Min sablans hovslagare!

frågade hovis

Jag tog ut hovis idag igen för att slå på en tappsko och då ställde jag han mot hästen..
Han förklarade bra och jag är mera positiv nu till att kapa lite av tån. han har haft hästen sen hon var 2 år.
Min häst har en förmåga att sätta i tån först, och sliter ner ganska rejält fram. Bak är det lite bättre, där e hon dessutom barfota.
Han sade oxå en grej som jag skulle vilja ha reflektioner på här.
Norsk skoning.
man vänder helt enkelt skon åt andra hållet o har öppet fram. Det tyckte han skulle införas som standard. Då skulle trakten sättas i först och överrullning sen ske snabbt.

Jag är skeptisk till nya saker utan att ha hört fler uttala sig om det. Några reflektioner?

/jenny

pappa e halvblod/tinker o brunskäck o mamman varmblod o mellanfux...ska komma vilken dag som helst nu

Re: frågade hovis

Har aldrig hört uttrycket, men den varianten kan användas på fånghästar, eftersom det minskar belastningen på tån och snabbar på överrullningen, fick jag lära mig på kursen jag gick.

Har sedan tidigare en häst med ganska raka kotor och inte sett några problem med att ge honom ganska höga trakter. Min andra häst skoddes för inte så länge sedan av en annan och rätades upp rejält. Hon hade hunnit bli för lång i tån och hade understuckna trakter, så att det behövdes åtgärder var ingen överraskning. Dock blev det en markant försämring av hennes steg, det ser ut som om hela benet "fastnar på trakten" ungefär som när man var liten och försökte gå i mammas högklackade. Dessutom finns det inte mycket till bogfrihet kvar. Skulle ha plockat skorna för länge sedan, men tyvärr är hon skodd av en anledning - spiktramp med krater, gips och sula som följd. Så nu går jag och ser min häst röra sig sämre och sämre medan jag hoppas att hoven blir bättre och bättre... :crazy: / Å

Det är väl ungefär som med oss. Går man med gympaskor 360 dagar om året så kommer man knappast att vara bekväm om man får för sig att gå på grus de resterande 5 dagarna.
Hur sjutton kan man jämföra barfotagång på hästar och barfotagång på människor???

Jag har då inte sett någon människa springa långa distanser på grus eller hårt underlag? :confused: Förutom några afrikaner på hemmaplan som jag såg på TV nån gång...

Grus har ju blästereffekt oavsett hur mycket man "härdat" en hov, det är ju bara att titta på vad man använder i industrin för att ta bort ytskikt osv. Friktionen mot underlaget gör att hoven slits för mycket oavsett hur länge den gått barfota innan. I min värd så kan kanske promenadhästar klara att gå barfota längre tider men om en hårt tränande häst ska gå barfota måste man förmodligen enbart träna i låga farter på väääldigt snällt underlag...

/// ghost

Re: frågade hovis

Norsk skoning har jag aldrig hört det kallas, men ok.....

Visst kan det vara bra för en del att gå med öppen tå, om hästen behöver bra överrullning. På vissa kan det ändå slita en hel del i tån, eftersom den tar markkontakt i varje steg. En del hästar klarar väldigt bra att gå med öppen tå, andra blir lite ömfotade i tårna efter ett tag. Beror nog på hur hästen rör sig.

Har varit i Tyskland och tittat på uppfödning av tyska ridponny. Där är nästan alla hästar oskodda!! Går i ridverksamhet liknande den i Sverige med träning på bana, hoppning och en hel del skogsridning. De sätter på dem skor när de tävlar i högre klasser. Innan dess är de i huvudsak oskodda. Alla ponnier vi såg hade friska fina hovar. Håller med dig om att vi slentrianmässigt sätter skor på våra hästar utan att tänka varför. Hur många tar av skorna under vintern? Väldigt få, utan i stället sätter vi i sulor som gör att hoven inte kan andas och låter dem gå broddade i hagen med en hög skaderisk. Nej, låt oss gå tillbaka i tiden då man skodde de hästar som behövde.

Vänta nu! vart har du fått det ifrån?
Friktionen mot underlaget gör att hoven slits för mycket oavsett hur länge den gått barfota innan.
Då antar jag att vildhästarna som rör sig mer än tre mil per dag i jakt på föda efter två månader trillar av pinn pga. nerslitna fötter?
Eller att distanshästarna som går barfota måste avlivas efter sin första långa distans?

Det är bara bra om hovväggen slits ordentligt! En häst som ömmar gör det sällan för att sulan slitits, eftersom sulan är så seg att den i stort sett aldrig slits på det viset. En häst kan ömma av att sulan är för tunn alt. fel hovform alt. röta alt. inflammation etc etc

Människor KAN gå barfota, man måste bara härda sulorna. Förr i tiden gick de flesta barn barfota hela somrarna här i Sverige! Tyvärr tillåter inte klimatet att vi går barfota på vintern och det är numera coutume att ha fotskydd jämt när vi går utomhus.

Evolutionen har pågått under längre tid än någon av oss kan förstå och 1000 år av "civilisation" är ingenting i jämförelse

Jag skall hälsa min häst, som förövrigt går barfota, att hon egentligen inte skulle ha klarat av att galoppera på den där grusvägen idag. :smirk:

Varför denna jämförelse med vildhästarna hela tiden. Dom sprang knappast sina tre mil om dagen på konstant grus, inte heller var det några högre hastigheter. Klart det inte är några problem med att springa vissa sträckor på grus om hästen har bra barfotafötter, men jag kan ändå inte se det hålla att springa 4 mil i veckan eller mer på grus.

Hade jag bara sand eller bara gräs/jord att träna på skulle jag också ha hästarna barfota, tyvärr är jag tvingad att hålla mig till grusvägar.

Eller att distanshästarna som går barfota måste avlivas efter sin första långa distans?

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det stod längre upp i tråden att det inte var tillåtet att ha hästen oskodd i distans? :confused: :confused:

Visst kan folk gå barfota men vi springer fortfarande inte maraton barfota, och jag tror inte att någon kommer att börja med det på dessa breddgrader heller.

Vad jag fått det ifrån? Jo, jag tänker rent tekniskt, olika material sliter olika mycket på varandra, vatten slipar stenar, man använder sand eller plastkulor i blästeranläggningarna på jobbet. Vikten och hastigheten är också saker som påverkar.
Eftersom hästarna "glider" på underlaget när de rör sig så slipas fötterna lite varje gång.

Att sedan vildhästar strövade på varierade underlag i de flesta fallen för att vid flykt göra korta rusher i maxfart tycker inte jag har med detta att göra riktigt.

Med de förhållanden vi har så kan vi ändå inte erbjuda en häst samma förhållanden som i vilt tillstånd. Vi har sällan möjlighet att träna på så varierande underlag. Själv får jag hålla mig på grusvägar, vallar/åkrar och skogsvägar med mina travare. Observera att jag främst syftar på sådana hästar som tränas HÅRT, och inte har en aning om vad du håller på med.

/// ghost

Ta av skorna på vintern? Då om någonsin behövs de ju. Här går det iaf INTE att rida eller knappt leda en oskodd häst under långa perioder. Jag skulle plocka av skorna året om om det inte vore för att jag behöver just broddar såväl sommar som vinter.

*lånar knapp*

Om en häst kan gå barfota eller ej beror på mer än just hur mycket grus du har utanför stalldörren.

Att hovväggen slits är fullt normalt, och en häst som har balanserade hovar och sliter allsidigt ska egentligen inte behöva hovslagarens hjälp för att korta och korrigera hovarna.

Hästar som rids på underlag som deras hovar inte pallar med och som sliter ner hovarna så pass mycket att det uppstår problem finns det egentligen bara två alternativ till - var mer varsam på underlaget du väljer att rida på, eller slå på skor.

Det största problemet med ömmande hovar är dock att själva sulan är så tunn att hästen ömmar när den går på grus eller stenigt underlag.
Hoven måste själv reglera sig och växa en tjockare sula... och tills den processen är klar kan du räkna med 1 år - 1,5 år(!) tills hästen har en hov som klarar av Alla underlag (mer eller mindre, beroende på häst, och på de underlag du kräver att den ska klara).

Har en häst som aldrig varit skodd, och hovis måste åka ut titt som tätt ändå, för att hon inte sliter på hovarna tillräckligt mycket. Och då kan vi ta och kommentera vilka underlag hon INTE rids på...

Vill man vara fin, får man lida pin.

Det är sant att det ännu inte är tillåtet att tävla oskott i distans i Sverige, än
Men det finns länder där det är fullt tillåtet.
För de som tvivlar på barfotahästars användbarhet kan jag hänvisa till http://www.tribeequus.com/ där man kan få läsa om aktiva, tävlande hästar utan skor under "Barefoot Horses in Action"

För att vara så övertygad verkar du inte veta mycket om vildhästarnas levnadsförhållanden, du verkar inte veta mycket om hästarnas hovar övht för att vara ärlig.

Jag kan trösta dig med att berätta att jag rider ca 50/50 skogsstigar och grusvägar vilket inte bekymrar min häst. Hon sliter faktiskt inte tillräckligt på sina hovar! Jag är nu uppe på fyra veckor mellan verkningarna så jag måste ta mig ut på grusvägarna oftare *å hugaligen så ledsen jag blir!*

Vaddå, är jag mer övertygad än någon annan i den här tråden :confused:. Vad är det som gör att just mitt inlägg skiljer sig så mycket i okunskap då mot de andra som tvivlar på att vildhästarna springer på grus hela dagarna i högt tempo, eller att hovarna slits på grus :confused:?

Jag är absolut ingen hovexpert, det ska jag villigt erkänna. Inte heller är jag någon expert på vildhästar, men man har ju stött på några reportage här och där och jag har då inte sett så många vildhästar springa runt på grusvägar, snarare gräs/stäppmark.

Kunde jag också hålla till i mindre utsträckning än jag gör på grus så skulle jag, men tyvärr så har jag inte den möjligheten. Tycker dessutom jag tränar i ett allt för högt tempo oftast för att det ska funka att vara barfota.

Om det nu är så enkelt så borde väl alla oskodda unghästar kunna fortsätta vara oskodda, men tyvärr blir också de ömfotade när det fryser på så stenarna i gruset inte kan sjunka ner i marken, utan det blir stumt mot hoven.

Vintertid vill jag inte ens tänka på, på mina isiga vägar skulle jag inte klara många veckor utan brodd, åtminstone inte om jag vill ha en häst som rör sig någorlunda avspänt utan muskelspänningar. Klart, jag skulle ju kunna skritta en hel vinter då......

Jag betvivlar inte att många fler än idag skulle kunna gå barfota, men jag kan fortfarande inte tro det kan fungera för alla.

Så, snälla, upplys mig om hur vildhästarna bor och hur en hov funkar, jag vill hemskt gärna veta :angel: Är det så att inget underlag och inget tempo är för dåligt för en härdad barfotahov? Kanske det, jag vet inte jag bara tror........... ;)

..och du verkar inte veta så mycket om en aktiv travares liv heller :crazy:

menar du att det skulle vara helt ok att träna en travare barfota året runt??? VET du vilka farter en travare kommer upp i??..i TRAV...VET du vad för underlag man tävlar på??
VET du i vilket tempo man kör jobben i ca 2 ggr veckan( antingen 2 heat a 2000 meter + värmningen, eller rakbanan 7 x 800 meter) TROR du att vilda hästar utsätts för liknande slitage på hovarna....Nej...just det.

Förr i tiden gick de flesta barn barfota hela somrarna här i Sverige!

Det är ju inte allt för länge sedan som ungarna fick gå barfota för att föräldrarna helt enkelt inte hade råd med skor, det fick liksom räcka att slita på vinterskor. Sen om dom tyckte det var skönare att gå barfota om dom kunnat välja att gå i skor....tja, vem vet?

till alla:
vad gör de om hovarna slits så länge de växer med samma takt? Idealet inom "barfotarörelsen" är att hästen skall få röra sig så mycket och på så varierande underlag att
1) den klarar av alla slags underlag
2) hovarna slits ned naturligt så att knappt någon verkning behövs.

Jag försöker inte säga att någon är bättre eller sämre än någon annan egentligen, jag vet att det är många som inte tror att deras hästar klarar av att gå barfota av en eller annan anledning.
Det jag reagerar på är egentligen myten att hästen kan få ont av att den sliter ner hoven för mycket!
Hästens sula är dels mycket segare än man tror men den har även en helt annan tillväxtmöjlighet än hovväggen.
Hela hoven växer snabbare vid ökat slitage, men sulan kan växa med flera millimeter i veckan i nödfall!
Detta fick jag bevisat sista gången en hovslagare verkade min häst och tog flera millimeter av sulan. Efteråt var hon så öm på grus att jag ville döda mannen, men på mindre än två veckor var hon helt återställd (till hur hon var innan) och nu är hon t.o.m. bättre på grus än hon var innan.

Jag vågar inte säga något om unghästarna som tagits upp som exempel eftersom jag inget vet om deras levnadsförhållanden eller verkning. Men rent generellt kan det vara svårt för hästarna just när det frusit på, jag har ingen egen erfarenhet av en häst som gått igenom övergångsperioden, men när min häst blev öm (strax efter avskoning) vid just den perioden så satte jag på joggingskorna som ett extra skydd. Vi får väl se hur det blir i vinter.

just ang. halka etc är det väldigt beroende av hur vintern ser ut. Räknar man med blåis överallt hela vintern så rekommenderar jag nog broddar, gärna de där gummiskorna som går att brodda. Egentligen är jag emot att spika i hoven, men det är bättre än brutna ben trots allt.
Men jag är ifrån början inte särskilt förtjust att rida på is med eller utan broddade skor. Jag känner mig faktiskt mer säker nu när hästen själv vet vad hon gör av sina hovar... Dessutom finns inte den minsta risk för snöklampar, som hittils varit MITT största gissel...
Bor man som jag där vi har snö större delen av vintern så måste man avgöra från häst till häst hur mycket vett de har och hur mycket du kan "anpassa" världen till dem.
Jag strödde spån i grindhålet mot halkan som blev där t.ex.

Angående travare: Om hästen bara får vänjas vid slitaget successivt så att hovarna kan anpassa tillväxten så anser jag att det vore idealiskt just att ha travhästarna barfota. JUST på grund av farten och underlaget!
Det är bevisat att vibrationerna från metallskorna är skadliga för ben och leder. Det är även väl känt att skor hämmar blodcirkulationen.

Angående travare: Om hästen bara får vänjas vid slitaget successivt så att hovarna kan anpassa tillväxten så anser jag att det vore idealiskt just att ha travhästarna barfota. JUST på grund av farten och underlaget!

Ja men det är ju precis det vi gör med våra unghästar, tror du att det bara är ut och blåköra så fort man fått hästen i vagn?

Du skrev att du tränar ungefär 50/50 mjukt underlag och grus, de flesta av oss har inte den möjligheten då man har en vagn att släpa på också.

Och att farten inte skulle slita fötterna köper jag fortfarande inte, det finns fortfarande något som heter friktion och när hästarna springer i 40-50 km/h i trav (vuxna hästar) ett par ggr i veckan så borde det vara rent fysiskt omöjligt att det skulle fungera.

Det tar i de flesta fall ett par år med regelbunden träning (snabbjobb) för att få en travare i full tävlingskondition om de får vara skadefria, annars tar det ännu längre tid.

/// ghost

Jag säger inte att det INTE sliter på hovarna, självklart gör det det!
Jag tror bara att hästen klarar av att anpassa tillväxten på hovarna så att det växer lika mycket som det slits, förstår du nu vad jag menar?

Störst chans att kunna tävla barfota har man nog om man börjar med en unghäst, dvs skor den aldrig utan påbörjar träningen oskott. För jag har för mig att travare slutar tävla ganska tidigt? Det kan vara svårt att försöka passa in en övergångsperiod i en aktivt tävlande travares liv...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 219
Senast: Bison
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat