Min sablans hovslagare!

Jo, du skrev citat:Kommer du från travet där de medvetet förstör hästars hovar och senor?

Det kan man inte tolka annat än du menar alla inom travet.

Du är ju bara för sorglig.

mvh jonte

Ok, men då har du fått igång en i stort sett fungerande hovverksamhet på din häst och det tycker jag verkar trevligt.
Hehe, sneda är de tills de dör :-) men den dan man kan börja ändra på snedheten så börjar man komma nån vart :-)

bootsen har du ju i övergångperioden, sen när vant sig lite mera så blir det ju idealiskt men mycket grusvägar! men köp boa bootsen ifall du ska rida på vintern, för dom går att brodda! själv låter jag min häst få sin vila 5 veckor på vintern när underlaget är som värst, han får jobba hela sommaren under betet då det ändå är roligast att rida :)

idag drog vi en repa på grusvägarna utan minsta antydan till ömfothet! :bump:

Det är väl ett mycket bättre alternativ för hästen att ha på sig skor när det behövs, vid ridning på grusväg t.ex., och kan gå utan när det inte behövs som t.ex. i mjuka hagen.

Och för alla er som förfasas över de smärtor hästar i övergångsperioden får stå ut med; det är inte så illa för hälften av dem, och de som ömmar SKALL ha boots! Den enkla åtgärden sparar så mycket lidande och nu när det finns så många olika varianter borde det inte vara svårt för någon att skaffa ett par...
Som OL har sagt; den dagen du tvekar att rida ut för att hästen kanske ömmar, då är det definitivt dags att sätta på ett par boots! Utan rörelse blir de inte bättre, och ömmar hästen kommer den att vara mindre benägen att röra sig.

*suck*

Tänk om det bara var fem veckor med dåligt väglag här... ;)

Det brukar vara betydligt längre tid... Fast jag börjar ändå överväga barfota... Men... Jag får inte tävla barfota... Får nog fundera lite till och väga för och nackdelar...

/Linda

Nu måste jag som inte ens håller på med tävlingstravare få komma med ett inpass...
De flesta hästar jag har träffat på som står inlåsta i en box 23 timmar /dag o bara tränas en timme för att sedan åka in i boxen igen, det är faktiskt RIDHÄSTARNA!!! Dressyr och hopphästar som inte får vara ute. Travarena brukar i alla fall få ett apr timmar i rasthage och det är milsvid bättre än ingen utevistelse alls. Sen att mina ridhästar går ute 10-12 timmar/dygn är vad som jag tycker funkar bäst.
Barfota är de ändå inte. Tappar min travare en sko åker han på boxvila tills jag eller hovis får spikat på en sko. SKulle han gå barfota skulle jag få ringa nödslakt inom en vecka...

Hej! Min hovslagare brukar inte göra så, han tar bort ca ½ cm där fram, bara så att det blir slätt och jämt där tåkappan ska sitta.

Jesus , har travarna så dåliga hovar :crazy:

Fullbloden (har ett) som är kända för att ha platta,sköra fötter med tunna sulor brukar ju vara dom som är först till nödslakt i det fallet ;) Mitt fullblod om hon tappar en sko brukar få halva hoven söndertrasad

Hon har nu sommarsemester och tappade en sko precis när min hovslagare oxå tog semester, hon är lite speciell så ingen annan får sko henne. Hon har gått ute dygnet runt i 2 veckor och hoven utan sko har blivit fantastiskt fin , rund hov med kort tår och lågtraktad som hon är , inte öm för fem öre vilket jag trodde när jag ledde ut henne på grusvägen och gick upp till stallet.

Verkligen kul att se hennes hov så himla fin utan sko.

Travarna generellt tycker jag inte har dåliga hovar, det är väldigt sällan jag får in nån med problem med fötterna, däremot kan vissa franska stammar nedärva dåliga hovar...tibur t ex.

du ser ner lite på travet ser jag själv har jag nyss tagit studenten har gått naturbruk med inriktning hästhållning...och vi hade en kurs med hovvård fick vg i den kursen...antagligen har du hamnat i ett stall med en dålig hovslagare...se dig runt lite innan du yttrar dig för i alla dem stall jag varit i på jägersro så har det inte varit dåliga hovvinklar o alltför långa tår..dem vill ofta ha något längre tå på travare för att dem inte ska kunna falla in i galopp lika lätt men på ridhästar kapar man den oftast för att dem ska ha lättare för det

Då kan jag berätta för dig om ena fullblodet i stallet som fick sina bakskor avplockade för några veckor sedan, kanske sisodär en tre. Hon har så dåliga hovar att man fick tårar i ögonen och jag kan inte begripa hur hästen ens kunde gå på dom. Långa utflytna, platta och totalt söndertrasade på båda två bak (fram med) på varje hov så har hästen sprickor från kronrand och ner till mark breda för en femtioöring. Dessa hovsprickor har hästen lidit av i flera år enl. utsago så länge de minns låter det som.

Hur som, nu har hästen gått utan skor bak i dessa få veckor och skrotat i hagen och promenader första dagarna med strumpor och easyboots. Inte det minsta öm, hoven har redan vuxit en cm och nya hoven från kronranden är intakt, för första gången på hur många år som helst så har hoven fått en chans och nya hoven är intakt och ingen ny spricka växer ner.

Ett annat fullblod med lika hovar har idag ett år senare också jättefina hovar och tydligen totalt oöm. Så vad är det med dessa plattfotade, ömfotade och söndertrasade tunna fullblodshovar som gör att de verkar svara så positivt och snabbt på att få gå barfota kan man undra. Nu väntar jag bara på att tredje fullblodet runt mig skall bli av med skorna för det är intressant att se dessa omtalade genetiskt dåliga hovar svara så förbaskat positivt.

De snyggaste barfotahovar jag sett har en annan häst i stallet, en vbl.valack som enl. statistik tävlade sista gången -03.

MVH/

Ja det kan man ju verkligen fråga sig?? Mitt fullblod gick ju barfota tills hon var 5 år utan problem (hon är 9 nu), sedan när jag började rida henne mer ordentligt så satte jag på skor bara för att "man skall det" ;) Dumt när jag tänker efter men det är ju en sådan sak som är inpräntad i hjärnan sedan länge.
Jag red ju ut på grusvägar i början när jag började rida utan skor och visst hon var ju lite öm men ändå inte så farligt men hon hade ju faktiskt bara gått i gräshage och i ridhus och paddock innan så det var ju klart att hon inte var van vid grusvägar med ganska stora stenar på :eek:

Nu när man tänker tillbaka så hade hon säkert vant sig om hon hade fått den chansen och hon hade fina hovar när hon var barfota häst.

*slår mig själv i huvudet* :o

jag tycker det är sorgligare att inte vanligt hästfolk säger till och markerar avstånd när man ser stallar fulla med långa tår och svullna senor efter lopp osv.

Jag är gärna sorglig, eller rättare sagt sorgsen över ignoreringen av problemen. bara för att du inte gör dumma saker, så rör du dig i den världen där hästar långsamt eller snabbt tynar bort av stress, okunskap, brist på stimulans, skador, det eviga sprutandet av ben. mm mm mm mm. Att då sitta här o ignorera faktum är sorgligt värre.
Empati borde ingå i licensen. D
u kan ta det hur personligt eller icke du vill, faktum är att folk medvetet förstör hästar och att många av traventusiasterna är mera traventusiaster än hästentusiaster.
/jenny

hej..

har jobbat hos mats på Jägers..och varit i de flesta stallarna, och jag an ju villigt erkänna att det ser bättre ut på Jägers än på Umåker. På umåker tävlar de om vilka som har längst hovar...nja.

Jag ser ner på travets proffs för deras otroligt dåliga Horsemanship. Jag beundrar de som kan ha travhäst utan stressade blickar, som äter bra, som får vara ute mm. dvs amatörerna. och en o annat proffs såklart. Men villman lära sig om vad en häst behöver ska man då inte jobba i ett travstall, möjligtvis inte hos våra hopp proffs heller och ännu mindre hos dressyrproffsen..Problemet är att travet innehåller såmycket mera pengar, så många fler hästar och så många fler människor. Alltså större lidande.
Dessutom tränas travarna genom stress, och hopphästarna med inriktning på att vara raka, lyhörda, gymnastiserade, gå i form. mm.
Generaliserar såklart men man kan ju inte gå in i detalj. Det är denna generalisering soma alla amatörer här på buke uppfattar som ett direkt hot tydligen. Är man här på Buke överhuvudtaget, då vill man sin häst väl. rötäggen sitter inte vid datorn, de är ute med vagnen.

Detta med fullblodets förment dåliga hovar tror jag är en myt som uppstått ur att hovslagare har haft en halvblodshov på näthinnan när de tittat på de få fullblodshovar de haft att göra med.

Jag jobbade några år med galoppörer i slutet på 80-talet, mötte kanske totalt ca 100 hästar under den tiden. Jag minns EN (1) som hade dåliga hovar, alltså själva hornets kvalitet var så dålig att hästen hade problem av det.
Jag har aldrig riktigt förstått varför så många människor har så stora problem med fullblodshästarnas hovform, när inte HÄSTARNA verkar ha det :confused:
Ingen har någonsin talat om VARFÖR de är så rädda för de låga trakterna, utan bara sagt att det är ett problem.

Jag har haft mitt fullblod i 12 år, och skodde henne för att 'det ska vara så'. Det senaste året (minst) har jag haft en konstig känsla i maggropen angående var hennes hovstatus är på väg. Så i slutet på juni skodde jag av henne, och då verkades hon 'traditionellt' av utbildad hovslagare. Då kunde hon inte gå på grusväg, men rörde sig helt normalt i hagen. För två veckor sedan fick hon sin första 'mustangverkning'. Idag skulle vi byta hage och jag var ganska nervös för vid förra hagbytet var hon i princip halt ute på grusvägen! men idag gick hon i stort sett helt obesvärat! Och hon har inte dragit bort en enda flisa ur hovarna, utan de är blanka och jämna. Jag väntar nu på mina Swiss horse boots, för att kunna börja rida på grusvägar utan att hon får besvär, och ser fram emot hur hovarna kommer att se ut och fungera när de fått växa en hel hovlängd utan skor. Jag är ju inte tävlingsintresserad, så för mig är det lätt att låta det ta sin tid med övergången, och under tiden rida med boots. Visar det sig sedan att hon alltid behöver dem på grusväg så tycker jag det är värt pengarna och besväret!

Jag tycker rent allmänt att det kan vara lite tröttsamt med 'ömtåliga-fullbodssnacket'. Klart att det finns ömtåliga fullblod OCKSÅ, men jag upplever min häst som sund och stark! Fullblod rockar fett, helt enkelt! :D

tycker själv inte om hur vissa tränare behandlar sina hästar ingen uppvärmning o ingen nedvarvning..hästarna i skolstallet fick det iallafall..inte så värst stressade men jag vet att många är det inom travet.dem skulle ha hanterat dem lite lugnare än dem gör...min egen tränar jag mycket från marken nu när hon e dräktig och även innan dess när jag fick henne va hon ett nervvrak kunde inte sitta upp på henne hon bara stövla runt...men nu skulle hon inte ta ett steg förrens jag ber henne om d...om hon inte e väldigt pigg o glad då förstås..(gammal travare)..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 219
Senast: Bison
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat