Min sablans hovslagare!

Jag skulle vilja jämföra det med att smärtlindra en häst för att kunna rida. Frisk kommer den aldrig att bli på det viset och det är nog de flesta överens om

Tror det är fler med mig som ridit på häst på smärtstillande, för att få hästen att börja arbeta utan att kompensera och på så sätt få en häst som kan bli frisk i längden.

Vad jag tycker skulle vara intressant att få svar på är hur LÄNGE man skall utsätta hästen för den smärta den känner från hovarna när den är barfota. Hur länge är det rimligt att vänta innan man ger upp?

Hur länge bör en häst som aldrig varit skodd ömma när den gör på exempelvis grus några meter på väg till hagen. Talar vi månader eller år?

Hur länge bör en häst som aldrig varit skodd ömma när den gör på exempelvis grus några meter på väg till hagen. Talar vi månader eller år?

HAr den aldrig varit skodd och ömmar såpass mycket, tycker iallafall jag att allt annat än skor är djurplågeri när man skall rida en sån på hårdare underlag...

man bör aldrig vänta mer än ett par tre veckor..speciellt om dom ömmar även i gräshage....en del hästar föds med läga trakter och platta sulor....det är bara att tänka sig själv......

Hm, ett par 100 har jag erfarenhet av efter att ha jobbat hos nått så ovanligt som en travtränare som använde sig av det. Har dessutom rätt många elever som gått på barfotaflugan och jag lider med deras djur :cry:. Vissa klarar efter ett år fortfarande inte att gå smärtfritt mer än där det är totalt mjukt som i ridhus tex. Kommer det en hård sten så rycker de till.
Egen erfarenhet av barfota gång på egna hästar har jag ingen, jag har försökt för några år sen men jag tycker att det är grymt när man ska ha dem att gå igenom tillvänjningsperioden.
Dock ska jag med nya unghästen som aldrig varit skodd göra ett försök för jag tror att det kan ha vissa fördelar.

Misstänkte att det var så. Du är ändå en av de som jag träffats som seriösast kämpat med hästens hovar och verkligen lagt ner din skäl i projektet. Snackar vi skritt, trav eller galopp som han klarar att gå oömt?
Min fölmärr rids aldrig, går bara och föder föl.

Det där är ytterligare en dum grej som människor gör, ställer hästen på nått smärtlindrande eller inflammationsnersättande preparat och rider vidare som vanligt. Inom travet är det förbjudet.
Det är att ta sönder sin häst för man får den att belasta något som den inte borde belasta.

På asfalt skrittas han mest men har inget problem med att trava, galoppera skulle jag inte ge mig på.

Eftersom han inte är oöm på grusvägar (vi har bara en liten stump ren grusväg här) så skrittar jag bar på den.
Det märkliga är att han bara ömmar vissa steg fast det är rätt jämt med löst grus över hela vägen. Jag undrar om det inte har med svampen att göra.

På mildare underlag som åkrar och grusstigar etc går han i alla gångarter utan problem.

En stor förbättring är hovväggen. I början hade det alltid åkt av nån flisa när man varit ute men numera händer det nästan aldrig. Faktiskt riktigt roligt att se med tanke på hur dålig klvalitet det var från början.

"Hur länge bör en häst som aldrig varit skodd ömma när den gör på exempelvis grus några meter på väg till hagen. Talar vi månader eller år? "

Om hästen bara går på grus några meter om dan och resten på mjukt underlag så kommer den förmodligen att ömma resten av livet.

Det är väl ungefär som med oss. Går man med gympaskor 360 dagar om året så kommer man knappast att vara bekväm om man får för sig att gå på grus de resterande 5 dagarna.

Men hur länge skall man vänja hästen att gå på grus då??? iflera veckor, månader?? år??

Kan det inte vara så att en del hästar inte KLARAR att gå på hårt underlag??...jag har försökt flera ggr att fråga dig om den genetiska faktorn....låga trakter, platta sulor, en häst med platta sulor har en väldigt dålig bärrand, denne lär ju slitas ner ganska så fort om den övht finns...hur gör man då??

Sen förstår jag väl att en viss härdning måste tillämpas, men tycker då du att det går att härda ALLA hästar??

Nu går ju hästen på grus mer än så, men jag menade mest att den hinner börja ömma tom på de ynka steg den går.

Att den ömmar när marken är hård i hagen, när den går på stallgången osv nämnde jag inte tyvärr. :o

Det är ju individuellt. Kan ta uppåt 1,5 år, även mer. Men jag menar inte att att hästen ska ömma på alla underlag utan grusvägar, singel som ligger på asfalten etc.

Men om man har en häst som ömmar mycket på grus så får man börja med nåt underlag som är snällare, gradvis invänjning.

Min häst är mycket bättre på grus nu än vad han varit, men jag har inte ridit mycket på det underlaget (finns inte mycket grusvägar häromkring)

Jag tror faktiskt inte att det finns hästar som inte skulle klara att gå barfota på ex asfalt, grusvägar är kanske att ta i.
Om en häst inte kan gå på gräs barfota så är det nåt allvarligt fel i hoven, det är jag övertygad om. Och jag hade inte velat slå på skor för att dölja de symtomen, det hade jag velat gå till botten med, in på klinik mao.

Hästen fördelar ju tyngden över stråle, sula och hovägg. bärranden kan därför inte slitas ner mer än till sulnivå och det är det man ser på mustangerna Sulan är mycket tåligare än hovväggen. Även min häst sliter hovarn ner till sulnivå och hans callus (som går som en ring innanför hovväggen) är bredare än själva väggen vilket måste betyda att han bär minst lika mycket med sulan som med väggen.

