Sv: Min sexåring vill bli vegetarian
*kl*
Jag blir mest fundersam över att det är så många som bestämt hävdar att barnen minsan inte får bestämma maten förrens de har fyllt 18 år, hjälper inte alla till efter förmåga i köket?
förmodligen för att jag råkade tala om att jag kommit överens med mina barn om att de får bestämma själva när de blir vuxna.
Så jag kan väl då förtydliga att mina barn gärna äter de flesta sorters kött, men med olika stor aptit. Men de älskar också grönsaker.
Vi har mest pratat om saken eftersom jag inte har ätit kötträtter på 25+ år. Skulle det visa sig att de, av någon anledning, vill sluta äta kött helt så tar vi den diskussionen då.
Några av svaren här antyder att man kan väl laga samma mat som till resten av familjen men bara utesluta köttet. Och visst, så kan man göra
nån gång ibland, men gör man så varje dag så har barnet snart diverse brister. För riktigt så enkelt är det inte med vegetarisk kosthållning.
Om man bara har en vegetarian i familjen så löser man det ganska enkelt genom, som flera föreslagit, att laga typ samma mat till alla fas att byta ut köttet mot någon köttersättningsprodukt till en av portionerna. Om det bara är så att man inte vill äta köttprodukter så är det ett bra sätt att börja. Sen kan man ju lära sig mer vegetarisk matlagning efterhand. Det finns oerhört mycket god vegetarisk mat om man bara vågar prova lite nytt.
Det är ju lite så att man fastnar lätt i gamla vanor om hur mat ska lagas och smaka och då är det kanske svårt att se möjligheterna med andra maträtter och smaker.
Någon säger att det är billigare med vegetarisk mat - jo det kanske det är, ibland. Men inte om man använder en massa köttersättningsprodukter, för de är jättedyra.