Min sablans hovslagare!

TÄVLA barfota gör vi ganska ofta, men sen måste skorna på för det är ett enormt slitage på hovarna under ett lopp, och för att kunna tävla barfota även nästa gång så måste man spara den hoven som finns kvar under veckornas träning...( en travare startar generellet var 10-14 dag, dessemellan tränas dom)

Det där har jag hört talas om!
Men jag tycker inte att det går att jämföra slitaget som blir på en hov som nyss är skodd av med en hov som alltid går barfota.
En häst som man drar skorna på sliter ofta ner sina hovar jättemycket den första tiden eftersom hornet är så försvagat, dels av sämre blodcirkulation men dels även pga att hovväggen är söndertrasad av sömshålen!
Vore det inte en idé att använda såna där "joggingskor" mellan loppen istället om man känner att man måste "spara" på hoven?

Dom allra flesta jag vet börjar då träna sina unghästar oskodda. De får gå oskodda så länge de klarar det, eller tills det fryser och blir halt. Det är absolut inte så att dom skos först och körs in sen, inte de allra flesta i alla fall. Däremot kommer dom ganska snart upp i ganska höga träningsdoser, så jag vet inte jag.

Det är väldigt väldigt svårt för en häst att springa fort i trav om den inte är avslappnad. Lära sig trava det ingår i grundutbildningen som görs första året kan man väl säga, därför vill man inte ha en häst som travar en hel vinter livrädd att slå ihjäl sig.

Springa med boots? Ja, jag har aldrig ens känt på ett par sådana, vet inte hur de skulle fungera balanseringsmässigt på en travare.

Det beror väl förstås på, ömhet kan ju komma från många olika saker och jag kan ju inget säga då jag inte sett hur någon av deras hovar sett ut.

Man kan brodda vissa boots, samt de där gummiskorna jag nämnt tidigare men jag vet faktiskt inte hur bootsen påverkar i så höga farter som travare kommer upp i.
Någon insatt skulle kanske klämma på några olika sorters boots? testa att köra med dem?

Jag känner en som tränar dressyr i sina, eftersom hennes häst alltid trampar av sig skor hit o dit. men de trillar av efter en stund. ibland lyckas han ha dem en hel dag i hagen :)

Jag tror absolut inte att man får ens ha boots på travare då det förekommer viktgränser på boots. Och de boots jag sett väger nog ca 200-400gram. styck.

Jag kan delge er mina erfarenheter av barfota häst.
Min häst en dam på 690 kg, rids och körs i varierad terräng. 2 timmar om dagen. Hon tog vi av bak på, hon slet fruktansvärt snabbt ner dem till det tog stopp. Nu har hon haft den längden på hoven i 3 veckor och hon verkar inte känna av något. Däremot fram, slet hon både snett och hade ont, så nu har vi skor fram oxå. Att vänta ett halvår är inte aktuellt, men hade säkert gjort att hon kunde gått utan skor. Istället så skor vi med täta intervaller så att vi håller efter hennes fötter bra.
Hennes bakhovar är små och fina, trakten såg liten ut i början men ögat vänjer sig och nu ser man att de faktiskt är nästan lika höga som framhovarna, men framskorna lurar en ju då de blir lite högre.

Någon som vet om det påverkar negativt att hon är ca 1,5 cm högre fram?

Mvh jenny

Haha...jag skulle vilja se den som kör snabbjobb med såna boots :rofl: :rofl: hej o hå...min skulle då rakt slå ihjäl sig :angel: :angel:

Undrar hur det skulle gå för min, som slipar sig på framsidan av fötterna med lite vikt fram?

Det måste ju sitta nån fästanordning någonstans på dem? :confused: :confused:

/// ghost

din dressyrtränande kompis verkar faktiskt ha fått tag på ett dåligt par, de SKA inte ramla av av sig själva... Iallafall inte om de passar!

Jag trodde att bootsen skulle vara på mellan tävlingarna, kanske inte på snabbjobb heller då pga risken att de trots allt åker av...

Jag kan delge en liten historia också: min häst slet väldigt snett bak förra sommaren, så jag skodde på henne igen i tron att det skulle rädda situationen. Sedan skodde jag av när jag skaffat boots som kunde hindra alltför mycket slitage.
lustigt nog så syns inget av hennes snedhet nu. Kanske är det för att jag verkar henne så ofta att inte snedheten hinner byggas upp (lite sned gör att det sneddar mer). Och inte använder jag de där bootsen längre, jag har snarare problem med att hon inte sliter nog...
Någon som vet om det påverkar negativt att hon är ca 1,5 cm högre fram?
Så länge framhovarna är lika och bakhovarna är lika så gör det inte sååå mycket. Pga ojämn viktfördelning kommer bakhovarna och framhovarna inte vara lika varandra förrän du får bakbenen att bära lika mycket vikt som frambenen gör. Bakhovarna är t.ex. oftast smalare och spetsigare än framhovarna

nja.....de kan väl inte sitta på nåt annat sätt än ett sätt? hon hade de man köper på hööks.
Han slängde skor omkring sig i låga farter, fick till slut ha polishästarnas stålskor!

travare som går barfota i höga hastigheter sliter väldigt mycket på sina fossingar, ofta pga att man verkar dem fel, med långa tår oxå.

jag har ju min barfota bak, och efter två mil i arbetstrav så hade hela hoven ändrat form.. Efter ca 5 dagar är den rund o fin igen. Tänk då att en travare i träning går 2 mil om dagen sådär. jag tror varken bootsen eller hoven håller för det på grusslingor o dyl.

Men mitt drömscenario är att fler hästar kan gå barfota. många ridskolehästar går ju barfota, o de går ju 2-3 timmar om dagen. varför skulle då inte en hobbyhäst som de flestas faktiskt är som går max 1 timme om dagen på det allra mjukaste ägaren kan hitta..?

/j

de kan ha varit fel storlek? Jag tycker inte att det vore möjligt att de skorna åker av bara sådär.
Om hon fortfarande hade kvar dem skulle jag gärna ta en titt nästa gång jag är i Umeå.

Det pågår seriösa försök med att ha tävlande travare barfota (på heltid) så vi ser väl hur det går. Ingen mening att jag ska försöka övertyga då jag bara har egen erfarenhet av ridhästar.
Jag tycker väl bara att om distanshästar klarar det borde det väl inte vara några större problem för travare?

Det ironiska i det hela är att hästar som får röra sig mycket får bättre hovar än de som knappt rids alls. dvs det är tvärtemot vad många tror...

Var i landet pågår det seriösa försök med att träna upp travare barfota? Vilket underlag? Någon proffessionell tränare eller bara någon optimistisk amatörtränare (som vi nästan är allihop) som testar på någon/några hästar?
Finns det veterinärer/hovslagare som kollar försöken?

Ursäkta "tusen frågor" med man blir ju lite undrande...

Inte för att det är aktuellt för mina sneda hästar...

/// ghost

Du kommer väl till Umeå på Linds kurs? jag såg en lapp på Granngården och jag ska om jag kan vara där!

Skicka gärna mig mera material om tid o plats.
skicka privat då.. tyvärr kan du inte träffa henne med "skorna" då hon liksom jag bor i skåne egentligen, jag ska bara plugga lite, sen åker jag hem igen, om fyra år...

/jenny

Det vet jag inte, men jag kan försöka ta reda på!
Jag skulle tro att det är en amatör eftersom jag fått för mig att sådana verkar piggare på att testa "udda" saker.

Jag får inte riktigt ihop det du skriver. Å ena sidan skriver du att hela hoven växer snabbare vid ökad belastning, samtidigt skriver du att sulan kan växa med flera millimeter i veckan. Hur går det ihop? Hur kan sulan växa fortare/mer än resten hovväggarna? Eller har jag missförstått dig?

Min gamla nordsvensk nöter sina hovar fortare än de växer, speciellt bak där han glider flera cm i varje isättning. Han formligen stapplar fram om skorna åker av så fort han går på något annat än gräs. Han skulle förmodligen kunna vänjas så att han klarar sand och barrstigar också, men häromkring är det mest grusväg. Den enda gång jag var (ung och) dum nog att prova ha honom barfota, kunde jag efter 4 dagar trycka in sulorna med tummarna som om det vore en studsmatta, så jag är inte så benägen att utsätta honom för det igen. Jag sitter inte och åker häst utan rider på rätt ordentligt.

Den största har jag mest haft oskodd men hon klarar ändå inte att ridas mer än 4 ggr/v barfota, sedan blir hon öm om jag inte slår på skor. Detta inte pga att hon sliter ner hovarna, det finns mycket att verka, hon har tjocka hovväggar och sulor, men ömmar göra hon ändå.

Det vore intressant att höra hur dina teorier borde tillämpas i dessa fall, främst för att jag helst skulle ha hästarna barfota då jag anser att det är bättre både direkt och indirekt, men tycker det känns som utopier i många fall. Vänligen / Å

Det är inte så komplicerat som jag gör det i mina försök att förklara (jag är ingen talang på sådant)
Hela hoven kan växa mer vid ökad förslitning, men det är inte så att hela hovens tillväxt alltid är lika runt om! T.ex. kan hovväggen dra iväg mer på ena sidan än på den andra eller växa mer i tån än i trakterna.
På samma sätt kan sulan växa mer än hovväggen om det skulle behövas. Sulan och hovväggen sitter ju inte ihop som ett enda stycke utan den har ju lamellranden emellan. Lamellranden är väldigt viktig eftersom det är den som skall hålla ihop hovväggen med kötthoven också. (den syns som en rand undertill, men det är alltså ett helt skikt)

Dina hästar alltså, innan jag skulle göra något skulle jag försöka hitta reda på en person som kan verka hästar som skall vara barfota. Vissa utbildade hovslagare kan detta, men inte alla!
Sedan för att klara övergången tills de har fått starka hovar skulle jag använda boots både för att skydda mot stenar och mot slitaget.
Skulle de fortsätta ömma även efter några månader skulle jag helt enkelt fortsätta använda boots, såååå illa är de inte att man ska behöva se dem som en nödlösning direkt ;)

Någonting man kan göra för att hjälpa hästen med att få riktigt bra hovar är att uppmuntra till mer rörelse genom större och intressantare hagar, samt att rida mer.
Ju mer rörelse, ju bättre hovar!
Det är faktiskt det största problemet, att tamhästar oftast får röra sig för lite för sitt eget bästa.

Tyvärr har vi inte hur mycket mark som helst runt huset, men det som är stängslat är ca 0,5 ha åker + 0,25? ha skogsmark. Att hoven växer olika runt om förstår jag, även om jag anser att det också beror på vart slitaget är större/mindre. Däremot har jag svårt att förstå hur sulan kan växa mer än hovväggarna, då borde hovväggarna liksom hänga i luften..? Och hur gör man vid hovbölder, slår barfotafolket på sula då också eller har man boot dygnet runt? Och hur fort kan man räkna med att det blivit tillräckligt tjock ny sula på en häst som normalt sett går barfota för att det ska anses riskfritt att plocka av sko och sula? Många frågor, intressant ämne, hoppas du kan svara på någon av dem! / Å

Naturligtvis är det bra med stora hagar, men det viktigaste är att skapa en miljö där hästen lockas till att röra sig så mycket som möjligt. Gör hagen intressant genom att bla. kupera, ha träd etc. Få hästen att röra sig mera genom att lägga höet på många olika ställen och ha vatten på ett helt annat etc. Man kan hitta på hur mycket som helst!

Du har helt rätt i att slitaget och tillväxten hänger ihop!

Ang. förhållandet mellan sula och hovvägg: Det är lite svårt att förklara såhär i text, men om man jämför med vårt eget finger! Egentligen kan man ju säga att hovväggen är som våran nagel; den växer ju hela tiden och den sitter ju bevisligen fast. Men vad är det som gör att den inte tar med sig fingret när den växer? Jo, när nageln växer lossar och fäster "skinnet" under så att nageln hela tiden sitter fast men fortfarande kan röra sig nedåt långsamt vartefter den växer! (är det NÅGON som fattar vad jag menar?)
Sulan kan då sägas vara vår fingerspets, och huden våran byts ju ut oberoende av nageln även om de sitter fast på samma finger.

Hur man gör vid hovbölder beror nog på vart de kom till ytan eller vad man säger. Huvudpoängen är ju att man skall hålla böldhålet rent så att det kan läka ut, men vad jag vet skulle jag nog testa med gipsbandage eller boots. Jag har lyckligtvis inte så stor personlig erfarenhet av sådana situationer.
Jag skulle INTE slå på sko och sula, jag tror inte att det är bra ens för en hov som normalt går skodd! hur rengör man och framför allt, hur ser man när hoven blir bättre? Tänk om bölden börjar vara igen och man har en sko fastspikad så att det inte kan komma ut ordentligt, då blir det väl en ny böld i princip?
Det var väl uppe i en annan tråd, vad som är bäst att göra vid hovbölder...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 219
Senast: Bison
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat