Min sexåring vill bli vegetarian

Sv: Min sexåring vill bli vegetarian

För min del hjälper det inte jättemycket att djuret har haft det bra, det är själva känslan av att det är ett djur som äcklar.

Min son äter inte potatis, han slipper. Inte fisk heller. Han slipper det med. Jag lagar mat så att alla ska kunna äta något, mitt hus är ingen restaurang men en familj där jag tar hänsyn till alla (med ett vuxenperspektiv såklart)

Jag skulle säkert löst det lite smidigt några ggr, men jag skulle inte ändra allt för en 6åring.

Men hur ensidigt äter ni om du måste ändra på "allt" för att en sexåring vill vara vegetarian?! Det låter ju som att det vore en väldigt bra idé för hela familjen att äta mer grönsaker och mindre kött, om maten är så köttbaserad att en enda vegetarian skulle betyda att allt måste ändras.

inte måste jag ändra på allt, och jag skrev att jag skulle lösa det.
Dock skulle jag inte ha ngn större lust att sätta mig in i vegetarisk kokkonst och istället försöka få henne att fortsätta äta kött.

Jag försöker variera å såklart har vi även köttfria rätter.

Jag fattar inte den här föreställningen om "vegetarisk kokkonst". Hur stor skillnad anser du att det är på vegetarisk mat och mat där även kött ingår? Jag menar, allt i en vanlig måltid är ju vegetariskt utom just köttet. Det är väl bara att laga vanlig mat, och så ha köttet som ett tillbehör, de dagar man är sugen på det.

För min del hjälper det inte jättemycket att djuret har haft det bra, det är själva känslan av att det är ett djur som äcklar.

Min son äter inte potatis, han slipper. Inte fisk heller. Han slipper det med. Jag lagar mat så att alla ska kunna äta något, mitt hus är ingen restaurang men en familj där jag tar hänsyn till alla (med ett vuxenperspektiv såklart)

Ja, alltså det man inte gillar slipper man.
Min tös avskyr spenat och broccoli. Hon slipper. Men det är ju inte så att vi har spenat och broccoli varje dag. Det är ngt som är simpelt att välja bort.

Nu utgår jag från min familj där alla kommer hem samtidigt, är tokhungriga och småtrötta.
Dom vill att det ska gå fort, jag oxå. Gör jag då en stor gryta chili con carne ex. som även skall bli matlådor så är det det som serveras. Jag skulle med handen på hjärtat inte palla att börja tänka på xtra mat och även få ytterligare disk.

Men alla är olika. När min dotter kan laga egen mat är hon välkommen att göra vegetariskt om hon önskar.
Däremot tror jag inte en 6 åring har en riktig tanke bakom och kommer antagligen gå tillbaka till hamburgare och korv

Fast hur spännande är det med ex. chili con carne utan köttfärs, korv stroganoff utan korv, Biffwok utan biff etc
visst, ibland funkar det att välja bort köttet/kyckling /fisk, men sällan blir dte väl bra

Chili utan kött är inga problem, man gör den på bara bönor, helt enkelt. En wok går utmärkt att göra på bara grönsaker, eller med t ex friterad tofu.

Äter ni kött varje dag nu då? För det är ju rätt mycket mat där det inte ingår något kött, eller där köttet är vid sidan. Vi åt t ex auberginegratäng med lammfärsbiffar idag, och då hade det inte varit några problem att skippa lammfärsbiffarna, det hade inte inneburit merjobb i köket. Imorgon blir det falaffel till middag, och där ingår ju inget kött. Tidigare i veckan åt vi jordärtskockssoppa med ostronskivling, inget kött där heller. Det finns ju massor av vanlig vardagsmat som är vegetarisk, eller där köttet är ett tillbehör.

På forumet vegan.nu finns t.o.m ett forum som heter "Vegan och förälder".

Jag blev vegetarian när jag var 9 år. Inga problem alls. B12, d-vitamin och omega 3 är väl vad som behövs. Kan vara nåt jag missat som är viktigt för just barn, jag fick bara multivitaminer för vegetarianer när jag var barn.

*kl*
Jag blir mest fundersam över att det är så många som bestämt hävdar att barnen minsan inte får bestämma maten förrens de har fyllt 18 år, hjälper inte alla till efter förmåga i köket? Mina är än så länge 7 och 10 år och hjälper till och skär grönsaker, dukar och gör enklare saker vid spisen så som steka köttbullar, falukorv, röra i pastan osv. Men ju äldre de blir desto mer får de göra själva och så småningom får de ta en varsin dag med ansvar för maten helt själva. Om de då väljer ett vegitariskt alternativ så är det ju så. Svägerskans barn har lagt mat åt hela familjen från 13-14 års åldern utan några problem, den yngste är mest road och planerar och tillagar gärna även festmåltider. Alla barnen lagar mat ihop med sina kompisar hemma och hos andra, allt från tacos som jag anser ganska enkelt till sushi och andra recept de hittar.

Det jag kan vända mig emot vegitariskt är när barn blir det utan någon tanke bakom, en av dotterns kompisar har just blivit vegitarian men äter fisk och anka och ibland kyckling... :angel: Jag blev tvungen att fråga hur ofta hen åt anka och fick till svar: "aldrig men jag vill prova" Och när jag bjöd på mat så erbjöd jag hen lax och potatis eftersom hen bestämt talade om att hen åt fisk men hen tackade nej och åt istället enbart makaroner och valde bort grönsakerna vi hade framme... :crazy:

Just dagens mjölkkor har för mycket mjölk även för sina kalvar. Om vi skulle sluta dricka så mycket mjölk så hade vi fått ändra aveln för korna rejält, är sjukt hur mycket vi har ökat produktionen på dagens mjölkkor (på bara de åren sen mjölkmaskinen kom)

Sen är inte kor det jag är bäst på, var bara i ladugården hälften av tiden mot vad jag var i stallet.

Du vidhåller att vi dricker mjölk för kornas skull?

Fast hur spännande är det med ex. chili con carne utan köttfärs, korv stroganoff utan korv, Biffwok utan biff etc
visst, ibland funkar det att välja bort köttet/kyckling /fisk, men sällan blir dte väl bra

Nu beskriver du ju också rätterna utifrån köttingrediensen, så behöver man ju inte alls tänka, och det tänkesättet gör så klart vegetarisk matlagning till något komplicerat.

Chili utan carne är ju verkligen inget problem. De gånger jag har blivit serverad den rätten har mängden bönor alltid överskridit mängden kött. Att göra en bytta parallellt utan kött är väl minimalt besvärligt. Korv stroganoff vet jag inte riktigt vad det är, men i en valfri korvgryta skulle i alla fall jag ha så pass mycket grönsaker att det funkar även utan korv, ev slänga ner en näve bönor i den vegetariska. Eller sojakorv. Eller ha korven bredvid. I en "biffwok" skulle jag motsvarande ha så pass mycket grönsaker att köttet inte var avgörande för rätten, i den vegetariska byttan skulle jag nog slänga ner en näve cashewnötter.

mino skriver så här i sin allra första mening: "Min sexåring pratar ofta om att hon inte vill äta djur och att hon tycker att det är fel att äta djur."
Det kan mycket väl vara så att hennes 6-åring inte riktigt vet innebörden av hur köttproduktionen fungerar i vårt samhälle, men någonstans har hon ju ändå fått det ifrån, att det känns fel att äta djur. Jag hade blivit överlycklig om mitt barn kom hem med den åsikten, hur hen än kommit på det och jag hade helt klart uppmuntrat till detta och förklarat varför det är smart att äta mindre/inget kött.
Så ja, i mina ögon är barnet "smart", dvs klimatsmart, miljömedveten och djurvän genom att tycka som hen gör. Kanske utan att vara medveten om det själv, vad vet jag.

Korv Stroganoff består just av korv. Vi gör vår med lite ketchup som får fräsa, korv (i stavar) lök och grädde. Serveras med fördel till spagetti eller ris samt valfria grönsaker.

Till ts; jag hade som tidigare föreslagits pratat om hur djuret haft det. Vi köper ex.vis vårt nötkött från utekossor. Och jobbar på att hitta en grisbonde med liknande koncept. Kanske hon kan acceptera att äta viltkött och kött från ex.vis utedjur?
Sedan hade det definitivt påverkat mathållningen i vårt hushåll trots att vi äter mkt grönsaker. Med ett växande barn hade jag definitivt känt kravet att verkligen läsa in mig så att jag kunde vara säker på att hon fått i sig en kost med alla näringsämnen hon behövde. Jag antar att skolan ska ju också kontaktas så att hon får vegetarisk kost hela dygnet.
Och vill resten av familjen äta just korvstroganoff med korv så är det ju ett klart merjobb att göra någon sorts vegetarisk variant på detta. Överhuvudtaget bör ju resten av familjen vara med på att äta till större del vegetariskt för att slippa merjobb i form av fler rätter.

valfria grönsaker.

Jamendåså, då finns det ju en öppning för en vegetarian att överleva måltiden! Utan det där med valfria grönsaker, hade det sett värre ut, men då hade vi ju å andra sidan i princip pratat om pasta, korv och ketchup till middag. Jämförd med sådana matval kan ju inte problemet med den vegetariska maten vara att den inte är tillräckligt hälsosam och varierad, i alla fall.

En parallell korv stroganoff på sojakorv, blir högst troligt det näringsmässigt bättre alternativet, för den händelse att det visar sig att de valfria grönsakerna är något i stil med lite skivad gurka och ett par tomatklyftor.

Det är faktiskt minimalt jobbigt att parallellt laga samma rätt i två grytor, en större och en mindre, där man lägger vanlig korv i den ena och sojakorv i den andra. Kryddning och allt annat kan ju vara identiskt.

Jag är ledsen, men jag fattar verkligen inte vad som gör det här så besvärligt? :confused:

Ja, alltså det man inte gillar slipper man.
Min tös avskyr spenat och broccoli. Hon slipper. Men det är ju inte så att vi har spenat och broccoli varje dag. Det är ngt som är simpelt att välja bort.

Nu utgår jag från min familj där alla kommer hem samtidigt, är tokhungriga och småtrötta.
Dom vill att det ska gå fort, jag oxå. Gör jag då en stor gryta chili con carne ex. som även skall bli matlådor så är det det som serveras. Jag skulle med handen på hjärtat inte palla att börja tänka på xtra mat och även få ytterligare disk.

Men alla är olika. När min dotter kan laga egen mat är hon välkommen att göra vegetariskt om hon önskar.
Däremot tror jag inte en 6 åring har en riktig tanke bakom och kommer antagligen gå tillbaka till hamburgare och korv

Allt är svårt om man gör det svårt. Ibland kan det ju behöva bli två rätter, men ibland kan det lika ofta vara att man bara tar bort köttet. Ibland behöver man inte ändra på något speciellt. Allvarligt talat tror jagi nte att en 6 åring tar skada av att äta sås, potatis och grönsaker någon gång i bland tex. Man behöver inte välja maträtter för att göra det svårt för sig själv och barnet. Finns vegetariska köttbullar typ och det kan man ju steka till 6åringen ibland när fantasin och orken tryter. Man kan laga mat en ledig dag och koka in i små matlådor åt tjejen och bara ta fram när det inte är tid till att laga någon avancerat. Finns många idéer om hur man kan göra.

Jag tycker inte att det är respektfullt att strunta i vad barnet önskar. Ska hon verkligen äta kött när hon inte vill? Ska du stoppa ner det i halsen på henne? Alternativet kan ju vara att hon vägrar äta kött helt enkelt och då kan hon ju få olika bristsjukdomar. Men det gör kanske inget, bara hon inte stör övriga familjens matvanor...:grin:

*kl*
Jag blir mest fundersam över att det är så många som bestämt hävdar att barnen minsan inte får bestämma maten förrens de har fyllt 18 år, hjälper inte alla till efter förmåga i köket?
förmodligen för att jag råkade tala om att jag kommit överens med mina barn om att de får bestämma själva när de blir vuxna. :grin:
Så jag kan väl då förtydliga att mina barn gärna äter de flesta sorters kött, men med olika stor aptit. Men de älskar också grönsaker.
Vi har mest pratat om saken eftersom jag inte har ätit kötträtter på 25+ år. Skulle det visa sig att de, av någon anledning, vill sluta äta kött helt så tar vi den diskussionen då.

Några av svaren här antyder att man kan väl laga samma mat som till resten av familjen men bara utesluta köttet. Och visst, så kan man göra nån gång ibland, men gör man så varje dag så har barnet snart diverse brister. För riktigt så enkelt är det inte med vegetarisk kosthållning.

Om man bara har en vegetarian i familjen så löser man det ganska enkelt genom, som flera föreslagit, att laga typ samma mat till alla fas att byta ut köttet mot någon köttersättningsprodukt till en av portionerna. Om det bara är så att man inte vill äta köttprodukter så är det ett bra sätt att börja. Sen kan man ju lära sig mer vegetarisk matlagning efterhand. Det finns oerhört mycket god vegetarisk mat om man bara vågar prova lite nytt.
Det är ju lite så att man fastnar lätt i gamla vanor om hur mat ska lagas och smaka och då är det kanske svårt att se möjligheterna med andra maträtter och smaker.

Någon säger att det är billigare med vegetarisk mat - jo det kanske det är, ibland. Men inte om man använder en massa köttersättningsprodukter, för de är jättedyra. :crazy:

Om man äter mjölkprodukter och ägg, vad är det för brister man skulle få genom att skippa köttet i en måltid och äta resten?

Fast, om du har sex barn, och alla vill ha helt olika saker till middag då? Du ställer upp och kokar för att det är deras rättighet?

Javisst självklart eftersom jag är dum i huvudet. Det går att anpassa på ett lätt och pragmatiskt sätt så att alla kanske inte får sin favoritmat jämt utan sånt som är ok ändå. Precis som det är för alla vuxna, vi får inte heller vår favoritmat varje dag utan vi får också kompromissa oss fram. Ganska enkelt om man pratar med varandra med vad som funkar och inte funkar och planerar utifrån det. Hur svårt kan det vara egentligen?? Och att kompromissa är väldigt skillnad gentemot saker som man absolut inte vill ha sin mun, det är en grundläggande rättighet.

Om man äter mjölkprodukter och ägg, vad är det för brister man skulle få genom att skippa köttet i en måltid och äta resten?
långt ifrån alla maträtter innehåller mjölk och ägg, för det första. Och det kanske blir lite ensidigt intag av proteiner om man utgår ifrån att täcka behovet med bara mjölk och ägg.

sen är ju B12 viktigt att få i sig extra av när man inte äter kött.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 257
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 521
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka