Detta med fullblodets förment dåliga hovar tror jag är en myt som uppstått ur att hovslagare har haft en halvblodshov på näthinnan när de tittat på de få fullblodshovar de haft att göra med.
Jag jobbade några år med galoppörer i slutet på 80-talet, mötte kanske totalt ca 100 hästar under den tiden. Jag minns EN (1) som hade dåliga hovar, alltså själva hornets kvalitet var så dålig att hästen hade problem av det.
Jag har aldrig riktigt förstått varför så många människor har så stora problem med fullblodshästarnas hovform, när inte HÄSTARNA verkar ha det
Ingen har någonsin talat om VARFÖR de är så rädda för de låga trakterna, utan bara sagt att det är ett problem.
Jag har haft mitt fullblod i 12 år, och skodde henne för att 'det ska vara så'. Det senaste året (minst) har jag haft en konstig känsla i maggropen angående var hennes hovstatus är på väg. Så i slutet på juni skodde jag av henne, och då verkades hon 'traditionellt' av utbildad hovslagare. Då kunde hon inte gå på grusväg, men rörde sig helt normalt i hagen. För två veckor sedan fick hon sin första 'mustangverkning'. Idag skulle vi byta hage och jag var ganska nervös för vid förra hagbytet var hon i princip halt ute på grusvägen! men idag gick hon i stort sett helt obesvärat! Och hon har inte dragit bort en enda flisa ur hovarna, utan de är blanka och jämna. Jag väntar nu på mina Swiss horse boots, för att kunna börja rida på grusvägar utan att hon får besvär, och ser fram emot hur hovarna kommer att se ut och fungera när de fått växa en hel hovlängd utan skor. Jag är ju inte tävlingsintresserad, så för mig är det lätt att låta det ta sin tid med övergången, och under tiden rida med boots. Visar det sig sedan att hon alltid behöver dem på grusväg så tycker jag det är värt pengarna och besväret!
Jag tycker rent allmänt att det kan vara lite tröttsamt med 'ömtåliga-fullbodssnacket'. Klart att det finns ömtåliga fullblod OCKSÅ, men jag upplever min häst som sund och stark! Fullblod rockar fett, helt enkelt!