Min häst har väldigt låga trakter bak. Men han sliter dem dit själv, jag tar inget på undersidan, bara rundar av kanterna lite, och han är helt oöm bak på alla underlag.

Ska försöka kolla upp det där med plattfötter, de är ju knepigare helt klart.

Tror säkert att det finns hästar som alltid kommer att vara lite ömma på ex grus men det vet vi ju inte förrän de getts ultimata förutsättningar.

Har du kollat upp så att han inte har röta eller svamp.
Det är mer regel än undantag i vårt fuktiga klimat, speciellt med den här blöta sommaren. Det är inte bara äckligt, det gör ont.

Så om man har grusvägar överallt och mest rider på det så är inteb rafota någon bra idé med andra ord??? Har annars faktiskt börjat fundera på det... Men jag kan inte ta mig någonstans utan att rida ganska lång bit på grusväg coh vit blött eller snö har vi inga andra vägar alls... :(

/Linda

fotsvamp botas billigast genom att regelbundet ge pållen ett fotbad i Virkon S.
Kan inte låta bli att tvivla, jag tror att du misster så mkt kul med din häst, kan du tex åka med till Bokskogen en dag och bara rida runt och leka indian i full kareta? Eller åka ner til stranden och busa där? Eller hitta på vad som helst, spontant och roligt med din häst?
Eller är du himla begränsad av att hela tiden leta underlag och oroa dig om tempo och hovar.
För om man ska vara riktigt ärlig så borde han ju ridas i ett par timmar om dan för att få den blodgenomförsel i hovarna som behövs för att göra en lyckad övergång eller flyttas till stall med gigantiska hagar. Då hade du fått bra strålar gratis och därmed bra hov, nu blir det ju så att du hämmas av hans hovar och det blri lite mindre rörelse än han hade fått med skor och då blir dte ju en ond cirkel? Eller?

Finns boots som man kan ha under övergångsperioden, eller om man ska rida mycket på ett tufft underlag som hästen inte är van vid.

Jag skulle gärna åkt till bokskogen! Stranden funkar också bra!

Om jag hade möjlighet hade jag flyttat honom med en gång men det är lite svårt när man inte har bil...

Han borde ridas mer, det är mest min tid som begränsar.

Rötan/svampen behöver torrare marker för att läka själv, men jag håller med om att det hade gett bättre förutsättningar. Nu får han fotbad med äppelcider. Borax kan man också använda, eller virkon som du skrev.

Sen är han under behandling för sitt, låt mig tänka. Bäcken som är snett på två håll (!) C7 pekade höger, C3 vänster och så nån mer kota åt nåt annat håll. Manken sjuter ut på vä sida. Låst tungben, låst nacke. Tja, det mesta är snett helt enkelt. CL har oss under uppsikt. Så vi har order om att ta det lugnt, rask skritt på lång tygel ute. och fortsatt balans/mjukgörand arbete i skritt på banan för Space Cowgirl.
fast jag fuskade lite och lät honom löshoppa häromdagen, synd bara att han envisades med att hoppa över typ hela kavalettiserien... :crazy:
och så är det den där lilla gallan i hö bakkota som ska röntgas imorgon. :smirk:

Nu ska jag till stallet, Space Cowgirl ska nämligen massera kraken idag.

Men om det inte är säkert att hästar någonsin slutar ömma på grus och det är mitt enda alternativ till ridväg så skulle jag ju mer eller mindre behöva boots jämt... Då känns det åtminstone för mig som om meningen med att plocka av skorna lite grand försvinner... Och vintertid är det en massa is... Vilken innebär ingen ridning alls eller skor med broddar... Känns inte som om det är så mningsfullt...

/Linda

Inte min häst, så jag vet inte. Tror inte det är svamp eller röta, ägaren verkar ha rätt bra koll, men jag är orolig till hur mycket spänningar och sådant som hästen drar på sig när den i princip stapplar fram i hagen när det är hårt/fruset ute, eller för torrt och därmed hårt och lite stenigt.

Den kan ju inte leka på samma sätt som våra andra, och springer bara i full fart om det är mjukt gräsunderlag eller i paddocken - borde inte vara så nyttigt för en häst?

Nu är den ju inte inriden än, så hur spänd och stel den eventuellt är vet jag inte.

Försökte själv ha min häst barfota när jag köpte honom, eftersom han var det då. Fungerade dock inte eftersom det är grusvägar överallt, så innan han gavs en chans att vänja sig hade han blåmärken i hovarna och var rätt kraftigt halt. Han är nog ingen barfotahäst, iaf inte här med isiga vintrar med knögglig, hård mark som mer regel än undantag och grusvägar vart man än vill ta sig.

Den avvägningen tycker jag det är synd att inte fler gör - måste vara tråkigt att ha en häst som man inte kan rida fem månader/år...

Så du tycker allvarligt att just skräckexempel skall lägga grund för alla andra individer!!!!

Det tycker jag är dålig respect för en stor kår av hovslagare och för det svenska djurskyddet.

Att hästen en gång i tiden endå fick skor var just av den enkla anledningen att mäniskan ville låta hästen slippa smärta!

Hästar fick skor för att människan tog ifrån dem möjlighetat att härda sina hovar.

Allvarligt!Tror du på det du säger själv!

De exempel som visas på din tråd mår säkert bättre av att härda sina hovar!

Vad är det som gör att du tror att du är kompetent att föra talan för de hästar som du utsätter för smärta!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka