Det är inte så komplicerat som jag gör det i mina försök att förklara (jag är ingen talang på sådant)
Hela hoven kan växa mer vid ökad förslitning, men det är inte så att hela hovens tillväxt alltid är lika runt om! T.ex. kan hovväggen dra iväg mer på ena sidan än på den andra eller växa mer i tån än i trakterna.
På samma sätt kan sulan växa mer än hovväggen om det skulle behövas. Sulan och hovväggen sitter ju inte ihop som ett enda stycke utan den har ju lamellranden emellan. Lamellranden är väldigt viktig eftersom det är den som skall hålla ihop hovväggen med kötthoven också. (den syns som en rand undertill, men det är alltså ett helt skikt)
Dina hästar alltså, innan jag skulle göra något skulle jag försöka hitta reda på en person som kan verka hästar som skall vara barfota. Vissa utbildade hovslagare kan detta, men inte alla!
Sedan för att klara övergången tills de har fått starka hovar skulle jag använda boots både för att skydda mot stenar och mot slitaget.
Skulle de fortsätta ömma även efter några månader skulle jag helt enkelt fortsätta använda boots, såååå illa är de inte att man ska behöva se dem som en nödlösning direkt
Någonting man kan göra för att hjälpa hästen med att få riktigt bra hovar är att uppmuntra till mer rörelse genom större och intressantare hagar, samt att rida mer.
Ju mer rörelse, ju bättre hovar!
Det är faktiskt det största problemet, att tamhästar oftast får röra sig för lite för sitt eget bästa.