har ett kusinbarn som är vegetarian och hon är visserligen väldigt smal, på gränsen till underviktig, men då har hon en väldigt smal (icke veggie) mor också och en massa annat i bagaget som gör att mat inte är det roligaste hon vet.

Jag själv skulle idag inte låta min dotter äta sojaprodukter är min enda kommentar. Veggieproteinerna finge komma från bönor, linser, ägg (lakto-ovo är ett krav) och liknande. Det är för många osäkra rön om soja och östrogenpåverkan ute och snurrar och även om en del soja just i veggieprodukter är ekologiska så är det långt ifrån alla (jag försöker äta gräsbeteskött själv så mycket det går delvis av samma anledning).

Det hela måste ju bygga på att man i grunden sympatiserar med den idén barnet kommer med. Jag kan tänka mig rätt många självständiga val som jag INTE skulle låta dottern göra i 6-årsåldern. ;) Men jag kan säga nu när vi har testat att det känns väldigt bra att kunna gå dottern till mötes och försöka sätta upp det hela så att hon åtminstone får prova. Dessutom har vi gått igenom affären och pratat om vad som är animaliskt och vad som är vegetabiliskt så om inte annat så lär hon sig en del på kuppen. Jag hade säkert kunnat kväva hela idén men det känns mer respektfullt och nyttigt för henne att kunna få göra sina egna val och få utrymme att pröva. Jag VILL ju att hon ska tänka själv. Jag är glad att jag inte satte hårt mot hårt i frågan.

Idag blev det vårrullar för dottern medan vi åt kycklinggryta. Inte värdens mest smidiga kombo, men vårrullarna var bara att ställa in i ugnen.

Det låter ju jättebra!

Och jag tycker inte heller att du behöver tillåta din dotter att börja röka eller tatuera sig eller lifta till Libanon, bara för att du är tillmötesgående i detta. :D

Smidigt att ge henne något enkelt, gott och färdiglagat de dagar maten inte funkar att anpassa. Jag älskade färdigköpta vårrullar när jag var liten, och jag vågar tro att de är ännu godare nu.

Låter som att du och dottern har en bra diskussion :)

Jag blev vegetarian långt senare, när jag var runt 9 började tanken komma och jag började äta betydligt mindre kött, när jag var 14 blev jag vegetarian, men äter mjölk och ägg.

I perioder räknar jag på vad jag äter och det enda jag tycker är svårt att komma upp i är protein. När jag ligger för lågt så märks det rätt omgående, börjar frysa och blir tröttare. För att få ihop vardagen äter jag nu proteinpulver varje morgon under vintern, jag skulle nog inte behöva det om jag la 30 minuter mera på frukosten och slutade att gå ut och äta lunch med kollegorna och istället äta matlåda. Men det är trevligt att gå ut och äta, så jag gör det iaf.

Nu äter jag ganska lite färdiga produkter, äter man mera soja och quorn är det gissningsvis ett mindre problem.

Om din dotters intresse håller i sig skulle jag rekommendera att räkna på maten en period och se vad som behöver kompletteras.

Men jag kan säga nu när vi har testat att det känns väldigt bra att kunna gå dottern till mötes och försöka sätta upp det hela så att hon åtminstone får prova.

:bow: Bra! Även om hon är liten så tror jag att det är viktigt att inte kränka hennes integritet på den punkten. Hon verkar ju trots allt ha funderat en del kring det hela på egen hand också.

(Inte som jag, som "blev vegetarian" som åttaåring för att det var mer spännande att få vegomat i skolan som min kompis fick - men som efter en vecka insåg att jag inte kunde leva utan prickig korv...)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 257
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 521
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat